سیدمحمد اعرابی؛ حمیدرضا پیرمراد
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 1-35
چکیده
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت ...
بیشتر
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت توجه خاصبر مراکز علمی و تحقیق و توسعه را برای کشور مشخص می سازد، و توجه خاصی رابه محققان و متخصصان فعال در این بخش می طلبد. از سوی دیگر نیز با توجه به هدف نیل به جایگاه اول اقتصادی کشور در منطقه در پایان دوره چشم انداز، بایدتوجه داشت که حضور سازما نها در بازارهای به شدت رقابتی امروز کاملاً وابسته به عملکرد مراکز تحقیق و توسعه م یباشد، زیرا امروزه بیشترین مزیت رقابتی برایشرکت ها بر پایه فعالیت های تحقیق و توسعه به دست می آید. از سوی دیگر مراکزتحقیق و توسعه به شدت به نیروی انسانی خود وابست هاند و عملکرد این نیروها نیز بهجهت نیاز به خلاقیت و نوآوری، در صورت به کارگیری یک راهبرد صحیح درمدیریت و رهبری آنان می تواند کاملاً بهبود یابد و موجب افزایش قابل توجهی درسرعت پیشرفت علمی گردد. در این پژوهش ضمن بررسی فعالیت های انجام شدهدر دنیا، به ویژگ یهای بومی و شرایط محیط داخل کشور نیز توجه گردیده است تا نتایج حاصل با نیازها و توانمندی های کشورمان بیشترین تطابق را داشته باشد.این پژوهش از حیث نتیجه از نوع کاربردی و توسع های، و از حیث هدف از نوع توصیفی است. از آنجا که این تحقیق تلاش داشته است تا با مطالعه ادبیات موضوع واطلاعات به دست آمده از مراکز تحقیق و توسعه به تبیین راهبرد های رهبری متخصصان بپردازد، می توان آنرا تحقیق توصیفی دانست، و از آنجا که نتایج به دستآمده از طریق پیمایش مورد آزمون قرار گرفت هاست، می توان استراتژی تحقیق را پیمایشی دانست. ضمناً این پژوهش به طور خاص در پژوهشگاه نیرو وابسته بهوزارت نیرو به انجام رسید هاست. جامعه آماری مورد مطالعه خبرگان موجود در بین مدیران ارشد و میانی پژوهشگاه نیرو بود هاند. این مطالعه از نوع تمام شماری بوده واز طریق مصاحبه انجام پذیرفت هاست. روایی و پایایی کلیه پیمایش ها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است. حاصل این مقاله تعیین راهبرد های مناسب و ارائه الگویی یکپارچه جهتراهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه و همچنین ارائه پارامترهای مؤثر در تعیین موقعیت راهبردی در این الگو م یباشد. ضمنا نتایج این تحقیق در پژوهشگاه نیرو وابسته به وزارت نیرو به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیقاتی کشور مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفته است
سیدمحمد اعرابی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
دوره 12، شماره 45 ، خرداد 1384، ، صفحه 1-31
چکیده
شرکت های کوچک و متوسط، عمده ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک در کشورها بوده اند. پژوهش ها نشان داده است که نیاز شرکتها به انواع خدمات و همین طور موانع و مشکلات صادراتی که با آنها مواجه هستند بر اساس مرحله صادرات و نوع صنعت تغییر می کند.
در این پژوهش از دو روش مطالعه تطبیقی و پیمایشی استفاده شده است. در پژوهش تطبیقی شش کشور آسیایی ...
بیشتر
شرکت های کوچک و متوسط، عمده ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک در کشورها بوده اند. پژوهش ها نشان داده است که نیاز شرکتها به انواع خدمات و همین طور موانع و مشکلات صادراتی که با آنها مواجه هستند بر اساس مرحله صادرات و نوع صنعت تغییر می کند.
