دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122Assessment of the Effectiveness of Commercial Advertisement on the Banking Services ofارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن1244790FAعلی اکبرافجههیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیفرشتهمنصوری مویددانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926This paper is a survey on assessment of effectiveness of advertising , regarding bank services (Bank e Maskan). This paper emphasizes on advertising as an important and effective factor on banks' customers behavior in selecting and purchasing services , and it tries to recognize and assess the effectiveness of Bank e Maskan. There are many models that help us to assess the effectiveness of advertising . In this thesis , we use <strong>A</strong><strong>I</strong><strong>DA </strong>for Advertising Assessment . This model by the use of variables such as Attention , Interest, Desire , Action measures the effectiveness of advertising. After having conducted the necessary analyses by the use of Descriptive Statistics (Mean) and Inferential Statistics (Proportion of Success) indicates that , those advertisements of Bank e Maskan deal with the variable of Attracting the customers' attention , is effective ; while , the other variables that is Interest , Desire and Action have not so far played their roles effectively . Meanwhile , the effectiveness of media , indicates that , among the media which is used for advertisement of Bank e Maskan , television is the most effective media .موضوع این مقاله عبارت است از ارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پژوهش حاضر با تاکید بر آگهی های بازرگانی به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات سعی در شناخت و اندازه گیری میزان اثر بخشی تبلیغات وجود دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات بانک مسکن از الگوی AIDA استفاده شده است. الگوی AIDA یک الگوی چهار متغیره می باشد. یعنی با استفاده از چهار متغیر جلب توجه، ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید میزان اثر بخشی تبلیغات را اندازه گیری می کند. در اینجا پس از انجام تجزیه و تحلیل های مربوطه با استفاده از آمار توصیفی (شاخص مرکزی میانه) و آمار استنباطی (آمار نسبت موفقیت در بین اعضای یک نمونه از یک جامعه) این نتیجه حاصل شد که از حیث متغیر جلب توجه، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش می باشد ولی به لحاظ سایر متغیرها یعنی ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید ، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش نمی باشد. همچنین در رابطه با اثر بخشی رسانه ها، این نتیجه حاصل شد که در بین رسانه های مورد استفاده برای آگهی های بازرگانی بانک مسکن تلویزیون از اثر بخشی بیشتری برخوردار است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4790_1d17c9a73457159a10fc040c8b8f86fa.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122Ethics Officeاخلاق اداری25504791FAابوالحسنفقیهیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیبهروزرضایی منشهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926علم اخلاق به عنوان علم و آیین و نرم افزار آداب دانی و اخلاق مندی و علم چگونه زیستن و تعیین بایدها و نبایدها و صدور احکام خوب و بد نسبت به رفتارهای آگاهانه و مختارانه ی آدمیان همواره در فرهنگ های گوناگون در محضر پیشینیان و پسینیان خداوندگاران دین و اندیشه جایگاهی ویژه داشته است. به عنوان نمونه باید یاد کرد از سخن رسول گرامی اسلام ص که فرمود: من برای کامل کردن مکارم اخلاقی فرستاده شدم. اخلاق جدا از بنیادهای نظری اش با داشتن کارکردهای جامعه شناسانه و روان شناختی کارروا، به مثابه ی نماد، داور، روش، دورنما و دیدگاه عمل کرده و در اعتماد سازی و ایجاد همبستگی در میان افراد جامعه و دولت ها آبشخوری توان گر بوده است. هر چند آن در مقام شرحه شرحه شدن، شمولیت، بازگویی و بازنمودگی پیهم چالش و فرانمود است و در پیشگاه اندیشگی متفکران که سعی مستمر در پژوهشیدن آن داشته اند خویی نپذیرنده و ناشناسنده دارد و به گاه هر تصمیم خرد یا کلان و ارائه ی پاسخ به پرسشهای مطرح(از قبیل این که آیا گرفتن آن یا این تصمیم، خوب است یا بد؟ درست است یا نادرست؟ ) دیریاب و سهل و ممتنع می نمایاند.
