دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220Trust in Supervisor Mediator between Organizational Commitment and Commitment to Changeاعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر122207FAحمیدرضاعریضیدانشیار دانشگاه اصفهانهاجربراتیدکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی از دانشگاه اصفهانJournal Article20130406Introduction : Trust is considered as an essential variable affecting organizational effectiveness which is known as trust level that employees have in their managers. It appears as if trust in supervisor has an essential role in making an effective means between organizational commitment and commitment to organizational change. Methodology: in the current research that was conducted on 225 employees of Electricity Distribution Company of north Isfahan, organizational commitment questionnaire of Baulfour and Wechsler (1996), commitment to organizational change questionnaire of Barati and Oreyzi (2012), and trust in supervisor questionnaire of MCAllister (1995) was used. Findings: results of the research showed that there existed direct and indirect relationship between organizational commitment (OC) and commitment to change (CTC) and bootstrapanalysis showed that this relationship is established through mediating role of trust in supervisor (TIS). Exchange dimension of OC and CTC was mediated by cognitive dimension of trust, identification dimension was mediated by affective component of trust and affiliation dimension was mediated by cognitive and affective components. Conclusion: it is suggested to managers and organizations to try to create trust in subordinates if they want to create organizational commitment and commitment to change.افت بٕز ثٝ فٙٛا تٔغیطی اؾبؾی زض تبحیط ثط احطثرکی ؾبظ بٔی٘ قٙبذتٝ قسٜ اؾت وٝ ثٝ فٙٛا ؾغح<br />افت بٕزی اؾت وٝ وبضوٙب ؿ٘جت ثٝ سٔیطا زاضس٘ . ثطای ؾبذت یه اثعاض ٛٔحط ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ<br />تقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ ثٝ ؾ٘ط یٔ ضؾس افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت م٘ف اؾبؾی زاضز. زض پػٚٞف حبضط وٝ ثی 225 ف٘ط اظ وبضوٙب قطوت تٛظی ثطق ق بٕ انفٟب از٘ب قسٜ اؾت؛ اظ پطؾکٙب ٝٔ تقٟس ؾبظ بٔی٘<br />ثب فِٛض ٚ ٚوؿ طّ ) 1996 ( ، تقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ )ثطاتی ٚ فطیضی، 1391 ( ٚ افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت هٔ<br />آ ؿِتط ) 1995 ( اؾتفبزٜ قسٜ اؾت. یبفتٝ ٞبی پػٚٞف ک٘ب زاز وٝ ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ تقٟس ثٝ تغییط<br />ضاثغٝ غیط ؿٔتمی ٚ ؿٔتمی ٚرٛز زاضز ٚ تح یّ ثٛت اؾتطاة ک٘ب زاز وٝ ای ضاثغٝ اظ عطیک یٔبز٘ی<br />افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت ایزبز یٔ قٛز. ثقس جٔبز ِٝ ای زٚ مٔیبؼ تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ تقٟس ثٝ تغییط ثٝ یٔبز٘ی<br />ٛٔ فِٝ قٙبذتی افت بٕز ، ثقس ٞ بٕٙ٘س ؾبظی ثب یٔبز٘ی ٛٔ فِٝ فبعفی افت بٕز ٚ ثقس پیٛؾت یٍ ثب یٔبز٘ی<br />ٛٔ فِٝ ٞبی قٙبذتی ٚ فبعفی یٔ ثبقس. ت٘یزٝ یٌطی: ثٝ سٔیطا ٚ ؾبظ بٔ ٞب تٛنیٝ یٔ قٛز چٙبچ٘ٝ ثٝ<br />زج٘ب ایزبز تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ ثٝ زج٘ب آ تقٟس ثٝ تغییط یٔ ثبقٙس ثبیس زض ؾقی ایزبز افت بٕز زض ظیطزؾتب بٕ٘یٙس.https://jmsd.atu.ac.ir/article_207_01ebe18577fe76fa37239c8face18039.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220Study Effect of Big Five Personality Traits on Emotional Intelligence (EI) and Organizational Development (OD)بررسی تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت برهوش عاطفی وبهبود و تحول سازمانی2348208FAمحمدرضاتقوااستادیار دا طًکذ هذیزیت حسابذاری، دا نشگاه علامه طباطبائیهادیعبدالهیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131022Complex nature of personality caused the various theory that one of the most famous, is McCrae and Costa (1987) five-factor theory. In view of the personality and its role on emotional intelligence and organizational change and also, with the choice of McCrae and Costa five-factor model, this study is considering the impact of five factors characters on emotional intelligence and organizational development. Present study is a descriptive survey and to collect data, a questionnaire has been used that 386 numbers of employees in the banking sector, hospitals, engineering firms, educational institutions, building companies and service companies in Tehran were selected as research sample. In this research, for data analysis, hypothesis and model testing, Cronbach's alpha coefficient test, Pearson correlation, structural equation modeling (SEM) and confirmatory factor analysis (CFA) were used under the both SPSS and LISREL software’s. Research findings indicate a significant effect of "Neuroticism", "Extraversion", "Openness", "Agreeableness" and "Conscientiousness" on "Emotional Intelligence" as well as "Emotional Intelligence" on "Organizational developmentماهیت پیچیده شخصیت، سبب طرح نظریه های مختلف شده که یکی از معروف ترین آنها، نظریه پنج<br />عامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا ) 7891 ( می باشد. با در نظر گرفتن شخصیت و جایگاه آن در<br />هوش عاطفی و تحول سازمانی و با انتخاب نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا، این<br />تحقیق در نظر دارد تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت بر هوش عاطفی و بهبود و تحول سازمانی را مورد<br />بررسی قرار دهد. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها، از ابزار پرسشنامه<br />استفاده گردیده است که تعداد 693 نفر از کارکنان شاغل در بخش های بانکی، بیمارستان ها،<br />شرکت های مهندسی، موسسات آموزشی، شرکت های ساخت و ساز و شرکت های خدماتی شهر<br />تهران به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات و<br />مدل، از آزمون های ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، مدل سازی معادلات<br />ساختاری ) SEM ( و تحلیل عاملی تأییدی ) CFA ( استفاده و دو بسته نرم افزاری SPSS و LISREL به<br />،» برون گرائی « ،» روان رنجورخوئی « کار گرفته شدند. یافته های تحقیق حاکی از تأثیر معنی دار ابعاد<br />بر » هوش عاطفی « و تأثیر معنی دار » هوش عاطفی « بر » وظیفه شناسی « و » همسازی « ،» تجربه پذیری «<br />می باشد. » بهبود و تحول سازمانیhttps://jmsd.atu.ac.ir/article_208_5d2dfbfb5630d939f60d8efc4c05579b.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220Organizational Forgetting and Resistance to Changeفراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییر4973209FAعادلصلواتیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندجمصطفیباغبانیانعضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندجرزانزندیکارشناس ارشد مدیریت اجرائیJournal Article20131015This study was conducted aimed to identify the relationship between organizational forgetting and resistance to change. This study statistical population consisted of the administration's cooperation. The statistical sample has been selected consisted of 200 employees of this department that sampling method stratified random proportional to population size.<br />Method of this research is descriptive study , in kinds of the correlation ,<br />with purpose from the applied research. Accordingly ,for measure the basic concepts of research ,Resistance to Change questionnaire of Wayne et al (2001) and Organizational Forgetting questionnaire with reliance on the "Holen and Philips" model (2004) were used. Reliability of questionnaires with Cranach' alpha ,respectively for the two variables ,<br />was calculated to be 0.84 and 0.83 ,and accepted. Test validity too ,with two methods of content validity and construct validity using ,results of exploratory and confirmatory factor analysis and the KMO index was confirmed.<br />Final results of research ,showed significant relationship between organizational Forgetting and its dimensions (Intentional Forgetting, Accidentally Forgetting) with Resistance to Change is studied.https://jmsd.atu.ac.ir/article_209_8ceefb69f244b1837ce940547bcd32e2.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220Ccultivating Strategic fit and Organizational Transparency PromotionThrough Innovation Leadership Styleایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیت سازمانی از طریق رهبری نوآور7597210FAمیرعلیسیدنقویدانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیفاطمهفراهانیکارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش تشکیلات و روش ها دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131121Innovative leaders with creating new ideas and perspectives put new path of growth and prosperity in contrast of organization and promise to improve organizational performance and achieve competitive advantage. The purpose of this paper, an innovative leadership style as a factor in changing or creating proper strategy in organizations and The results of the studies on the organizational performance and achieve organizational goals. Vision, mission, objectives and performance of the dimensions of institutional transparency. In terms of aim, this is an applied research, and in terms of data collection method, it is a descriptive – survey type study. Since statistical population consists of all Employees and directors of the Iranian aircraft company (HESA), the computed sample by Kokran sampling technique is 198 selected randomly as statistical population of the research. Questionnaire was the survey instrument and for testing hypothesis, structural equation modeling was used. the result showed that Innovative leader with a positive and significant impact on the transparency of the organization's strategy. Finally, recommendations are provided to improve the utility purposes and the Effectiveness of organizational performance.