دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
الگوی یکپارچه راهبردهای تولید بازاریابی و کسب و کار و تأثیر آنها بر عملکرد سازمان

سید محمد اعرابی؛ امیر مصطفوی

دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 89-116

چکیده
  ایجاد هماهنگی در نگرش ها و الگوهای مختلف و ارائه منطق مشترک در مسائل مدیریتی یکی از چالش های فراروی مدیریت در دوره کنونی است. این تحقیق الگویی هماهنگ از راهبردهای تولید در ارتباط با راهبردهای کسب و کار و بازاریابی را ارائه می کند که مطابق نتایج حاصل از تحلیل داده ها، این هماهنگی تأثیر معناداری در عملکرد سازمان دارد. راهبرد ...  بیشتر

طراحی الگوی کنترل راهبردی در سازمانهای صنعتی دفاعی

سید محمد اعرابی؛ محمد علی فرقانی اله آبادی

دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 9-22

چکیده
  درادبیات موضوع درخصوص انتخاب روشهای کنترل راهبردی تحت شرایط متغییر محیطی رهنمود خاصی ارائه نمی شود. در واقع یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزمهای کنترل راهبردی وجود ندارد. در این مقاله از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و با توجه به نظرات خبرگان شاغل در شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع الکترونیک ایران، یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزم ...  بیشتر

تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت های ایرانی فعال در بازار بورس تهران

سید محمد اعرابی؛ مهدی سلطان محمدی

دوره 19، شماره 59 ، مهر 1388، ، صفحه 1-25

چکیده
  در دهه گذشته مفهوم بازار گرایی و اثرات آن بر عملکرد مورد مطالعه و توجه گسترده ای قرار داشته است. هر چند که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هنوز در مورد تأثیر بازار گرایی بر عملکرد به خصوص در کشورهای در حال توسعه جای تردید وجود دارد. این تحقیق، نحوه اندازه گیری سازه بازار گرایی را بر اساس مفهوم پردازی نارور و اسلیتر در شرایط خاص محیطی ...  بیشتر

طراحی الگوی کنترل استراتژیک برای صنایع ایران با رویکردکارت امتیازی متوازن

سید محمد اعرابی؛ محمد حکاک

دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، ، صفحه 1-21

چکیده
  در شرایط کنونی فشارهای ناشی از تغییرات محیطی و آثار و نتایج مثبت و منفی هریک از این تغییرات سراسر محیط های کسب و کار را با چالشی جدی مواجه ساخته است. این چالش ها به نوبه خود ضرورت طراحی کنترل های استراتژیک را می طلبد. این کنترل ها به مدیران کمک می کنند که به طور پیوسته تغییرات محیطی را کنترل نمایند زیرا تغییر در سطح استراتژیک اهداف، جهت ...  بیشتر

آسیب شناسی تعهد سازمانی از منظر سیاست های مدیریت منابع انسانی (از دیدگاه کارکنان)

سید محمد اعرابی؛ علی باقری کلجاهی

دوره 19، شماره 57 ، خرداد 1387، ، صفحه 17-32

چکیده
  اغلب محققان بر این باورند که از اوایل دهه ۱۹۵۰ که تعهد سازمانی در زمینه رفتار سازمانی مطرح شد،این مقوله به یکی از موضوع های مورد علاقه پژوهشگران تبدیل شد. چرا که آنان معتقدند که مدیریت صحیح تعهد سازمانی می تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی سازمانی، بهبود عملکرد، کاهشی جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود. این تحقیق به بررسی تأثیر ...  بیشتر

مفاهیم و دیدگاههای ائتلافهای استراتژیک

سید محمد اعرابی؛ افشین فتح الهی

دوره 18، شماره 56 ، دی 1386، ، صفحه 19-44

چکیده
  در عصر جهانی سازی و تغییرات سریع تکنولوژیکی "ائتلافهای استراتژیک " در قالب همکاری بین شرکتها، به یکی از ابزارهای مهم مدیریت کسب و کار جهت بهبود رقابت پذیری شرکت ها تبدیل شده است. در ابتدای مقاله، آماری از تعداد ائتلاف های انجام شده توسط برخی از شرکتهای برتر دنیا، برگزیده مجله فورچون، جهت تبیین دلایل و ضرورت پرداختن به ائتلاف های استراتژیک ...  بیشتر