نوشتار حاضر با توجه به اهمیت و ورود اخلاق به عرصه ی سازمان های دولتی و نیز به ضرورت به سر بردن در عصر بحران اخلاقی و کاهش شدید اعتماد مردم نسبت به رعایت جنبه های قانونی و اصول اخلاقی توسط مدیران و سازمان ها جستار گونه ای است درباره ی اخلاق و سازمان. و علاوه بر کاویدن نگرش ها و ضرورت های آن، تلاش کرده است تا ابعاد مدیریت اخلاق و زیرساخت اخلاقی(نرم افزار و سخت افزار درونی سازی و ارتقای اخلاقیات که به گونه ای نظام مند، مجموعه عوامل تاثیر گذار و کنترل کننده ی رفتارهای غیر اخلاقی را می نمایاند) را بویژه برای بخش خدمات عمومی بررسی نماید.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4791_16875e73deba04284e2f2209410c8042.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122Meta analysis: a Way to Summarize and Evaluate Previous Researchesفراتحلیل راهی به سوی شناسایی ارزشیابی ترکیب و تلخیص پژوهش های گذشته51794792FAشمس الساداتزاهدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیابوالفضلمحمدیدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926Dissertations are a part of the outputs of the research system of our universities. It is necessary to evaluate them periodically to ensure that their quality is developing. In some countries such as U.S.A, dissertations have been evaluated annually based on several criteria. In Iran, dissertations of some fields such as sociology and management have been studied and evaluated against such criteria as: the quality of the methodology, references and documentations, theories tested and etc. In U.S.A., dissertations have been evaluated based on the importance of titles, methodological credit and so on. one type of these evaluations is meta analysis which evaluates the previous researches to summarize and synthesize them when their findings are inconsistent to find out the cause of the inconsistencies and conflicts between them. This kind of research is sometimes called the evaluation of past researches or evaluation of evaluations. In this article meta analysis, its functions, its benefits and its process will be discussed.پژوهش های پایان نامه ای یکی از محصولات نظام پژوهشی دانشگاه های کشور محسوب می شوند. این گونه پژوهش های را لازم است در دوره های زمانی خاصی ارزشیابی کرد و کیفیت آنها را مورد سنجش قرار داد. پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در داخل و خارج کشور در ابعاد مختلف مورد بررسی، مطالعه و ارزشیابی قرار گرفته اند و در هر یک از این ارزشیابی ها بر اساس معیارهای خاصی به بررسی پایان نامه ها پرداخته شده است. در داخل کشور ما پایان نامه های برخی از رشته های دانشگاهی، از نظر کیفیت روش تحقیق، منابع و مستندات، نظریه های آزمون شده و ویژگیهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند. در خارج از کشور نیز پایان نامه های برخی از رشته های دانشگاهی از نظر کیفیت روش تحقیق، منابع و مستندات، نظریه های آزمون شده و ویژگی های دیگر مورد بررسی قرار گرفته اند. در خارج از کشور نیز پایان نامه های برخی از رشته ها بر اساس معیارهای خاصی از جمله: اهمیت عناوین رساله ها، اعتبار روش شناختی و غیره مورد بررسی قرار گرفته اند. یکی از انواع ارزشیابی که به بررسی پژوهش های گذشته با هدف ترکیب و تلفیق آنها و بررسی علل ناسازگاریها و تعارض های بین آنها می پردازد فرا تحلیل است که برخی آن را ارزشیابی پژوهش های گذشته می دانند. این مقاله به معرفی فرا تحلیل و کارکردها، فوائد و مراحل آن می پردازد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4792_12b40498df170bd5374110dc8fcf65d6.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122The role of Management Information Systems (MIS) in Decision Makingنقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری81984793FAسیدمهدیالوانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-1885-4325محبوبهخسرویدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926The first step in taking upon management duties is decision making. Since decision making is impossible without the presence of information and communication, the implementing basis of such a function is providing information for management. Uncertainty .about the future and lack of information on current events makes management to follow the information and conduct formal and informal communication. Information is the processed data of the organization, which increases management certainty in the decision making in proper process of information provision, through its connective structure. The fast-changing external factors have facilitated the organization's development and increased the complexity of management systems and need for information. The consequences of weak decisions cannot be compensated, and the impact of strategic decisions cannot be described as well. Note that the provision of timely, correct, appropriate, brief, and useful information and communications a necessity for an efficient MIS in all levels of management, in order to facilitate right decision making, planning, and control of executive functions. Hence, this paper is indicating the importance of decision making in the organization, as well as the role of MIS in improving the quality of this vital process in the organization.اولین قدم در اجرای وظایف مدیریت تصمیم گیری است. با توجه به اینکه تصمیم گیری بدون وجود اطلاعات و برقراری ارتباطات لازم میسر نیست پایه اجرایی چنین وظیفه ای فراهم آوردن اطلاعات لازم برام مدیریت است. اطمینان نداشتن به آینده و فقدان اطلاعات مربوط به وقایع جاری مدیر را مجبور میکند که به دنبال اطلاعات و برقراری ارتباطات رسمی یا غیررسمی برود. اطلاعات همان داده های پرورده در سازمان است که از طریق نظم ارتباطی خود در روند صحیح تامین اطلاعات ، اطمینان مدیریت را در تصمیم گیریها افزایش می دهد. تغییرات سریع عوامل برون سازمانی، توسعه سازمانها و پیچیدگی نظامهای مدیریت نیاز مدیران را به اطلاعات افزایش داده است. خسارات ناشی از تصمیم های ضعیف جبران ناپذیر است. میزان تاثیر تصمیم های راهبردی خوب و به موقع نیز خارج از وصف است. اما نکته در خور بررسی این است که ارائه اطلاعات به موقع، صحیح، مناسب، مختصر و مفید و برقراری ارتباطات در کلیه سطوح مدیریت سازمانی لازمه نظام کارآمد اطلاعاتی مدیریت است تا تصمیم گیریهای صحیح و برنامه ریزی و کنترل وظایف اجرایی را برای مدیریت تسهیل کند.