رهبران نوآور با خلق ایدهها و چشماندازهای جدید مسیر تازهای از رشد و شکوفایی را فراروی<br />سازمانها قرار میدهند و نوید بخش بهبود عملکرد سازمانها و کسب مزیت رقابتی خواهند بود.<br />هدف در این مقاله بررسی سبک رهبری نوآور به عنوان عاملی موثر در تغییر و یا ایجاد استراتژی<br />مناسب در سازمان است و نتایج حاصل از آن را بر روی میزان عملکرد سازمان و تحقق اهداف<br />سازمانی بررسی میکند. چشمانداز، ماموریت، اهداف و عملکرد از جمله بعدهای شفافیت سازمانی<br />میباشد. این تحقیق از نظر هدف ،کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی<br />است. با توجه به جامعه آماری پژوهش که شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت هواپیماسازی ایران<br />)هسا( می باشند، نمونه مورد محاسبه طبق فرمول نمونهگیری کوکران 891 نفراست که به صورت<br />تصادفی از جامعه آماری انتخاب شدهاند. پس از جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه، برای تجزیه<br />وتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رهبری<br />نوآور تاثیر مثبت و معناداری با ایجاد استراتژی مناسب بر شفافیت سازمانی دارد. در پایان نیز<br />پیشنهاداتی با هدف افزایش مطلوبیت اهداف و اثربخشی عملکرد سازمان ارائه شده است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_210_081d7e3a728a56da5e0355bcb88905a2.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220Analysis of Employees Psychological Empowerment and Its Relationship With Knowledge Managemenتحلیل توانمندسازی روانشناختی کارکنان و رابطه آن با مدیریت دانش99118211FAسنجرسلاچقهاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحیقات کرمان بخش مدیریترستمپور رشیدیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان بخش مدیریتمحمودموساییدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانJournal Article20131022Today, knowledge is considered a valuable and strategic resource as well as an asset and organizations need to do knowledge management in its best in order to succeed. One factor that can help organizations in successful implementation of knowledge management is the use of powerful forces in the organization. The purpose of this study is analysis of psychological empowerment and its relationship with knowledge management in Jam Petrochemical Company selected as a sample.<br />This study is a combination of correlation and description studies. The population includes employees of Jam Petrochemical Company (818 people), from which 263 people were selected by simple random sampling. To collect data, two questionnaires of psychological empowerment and knowledge management were used. Reliability was calculate through Cronbach's alpha coefficient and the data were analyzed by SPSS software.<br />Test results of correlation test show a significant relationship between psychological empowerment and its components with knowledge management. The results of multiple regression test imply that apart from the impact (excluded from the regression model), autonomy had the most significant effect and meaning had the least effect on knowledge management.امروزه دانش به منزله منبعی ارزشمند و استراتژیک و نیز یک دارایی مطرح است و سازمان ها برای<br />موفقیت نیاز دارند مدیریت دانش را به بهترین نحو، پیاده سازی نمایند. یکی از عواملی که می تواند<br />سازمان ها را در اجرای موفق مدیریت دانش یاری نماید وجود نیروهای توانمند در سازمان است.<br />هدف پژوهش حاضر بررسی تحلیلی توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با مدیریت دانش بوده<br />است. تحقیق حاضر ترکیبی از مطالعه توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان<br />رسمی شرکت پتروشیمی جم بوده )تعداد 818 نفر( که از میان آنها تعداد 362 نفر به صورت روش<br />نمونه گیری تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه<br />معتبر توانمندسازی روانشناختی و مدیریت دانش استفاده شد، پایایی پرسشنامه ها از راه ضریب آلفای<br />کرونباخ محاسبه شد و داده های جمع آوری شده نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br />نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان می دهد که بین توانمندسازی روانشناختی و مؤلفه های<br />آن با مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود دارد و نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه، حاکی<br />از آن است که به غیر از احساس مؤثر بودن، احساس خودمختاری بیشترین تأثیر و احساس معنی دار<br />بودن شغل کمترین تأثیر را برمدیریت دانش دارند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_211_d4738b8bb238db35ee255118197ccf5e.