سید مهدی الوانی؛ حمیدرضا عسگری ده ابادی؛ اسماعیل رجبی
دوره 23، شماره 75 ، مهر 1393، ، صفحه 1-18
چکیده
در طول سه دهه گذشته، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. دولتها نیز اخیراً در راستای الکترونیکی ساختن خود گام های مثبتی را برداشته اند که یکی از مهمترین جلوههای آن، استفاده از دورکاری در سازمان ها می باشد. این پژوهش بدنبال بررسی عواملی است که بر اتخاذ تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری در سازمان ...
بیشتر
در طول سه دهه گذشته، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. دولتها نیز اخیراً در راستای الکترونیکی ساختن خود گام های مثبتی را برداشته اند که یکی از مهمترین جلوههای آن، استفاده از دورکاری در سازمان ها می باشد. این پژوهش بدنبال بررسی عواملی است که بر اتخاذ تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری در سازمان های ایران اثر دارند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. مدل مفهومی تحقیق، با تلفیق تعدادی از مدلهای موجود در این زمینه توسط محققان، ایجاد گردید. جامعه مورد بررسی در این پژوهش ، کارکنان شاغل در وزارتهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی ؛ همچنین صنعت، معدن و تجارت میباشند . روش نمونهگیری در این پژوهش ، نمونهگیری تصادفی بوده و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامهای که بر اساس مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید، جمع آوری شد. سپس در ادامه، با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری به بررسی اعتبار مدل و آزمون فرضیات پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که ویژگیهای شغل، ویژگیهای شخصی و ویژگیهای محیط تکنولوژیک بر تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری تأثیر دارند.
سید مهدی الوانی؛ رضا کهن هوش نژاد؛ سعید صفری؛ سعید خدامرادی
دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 1-24
چکیده
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی ...
بیشتر
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی توجه بسیاری ازمحققان را به خود جلب کرده و با عنایت به نقش قابل توجه عوامل سازمانی در این زمینه هدف اینتحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی درشرکت های کارآفرین در صنایع غذایی است . جامعه آماری اول این پژوهش شامل 417 نفر ازمدیران، متخصصان و کارشناسان شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی بهروز، زمزم، پاک، گلستانو محسن می باشد که با فرمول کوکران 052 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخابشدند. جامعه آماری دوم نیز برای اولویت بندی عوامل، تعداد 11 نفر از صاحب نظران و اساتیدمدیریت کارآفرینی دانشگاه ها بوده که نمونه آماری دوم نیز از طریق سرشماری مشخص شده و برابربا تعداد جامعه آماری دوم می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق برای گردآوری داده هاپرسشنامه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری و فرآیند تحلیل سلسله مراتبیفازی استفاده شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که مولفه های عوامل سازمانی بر نهادینه سازیکارآفرینی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی تاثیر مثبت دارند، و نهادینه سازی کارآفرینیدر این شرکت ها نیز بر اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد.