دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Future interactions or inaction of public administration in the world?آینده مدیریت دولتی در عرصه جهانی شدن تعامل یا انفعال؟1124717FAسید مهدیالوانیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1885-4325Journal Article20160923مدیریت دولتی و جهانی شدن موضوعاتی مرتبط به هم هستند که محور اغلب بحث های آغاز هزاره سوم را در حوزه امور عمومی و سیاست تشکیل می دهند. جهانی شدن به عنوان یک پدیده پیش رونده بر مدیریت دولتی کشورها آثاری بجای می گذارد و به نوعی در شکل گیری آن موثر واقع می شود. سوال مطرح برای اندیشمندان و کسانیکه به نحوی با مدیریت دولتی در ارتباطند، اینست که آینده مدیریت دولتی در عرصه جهانی شدن چیست و دولتمردان و سیاستگذاران در مقابل این پدیده چگونه واکنش نشان داده و چه شیوه ای را پیش گیرند.
بطور کلی دولتمردان در مقابل جهانی شدن می توانند به انحاء گوناگونی رفتار کنند که اگر بخواهیم انرا به صورت یک مدل ایده آل نشان دهیم، پیوستاری را تشکیل می دهد که دامنه آن از تعامل تا عدم تعامل است در یک سوی این طیف کشورها می توانند جهانی شدن را نفی کرده و هرگونه ارتباطی را با این واقعیت ناصواب بدانند و در سوی دیگر پیوستار کشورها می توانند به الگو برداری و تقلید بی چون و چرای تمامی خط مشی ها و شیوه های جهانی بپردازند و در موضع انفعال جهانی شدن را بپذیرند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4717_92aab9636bd651d9ba16c83fb5504f7a.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220A Systematic Analysis of Occupational Accidents in Mines and Mining Industriesتحلیلی سیستمی از حوادث ناشی از کار در معادن و صنایع معدن13324718FAشمس الساداتزاهدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923If we consider accidents in mines and mining industries, through a system perspective, we will attain a better understanding of the nature and the causes of these accidents. Some of the inputs of our industries are: human resources, technology, and financial resources. Shortages in any one of these resources will have impact upon our working environment and may cause accidents in workplace. Hazardous conditions, unsafe act, old methods & techniques, shortage of skills, know-hows, unsafe equipment and tool, are some of the positive entropies in our mining industries. Managers should eliminate, control and minimize hazardous conditions and they are obliged to provide negative entropies in order to minimize the occupational accident. Employees should have access to a safe place to work, safe tools & equipment, knowledge of overt and covert hazards, competent fellow employees and supervisors, and the means to ensure that the rules and regulations are observed. In order to meet these serious obligations, managers should view the whole issue through a system perspective and use system approach to minimize the unsafe conditions and maximize the occupational safety.فرایند صنعتی شدن، پدیده ای است که بشریت را تحت سلطه خویش گرفته است و چنانچه قواعد بازی در آن به درستی رعایت نشود و کل فرایند، قانونمند نگردد، تبعات سو این سرنوشت محترم، یکی پس از دیگری نمایان می شود. اما چنانچه با صنعت به طور آگاهانه برخورد شود و شناخت کافی از زیر و بمهای آن به دست آید جبر حاکم بر آن به اختیار تبدیل می شود دانایی و آگاهی راه صحیح به کارگیری آن را هموار می سازد بر پیامدهای دلخواه می افزاید و از نتایج پیش بینی نشده و دور از اختیار و خارج از کنترل می کاهد. حوادثی که در حین کار روی می دهند تا حدود زیادی از عدم آشنایی با قانونمندیهای صنعت ناشی می شوند. چنانچه حوادث ناشی از کار را با نگرش سیستمی مورد توجه قرار دهیم شناخت بهتری نسبت به پیچیدگی ماهیت حوادث و آگاهی کاملتری در مورد عوامل موجد آنها به دست خواهیم آورد. دروندادهای سیستمهای کاری ما را در معادن و صنایع معدنی، منابع انسانی، اطلاعاتی، مالی و سایر منابع تشکیل می دهند. نارسایی و کاستی در هر یک از این منابع، در ایجاد حادثه تاثیر می گذارد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4718_6ecd918cba9a49f7435a1a104cb259a0.