سید یعقوب حسینی؛ مانی آرمان؛ زهرا محمدی زاده
چکیده
امروزه سازمانها برای نیل به اهداف خود به دنبال استقرار سیستمهایی هستند تا فضای مساعد برای افزایش بهرهوری را تضمین کنند. یکی از راههای افزایش بهرهوری انتخاب کارکنان شایسته است. کانون ارزیابی و توسعه ازجمله روشهایی است که با هدف انتخاب، ارتقا و آموزش افراد، مورد استفاده قرار میگیرد. ارزیابی عملکرد کارکنان نیز جهت بررسی ...
بیشتر
امروزه سازمانها برای نیل به اهداف خود به دنبال استقرار سیستمهایی هستند تا فضای مساعد برای افزایش بهرهوری را تضمین کنند. یکی از راههای افزایش بهرهوری انتخاب کارکنان شایسته است. کانون ارزیابی و توسعه ازجمله روشهایی است که با هدف انتخاب، ارتقا و آموزش افراد، مورد استفاده قرار میگیرد. ارزیابی عملکرد کارکنان نیز جهت بررسی رفتارها و قابلیتهای آنان و رشد و شکوفایی آنها برای رسیدن به اهداف سازمان میباشد. هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد دادههای مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی (وضعیت شایستگی کارکنان) تا چه حد با نمرههای عملکرد کارکنان ارتباط معناداری را نشان میدهد. به این منظور شرکتکنندگان در کانون ارزیابی یک بار بر اساس دادههای کانون ارزیابی و یک بار بر اساس ارزیابی عملکرد 360 درجه خوشهبندی شدند و سپس همبستگی میان آنها مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از نقشههای خودسازمانده برای بخشبندی افراد استفاده شده و دادهها توسط نرمافزار Viscovery Profiler نسخه 5 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمون توافقی کای دو ، بخشهای حاصل از خوشهبندی انجامشده با دو روش، ارتباطی را با یکدیگر نشان نمیدهند اما بر اساس آزمون ضریب همبستگی، رابطه میان افراد انتخاب شده در کانون ارزیابی برای توسعه و ارزیابی عملکرد آنها رابطه معنادار و مثبتی است.
مانی آرمان؛ محبوبه شفیعی
چکیده
امروزه به دلیل عدم وجود قطعیت و ثبات در محیط کسب و کار از یک سو و ظهور مستمر نوآوری های یکباره حاصل از فعالیت شرکتهای دانش بنیان از سوی دیگر، مفهوم رقابت در میان شرکتهای فعال در صنعت متفاوت شده است. برمبنای این تغییر پارادایم، شرکتها بایدبه منظور باقی ماندن و موفقیت در بازار، بر ایجاد نقاط قوت و قابلیتهای رقابتی خود تمرکز نمایند. ...
بیشتر
امروزه به دلیل عدم وجود قطعیت و ثبات در محیط کسب و کار از یک سو و ظهور مستمر نوآوری های یکباره حاصل از فعالیت شرکتهای دانش بنیان از سوی دیگر، مفهوم رقابت در میان شرکتهای فعال در صنعت متفاوت شده است. برمبنای این تغییر پارادایم، شرکتها بایدبه منظور باقی ماندن و موفقیت در بازار، بر ایجاد نقاط قوت و قابلیتهای رقابتی خود تمرکز نمایند. هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی تاثیرگذاری چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک بر قابلیتهای رقابتی شرکتهای دانش بنیان، در شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری بوشهر میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، پیمایشی است. جامعهآماری اینپژوهشراکلیهشرکتهایفعالدرپارکعلموفناوریشهربوشهر تشکیل میدهد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش و آزمون مدل نیز از نرم افزار SMART PLS استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، یادگیری استراتژیک و چابکی استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیتهای رقابتی شرکتهای دانشبنیان دارند، همچنین یادگیری استراتژیک بر چابکی استراتژیک این شرکتها تأثیر مثبت و معناداری دارد.