دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135120061122E-government in Asiaدولت الکترونیک در آسیا1224989FAشمس الساداتزاهدیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایینور محمدیقوبیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009 چندی پس از آغاز فرایند استقرار دولت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته، ضرورت آن در کشورهای در حال توسعه یافته نیز احساس شد و این کشورها یکی پس از دیگری توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در بخش دولتی را با هدف ارتقای کارآمدی در ارائه خدمات عمومی به شهروندان از طریق استقرار دولت الکترونیک در دستور کار خود قرار دادند. مالزی، هند، بنگلادش و بحرین از جمله کشورهای در حال توسعه آسیایی هستند که قابلیت ها و پویایی های فناوری اطلاعات را درک نموده و در صددند با توسعه و کاربری آن در بخش های مختلف جامعه به ویژه در بخش اداره امور عمومی ضمن بازآفرینی و نوسازی دولت، روند خدمات رسانی به شهروندان را تسهیل نموده و از این رهگذر گامی اساسی در راستای رفاه اجتماعی و توسعه کشور بردارند. نویسندگان در این مقاله اقدامات کشورهای مذکور را با رویکردی مدیریتی مورد بررسی قرار داده و در خاتمه نیز با نگاهی اجمالی، عوامل پیش برنده و عوامل بازدارنده استقرار دولت الکترونیک را در کشورهای مذکور معرفی کرده اند.دانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135120061122Identifying Customer's Attitude Toward Online Shopping In Shahrvand Chain Storesنگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند23434990FAزهرهدهدشتی شاهرخهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی0000-00247-36224ماندنیتونکه نژاددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009This article is based on a field survey concerning identifying customer's attitude toward online shopping in Shahrvand Chain stores that mainly intends to answer to following questions: 1- How is the Shahrvand Chain stores customers' attitude toward online shopping? 2- How is the ranking of influencing factor on the Shahrvand Chain stores customers' attitude toward online shopping? This research has a descriptive nature and took place among the Shahrvand Chain stores customers at Tehran who has on line shopping experience. 100 customers selected by convenient sampling are surveyed in 4 shahrvand branch stores. The main finding of this research consisted of 9 factors resulted from conceptual framework the overall customer's attitude toward online shopping was negative.این مقاله یک پژوهش پیمایشی است که به بررسی نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند می پردازد. این مقاله در پی پاسخگویی به دو سوال زیر می باشد. ۱. نگرش مشتریان فروشگاه های شهروند، نسبت به خرید اینترنتی چگونه است؟ ۲. اولویت بندی عوامل موثر بر نگرش مشتریان فروشگاه های شهروند، نسبت به خرید اینترنتی چگونه است؟ این پژوهشی که در میان مشتریان فروشگاه های شهروند در سطح شهر تهران که از خرید اینترنتی استفاده کرده اند، انجام شد. پرسشنامه این پژوهشی در میان نمونه مورد نظر با حجم ۱۰۰ نفر از طریق نمونه گیری سهل و آسان میان مشتریان در ۴ شعبه فروشگاه شهروند، توزیع شد، و در پایان مشخص شد که براساس ۹ عامل موجود در مدل نظری، نگرش مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهروند نسبت به خرید اینترنتی منفی است.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4990_3d16870917fb89f2dab0ad49b5122d16.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135120061122E-health System in Iranنظام سلامت الکترونیک در ایران (موانع و چالش ها)44574991FAکامرانفیضیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییرحمانپوردهزاددانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009Using descriptive survey method and applying existing literature, questionnaires and interviews with experts in medical informatics area, this study attempted to assess the barriers and challenges in implementing el-lealth system in Iran. The elements of Ehealth are explained Based on existing literatures and the results of exploratory interviews with Ehealth experts and authorities in Iran. Accordingly, five hypotheses were designed. By distributing 25 questionnaires among an available sample of Iranian Ehealth experts, validity of the hypothesizes have been tested. At the end, as a result, some suggestions to health authorities and researches are offered.