از این رو در این مقاله ضمن بیان اهمیت تصمیم گیری در سازمان به بررسی نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت در بهبود کیفیت این فرایند حیاتی در سازمان پرداخته شده است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4793_1cb141c2935e1c8ca7fe1c24c4bc8ead.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122The Design & Explanation of The System for Government Support for the International Joint Ventures Companies Residing In Iran and Presenting a Suitable model.طراحی و تبیین نظام حمایت دولت از شرکتهای مشترک بین المللی مقیم ایران و ارایه الگوی مناسب991334794FAمحمدحقیقیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیمحسنکلهریهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926In the last two decades, the FDI entry mode has been in the
form of Joint ventures because for host government, mother company and domestic company has benefits such as: improvement in the indexes of macro_ economy, Reducing risk & expenditure and the assimilation of knowledge & technology.
The scholars like Blonigen ( 1996) assume two folding the government
support for J.V.s,
Bring about six folding the volume of FOI. Iranian managers of these
companies also have evaluated such a support as necessary and effective for their Success.
The results of this paper clarifies that the government can furnish the motives for enduring the domestic investment and increasing the quality & quantity of FDI by increasing the Sociocultural fitness & educational fitness and giving different kinds of supports formulated in the research hypotheses.ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دو دهه اخیر بطور عمده در قالب شرکت مشترک بوده است چون برای دولت میزبان، شرکت مادر و شرکت سرمایه پذیر بترتیب منافعی از قبیل بهبود شاخص های اقتصاد کلان ، کاهش ریسک و هزینه و جذب دانش و فن آوری را در بر دارد.
اندیشمندانی مانند بلونجین دو برابر شدن حمایت دولت از شرکت های مشترک را موجب شش برابر شدن حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی می دانند. مدیران ایرانی شرکتهای مزبور هم حمایت یاد شده را برای موفقیت خود کاملا لازم و موثر ارزیابی کرده اند.
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد دولت با افزایش برازندگی فرهنگی اجتماعی و آموزشی و ارائه انواع حمایت هایی که در فرضیه های تحقیق صورتبندی شده اند می تواند موجبات ماندگاری سرمایه های داخلی و افزایش کمیت و کیفیت سرمایه گذاری خارجی را فراهم آورد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4794_aedd20dd01cc7bc7ab30dcdcbea08a5d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122Relationship Between Institutional Ivestors Ownership and Firm Performance (Evidence From Theran Stock Exchang Marketرابطه عملکرد مدیریتی سرمایه گذاران نهادی با سهم مالکیت این نهادها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران1351604795FAحسینرحمان سرشتهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائینادرمظلومیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926Past studies suggest that the structure and composition of
ownership affect a firm's goals, strategy and <em>I </em>or performance. Most of these studies, rely mainly on cross sectional, multivariate analysis, that tend to reduce the complexity of the corporate ownership concentration, ignoring, interaction amongst different forms of ownership, and their effect on firm strategy and <em>I </em>or performance. Focusing on the role of institutional owners, this study poses the following question: (1) What is the relationship between institutional investors shareholding and firm performance? (2) Does the size of shareholding by other groups of stockholders, modify this relationship? And ,does corporate governance of a firm and its ownership structure perse, describe differences in performance of the firms. The data sample is based on 131 non-financial companies listed in the stock exchange of Tehran. Data were collected for a <em>5 </em>year period (1996-2000). Results from Anova, component analysis and multivariate analysis indicate that, the size of outside institutional stockholding have significant effect is greater for smaller firms. Further investigation, shows that other groups of stock holders do not supplement the relationship between institutional shareholding and firm performance Findings also suggest that the ownership structure and governance of the firm can partly define the variation in firm performance.از تعامل ساختار مالکیت با قدرت کنترل کننده شرکت، نظامی شکل می گیرد که نوعا بر سازمان حکم می راند و تولیت سازمانی نامیده می شود. در مطالعات نشان داده اند که تغییر اجزاء نظام تولیت در سازمانها به تغییر مسیر حرکت راهبردی آنها می انجامد. هر چند در بررسی های اغلب محققین ، پیچیدگی ساختار مالکیت به چند متغیره ساده خلاصه شده است و اثر شکل های متفاوت بافت مالکیت بر استراتژی و عملکرد را نادیده انگاشته اند. در این تحقیق نقش سرمایه گذاران نهادی برجسته تر دیده شده و رابطه حضور مالکانه آنها با عملکرد مورد پرسش قرار گرفته است. به علاوه سعی شده است پاسخی برای تاثیر پذیری این رابطه از حضور سایر گونه های مالک نیز بیابد و در نهایت به این سوال پاسخ دهد که آیا ساختار مالکیت و تولیت سازمان ها توان توجیه عملکردهای متفاوت در سازمان ها را دارد؟
قالب نظری پژوهش مبتنی بر اقتصاد سازمانی با رویکرد نظریه ی شرکت، نظریه ی نمایندگی و حقوق مالکیت است. جامعه آماری پژوهش شرکت های پذیرفته در بورس سهام و اوراق بهادار تهران است. داده های مربوط به سیزده متغیر از یک صد و سی و یک شرکت برای یک دوره ی پنج ساله استخراج و مبنای تحلیل های آماری قرار گرفته اند. داده ها شامل پنج متغیر مالکیت، پنج متغیر به عنوان سنجه ی عملکرد مالی و سه متغیر نوع صنعت، اندازه شرکت و ساختار سرمایه هستند.
