شهرام نوری ثمرین؛ نسرین ارشدی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
ژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ادراک شده بر بهزیستی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر الگویابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاههای نفت شرکت ملی مناطق نفت ...
بیشتر
ژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ادراک شده بر بهزیستی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر الگویابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاههای نفت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال1398 بود. کل جامعه آماری به عنوان نمونه پژوهش به کار گرفته شد (376نفر). شرکت کنندگان در پژوهش به مقیاس عدالت رویهای نیهوف و مورمن(1993)، سکوت سازمانی ونداین و همکاران (2003)، اوباشگری در محیط کار استیفن و همکاران (2016) و فعالیتهای بیانگر شخصی واترمن و همکاران (2010) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت، جهت بررسی معناداری اثرات غیرمستقیم، روش بوتاستراپ به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. همچنین یافتهها نشان داد که اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ضرایب مسیر معناداری با بهزیستی سازمانی و سکوت سازمانی داشتند. علاوهبراین، ضرایب مسیر غیرمستقیم اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ادراک شده با بهزیستی سازمانی از طریق سکوت سازمانی نیز معنادار بود
راضیه عابدینی ولامدهی؛ عبدالزهرا نعامی؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامههای ویژگی انگیزشی دانشی شغل (مورگسون و هومفری)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر)، جهتگیری هدف یادگیری (واندوال)، تمرکز تنظیمی پیشبردی (والاس)، تولید هدف (بیندل) و تلاش برای دستیابی به هدف (بیندل و همکاران) به کار گرفته شدند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS 23 و SPSS 23 استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای میانجی در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو، پریچر و هیز (2008) استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشاندهندهی برازش متوسط الگوی پیشنهادی با دادهها بود. برازش بهتر الگو و نتایج معنیدارتر از طریق همبسته کردن خطای یک مسیر حاصل شد. نتایج پژوهش نشان داد تمام فرضیههای مستقیم و غیرمستقیم تایید شدند. نتایج پژوهش نشان داد حالات انگیزشی (توانمندسازی روانشناختی، تمرکز تنظیمی پیشبردی و جهتگیری هدف یادگیری) نقش میانجیگر در رابطه بین ویژگی انگیزشی دانشی و فرایندهای انگیزشی (تولید هدف و تلاش برای دستیابی به هدف) ایفا میکند. بنابراین با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که ویژگی انگیزشی دانشی شغل بر فرایند انگیزشی و در نهایت بر پیامدهای سازمانی اثر مثبت میگذارد.