سید محمد اعرابی؛ امیر مصطفوی
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 89-116
چکیده
ایجاد هماهنگی در نگرش ها و الگوهای مختلف و ارائه منطق مشترک در مسائل مدیریتی یکی از چالش های فراروی مدیریت در دوره کنونی است. این تحقیق الگویی هماهنگ از راهبردهای تولید در ارتباط با راهبردهای کسب و کار و بازاریابی را ارائه می کند که مطابق نتایج حاصل از تحلیل داده ها، این هماهنگی تأثیر معناداری در عملکرد سازمان دارد. راهبرد ...
بیشتر
ایجاد هماهنگی در نگرش ها و الگوهای مختلف و ارائه منطق مشترک در مسائل مدیریتی یکی از چالش های فراروی مدیریت در دوره کنونی است. این تحقیق الگویی هماهنگ از راهبردهای تولید در ارتباط با راهبردهای کسب و کار و بازاریابی را ارائه می کند که مطابق نتایج حاصل از تحلیل داده ها، این هماهنگی تأثیر معناداری در عملکرد سازمان دارد. راهبرد این پژوهش، پیمایش است که از روش کمی استفاده می کند. تحقیق حاضر براساس نتیجه، توسعه ای؛ بر اساس هدف، تبیینی توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران یا کارشناسان شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار کشور است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جهت ارزیابی عملکرد، شاخص رشد فروش نسبت به صنعت انتخاب گردید لذا داده های مربوط به فروش شرکت و صنایع از صورتهای مالی بین سالهای 38 تا 33 جمع آوری گردید. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی )آزمون مقایسه میانگین نمونههای مستقل، تحلیل واریانس، آزمونهای تعقیبی و همبستگی(استفاده شده است. در نهایت با توجه به نتایج آزمون فرضیه ها، الگوی هماهنگ راهبرد تولید را مورد تائید قرار گرفت و مشخص گردید که شرکتهایی که دارای ترکیب هماهنگی از راهبردهای تولید، کسب وکار و بازاریابی هستند دارای عملکرد بالاتری می باشند.
سید محمد اعرابی؛ محمد علی فرقانی اله آبادی
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-22
چکیده
درادبیات موضوع درخصوص انتخاب روشهای کنترل راهبردی تحت شرایط متغییر محیطی رهنمود خاصی ارائه نمی شود. در واقع یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزمهای کنترل راهبردی وجود ندارد. در این مقاله از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و با توجه به نظرات خبرگان شاغل در شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع الکترونیک ایران، یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزم ...
بیشتر
درادبیات موضوع درخصوص انتخاب روشهای کنترل راهبردی تحت شرایط متغییر محیطی رهنمود خاصی ارائه نمی شود. در واقع یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزمهای کنترل راهبردی وجود ندارد. در این مقاله از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و با توجه به نظرات خبرگان شاغل در شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع الکترونیک ایران، یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزم مناسب کنترل راهبردی، در شرایط مختلف محیطی پیشنهاد می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که سه معیار پویایی، گستردگی و سطح منابع در دسترس سه متغیر تأثیرگذار بر سازمانهای دفاعی است و مدیران با در نظر گرفتن سه عامل ذکر شده می توانند مناسب ترین شیوه کنترل راهبردی را انتخاب کنند. بدین ترتیب که در محیطهای کاملاً متغیر باید از مکانیزم های مدیریت مسائل راهبردی و تجزیه و تحلیل حوزه راهبردی یا همان شیوه های موجود در کنترل بنیادی استفاده نمود. لیکن زمانی که میزان شدت عوامل محیطی متوسط تا کم است باید از کنترل تدریجی استفاده کرد. کنترل تدریجی شامل کنترل مراکز مسئولیت، کنترل عوامل حیاتی و کنترل راهبردهای عمومیاست
سید محمد اعرابی؛ مهدی سلطان محمدی
دوره 19، شماره 59 ، مهر 1388، ، صفحه 1-25
چکیده
در دهه گذشته مفهوم بازار گرایی و اثرات آن بر عملکرد مورد مطالعه و توجه گسترده ای قرار داشته است. هر چند که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هنوز در مورد تأثیر بازار گرایی بر عملکرد به خصوص در کشورهای در حال توسعه جای تردید وجود دارد. این تحقیق، نحوه اندازه گیری سازه بازار گرایی را بر اساس مفهوم پردازی نارور و اسلیتر در شرایط خاص محیطی ...
بیشتر
در دهه گذشته مفهوم بازار گرایی و اثرات آن بر عملکرد مورد مطالعه و توجه گسترده ای قرار داشته است. هر چند که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هنوز در مورد تأثیر بازار گرایی بر عملکرد به خصوص در کشورهای در حال توسعه جای تردید وجود دارد. این تحقیق، نحوه اندازه گیری سازه بازار گرایی را بر اساس مفهوم پردازی نارور و اسلیتر در شرایط خاص محیطی ایران مورد توجه قرار داده و تأثیر بازار گرایی را بر عملکرد شرکت های ایرانی بررسی می کند. همچنین نقش تعدیل کننده عوامل محیطی شدت تغییرات بازار، شدت رقابت و قدرت خریداران را در این رابطه آزمون می نماید. داده های میدانی در خصوص بازار گرایی و عملکرد از طریق پرسشنامه هایی که بین ۳۷۳ شرکت عضو سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توزیع شده جمع آوری گردیده است. با توجه به ۱۴۱ پرسشنامه تکمیل شده و قابل استفاده، نرخ پاسخگویی 8/37 درصد بوده است. داده های عملکرد عینی از صورتهای مالی سالیانه این شرکت ها استخراج شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بازار گرایی بر عملکرد ذهنی، عینی و کلی تأثیر معنادار و مثبت دارد. قدرت خریداران، نقش تعدیل کننده در رابطه بین بازار گرایی و عملکرد ذهنی و کلی دارد ولی عوامل شدت رقابت و شدت تغییرات بازار، تعدیل کننده این رابطه نیستند.
سید محمد اعرابی؛ محمد حکاک
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، ، صفحه 1-21
چکیده
در شرایط کنونی فشارهای ناشی از تغییرات محیطی و آثار و نتایج مثبت و منفی هریک از این تغییرات سراسر محیط های کسب و کار را با چالشی جدی مواجه ساخته است. این چالش ها به نوبه خود ضرورت طراحی کنترل های استراتژیک را می طلبد. این کنترل ها به مدیران کمک می کنند که به طور پیوسته تغییرات محیطی را کنترل نمایند زیرا تغییر در سطح استراتژیک اهداف، جهت ...
بیشتر
در شرایط کنونی فشارهای ناشی از تغییرات محیطی و آثار و نتایج مثبت و منفی هریک از این تغییرات سراسر محیط های کسب و کار را با چالشی جدی مواجه ساخته است. این چالش ها به نوبه خود ضرورت طراحی کنترل های استراتژیک را می طلبد. این کنترل ها به مدیران کمک می کنند که به طور پیوسته تغییرات محیطی را کنترل نمایند زیرا تغییر در سطح استراتژیک اهداف، جهت و قلمرو سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. مقاله حاضر با هدف طراحی مدل کنترل استراتژیک برای واحدهای صنعتی در ایران بر اساس دیدگاه کاپلان و نورتون صورتمی گیرد. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی می باشد که با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه از تعداد ۱۹۹۶ شرکت به شکلی نمونه گیری تصادفی از صنایع مختلف کشور جمع آوری و موردمطالعه قرار گرفته است. یافته های تحقیق بیانگر این است که بین کانون توجه ( داخلی / خارج) و بین تغییرات محیطی (بنیادی / تدریجی) با کنترل های استراتژیک رابطه وجود دارد.
سید محمد اعرابی؛ علی باقری کلجاهی
دوره 19، شماره 57 ، خرداد 1387، ، صفحه 17-32
چکیده
اغلب محققان بر این باورند که از اوایل دهه ۱۹۵۰ که تعهد سازمانی در زمینه رفتار سازمانی مطرح شد،این مقوله به یکی از موضوع های مورد علاقه پژوهشگران تبدیل شد. چرا که آنان معتقدند که مدیریت صحیح تعهد سازمانی می تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی سازمانی، بهبود عملکرد، کاهشی جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود.
این تحقیق به بررسی تأثیر ...
بیشتر
اغلب محققان بر این باورند که از اوایل دهه ۱۹۵۰ که تعهد سازمانی در زمینه رفتار سازمانی مطرح شد،این مقوله به یکی از موضوع های مورد علاقه پژوهشگران تبدیل شد. چرا که آنان معتقدند که مدیریت صحیح تعهد سازمانی می تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی سازمانی، بهبود عملکرد، کاهشی جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود.
این تحقیق به بررسی تأثیر سیاستهای مدیریت منابع انسانی در قالب سه زیر سیستم تأمین، ارزیابی عملکرد و پاداش و روابط با کارکنان، بر میزان تعهد سازمانی کارکنان، و مشخص کردن نقاط ضعف این سیاستها می پردازد. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست امده از پرسشنامه با استفاده از آزمون های کایی-دو دوبعدی و ضریب همبستگی گاما و d سامرز نشان داده شد که بین سیاست های مدیریت منابع انسانی و میزان تعهد سازمانی، رابطه معنی داری وجود دارد، وسپس با استفاده ازآزمونهایکای - دو تک بعدی به شناسایی سیاست های آسیب زای مدیریت منابع انسانی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان پرداخته شد.
سید محمد اعرابی؛ افشین فتح الهی
دوره 18، شماره 56 ، دی 1386، ، صفحه 19-44
چکیده
در عصر جهانی سازی و تغییرات سریع تکنولوژیکی "ائتلافهای استراتژیک " در قالب همکاری بین شرکتها، به یکی از ابزارهای مهم مدیریت کسب و کار جهت بهبود رقابت پذیری شرکت ها تبدیل شده است. در ابتدای مقاله، آماری از تعداد ائتلاف های انجام شده توسط برخی از شرکتهای برتر دنیا، برگزیده مجله فورچون، جهت تبیین دلایل و ضرورت پرداختن به ائتلاف های استراتژیک ...
بیشتر
در عصر جهانی سازی و تغییرات سریع تکنولوژیکی "ائتلافهای استراتژیک " در قالب همکاری بین شرکتها، به یکی از ابزارهای مهم مدیریت کسب و کار جهت بهبود رقابت پذیری شرکت ها تبدیل شده است. در ابتدای مقاله، آماری از تعداد ائتلاف های انجام شده توسط برخی از شرکتهای برتر دنیا، برگزیده مجله فورچون، جهت تبیین دلایل و ضرورت پرداختن به ائتلاف های استراتژیک ارایه می گردد. سپس با تعریفی نسبتا جامع از ائتلاف های استراتژیک به بررسی رایج ترین طبقه بندی های ائتلاف های استراتژیک پرداخته و یک طبقه بندی تلفیقی و دو طبقه بندی جدید مبتنی بر ابعاد مهندسی مجدد، ساختاردهی مجدد و شاخص های حسابداری و اقتصادی ارایه می شود. در بخش پایانی مقاله انگیزه های ورود به ائتلاف های استراتژیک در قالب تئوری یا دیدگاه هزینه معاملات، دیدگاه مبتنی بر منابع و دیدگاه دنوو ، مورد بررسی و جمع بندی قرار می گیرند.
سید محمد اعرابی؛ میترا دانشپرور
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، ، صفحه 1-21
چکیده
امروزه بیشتر کارکنان و کارفرمایان به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند؛ اما هر کدام به دلایل مختلف. از یک سو کارکنان به دنبال ایجاد هماهنگی میان کار و زندگی خود هستند که یک روش مناسب برای کمک به آنها به منظور دستیابی به چنین هماهنگی، استفاده از الگوهای انعطاف پذیری است و از سوی دیگر، کارفرمایان به دلایل مالی و کسب و کار ...
بیشتر
امروزه بیشتر کارکنان و کارفرمایان به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند؛ اما هر کدام به دلایل مختلف. از یک سو کارکنان به دنبال ایجاد هماهنگی میان کار و زندگی خود هستند که یک روش مناسب برای کمک به آنها به منظور دستیابی به چنین هماهنگی، استفاده از الگوهای انعطاف پذیری است و از سوی دیگر، کارفرمایان به دلایل مالی و کسب و کار به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند. بنابراین یکی از چالش های مهمی که مدیریت منابع انسانی در سال های اخیر با آن الگوهای انعطاف پذیری ایده ای شگفت آور به منظور ایجاد یک مبدا جدید برای کار و شرکت است. در دهه گذشته الگوهای انعطاف پذیری به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و جذابیت زیادی یافته اند که بیشتر این جذابیت ناشی از فشارها و تشویق های محیطی بوده است. در این مقاله، تلاش شده است تا رابطه الگوهای انعطاف پذیری با یکدیگر و همچنین رابطه این الگوها با تعداد کارکنان شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد.
سید محمد اعرابی؛ محسن ورزشکار
دوره 12، شماره 46 ، شهریور 1384، ، صفحه 1-30
چکیده
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، ...
بیشتر
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، آشنایی با اصول، قواعد و فنون خاص مورد نیاز این گونه از پژوهشها است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان است. به همین منظور در پژوهشی که این مقاله بر مبنای آن تدوین شده است، ابتدا سعی شده تا مدلهای موجود در زمینه رضایت و وفاداری مشتریان شناسایی و پس از ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از این مدلها، مناسبترین مدل به عنوان مدل نظری پژوهش انتخاب شود. سپس عوامل معرفی شده در مدل نظری پژوهش بر روی جامعه آماری مورد نظر که مشتریان محصولات شرکت صنعتی بوتان بوده اند، مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و در انتها عوامل شناسایی شده بر اساسی میزان اهمیت رتبه بندی شده است.
سید محمد اعرابی؛ مهدی حقیقی
دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 54-78
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه ارتباط بین تلاطم محیطی، سیمای استراتژیک و عملکرد سازمان ها، تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمان های تولید کننده دارو است.
نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمان های داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکت های دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه ارتباط بین تلاطم محیطی، سیمای استراتژیک و عملکرد سازمان ها، تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمان های تولید کننده دارو است.
نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمان های داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکت های دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی آنها وجود دارد از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.
مدل و یافته های پژوهش نه تنها برای سازمان های داروسازی و علاقه مندان به این بحث مفید است بلکه برای پژوهشگران مدیریت استراتژیک نیز مبنای مناسبی برای تحلیل سطح تلاطم پیرامون سازمان ها و همچنین نحوه ی متناسب سازی سیمای استراتژیک سازمان ها و صنعت های دیگر ارائه می دهد.
سید محمد اعرابی
دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 69-86
چکیده
کارکنان دولت با نرخ 8/3 درصد در سالهای 67 تا 76 رشد داشته است. جمعیت این گروه تا 10 سال آینده به 3400000 نفر و تا 25 سال آینده به 5900000 نفر خواهد رسید. سطح تحصیلات کارکنان دولت در ده سال اخیر افزایش یافته است. هزینه های اساسی واقعی خانوارها و درآمد واقعی کارکنان دولت روند نزولی داشته است. با استفاده از روشهای ارزش افزوده خدمات عمومی، نسبت ستانده ...
بیشتر
کارکنان دولت با نرخ 8/3 درصد در سالهای 67 تا 76 رشد داشته است. جمعیت این گروه تا 10 سال آینده به 3400000 نفر و تا 25 سال آینده به 5900000 نفر خواهد رسید. سطح تحصیلات کارکنان دولت در ده سال اخیر افزایش یافته است. هزینه های اساسی واقعی خانوارها و درآمد واقعی کارکنان دولت روند نزولی داشته است. با استفاده از روشهای ارزش افزوده خدمات عمومی، نسبت ستانده خالص به نیروی شاغل و درآمدهای غیر نفتی می توان مدعی شد که تولید متوسط افراد شاغل در بخش دولتی یا بهره وری آنها در سال 74 یک پنجم بهره وری یا تولید متوسط آنها در سال 1353 بوده است. بعبارت دیگر کمکی که هر فرد شاغل در بخش دولتی به اقتصاد ملی در سال 1353 می کرده پنج برابر بیشتر از کمکی می باشد که در سال 1374 به اقتصاد کرده است. این ناهنماهنگی بین روند استخدامی نیروی انسانی شاغل در بخش دولتی و بهره وری آنها، هشداری جدی برای کشور و مسئولان محسوب می گردد. ادامه این وضع می تواند منجر به عدم توانایی دولت در تامین معاش کارکنان، ایجاد بیکاری پنهان و حتی آسیب رسانی به تولید ملی شود.