تحلیل آماری داده ها از طریق تحلیل واریانس، تحلیل عاملی و رگرسیون های چند متغیره انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهند که گروه های مالک به یک شکل و میزان از قدرت و هم سویی در اثر گذاری بر عملکردی که توسط بازده دارایی ها و ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام سنجیده شده اند برخوردار نیستند.در محدوده ی جامعه آماری مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی غیر مالی و مالکین درون سازمانی نقش مثبت اثر گذاری سرمایه گذاران نهادی را بر عملکرد تقویت نکرده اند. بر مبنای نتیاج حاصل نهادها در نقش مالکین در شرکت های سهامی عام قدرت کاهش هزینه های نمایندگی و اثر گذاری مثبت بر عملکرد را دارند قدرت اثرگذاری نهادها در شرکتهای کوچکتر بیشتر بوده است. در مجموع تفاوت در نظام تولیت و ساختارهای مالکیت شرکت ها توانسته است بخشی از نوسانات در عملکرد شرکت ها را توضیح بدهند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4795_1d53eb4e2a2c1cdaa69c9719541a5887.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037124720051122An Analysis of the Shortcomings of Public Policy Making System in Iranتحلیلی از نارسائی های خط مشی گذاری عمومی در ایران1611784796FAمحمدصادقمودبدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160926t can be said that policy making is a factor fore stablishing and keeping discipline in societies and program of moving from the present situation towards the ideal objectives . Every body in society makes role in this matter , but like many new erra's problems , this subject has been specialized and has it's defined basis that makes main and determinative role in fulfilling this important subject Paying attention to the scientific earnings in this course that has been obtained from total attempts of world's thinkers and also heavenly instructions of evolutional Islamic school and i nterferring of wisdom as assimilation studies by considering temporal and special conditions, we will conclude that there is a big gap between being quality of policy making system in Iran and the ideal situation that should be . Being not justified by some classes of the society , not using of scientific findings of this course and being not suitable about some of the executives of this duty are some of the weaknesses of mentioned system. Rememberances and criticisms by academic centers and Multi Media and experts can be considered as a point of starting a cultural movement and eventually will lead to desired practical changes in this field.خط مشی عمومی را می توان عامل ایجاد و حفظ نظم در جوامع و برنامه حرکت از وضع موجود به طرف اهداف آرمانی دانست. همه آحاد جامعه در این امر نقش دارند اما مانند اغلب مسائل عصر جدید این موضوع نیز تخصصی شده و دارای ارکان تعریف شده می باشد که سهم آن ارکان در انجام این مهم عمده و تعیین کننده است. با ملاحظه دستاوردهای علمی مربوط به این رشته که حاصل تلاش جمعی اندیشمندان جهان است و نیز تعلیمات آسمانی مکتب کمال بخش اسلام و دخالت عقل به صورت مطالعات تطبیقی با لحاظ شرایط زمانی و مکانی به این نتیجه می رسیم که کیفیت نظام خط مشی گذاری در ایران نسبت به آنچه که باید باشد فاصله زیادی دارد توجیه نبودن برخی از اقشار جامعه بهره نگرفتن از یافته های علمی این رشته و مناسب نبودن تعدادی از دست اندرگاران این وظیفه از ضعف های اساسی نظام یاد شده است.
تذکرات و انتقادات مراکز دانشگاهی و رسانه های گروهی و صاحب نظران می تواند به عنوان نقطه شروع یک حرکت فرهنگی تلقی شده و مالا به ایجاد تغییرات عملی مطلوب در این زمینه منجر شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4796_24b47190a688cf1d550cdb1034ca29a9.pdf