الگوهای انعطاف پذیری در مدیریت منابع انسانی

سید محمد اعرابی؛ میترا دانشپرور

دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، ، صفحه 1-21

چکیده
   امروزه بیشتر کارکنان و کارفرمایان به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند؛ اما هر کدام به دلایل مختلف. از یک سو کارکنان به دنبال ایجاد هماهنگی میان کار و زندگی خود هستند که یک روش مناسب برای کمک به آنها به منظور دستیابی به چنین هماهنگی، استفاده از الگوهای انعطاف پذیری است و از سوی دیگر، کارفرمایان به دلایل مالی و کسب و کار ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان

سید محمد اعرابی؛ محسن ورزشکار

دوره 12، شماره 46 ، شهریور 1384، ، صفحه 1-30

چکیده
  امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، ...  بیشتر

الگوی هماهنگی تلاطم محیطی و استراتژی سازمانی

سید محمد اعرابی؛ مهدی حقیقی

دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 54-78

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه ارتباط بین تلاطم محیطی، سیمای استراتژیک و عملکرد سازمان ها، تبیین مدل به دست آمده و آزمون مدل در سازمان های تولید کننده دارو است. نتایج به دست آمده از پژوهش در سازمان های داروسازی کشور نشان داد که محیط پیرامون این موسسات متلاطم است و شرکت های دارویی که شکاف کوچکتری بین سیمای استراتژیک و سطح تلاطم محیطی ...  بیشتر

روند استخدامی و بهره وری کارکنان دولت

سید محمد اعرابی

دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 69-86

چکیده
  کارکنان دولت با نرخ 8/3 درصد در سالهای 67 تا 76  رشد داشته است. جمعیت این گروه تا 10 سال آینده به 3400000 نفر و تا 25 سال آینده به 5900000 نفر خواهد رسید. سطح تحصیلات کارکنان دولت در ده سال اخیر افزایش یافته است. هزینه های اساسی واقعی خانوارها و درآمد واقعی کارکنان دولت روند نزولی داشته است. با استفاده از روشهای ارزش افزوده خدمات عمومی، نسبت ستانده ...  بیشتر

هماهنگی: معیار صحت

سید محمد اعرابی

دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 1-12

چکیده
  منطق ابزاری برای کاهش خطای ذهن است و نقش عمده آن ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است. هر منطقی رابطه بین مقدمات و نتایج را ملاحظه می کند، لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است. دلالت امری حقیقی و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیر، شمولیت و ثبوت می باشد. مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص، که به هدف مشترک می انجامد را هماهنگی ...  بیشتر

تحقیق: الزام بنیادین انسان کمالخواه

سید محمد اعرابی

دوره 2، شماره 5 ، خرداد 1371، ، صفحه 1-11

چکیده
  سنت خلقت به نحوی است که رفع نیازهای بشر بدون تحقیق و تفکر میسر نمی شود. اگر میدان تحقیق و ابداع به روی انسان باز نبود و حوائج بدون زحمت حاصل می شد وی بدنبال چاره جوئی و تحقیق و تفکر نمی رفت و در آن صورت حالتی سرد و یکنواخت بر زندگی اش حکومت یافته و اختیار و طلب معنی و مصداق نیافته و مسئله امتحان و تقرب و عصیان مفهوم نمی یافت. ثمره این تلاشها ...  بیشتر

تئوری اداره جامعه

سید محمد اعرابی

دوره 1، شماره 3 ، آذر 1370، ، صفحه 1-5

چکیده
  جامعه و چگونگی اداره آن از مفاهیم آشنا و مسائل عمده مدیریت است. از آنجا که جامعه جایگاه حرکت انسان است لذا اداره جامعه به مفهوم ایجاد جایگاه مناسب برای حرکت و رشد انسان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و از از اینرو این مفاهیم همواره از ابعاد مختلف مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. مقاله حاضر از بعد فرایندی به مفاهیم مذکور پرداخته و ...  بیشتر