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220The effect on the efficacy of participative management staffبررسی تاثیر مدیریت مشارکتی بر اثر بخشی کارکنان33494719FAحسنلبافهیئت علمی دانشگاه اصفهانرحیمرنجبردانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923در این مقاله پژوهشی ارائه شده است که هدف از آن بررسی نقش مدیریت مشارکتی و تاثیر آن بر اثر بخشی کارکنان بوده است. از آنجا که اعمال مدیریت مشارکتی در اغلب کشورهای توسعه یافته و بعضی کشورهای در حال توسعه موجبات اثر بخشی بیشتر کارکنان سازمان های مختلف را فراهم آورده است ارزیابی کاربرد موفقیت آمیز آن در کشور ما نیز حائز اهمیت است. در این مطالعه نحوه تاثیر مدیریت مشارکتی بر اثر بخشی کارکنان بر اساس نگرش 80 نفر اعضای یک شرکت تولیدی ایرانی در سال 78 که سبک مزبور در مورد آنها بکار رفته است مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایجی که در پی تجزیه و تحلیل آماری داده های گردآوری شده بدست آمده موید آنست که اعمال سبک مدیریت مشارکتی توانسته است تاثیر قابل ملاحظه ای در اثر بخشی کارکنان داشته باشد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4719_e79564565d5a15fc2353050bcd68bf5c.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Investigate the relationship between the development of human resources with technology development process in Iranبررسی رابطه فرایند توسعه نیروی انسانی با فرایند توسعه تکنولوژی در ایران50664720FAقاسمرمضانپور نرگسیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923امروزه، توسعه تکنولوژی ، محور توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشورها است و منابع انسانی، به عنوان مهمترین عامل اصلی توسعه تکنولوژی به شمار می رود. توسعه منابع انسانی باید در راس برنامه های کلان و خرد کشورها قرار گیرد. برای حفظ اثر بخشی بکارگیری منابع انسانی، فرایند توسعه منابع انسانی باید با فرایند توسعه تکنولوژی سازگار باشد. برای بررسی رابطه فرایند توسعه نیروی انسانی با فرایند توسعه تکنولوژی، نمونه ای 63 تایی از واحدهای صنعتی که در انتقال و توسعه تکنولوژی فعالیت داشته اند انتخاب و آزمون های فرضیه با نرم افزار SPSS انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که فرایند توسعه تکنولوژی و فرایند توسعه منابع انسانی همسو نیستند. بر اساس این نتایج می توان گفت که سرمایه گذاری مناسب در آموزش، پژوهش و رشد و توسعه مهارتها انجام نگرفته و زمینه برای توسعه تکنولوژی فراهم نشده است. در این تحقیق، پیشنهاد می شود که سیاست های مناسب توسعه منابع انسانی متناسب با روند توسعه تکنولوژی طراحی و اجرا گردد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4720_9a943aea88bedc1f20ccc9bd23ce658d.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220The effect of the audit committee on audit, internal control and financial reportingتاثیر وجود کمیته حسابرسی بر حسابرسی مستقل، کنترلهای داخلی و گزارشگری مالی67914721FAیحییحساس یگانههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییسید محمدحسینی بهشتیاندانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923تغییرات ایجاد شده در کشورهای پیشرفته در سالهای اخیر، موجب افزایش استقلال حسابرسان از مدیریت هنگام حسابرسی شده است. یکی از این تغییرات، استفاده از کمیته های حسابرسی در شرکتها است. این کمیته ها به عنوان عامل نظارت بر فرایند گزارشگری مالی عمل می کنند.ادبیات حسابداری نیز بر اهمیت هیئت مدیره و کمیته حسابرسی به عنوان عوامل اطمینان بخش شرکتها تاکید دارد.