در این پژوهش از دو روش مطالعه تطبیقی و پیمایشی استفاده شده است. در پژوهش تطبیقی شش کشور آسیایی (ژاپن، چین، مالزی، تایلند، کره جنوبی، و ترکیه) انتخاب شده اند. در تحقیق پیمایشی کلیه ی شرکتهای کوچک و متوسط تولید کننده شکلات جامعه ی آماری را تشکیل داده اند. سپس 15 مدیر در سازمان های ارائه دهنده خدمات درباره خدمات مورد نیاز شرکتهای مذکور مورد پرسش قرار گرفتند. در نهایت الگویی ارائه شده است که از نکات عمده آن الویت بندی گروه های خدمات مورد نیاز شرکت های تولید کننده و سپس زیر گروه های اصلی و فرعی خدمات مورد نیاز شرکتهای تولید کننده، تاسیس مراکز نظر سنجی و ارائه خدمات تخصصی با ایجاد هسته های آموزش، پژوهش و مشاوره در مرکز ارائه خدمات تخصصی است.
سیدمحمد اعرابی؛ حسن قاسمی
دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 15-35
چکیده
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، ...
بیشتر
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، صادرات غیر نفتی ایران را از دو دیدگاه ساختاری و یا عرضه مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش صادرات غیر نفتی ایران را از دیدگاه تقاضا مورد بررسی قرار داده و بر آن است تا بر اساس نظریه لیندر، تغییرات درآمد سرانه در ایران را بر صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی قاره اروپا به سوی قاره آسیا تغییر مسیر داده است. به عبارت دیگر همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری از ایران دارند به سوی کشورهایی که درآمد سرانه مشابه با ایران دارند سوق پیدا کرده است.
سیدمحمد اعرابی
دوره 6، شماره 23.24 ، اسفند 1378، ، صفحه 85-113
چکیده
مسایل ساختاری یکی از موثرترین موانع افزایش کارایی تجاری ایران می باشد. مطالعات چند موردی تبیینی و توصیفی در مورد ساختار تجاری کشورهای موثر در تجارت جهانی نشان می دهد که موفقیت آنان در طراحی و تبیین ساختاری با هدف کارایی تجاری و انعطاف پذیری و با تکنولوژی EDI و در اندازه کوچک یا متوسط می باشد.
با تکیه بر مطالعات نظری و مطالعات موردی و ...
بیشتر
مسایل ساختاری یکی از موثرترین موانع افزایش کارایی تجاری ایران می باشد. مطالعات چند موردی تبیینی و توصیفی در مورد ساختار تجاری کشورهای موثر در تجارت جهانی نشان می دهد که موفقیت آنان در طراحی و تبیین ساختاری با هدف کارایی تجاری و انعطاف پذیری و با تکنولوژی EDI و در اندازه کوچک یا متوسط می باشد.
با تکیه بر مطالعات نظری و مطالعات موردی و تطبیقی و شرایط ایران طراحی نوینی صورت پذیرفته تا ضمن هماهنگی و انسجام دستگاه ها و موسسات دولتی مسئول در امر تجارت حضور فعال و موثر در صحنه جهانی بیش از پیش فراهم آید. دو ساختار جدید:
1. ساختار کارایی تجاری ایران 2. نقطه تجاری ایران پیشنهاد شده است. سازمان کارایی تجاری ایران به عنوان یک عامل تغییر و نقطه تجاری ایران به عنوان یک عامل اجرایی پیشنهاد شده است.
سیدمحمد اعرابی؛ محمدعلی حمید رفیعی
دوره 6، شماره 21.22 ، شهریور 1378، ، صفحه 124-138
چکیده
این مقاله به موضوع پژوهش کیفی می پردازد. پژوهش کیفی به معنای استفاده از داده های کیفی مثل مصاحبه ها، اسناد و مشاهدات به منظور درک و توضیح پدیده های اجتماعی است. پژوهش کیفی را می توان در بسیاری از رشته ها و عرصه های علمی دید که در انجام آنها از رویکردها، روش ها و شیوه های گوناگون استفاده می شود. در نظام های اطلاع رسانی توجه به موضوعن های ...
