Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of this study is to examine the role of organizational justice and organizational trust in anticipation of organizational silence in University of Mohaghegh Ardabili. The research method is descriptive-correlational. The population included all faculty members of University of Mohaghegh Ardabili. Using cluster random sampling method, three faculties and 70 faculty members were selected. The data collection tools were the Van Dyne organizational silence questionnaire, Moorman Nyhvf organizational justice questionnaire and Alvnn organizational trust. The content validity of questionnaires was confirmed by experts and reliability consider them to be 0/73, 0/89, 0/82 reported. To analyze the data, correlation and multiple regression method was used. Results showed that there is a significant correlation between organizational justice and organizational silence in the negative direction (r= -0/64). Also there is a significant correlation between organizational trust and organizational silence in the negative direction (r=0/50). Results of regression analysis showed that organizational justice and organizational trust can be a negative predictor of organizational silence, and 51 percent predict changes in organizational silence.

Keywords

- ابراهیمی، سید عباس.  اصغر محمدی، فاتح. حاجی پور، ابراهیم.(1391).  بررسی نقش اعتماد در تسهیم دانش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت نظامی. شماره 47، پاییز، سال دوازدهم. صص 162- 135
- امیرکافی، مهدی. هاشمی نسب، فخرالسادات. (1392). تاثیر عدالت سازمانی ، حمایت ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی. نشریه مسائل اجتماعی ایران. شماره 1،  تابستان، سال چهارم، صص 62-33
- اوتارخانی، علی.(1388). عدالت و انصاف در همکاری مبتنی بر اعتماد. چشم انداز مدیریت. شماره 33 ، صص 47-29
- مردانی،حمید. (1386). بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر احساس بی عدالتی در بین معلمان شهر زنجان.  پایان نامه چاپ نشده دانشگاه اصفهان.
- جهانیان، رمضان. قدسی، سمانه(1393). رابطه سلامت و عدالت سازمانی با رشد حرفه ای کارکنان در سازمانهای آموزشی. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی مرو دشت. شماره ، 3سال پنجم. صص 114-97
- حسن پور، اکبر. عسگری،مهدی. (1391).  سکوت سازمانی و راه کارهای کاربردی برون رفت از آن، مجله تدبیر. دی. شماره 248. صص 68-59
- الوانى، سیدمهدى. عصار، محمدتقى.  عابدینى، لیلا. (1390). بررسی رابطه اعتماد با تسهیم دانش در معاونت آموزش ناجا و مراکز تابعه. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى. صص400-389
- دانایی فرد، حسن. فانی، عزتی اصغر. براتی، الهام.(1390). تبیین نقش فرهنگ سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی.چشم انداز مدیریت دولتی. دوره 25، شماره 4، زمستان، صص 82-61
- زارعی متین، حسن. طاهری،  فاطمه. سیار، ابوالقاسم.(1390). سکوت سازمانی : مفاهیم، علل و پیامدها.فصلنامه علوم مدیریت ایران. شماره 21، بهار، سال ششم. ،. صص 104-77
- سلطان حسینی، محمد.  نادریان جهرمی، مسعود. صابری، علی.(1392).  برآورد سهم نسبی رفتار شهروندی سازمانی از عدالت سازمانی در ورزشکاران مرد نخبة کشور. نشریه مدیریت ورزشی. شماره 19، سال پنجم، زمستان، صص 160-145
- شیرازی, علی. خداوردیان، الهام. نعیمی، محمد(1391). تأثیر اعتماد سازمانی بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی. پژوهش نامه مدیریت تحول. شماره 7، بهار و تابستان، سال چهارم، 154-133
- سیدجوادین، سیدرضا. فراحی، محمدمهدی. طاهری، غزاله. (1387).شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی. نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 1، شماره 1، صص 70-55.
- فرهنگ، ابوالقاسم. سیادت، سید علی. مولوی، حسین.  هویدا، رضا.(1389).بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفه های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاههای دولتی جنوب شرق کشور. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره 55، صص130-111 .
- معمارزاده، غلامرضا.  خدایی محمودی، رضا. (1388). طراحی الگوی عدالت سازمانی اثربخش برای سازمانهای دولتی ایران. مجله  پژوهش های مدیریت.  واحد علوم و تحقیقات. شماره 82 ،پاییز، صص 65-49.
- یارمحمدیان، محمد حسین.  شفیع پور مطلق، فرهاد.  فولادوند، مریم. (1391). رابطه ی بین عدالت سازمانی، رضایت شغلی و اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی با خود ارزیابی از تعالی سازمانی به منظور ارائه یک مدل پیشبین. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. شماره 1، سال چهارم، بهار ، صص 18-1.
- Dabbagh P. esfahani AN. shidk A. (2012). Studing relationship beetwin perceived organization justice and organization silence. Case study: ( khorshid hospital personals). Institute of interdisciplinary bus. Res. 3(10), 468-478
- Dayton E. Henriksen K.(2006). Communication failure: Basic components. Contributing factors, and the need for structure . Agency for heal for healthcare Research and quality patient safety and health IT conference. june  4-7. Washington. D.C
- Deconinck, James (2010). "The Effect of Organizational Justice. Perceived Organizational Support, and Perceived Supervisor Support on Marketing Employees’ Level of Trust". Journal of Business Research.63: 1349-1355
- Ellonen, R. Blomqvist, K. & Puumalainen, K. (2008). The role of trust in organizational innovatveness. European Journal of Innovation Management. 11(2), 160-181.
- Maria, W.D. (2006). Brother Secret, Sister Silence: Sibling Conspiracies Against Managerial Integrity, Journal Of Business Ethics, pp. 219-234
- Morrison E.  Miliken, FJ.(200). Organization silence: A barrier to change and devolepment in a pluraslistic world.  Acad. Manage. Rev, 25(4); 706-725
- Nadiri, Halil. Cem Tanova. (2010), "An Investigation of the Role of Justice in Turnover Intentions, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior in Hospitality Industry", International Journal of Hospitality Management, 29: 33-41.
- shockley , Zalabak  P , Ellis ,K Winograd , G .(2005). Organizational trust: What it means, Why it matters. Organizational Development Journal,Vol 18 No,4,PP, 35-49
- Tijen Tulubas.  Cevat, Celep.)2012).  Effect of Perceived Procedural Justice on FacultyMembers’ Silence: The Mediating Role of Trust in Supervisor.  Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 47, 2012, Pages 1221-1231
Tan. Catin.(2014). Organization justice as a predictor of organizational silence. Educational Reasearch and reviews. Vol 9. 1190-1220.
- Vakola M, Bouradas D(2005).  Antecedents ans consequences of organizational silenceAn empirical investigation. Employee  Relations. 27(5): 441-458