دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135220070220Designing a Model for Evaluation of Knowledge Management Level in Industrial Organizations of Iran (Auto Industry)طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمان های صنعتی ایران (پژوهشی در صنعت خودرو)1164824FAسید مهدیالوانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییی0000-0002-1885-4325کیوانشاهقلیانهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160930In today's world, the only way to creating wealth in organizations and societies is gathering capitals of knowledge. The natural and human capitals turn into wealth when they are with the knowledge capital. Organization power today resets upon possession of knowledge-wealth as well as on taking all-out advantage of the collection of creative competencies of mind which in tum pave the ground for further development and progress. organizations and corporations have come to a conclusion that nothing but knowledge can enable them to gain an advantageous stance in today's world competition. Consequently, the employees of an organization, as the genuine possessors of knowledge as well as vitally important investments of the organization, have attracted immense consideration. The knowledge management, as an instrument can gather the existing knowledge and expands it, and distributes through organization. But, experiences of many of companies regarding knowledge management have failed. This means that not pertinent pattern has been adopted for assessing knowledge management which has been taken into account as a temporary and transitory process.
In this research, influencing factors of knowledge management have elaborated and a model for assessing knowledge management in industrial organizations of Iran has been presented on the basis of these factors. Besides, the level of knowledge management can, too, be identified through the said model. The factors include knowledge exploration, knowledge creation, knowledge exporting, knowledge distribution, knowledge expansion, and knowledge maintenance. Each of these factors further subdivides into other elements.
The research method is surveying and case study. Two large manufactures of automobile industry of Iran, which has credited the highest achievements in the field of knowledge management, have been singled out as the subject of research. By ascertaining relevant information from experts of the two large manufactures as well as through carrying statistical viewing of the data thus the final analysis and scrutiny conducted and subsequently necessary conclusions and suggestions submitted so as the aforementioned model could be able to demonstrate its practicality.در دنیای امروز، سرمایه دانش و خردمندی تنها راه ایجاد ثروت در سازمان ها و جوامع است. سرمایه های طبیعی و انسانی زمانی به ثروت تبدیل می شوند که با سرمایه دانش آمیخته و عجین شده باشند. دانش، اطلاعات، دارایی های معنوی، تخصص و صلاحیت های حرفه ای، ابزارهای تولید ثروت اند و جوامعی که فاقد این ابزارها باشند فقیر محسوب می شوند. امروزه توانمندی درگرو دارا بودن سرمایه دانش بوده و بکارگیری مجموعه ظرفیت های ذهنی خلاق است که به طور موثری توسعه و پیشرفت را ممکن می سازد. امروزه سازمان ها نیز دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد اهمیت یافته است. اما تجربه بسیاری از شرکتها در مورد مدیریت دانش به شکست انجامیده و این به آن جهت است که برای مدیریت دانش الگوی ارزیابی مناسبی بکار برده نشده و به آن به عنوان امری موقت و زودگذر نگریسته شده است. در این مقاله بر پایه پژوهش انجام شده مولفه های موثر در مدیریت دانش تعیین و بر اساس این مولفه ها الگویی برای ارزیابی مدیریت دانش در سازمان های صنعتی ایران ارائه گردیده است. علاوه بر آن توسط الگوی ارائه شده سطح مدیریت دانش نیز تعیین می گردد. این مولفه ها عبارتند از: تشخیص دانش، تحصیل دانش، بکارگیری دانش، اشتراک دانش، توسعه دانش و نگاهداری دانش. هر کدام از این مولفه ها نیز به عواملی دیگر تقسیم شده اند. دو سازمان از صنعت خودروسازی کشور که بیشترین تولید و سهم بازار خودرو کشور را داشته اند بعنوان موارد مورد مطالعه انتخاب شده اند و با جمع آوری اطلاعات و بررسی های آماری بر روی داده ها، تجزیه و تحلیل نهایی انجام و نتایج در قالب الگوی نهائی ارائه گردید تا الگوی مزبور در وادی عمل کارایی خود را نشان دهد.