2024-03-28T22:06:36Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=990
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
توسعه شبکه ملی دیتا، چالش های فراروی و تهدیدهای متوجه امنیت ملی
ابراهیم
حسن بیگی
فناوری اطلاعات مانند هر دستاورد بشری واجد فرصت های بی نظیر و در همان حال حامل چالش های مختص خود است. سرقت اطلاعات، خرابکاری، از کار اندازی سیستم رایانه های، کلاهبرداری و جاسوسی از جمله تاثیرات مخرب فناوری اطلاعات برای حیات بشری است. توسعه اینترنت و جهان شمولی آن در حوزه های گوناگون زندگی بشر در سطوح فروملی، ملی و فراملی، سازمانها و دولت ها را با چالش های جدیدی رو به رو ساخته است. در مقاله ی حاضر با عنایت به گسترش فزاینده فناوری اطلاعات و ارتباطات و پیامدهای آن، تلاش شده است که به توسعه شبکه ملی دیتا، چالش های فراروی، و تهدیدهای متوجه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از زاویه ی امنیتی توجه شود.
امنیت ملی
دیتا
تهدید
توسعه
فناوری اطلاعات
توسعه اطلاعات
2006
02
20
1
27
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4797_e657c5ef6e2d2bbdbc397e37acf6951a.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
سیستم تولید سلولی، پاسخی به نیازهای روز صنعتی کشور
جهانیار
بامداد صوفی
در مقاله ی حاضر کوشش شده است تا ابتدا مقایسه ای بین سیستم های مختلف تولید از جمله سیستمهای پیوسته، گسسته و سلولی با یکدیگر در ابعاد و جنبه های مختلف مدیریتشان صورت گیرد. سپس زمینه های پیدایش و رشد سیستمهای تولید سلولی در جهان صنعتی و همچنین نتایج حاصله از طراحی و استقرار این نوع سیستمها در برخی شرکتها تشریح شود و فرایند استقرار سیستمهای تولید سلولی و نقاط قوت و ضعف آنها نیز به صورت اجمالی بررسی و در خاتمه نکاتی در ارتباط با استفاده از این نوع سیستمها در واحدهای صنعتی کشورمان ارائه شود.
سیستم تولید
تولید سلولی
نیاز روز صنعتی
سیستم سلولی
2006
02
20
29
54
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4798_acdc072fc2e78df155d5f3ecae894ae1.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
بررسی اثر بخشی ادغام سازمانهای امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه سابق از دید مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
عباس
منوریان
محمد محسن
اشرفپور
موضوع افزایش اثر بخشی و کوچک سازی بخش دولتی در ایران، طی یک دهه اخیر با اتخاذ راهکارهایی نظیر اصلاح تشکیلات دولتی، کاهش تصدی گری دولت به منظور تقویت مشارکت بخش خصوصی، حذف تشکیلات موازی و تجمیع فعالیت ها مورد توجه قرار گرفته است.
در همین راستا ادغام سازمان های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه سابق را شاهد بوده ایم که بر اساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی اداری در سال 1379 انجام و سازمان جدید تشکیل گردید.
برنامه و بودجه
سازمان
مدیران
مدیریت دولتی
2006
02
20
55
85
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4799_1893615872868bc5d40b79a91ac54675.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
رابطه ی بین عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت کارکنان سازمان های دولتی
رسول
رنجبریان
نعمت الله
موسی پور
محمد
قزل ایاق
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ی بین عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان، با انتخاب 25 سازمان انجام شده است. در این بررسی نیاز به کسب موفقیت بر اساس چهار مولفه ی مسئولیت پذیری، رقابت جوئی، سخت کوشی و هدف مداری تعریف شده است. برای سنجش عزت نفس از پرسش نامه ی عزت نفس آیزنک و برای سنجش نیاز به کسب موفقیت از پرسش نامه ی پژوهشگر ساخته استفاده شده است. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل 7228 نفر بود که در مجموع 300 پرسشنامه به نمونه ی آماری تحویل و جمع آوری شد و همین تعداد در تجزیه و تحلیل ملاک عمل قرار گرفت. بررسی های آماری با استفاده از روشهای مناسب آماری و به کمک نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که:
بین عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت، مسئولیت پذیری، رقابت جویی، سخت کوشی و هدف مداری کارکنان ادارات دولتی رابطه وجود دارد.
با توجه به این که امتیازهای عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت کارکنان در حد متوسط می باشد پیشنهاد می شود که در زمینه ی افزایش این دو متغیر تدابیری اتخاذ شود.
عزت نفس
سازمان دولتی
ارزش
2006
02
20
86
102
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4800_69849ab091c883138e4d1a5742757d6a.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
جایگاه بخش آموزش عالی و تحقیقات در برنامه چهارم توسعه از منظر برنامه ریزی استراتژیک
محمدرضا
شجاعی
یکی از راه های کاستن از فاصله عقب ماندگی کشورهای در حال توسعه، تدوین و اجرای برنامه های چند ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. مقاله حاضر به نقد و بررسی برنامه چهارم توسعه کشور از دیدگاه مدیریت استراتژیک و نقش آن در راه یابی به هدف های تعیین شده در چشم انداز بیست ساله کشور می پردازد و میزان موفقیت و توان پاسخگویی آن را به هدف های برنامه مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.