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220The effect of Organizational culture on Total Quality Managementبررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع119141212FAچنگیزوالمحمدیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوبشروینروشن ضمیرکارشناس ارشد مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری، دانشکده صنایع دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20120823The aim of this research is to investigate the effect of organizational culture on total quality management (TQM) in the pharmaceutical companies of Tehran-Iran using the structural equation modeling (SEM) technique. Organizational culture was measured using the instrument developed by Cameron and Quinn. The six TQM categories were measured by the 2011-2012 criteria for performance excellence of the Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA). All of the 60 items of the questionnaire were represented in seven-point Likert scales. A total of 209 acceptable responses were obtained from senior managers of quality, operations, R&D and sales departments and executives levels. The results revealed the positive effect of culture on TQM. The results also specified the leadership category as the most developed aspect of TQM in the Tehran’s pharmaceutical companies. These organizations emphasize on stability and control more than flexibility.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت جامع با استفاده از<br />مدل سازی معادلة ساختاری است. در این پژوهش از مدل ”کامرون و کوئین“ به منظور تشخیص<br />فرهنگ سازمانی و از مدل ”جایزة ملّی کیفیت مالکوم بالدریج برای سنجش میزان استقرار مدیریت<br />کیفیت جامع استفاده شد. پرسشنامه ای با 06 سؤال به صورت طیف لیکرت هفت گزینه ای، جهت<br />جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. مدیران عامل، مدیران کیفیت، مدیران عملیات، مدیران<br />تحقیق و توسعه و مدیران فروشِ شرکت های داروسازی استان تهران، جامعة آماری این پژوهش را<br />تشکیل دادند. تعداد 962 پرسشنامة قابل قبول به دست آمد که پس از تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون<br />فرضیه، نتایج نشان داد که در شرکت های داروسازی استان تهران، فرهنگ سازمانی تأثیری مثبت بر<br />میزان استقرار مدیریت کیفیت جامع دارد. همچنین مشخص شد که در این سازمان ها<br />بُعد ”رهبری“ نسبت به سایر ابعاد مدیریت کیفیت جامع، توسعة بیشتری یافته است و این سازمان ها<br />به ”ثبات و کنترل“ گرایش بیشتری دارند تا ”انعطاف پذیری“.https://jmsd.atu.ac.ir/article_212_f518cbcd8c07fcb1ef0efac6499b73e0.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037227220140220Organizational Justice and its Effects on Employees Voice and Performanceعدالت سازمانی و تاثیر آن بر آوا و عملکرد کارکنان143163213FAمحمددوستاراستادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلانمحمداسماعیل زادهدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلانJournal Article20131008The purpose of this paper is to examine the effects of organizational justice on employee voice and also their effects on employee performance. Thus, we first described organizational voice and justice and their dimensions. Also, by reviewing the literature we have provided the appropriate assumptions. Next, we collected data from target community to investigate hypothesis. Data collection tool was a questionnaire and the sample size was 257 employees and faculty members from Guilan university. Then, using exploratory factor analysis we identified the dimensions of organizational justice and voice. Organizational justice was compromised of three dimensions that includes distributive, procedural and interactional justice. Also, it was determined three dimensions for organizational voice that includes acquiescent, defensive and prosocial voice. Then, using confirmatory factor analysis and path analysis technique we examined hypothesis. The results show that the three dimensions of organizational justice has a significant influence on prosocial voice but they have no significant influence on acquiescent and defensive voice. Also, the results show that three types of organizational justice effect on employee performance.هدف این مقاله بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر آوای کارکنان و عملکرد شغلی است. از این رو<br />ابتدا آو و عدالت سازمانی و ابعاد هر یک از آنها را تشریح نمودیم. همچنین با مرور ادبیات موضوع<br />فرضیات مناسب تدوین و در مرحله بعد به جمع آوری داده از جامعه آماری پرداخته شد. داده ها به<br />کمک ابزار پرسشنامه از بین تعداد 752 نفر از کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان<br />گردآوری شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد عدالت و آوای سازمانی شناسایی<br />گردید. عدالت سازمانی شامل سه بعد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای بود . هم چنین در نتیجه<br />تحلیل ها سه بعد آوای مطیع، آوای تدافعی و آوای نوع دوستانه برای آوای سازمانی تعیین شد. سپس<br />با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و فن تحلیل مسیر فرضیه ها آزمون شد نتایج نشان میدهد که هر سه<br />بعد عدالت بر آوای نوع دوستانه تاثیرگذار است اما تأثیر آن بر آوای مطیع و آوای تدافعی معنادار<br />نیست. هم چنین نتایج نشان میدهد که هر سه نوع عدالت سازمانی بر عملکرد شغلی تاثیرگذار است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_213_4f59aff0c0806e09cdc96142ad490cc2.pdf