سید محمد اعرابی
دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 1-12
چکیده
منطق ابزاری برای کاهش خطای ذهن است و نقش عمده آن ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است. هر منطقی رابطه بین مقدمات و نتایج را ملاحظه می کند، لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است. دلالت امری حقیقی و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیر، شمولیت و ثبوت می باشد. مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص، که به هدف مشترک می انجامد را هماهنگی ...
بیشتر
منطق ابزاری برای کاهش خطای ذهن است و نقش عمده آن ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است. هر منطقی رابطه بین مقدمات و نتایج را ملاحظه می کند، لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است. دلالت امری حقیقی و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیر، شمولیت و ثبوت می باشد. مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص، که به هدف مشترک می انجامد را هماهنگی می گوییم. هماهنگی را به عنوان معیار صحت معرفی نموده و بنابراین هماهنگی با جهت نظام هستی بعنوان معیار صحت مورد نظر است. هماهنگی نیز سه خصوصیت کلی معیار صحت را دارا می باشد.
سید محمد اعرابی
دوره 2، شماره 5 ، خرداد 1371، ، صفحه 1-11
چکیده
سنت خلقت به نحوی است که رفع نیازهای بشر بدون تحقیق و تفکر میسر نمی شود. اگر میدان تحقیق و ابداع به روی انسان باز نبود و حوائج بدون زحمت حاصل می شد وی بدنبال چاره جوئی و تحقیق و تفکر نمی رفت و در آن صورت حالتی سرد و یکنواخت بر زندگی اش حکومت یافته و اختیار و طلب معنی و مصداق نیافته و مسئله امتحان و تقرب و عصیان مفهوم نمی یافت. ثمره این تلاشها ...
بیشتر
سنت خلقت به نحوی است که رفع نیازهای بشر بدون تحقیق و تفکر میسر نمی شود. اگر میدان تحقیق و ابداع به روی انسان باز نبود و حوائج بدون زحمت حاصل می شد وی بدنبال چاره جوئی و تحقیق و تفکر نمی رفت و در آن صورت حالتی سرد و یکنواخت بر زندگی اش حکومت یافته و اختیار و طلب معنی و مصداق نیافته و مسئله امتحان و تقرب و عصیان مفهوم نمی یافت. ثمره این تلاشها رفع موانع موجود در سر راه تامین نیازهای بشر از طریق آگاهی بر روابط و توانائی تلفیق و ترکیب عناصر در کیفیات و کمیات گوناگون و در شرایط متفاوت است.
سید محمد اعرابی
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1370، ، صفحه 1-5
چکیده
جامعه و چگونگی اداره آن از مفاهیم آشنا و مسائل عمده مدیریت است. از آنجا که جامعه جایگاه حرکت انسان است لذا اداره جامعه به مفهوم ایجاد جایگاه مناسب برای حرکت و رشد انسان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و از از اینرو این مفاهیم همواره از ابعاد مختلف مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. مقاله حاضر از بعد فرایندی به مفاهیم مذکور پرداخته و ...
بیشتر
جامعه و چگونگی اداره آن از مفاهیم آشنا و مسائل عمده مدیریت است. از آنجا که جامعه جایگاه حرکت انسان است لذا اداره جامعه به مفهوم ایجاد جایگاه مناسب برای حرکت و رشد انسان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و از از اینرو این مفاهیم همواره از ابعاد مختلف مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. مقاله حاضر از بعد فرایندی به مفاهیم مذکور پرداخته و ضمن استفاده از مباحث انسان شناسی کلی ترین وظایف مدیر را دسته بندی کرده است. ولی متکفل رشد جامعه است و دامنه اختیار جامعه و اعضای آن را در نزدیکی به هدف رشد توسعه داده تا جایگاه مناسبی برای رشد جامعه فراهم شود.