در کشورهای پیشرو، کمیته حسابرسی در شرکتها تبدیل به ابزار مهمی شده اند تا قابلیت اعتماد روند گزارشگری مالی را نظارت کنند. کمیته حسابرسی به عنوان عاملی تعیین کننده در روند گزارشگری مالی عمل می کنند. کمیته های حسابرسی اثر بخش، موجب افزایش اعتبار صورتهای مالی حسابرسی شده سالانه می شود و اعضای آن با هیئت مدیره که مسئول حفظ منافع سهامداران است همکاری نموده و در این امر نظارت بر کیفیت و مطلوبیت صورتهای مالی، حسابداری، حسابرسی، کنترل داخلی و فرایند گزارشگری مالی به مدیریت در ایفا مسئولیت های خود یاری می رساند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4721_794fc2b49f6dd1eef87b90e99fa3a688.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Characterization of accounting systems industry in Khuzestan provinceبررسی خصوصیات سیستم های حسابداری صنایع استان خوزستان921104722FAسید حسینسجادیهیئت علمی دانشگاه علامه چمران اهوازمحمدمهدیرزاقیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923تصمیم گیری از مهمترین وظایف مدیران و حتی آئینه تمام نمای شغل آنها است. تردیدی نیست که مدیران به طور دائم با موقعیت هایی مواجه می شوند که نیازمند اتخاذ تصمیمات درست هستند. هم چنین استفاده کنندگان برون سازمانی مانند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیز نیاز به تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری و اعطاء اعتبار به واحدهای اقتصادی دارند. در تمام این فرایند ها، در صورت استفاده از اطلاعات صحیح و مربوط حسابداری، استفاده کنندگان قادر خواهند بود تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند و فراهم شدن اطلاعات صحیح و مربوط مستلزم استفاده مناسب از تکنیک ها و روش های حسابداری می باشد.
این تحقیق به بررسی خصوصیات سیستم های حسابداری واحدهای صنعتی استان خوزستان می پردازد. این خصوصیات در قالب روشهای مختلف حسابداری و تکنیک های پیشرفته حسابداری تعریف شد که در واقع هر کدام از این روشها و تکنیک ها موجب تولید محصول اطلاعاتی متفاوتی برای تصمیم گیری می شود. نتایج حاصله از این تحقیق، نشان داد که در واحدهای صنعتی استان خوزستان از میان خصوصیات مطرح شده برای سیستمهای حسابداری که در قالب فرضیات تحقیق آورده شده بود روش هزینه یابی واقعی، روش هزینه یابی جذبی، روش میانگین موزون برای ارزیابی موجودیها، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و گزارشگری میان دوره ای استفاده می شوند. همچنین خصوصیات استفاده از جداول استهلاک قانون مالیاتهای مستقیم، داشتن یک رقم مشخص به عنوان مرز مابین هزینه های جاری و سرمایه ای و سیستم حسابداری مدیریت نیز در سیستم های حسابداری واحد های صنعتی مورد مطالعه، وجود دارند. لیکن در شرکتهای مذکور روشهای خط ترازنامه ای برای محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت بکار گرفته نمی شوند.
تحقیق حاضر، همچنین تاثیر سطح تحصیلی و سابقه خدمت آزمودنی ها که به عنوان متغیرهای تعدیل کننده تحقیق در نظر گرفته شده اند را مشخص نموده و این نتیجه حاصل شد که این دو متغیر در سطح ادراک آزمودنی ها در پاسخ به سوالات پرسشنامه تحقیق تاثیر معنی داری ندارند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4722_497b4307dc2ead65458577b23ff158db.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220An Investigation in Intrapreneurshipکاوش در کارآفرینی درون سازمانی1111344723FAرحیمعابدیهیئت علمی دانشگاه ارومیهJournal Article20160923This paper has as its aim a description of the entrepreneurs as the "main source of change" and "change factor" in administrative organizations. First, the principle of entrepreneurs will historically be explain and then differences between entrepreneurs and entrepreneurs in view of some recent researches in applied entrepreneurship theory will be discussed. Then we will refer to some categories in entrepreneurship schools and theories. We will briefly describe these entrepreneurship schools, in telation to the applied research of entrepreneurship. These schools and theories include: the great person school, psychological characteristics school, classical school, management school, leadership school and the intrapreneurship school. We will describe the intrapreneurship school in detail and determine the positions of the mentioned schools and their central attention in the life cycle of organizations.
Factors such as survival, rising productivity and effectiveness against
changes and threats demand that administrative organizations adapt and coordinate themselves with the environment as a result of the intrapreneurship activity of those who work in administrative organization.
We explain the process of development and improvement of .organizations and the way entrepreneurs become managers. Characteristics of these entrepreneur managers, the way we may identify and employ them and recognize their significant position in the administrative organization will he discussed.