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135220070220Market Segmentation, Prologue for Selecting Target Market From Traditional Approaches to using Artificial Neural Networksتقسیم بازار مقدمه ای بر انتخاب بازار هدف از روشهای سنتی تا استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی17404825FAطهمورثحسنقلی پورهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-2787-4835سید مهدیمیریدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160930Surely, in modem competition era among companies, losing or gaining only one customer is also important. Multiplicity of Companies and competition among them, compel them to attempt to attain only one group of customers, because attaining whole of customers in such competition have been impossible; So companies think they need market segmentation and classification. Of 'course origin of this need return back to the past, am on the base of it simple segmentations have done. In this paper we argue new, advanced and progressive conceptions, overviews and approaches in market segmentation, for better customers recognition, facilitation selecting target customers, and more contentment for them, so that prosperity of firm be provided. These conceptions comprise hyper-segmentation (micro - marketing), mass customization and finer segmentation; Approaches also start from multidimensional segmentation, continue by latent class models fuzzy and overlapping clustering and cluster analysis, and finish by market segmentation using artificial neural networks. Method of artificial neural networks has discussed more.بی تردید در عرصه نوین رقابت میان شرکتها، بدست آوردن یا از دست دادن حتی یک مشتری نیز حائز اهمیت است. تعدد شرکتها و رقابت، آنها را ناگزیر می سازد تا جهت دستیابی به گروهی از مشتریان تلاش نمایند چرا که دستیابی به تمام مشتریان در این رقابت شدید غیر ممکن شده است. بدین ترتیب شرکت ها احساس می کنند به تقسیم بازار و بخش بندی نیاز دارند. البته اصل این نیاز از گذشته احساس می شد و بر آن اساس تقسیم بندیهای ساده ای نیز انجام گرفته است. آنچه که در اینجا ما بدان خواهیم پرداخت مفاهیم، رویکردها و روشهای نوین و پیشرفته تقسیم بازار است که به شناخت بهتر مشتریان و در نتیجه آسانتر شدن انتخاب مشتریان هدف و توجه بهتر و بیشتر به آنها منجر خواهد شد بگونه ای که موفقیت شرکت تامین شود. این مفاهیم شامل تقسیم بندی فوق العاده زیاد یا بازاریابی خرد، سفارشی سازی انبوه و تقسیم بازار بسیار دقیق است؛ روشها نیز از تقسیم بندی چند بعدی شروع شده با خوشه بندی فازی و همپوشانی ، مدلهای طبقه پنهان و تحلیل خوشه ای ادامه یافته و به تقسیم بازار با شبکه های عصبی مصنوعی ختم می شود. روش استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی با تفصیل بیشتری مورد مداقه قرار گرفته است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135220070220A Study of the Relationship between Emotional Intelligence and Human Resources Management, Group Effective Leadership & Employment Progressبررسی رابطه بین هوش عاطفی با مدیریت منابع انسانی، رهبری اثر بخش گروه و پیشرفت شغلی41564826FAمرضیهمختاری پوردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییسید علیسیادتهسئت علمی دانشگاه علامه طباطباییشعلهامیریهشئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160930Nowadays adaptive changes are one of the main requirements of the effective permanence and competition. In order to organizations be able to remain in a challenging and competitive today's environment, those need staff and managers adaptable. Leading an organization to adapt with changes and for permanence and growth in new environments needs special characteristics that generally challenge manager's abilities. One of the most important abilities that can help leaders and managers to answer these changes is emotional intelligence. Emotional intelligence is a subject that tries to describe and interpret the effect of emotions and feelings in human abilities. Managers who have emotional intelligence are effective leaderامروزه تغییرات انطباقی از الزامات اصلی بقا و رقابت موثر محسوب می شوند. سازمان ها برای اینکه بتوانند در محیط پر تلاطم و رقابتی امروز باقی بمانند نیازمند کارکنان و مدیرانی هستند که انطباق پذیر باشند. رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیطهای جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموما مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهمترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک نماید هوش عاطفی می باشد. هوش عاطفی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجانات و احساسات در توانمندی های انسانی دارد. مدیران برخوردار از هوش عاطفی، رهبرانی موثر هستند که اهداف را با حداکثر بهره وری، رضایتمندی و تعهد کارکنان محقق می سازند. در این مقاله هوش عاطفی و کاربرد آن در گزینش و رشد و توسعه توانایی های شغلی، آموزش و بهبود مدیریت منابع انسانی تبیین شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135220070220Habermasian Modeling of Consumer Decision-making on the Webبازنمایی مدل تصمیم گیری مصرف کننده در اینترنت در چارچوب نظریه کنش ارتباطی هابرماس57804827FAمحمدحقیقیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییکاملیااحتشامیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160930The present research seeks to put to the fore Habermas's Communicative Action Theory as a decision framework supplanting existing decision - making models in managerial, economic, and consumer behavior disciplines. According to Habermas, rationality is not uni-dimensional and cannot be confined to its instrumental and strategic usages.