در این مقاله تلاش می شود این پاسخگویی با توجه به نظرات و مبانی علمی حاکم بر شیوه برنامه ریزی استراتژیک مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در بخش های مختلف مقاله، مقایسه این برنامه با برنامه سوم توسعه، مقایسه با اولین گزارش ارزیابی کلان علم و فناوری کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، توان پاسخگویی آن به چشم انداز بیست ساله کشور به عنوان پایه و زیر بنای چشم انداز و قابلیت اجرای آن به ویژه در چارچوب نظریات علمی، مورد بحث و توجه قرار می گیرد.
مقاله تلاش دارد به سوالاتی از جمله: آیا این برنامه بر مبنای اصول علمی برنامه ریزی استراتژیک تدوین شده است؟ آیا این برنامه ادامه برنامه قبلی است؟ آیا می تواند پایه و زیربنای چشم انداز بیست ساله کشور باشد؟ آیا با سیاست های کلان توسعه علم و فناوری، هم سو است؟ و آیا صرفا بر واقعیات مبتنی است و می تواند مدعی موفقیت در رشد و توسعه همه جانبه کشور باشد؟ پاسخ دهد.
آموزش عالی
برنامه چهارم توسعه
برنامه ریزی استراتژیکی
اقتصاد کشور
2006
02
20
103
136
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4801_5952a2dc5596870a36a3651b537d4f9b.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
استفاده از مفاهیم فراکتالی جهت مطالعه اثر بخشی سیستم
محمدمهدی
جلالی
موضوع حل مشکلات و مسائل سازمانی از دیرباز مورد توجه نظریه پردازان علوم مدیریت بوده و همواره سعی در حل آن داشته اند. نظریه پردازان مختلفی با دیدگاه های گوناگون در مورد اثر بخشی و شیوه های اندازه گیری آن به نظریه پردازی پرداخته و همواره به ویژه مدیران اجرایی، علاقه مند بوده اند تطابق شاخص های اندازه گیری با واقعیت را بسنجند.
در این مقاله فن و نرم افزاری برای محاسبه بعد فراکتال سیستمهای کمی در مدیریت ارائه شده است. نرم افزار محاسبه بعد فراکتال تحت ویندوز بوده و برای هر مجموعه دو متغیری و سه متغیری کاربرد دارد. در این روش بعد فراکتال خروجی های یک سیستم محاسبه می شود. با توجه به اینکه بعد فراکتال و بی نظمی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند از این رو با افزایش بعد فراکتال می توان نتیجه گرفت که بی نظمی در متغیرهای مختلف سیستم افزایش یافته است. از این رو بدیهی است ضمن محاسبه بعد فراکتال، نظم یا بی نظمی حاکم بر فرایندهای تاثیر گذار بر سیستم یا به عبارت دیگر اثر بخشی سیستم را می توان شناخت. در انتهای مقاله برای اثبات کاربردی بودن روش بر اساس نوعی مطالعه موردی اثر بخشی یک سیستم آموزشی-دانشگاهی به روش بعد فراکتال بررسی شده است.
اثربخشی سیستم
مفاهیم فراکتالی
سازمان
ارائه نرم افزار
2006
02
20
137
154
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4802_35701b4b20eacdafa0a400ee8912742c.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1384
12
48
چیستی مشارکت نظری در علم سازمان
قنبر
محمدی الیاسی
از زمان پذیرش سمت ویراستاری فصلنامه بررسی آکادمیک مدیریت تلاش زیادی را صرف یافتن شیوه ای ساده برای ارائه و معرفی اجزا و عناصر ضروری مشارکت نظری نمودم.
آثار علمی ارزشمندی در خصوص (چیستی و چگونی) مشارکت نظری وجود دارد که نوعا شامل اصطلاحات و مفاهیمی هستند که یکپارچه سازی آنها جهت برقراری تعامل مستمر با علاقمندان، نویسندگان و ویراستاران مشکل می باشد. تجربیات من نشان می دهد که چارچوب های موجود درباره ابعاد و چگونگی مشارکت نظری احتمالا به همان میزانی که به شفافیت معانی موضوع کمک می کند به غامض شدن آن نیز می انجامد.
نوشتار حاضر تلاش مقدماتی برای پرکردن خلا پیشگفته می باشد که هدف آن مفهوم پردازی جدید درباره نظریه نیست بلکه ترجیحا چند مفهوم ساده برای بحث و بررسی فرایند نظریه پردازی ارائه میدهد. این فرایند یک تجربه شخصی است که بر اساس فعالیت های ویراستاری روزانه شکل گرفته است.
علم سازمان
مشارکت نظری
چرایی انتخاب
2006
02
20
155
170
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4803_00d541880977a5313a486252e282679a.pdf