Finally, ways or creating a favorable intrapreneurship activity environment and certain strategies resulting in intrapreneurship spirit will also be discussed.در این مقاله به بحث در مورد کارآفرینان سازمانی پرداخته شده که منبع اصلی تحول و عامل تغییر در سازمان های اداری هستند. ابتدا مفهوم کارآفرینی از بعد تاریخی مورد بررسی قرار میگیرد و تفاوت کارآفرینان مستقل و کارآفرینان سازمانی از نظر برخی از محققین مطرح و سپس به انواع دسته بندی های موجود در مکاتب و تئوری های کارآفرینان اشاره شده و مکاتب کارآفرینی، شامل مکتب اشخاص بزرگ، مکتب ویژگی های روانشناختی، مکتب کلاسیک، مکتب مدیریت، مکتب رهبری و مکتب کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. از مکاتب فوق مکتب رهبری و مکتب کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. از مکاتب فوق مکتب کارآفرین سازمانی به تفصیل بیان شده و جایگاه این مکاتب و مرکز توجه انها در دوره عمر سازمان ها مشخص می شود.
سازمان های اداری برای ادامه بقا و ارتقا بهره وری خود در برابر تحولات و تهدیدات گسترده و مداوم محیطی نیاز به سازگاری و هماهنگی با محیط دارند. کارکنانی که در درون سازمان های اداری فعالیت های کارآفرینانه داشته باشند. باعث بهبود و بازسازی سازمان شده و پس از مدتی تبدیل به مدیران کارآفرین می شوند. فرایند این تبدیل بررسی و مشخص می شود. که کارآفرینان سازمانی چگونه افرادی هستند، چگونه می توان آنها را درون سازمان شناسایی و به کار گمارد؟ اهمیت آنها در سازمان های اداری چیست؟ و چگونه می توان در درون سازمان های اداری محیط مناسب برای افرادی که فعالیت کارآفرینانه دارند مهیا کرد؟ در نهایت به برخی از استراتژی های ایجاد روحیه کارآفرینی در درون سازمان اشاره می شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4723_d87a5b92c88f0b16ad3f91b08565391b.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Investigate the causes of fluctuations in productivity in the BARESH textile millsبررسی علل افت و خیز بهره وری در کارخانجات نساجی بارش1351584724FAمهدیجمشیدیانهیئت علمی دانشگاه اصفهانمحمد حسنشهشهانیدذانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923بشر همواره با محدودیت های خود درصدد مناسب ترین بهره گیری از منابع در دسترس بوده است. از این رو به طور مستمر به دنبال ساز و کارهای بهره گیری بهتر از منابع موجود بوده و پیوسته ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خود را در این جهت متحول نموده است. مقاله حاضر به بررسی علل افت و خیز های بهره وری در کارخانه های نساجی بارش می پردازد. برای این بررسی از الگوی جوزف بروکوپنکو استفاده شده است. این الگو عوامل موثر بر بهره وری را در سازمان به دو بخش عوامل خارجی و داخلی تقسیم می کند که عوامل داخلی نیز خود به دو بخش عوامل نرم افزاری و عوامل سخت افزاری و عوامل خارجی نیز به سه بخش تغییرات ساختاری، منابع طبیعی و دولت تقسیم می شود. جامعه آماری، مجموعه کارخانه های نساجی بارش بود از این رو نمونه گیری انجام نگرفته است. محدوده زمانی مورد مطالعه از سال 1368 تا 1377 و قلمرو مکانی آن کارخانه های بارش اصفهان بوده است. در این مقاله هر یک از عوامل الگوی پروکوپنکو، بر افت و خیز بهره وری جامعه آماری مورد سوال قرار گرفته که برای پاسخگویی به آن شاخص هائی متناسب به هر عامل معرفی و تاثر آن عامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل شاخص ها و نسبت ها و به طور کلی معرف هائی که برای هر عامل تعریف شده بدست آمده است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4724_6c8984b37c15c628388b3582bce47052.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Employee empowerment programsبرنامه های توانمند سازی کارکنان1591854725FAمحمدمحمدیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923در عصر حاضر ، توانمند سازی به عنوان ابزاری شناخته شده که مدیران بوسیله آن قادر خواهند بود سازمان های امروزی را که دارای ویژگی های چون تنوع کانال های نفوذ، رشد اتکاء، به ساختار افقی و شبکه ای، حداقل شدن فاصله کارکنان از مدیران و کاهش تعلق سازمانی می باشند، بطور کارامد اداره کنند. توانمند سازی با پرورش کارکنانی با انگیزه و توانا به این مدیران امکان خواهد داد در برابر پویایی های محیط رقابتی به سرعت و بطور مناسب عمل نموده، موجبات برتری رقابتی سازمان شان را فراهم آورند. نوشتار حاضر ضمن بیان دلایل توانمند سازی کارکنان به تشریح برنامه های توانمند سازی پرداخته و به پی آمدهای حاصل از آن اشاره ای خواهد داشت.