در این مقاله با استفاده از روش پژوهش توصیفی - پیمایشی، کاوش در منابع کتابخانه ای و کسب نظر صاحبنظران و متخصصان حوزه انفورماتیک پزشکی؛ موانع و چالش های پیش روی شکل گیری نظام سلامت الکترونیک در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. سعی شده است تا با کالبد شکافی و شناخت آناتومی سلامت الکترونیک، اصول و مبانی آن برای پژوهشگران و ذینفعان گسترده حوزه سلامت، شفاف و ملموس تر گردد و باعث ایجاد هم افزایی و هم فکری بیشتر، جهت تسریع و تسهیل در امر توسعه نظام سلامت الکترونیک در ایران شود. جهت حصول این امر، براساس نتایج مصاحبه با متخصصان و خبرگان مربوطه و همچنین مطالعه مقاله ها و اسناد موجود، پنج فرضیه طراحی شد. با توجه به نتایج حاصل از توزیع پرسشنامه در یک نمونه ۲۵ نفره از جامعه خبرگان سلامت الکترونیک و تحلیل آماری آنها؛ عوامل فرهنگی – اجتماعی، مالی-اقتصادی، فنی –تکنولوژیکی، مدیریتی-فرایندی و حقوقی –قانونی به عنوان موانع بالقوه شکل گیری سلامت الکترونیک در ایران مورد شناسایی و پس از آزمون، مورد تایید قرار گرفتند.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4991_4d189782991ff7746117ea74715662c0.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135120061122Programs for the Promotion of Young People Entrepreneurship in Selected European Countriesبرنامه های ترویج کارآفرینی در میان جوانان در کشورهای منتخب اروپایی58784992FAناهیدشیخاندانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009The impact of entrepreneurship in economical improvements, increasing the rate of employment and social welfare are known. Entrepreneurship can serve as a well-known approach for decreasing the unemployment level of youngest and university graduates in the present situation of Iran. An attempt has been made in this paper to introduce a brief description of entrepreneurship. Then, indicators for entrepreneurship which are relevant to economic expansion, have been studied in connection with 6 European Countries. Finally, some of advices for Iran presented.<span lang="AR-SA" dir="RTL">تاثیر کارآفرینی در رشد اقتصادی و افزایش اشتغال و رفاه ا</span><span lang="FA" dir="RTL">ج</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">تماعی شناخته شده است. در شرایط فعلی جامعه ایران که نسبت قابل توجهی از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه بیکار هستند، رویکرد توسعه کارآفرینی در کشور ضروری می باشد. در این مقاله سعی شده که کارآفرینی بصورت خلاصه شرح داده شود، سپس شاخص های کارآفرینی که مرتبط با توسعه اقتصادی هستند، در </span><span lang="FA" dir="RTL">۶</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> کشور اروپایی مطالعه و پیشنهاداتی برای بکارگیری آن در ایران ارائه می شود</span><span>.</span>https://jmsd.atu.ac.ir/article_4992_5cbadcc4bedaa65cf5c89aefd30a7a46.pdfدانشگاه علامه طباطباییمطالعات مدیریت بهبود و تحول2251-8037135120061122Designing Multilayered Model for Measuring e-Readinessطراحی مدل چند لایه برای سنجش آمادگی الکترونیکی79974993FAشهریارعزیزیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییحسنقربانیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161009Successful Implementation of EC requires set of prerequisites. Owning a good transactional website is not useful if customers have not access to internet or there is no formulated Law for dispute resolution in EC system, transportation financial and banking infrastructures. Since e-readiness should not be viewed as a single layer but multilayer. In this paper we try to design needed layers with its indicators for measuring e-rediness comprehensively.استقرار موفقیت آمیز تجارت الکترونیکی به وجود مجموعه ای از عوامل و شرایط نیاز دارد. حتی اگر بهترین وب سایت شرکت که توانائی مبادله ای داشته باشد نیز طراحی شود، در صورتی که مشتریان به شبکه دسترسی نداشته باشند، نوعی سیستم حقوقی مناسب برای حل اختلافات در مبادلات الکترونیکی تدوین نشده باشد، سیستم حمل و نقل پیشرفته و کارآمد موجود نباشد و یا اینکه زیرساختار مالی و بانکداری الکترونیکی وجود نداشته باشد، کاملاً آشکار است که تجارت الکترونیکی به هیچ وجه مثمرثمر نخواهد بود. از این رو آمادگی الکترونیکی را باید در سطوح و لایه های مختلفی بررسی و ارزیابی کرد. آمادگی الکترونیکی باید در کلیه ی سطوح در سطح حداقل وجود داشته باشد تا استقرار تجارت الکترونیکی با موفقیت همراه شود. در این مقاله با توجه به پژوهشهای انجام شده مدل چند لایه برای سنجش آمادگی الکترونیکی در سطوح سازمانی، بین سازمانی و ملی طراحی و شاخص های عملیاتی برای سنجش آنها مطرح می شود.https://jmsd.atu.ac.ir/article_4993_b27ba8eefcf302fef58c9a6a562e4806.pdf