The Communicative Action Theory contends that results are not important per se but it is the process that assumes centrality. Therefore, and open view must be adopted towards the process and the results must be continuously viewed from a critical perspective. The Theory maintains that linguistic communication constitutes the essence of "communicative action." Habermas argues that we are constantly adopting a stance towards validity claims" inherent in communication. In this context, Habermas holds that human communication and especially dialogue are "rational" in essence. It is in this context that the present research seeks to reconstruct consumer decision-making model on the Web and to this end adopts the angulation approach, combining quantitative and qualitative research methods.تحقیق حاضر در نظر دارد نظریه کلان کنش ارتباطی هابرماس را به مثابه گزینه ای دیگر در کنار مدل های تصمیم گیری مصرف کننده در مکاتب عمده بازاریابی قرار دهد. بنابر نظرگاه هابرماس، عقلانیت یک بعدی نیست و تنها در جنبه ابزاری خلاصه نمی شود. نظریه کنش ارتباطی دیدگاهی فرایندی نسبت به عقلانیت اتخاذ می کند و بر این باور است که این نتایج نیست که مهم محسوب می شود بلکه روش اتخاذ شده در نیل به این نتایج است که پایدار بوده و در ورای نقد است. عمده ترین نکته در این نظریه آن است که ارتباطات کلامی و زبانی در واقع کنش های گفتاری محسوب می شوند که باید مورد توجه قرار گیرند. هابرماس در این نظریه ابراز می دارد که ما مداوما ناچاریم در قبال داعیه های اعتباری که در گفتارها ملحوظ هستند موضع بلی یا خیر بگیریم. بدین ترتیب و از دیدگاه هارماس ارتباطات انسانی و به ویژه گفتگو، ماهیت عقلانی دارند. با توجه به این چارچوب است که این تحقیق در نظر داشته مدل تصمیم گیری مصرف کننده در خریدهایی در محیط اینترنت بازنمایی شود. بدین منظور روش تحقیق ترکیبی و از روش های پژوهشی کمی و کیفی تواما استفاده شده است. علاوه بر آن به شیوه تطابق همگونی یافته ها یا تکثر گرایی که در سطح تحلیل به کار گرفته می شود از اعتبار یافته ها اطمینان حاصل شده است.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135220070220Globalizing of the Organizations and the Nature of Transnational Organization in Network Structureجهانی شدن سازمان ها و ماهیت سازمان های فراملیتی در ساختار شبکه ای81864828FAمنیژهبحرینی زادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160930In the today's rapidly changing condition which constantly give rise competitive in international level, the nature and structure of organization have changed and the new model of structure have emerged that organizational organizations and network structure are example of this evolution. The purpose of this paper is to draw attention to the complexity of system of organization at the transnational level. This organization developedدر دنیای پیچیده و چند بعدی امروزه و با آغاز رقابت در سطح بین المللی، ماهیت و ساختار سازمان ها دگرگون شده است و الگوهای جدید ساختاری پدیدار شده که سازمان های فراملی و ساختار شبکه ای را می توان نمونه ای از این تغییرات قلمداد کرد. سازمان های فراملی، سازمان هایی هستند که فعالیتشان از قلمرو یک یا چند کشور فراتر رفته، همه دنیا را عرصه فعلایت های خود قرار داده اند. این سازمان های پیچیده ، سازمان های مستقلی را در سراسر دنیا دایر نموده اند که هر یک از آنها می توانند تمام فعالیت هایشان را خود به صورت مستقل انجام داده و برای بهره گیری از مزایای صرفه جویی انجام پاره ای از وظایفشان را به واحدهای دیگر در نواحی متعدد جهان بسپارند. استقلال و خود مختاری بخش های مختلف و اجزای سازمان باعث می شود که واحدهای کوچک از توان رقابتی بیشتری بهره مند شوند و در برابر تغییرات محیطی از خود واکنش نشان دهند. سازمان های فراملی برای بهره گیری از مزایای محلی و جهانی ایجاد ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، از نوعی ساختار شبکه ای و چند بعدی استفاده می کنند. این ساختار چند بعدی یک ساختار بی نظم و قاعده است که دارای پیچیدگی های زیادی است ولی چارچوبی مناسب برای مواجه شدن با تغییرات سریع شرایط در دهه های اخیر است. در این مقاله الگوهای ساختاری این سازمان ها که عمدتا شامل ساختار های مبتنی بر محصول ، ساختار جهانی مبتنی بر منطقه جغرافیایی، ساختار جهانی ماتریسی و ساختار فراملیتی است و انواع استراتژی هایی که در چارچوب این ساختارها اتخاذ می شود مورد مطالعه قرار میگیرد. در این جا تاکید بر ساختار شبکه ای است و سعی می شود تا با ارائه اصول حاکم بر روابط شبکه ای این سازمان ها و توصیف مدیریت چنین سازمان هایی ، جنبه هایی از ماهیت وجودی این سازمان ها به رشته تحریر در آید.