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4725_4ef59b9c104c4df30fed5980f233ea28.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Glass: barrier careerسقف شیشه ای: مانع ارتقای شغلی زنان1862004726FAمژگانعبدالهیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923با وجود آن که زنان نیمی از جمعیت فعال جهان را تشکیل می دهند اما از آنها به طور مساوی در اداره امور سازمانها استفاده نمیشود. البته در سالهای اخیر حضور زنان در محیط کار چشمگیرتر شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود اما میزان پیشرفت انها در مشاغل مدیریتی متناسب با تعداد آنها در سازمانها نیست. زنان در محیط کار با مسائلی نظیر تبعیض شغلی روبرو هستند. پیشداوری هایی که نسبت به زنان و کار آنها وجود دارد از نگرش های فرهنگی جامعه ناشی می شود. زنان در حرکت به سمت مشاغل مدیریتی با مشکلات زیادی روبرو می شوند در حالی که این موانع برای مردان جامعه وجود ندارد. زنان یکی از سرمایه های پر ارزش در کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستند. رهبران سازمان ها باید بدانند که برای پاسخ به بازار متغیر مشتریان و رقابت بین المللی در اقتصاد جهانی باید از استعداد زنان و مردان متخصص در همه سطوح استفاده کنند.
این مقاله مسائلی را درباره مدیریت زنان مورد بحث قرار داده و موانعی را که در مسیر ارتقاء شغلی زنان وجود دارد بیان کرده و همچنین پیشنهاداتی را برای از میان برداشتن این موانع ارائه می دهد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4726_9d977036209becc578036554f4c4e235.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037935.3620030220Teleworking, An effective approach for creating employment opportunitiesکار از راه دور رویکردی موثر برای ایجاد فرصت های شغلی2012184727FAمحسنچشم براهدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییاکبرسلیمانی فرددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160923At the present time, unemployment (presence or insufficiency of appropriate employment opportunities for the job seekers, and unbalanced work force supply and demand) is one of our country's basic problems. As an approach, based on information technology (telephone, fax, electronic mail, voice mail, LAN, WAN, MAN, such as internet) and assuring special fundamentals, concepts, frameworks, laws and particular necessities, teleworking can be considered as an effective approach for creating new employment opportunities (especially for the educated community). In this paper, while scanning the role of technology revolution, especially the information revolution, on the jobs and their infrastructures, teleworking and the subjects concerned (social and economic effects, advantages and disadvantages, and the jobs having the capability of teleworking, and... ) are thoroughly viewed, and a suggestive pattern of initiating the system of teleworking in Iran is presented, evidently, creating and putting in use the system of teleworking in our country, requires some presuppositions like the related technology training (computer, scan, internet, fax, and ... ), English language learning and maintaining the system of teleworking in the country, and providing the related frameworks, laws, instructions, and legislative concerns.در حال حاضر بیکاری یکی از معضلات اساسی کشور به شمار می آید. کار از راه دور به عنوان رویکردی مبتنی بر فناوری اطلاعات می تواند رویکردی اثر بخش در ایجاد فرصت های شغلی جدید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله ضمن گذری کوتاه بر نقش انقلاب فناوری به ویژه انقلاب اطلاعاتی بر مشاغل و ساختار آنها به بررسی کار از راه دور پرداخته پیشنهادی برای راه اندازی نظام کار از راه دور در ایران ارایه می شود. بدیهی است ایجاد و بهره گیری از نظام کار از راه دور در کشور ما، متضمن پیش نیازهایی از قبیل آموزش فناوری های مربوط، فراگیری زبان انگلیسی، تعیین متولی هدایت و پایش نظام کار از راه دور در کشور و تدوین چارچوب ها، قوانین، دستورالعمل ها و ملاحظات حقوقی مربوط می باشد.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4727_d6c85222dd76083568c51874b7f25f8e.pdf