رفتار سازمانی
حسین حمزوی؛ بهروز رضائی منش؛ حبیب رودساز
چکیده
تشویق و تقویت خلاقیت در بین کارکنان یک استراتژی مهم برای حفظ و بهبود مزیتهای رقابتی، تضمین بقای طولانیمدت و رشد سازمانها است. از طرفی تعیین اینکه سبکهای رهبری از طریق کدام روش، رویه و رویکردها و از طریق کدام استراتژی با خلاقیت کارکنان مرتبط بوده، مهم است. رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان یک رفتار روانشناختی ممکن است نقش حیاتی ...
بیشتر
تشویق و تقویت خلاقیت در بین کارکنان یک استراتژی مهم برای حفظ و بهبود مزیتهای رقابتی، تضمین بقای طولانیمدت و رشد سازمانها است. از طرفی تعیین اینکه سبکهای رهبری از طریق کدام روش، رویه و رویکردها و از طریق کدام استراتژی با خلاقیت کارکنان مرتبط بوده، مهم است. رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان یک رفتار روانشناختی ممکن است نقش حیاتی را بهعنوان یک میانجی در رابطهی ما بین سبکهای رهبری و خلاقیت کارکنان بازی کند. تحقیق کنونی ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث گردآوری دادهها و اطلاعات پژوهشی توصیفی-پیمایشی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان دانشگاه دولتی خلیج فارس بوشهر به تعداد 302 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 169 نفر از کارکنان است. ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات از جامعهی آماری پرسشنامه بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزارهای SPSS 22 و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبکهای رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی تأثیر معناداری دارند.
رفتار سازمانی
یاسمن مدرسی؛ میرعلی سیدنقوی؛ حبیب رودساز؛ ایمان رئیسی وانانی
چکیده
در دنیای دیجیتالی امروز، سازمانها برای اینکه بتوانند در دنیای رقابت باقی بمانند، در پی تغییراتی در ظاهر، تفکر و عملکرد خود هستند. تحول دیجیتالی تحولی شگرف است که گریزی از آن نیست و سازمانها باید خود را برای رویارویی با آن آماده کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای نرم تحول دیجیتال که بسیار مهم و حیاتی هستند و طراحی الگوی حاصل ...
بیشتر
در دنیای دیجیتالی امروز، سازمانها برای اینکه بتوانند در دنیای رقابت باقی بمانند، در پی تغییراتی در ظاهر، تفکر و عملکرد خود هستند. تحول دیجیتالی تحولی شگرف است که گریزی از آن نیست و سازمانها باید خود را برای رویارویی با آن آماده کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای نرم تحول دیجیتال که بسیار مهم و حیاتی هستند و طراحی الگوی حاصل از آن-هاست. جامعه آماری این پژوهش در بخش نخست، مقالات موجود در این حوزه بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید؛ در بخش دوم نیز جامعه آماری را مدیران و خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند و از طریق روش گلوله برفی، 14 نفر برگزیده شدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش حاضر نرمافزار MAXQDA بود. ابتدا، بااستفاده از تحلیل مضمون پیشینه پژوهش، مولفههای موردنظر استخراج شده و در طراحی پرسشهای مصاحبه نیمهساختارمند مورداستفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر شناسایی 6 مضمون فراگیر، 44 مضمون سازماندهنده و 185 مضمون پایه تحول نرم دیجیتال بود و نهایت شبکه مضامین حاصل از آنها ترسیم شدهاست.
حبیب رودساز؛ بهروز رضائی منش؛ شقایق توکلی
دوره 21، شماره 68 ، آذر 1391، ، صفحه 109-134
چکیده
کارکنان صف در سازمانهای خدماتی منبع مهمی برای ایجاد تمایز و مزیت رقابتی هستند.کیفیت خدمات، رضایت مشتری و برند سازمانها تحت تأثیر اعمال و رفتار کارکنان خط اول میباشد. بانکها به عنوان واحدهای تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت کلیه قوانین و ضوابط ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی میباشند این امر بیانگر عدم اختیار بانک ها به تعیین ...
بیشتر
کارکنان صف در سازمانهای خدماتی منبع مهمی برای ایجاد تمایز و مزیت رقابتی هستند.کیفیت خدمات، رضایت مشتری و برند سازمانها تحت تأثیر اعمال و رفتار کارکنان خط اول میباشد. بانکها به عنوان واحدهای تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت کلیه قوانین و ضوابط ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی میباشند این امر بیانگر عدم اختیار بانک ها به تعیین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات میباشد، در چنین شرایطی رقابت در حوزههای مالی و پولی(سخت) معنای واقعی خود را از دست داده و بانکها ناگزیر به استفاده از ابزارهای دیگری جهت حفظ و ارتقاء مزیت رقابتی خود میباشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی این موضوع بوده که آیا عوامل نرم و مرتبط با حوزه رفتار هم چون رفتارهای شهروندی سازمانی باعث ایجاد مزیت رقابتی در سازمان میشود. پژوهش حاضرمطالعه ای کاربردی ـ توسعهای است که در میان نمونهای شامل کارکنان و مشتریان 76 شعبه بانک تجارت و 73 شعبه بانک ملت انجام شد. به منظور تعیین سازههای شکل دهنده متغیرهای چارچوب مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS با هدف اعتبار یابی مدل و بررسی شاخص ها با رویکرد تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بانکها میبایست نسبت به ارتقاء وضعیت عوامل سازمانی شامل فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی کارکنان استراتژی ها و برنامههای مناسبی تدوین نمایند. همچنین بانک ملت میبایست نسبت به ارتقا برخی مولفههای رفتار شهروندی سازمانی به ویژه توجه و احترام، اقدامات موثری به عمل آورد.