بیشتر
این مقاله به موضوع پژوهش کیفی می پردازد. پژوهش کیفی به معنای استفاده از داده های کیفی مثل مصاحبه ها، اسناد و مشاهدات به منظور درک و توضیح پدیده های اجتماعی است. پژوهش کیفی را می توان در بسیاری از رشته ها و عرصه های علمی دید که در انجام آنها از رویکردها، روش ها و شیوه های گوناگون استفاده می شود. در نظام های اطلاع رسانی توجه به موضوعن های فن شناسانه جای خود را به مسائل مدیریتی و سازمانی داده است و از همین رو به کارگیری روش های پژوهش کیفی مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است.
مقاله حاضر مطالب زیر را در بر می گیرد: پس از مروری کلی بر پژوهش کیفی، نگرش های فلسفی مربوط به آن مورد بحث قرار گرفته است. پس از آن مطالبی را درباره ی روشهای کیفی و رهیافت های گوناگون آن و نیز شیوه های تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های کیفی خواهید خواند.
سیدمحمد اعرابی
دوره 2، شماره 8 ، اسفند 1371، ، صفحه 3-10
چکیده
منطق، ابزاری است برای کاهش خطای ذهن که به واسطه آن اشتباهات کاهش یافته و از طرف دیگر موجب رفع اختلافات می گردد.
موضوعات متفاوت مستلزم داشتن منطق های مناسب با قلمرو خاص آنهاست. با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطق ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را بعهده گیرند و آن مستلزم وجود ...
بیشتر
منطق، ابزاری است برای کاهش خطای ذهن که به واسطه آن اشتباهات کاهش یافته و از طرف دیگر موجب رفع اختلافات می گردد.
موضوعات متفاوت مستلزم داشتن منطق های مناسب با قلمرو خاص آنهاست. با توجه به اینکه نقش عمده منطق ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است لذا اساسا خود منطق ها باید هماهنگ باشند تا بتوانند چنین نقشی را بعهده گیرند و آن مستلزم وجود مبنایی مشترک بر تمامی منطق هاست که بعنوان ربط جامع در بین همه منطق ها عمل نماید.
هر منطقی متکفل ملاحظه رابطه بین مقدمات و نتایج است لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است و آن مبنای هر منطقی است.
دلالت باید به علت و منشائی بازگردد که آن امری حقیقی بوده و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیری، شمولیت و ثبوت باشد.
سیدمحمد اعرابی
دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1370، ، صفحه 6-14
چکیده
در دیدگاه پرستش کنندگان خدا، هستی و مافیها مخلوق خداوند باری تعالی است. نظام هستی دارای غایت و حکمتی است که حرکت و تغییر در آن قانونمند بوده و در جهت غایت می باشد. انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کمال خواه و آرمانمند، مختار و مسئول بوده و برای وصول به کمال، نیازمند علم می باشد. اصلی ترین و مهمترین اختیار، طلب تقوی یا هوی است که جهت کلی حرکات ...
بیشتر
در دیدگاه پرستش کنندگان خدا، هستی و مافیها مخلوق خداوند باری تعالی است. نظام هستی دارای غایت و حکمتی است که حرکت و تغییر در آن قانونمند بوده و در جهت غایت می باشد. انسان به عنوان اشرف مخلوقات، کمال خواه و آرمانمند، مختار و مسئول بوده و برای وصول به کمال، نیازمند علم می باشد. اصلی ترین و مهمترین اختیار، طلب تقوی یا هوی است که جهت کلی حرکات وی را تعیین می کند.ادراکات انسان واسطه تجلی تعلقات در رفتار می باشد و از این طریق است که انسجام تعلقات، ادراکات، رفتار حاصل می شود و در واقع رمز رشد و موفقیت هماهنگی و انسجام آنهاست و الا حرکت بدون انسجام باور، ذهن، عمل، حاصلی جز تشتت و پریشانی درون و برون ندارد.