2024-03-29T11:01:34Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=974
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
راهبرد ها، برنامه ها و راهکارهای تحقق امنیت شغلی مناسب در نظام اداری
سید محمد
اربابی
امنیت شغلی دارای دو بعد عینی و ذهنی است. بعد عینی به عدم وجود عوامل تهدید کننده در سازمان و بعد ذهنی به احساس و ادراک از نبودن موانعی در جهت اشتغال در حال و آینده اشاره می کند. عوامل فردی، سازمانی و محیطی در تعیین سطح امنیت شغلی موثرند. امنیت شغلی بسیار زیاد و بسیار کم منجر به عملکرد ضعیف و غیر مولد است و حدی از امنیت شغلی مولد و مناسب خواهد بود که به افزایش عملکرد کمک نماید. در این مقاله انواع راهبردها، برنامه ها و راهکارهایی ارائه می شود که بر کنترل، کاهش و حذف عوامل تهدید کننده، اصلاح نگرش ها و باورهای ذهنی؛ و افزایش توان کارکنان برای کنترل و مقابله با عوامل تهدید کننده اثراتی دارد.
راهبردها
برنامه ها
امنیت شغلی
نظام اداری
2001
08
23
7
31
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4687_297a554a5c369c058db132cdd87c4f9e.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
نگرشی کاربردی برای اجرای موثر کایزن
ابوالفضل
کزازی
دورنمای اصلی روش های مدیریت ژاپنی در زمینه های مختلف از جمله ارتقاء بهره وری، کنترل کیفیت جامع، تولید به هنگام و روابط انسانی، همگی را می توان در واژه کایزن خلاصه کرد. ایجاد کایزن، پیشرفت را در تمام فعالیت های کسب و کار ممکن می سازد. به همین دلیل مقاله حاضر به تشریح مفاهیمی می پردازد که اجرای موفقیت آمیز کایزن را در سازمان های مختلف تضمین می کند. در این مقاله ابتدا فضای مفهومی واژه کایزن تعریف و سپس اصول بنیادی کایزن شامل کارکرد حرفه ای کایزن، ارتباطات اثر بخش و مدیریت سه بعدی که در استقرار و اجرای موثر کایزن نقش حیاتی ایفا می کند مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. مقاله حاضر به بیان این موضوع می پردازد که در طراحی و اجرای موثر و کارامد کایزن روش PDCA یا CAPD، آموزش، انگیزش، نظام پیشنهاد دهی ، عملیات 5S، حلقه های کیفیت، مدیریت گمبا و مدیریت سه بعدی نقش مهمی داشته و عدم توجه کافی به عوامل یاد شده و نیز غفلت از سایر عوامل موجبات عدم موفقیت در استقرار نظام کایزن را فراهم می آورد.
انگیزش
حلقه کیفیت
مدیریت سه بعدی
کایزن
2001
08
23
33
52
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4688_7e135df7d9300c6db3ead179873daa80.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
نظام های پاسخگویی در بخش دولتی: دیدگاهی تطبیقی
ابوالحسن
فقیهی
موضوع این مقاله نظارت بر دیوانسالاری است و می کوشد به این سوال پاسخ دهد که چگونه می توان سازمان های دولتی و کارکنان انها را که برگزیده مستقیم مردم نیستند به آنان پاسخگو کرد. مقاله با بحثی درباره مفاهیم پاسخگویی آغاز می شود و در پی آن از هدف های پاسخگویی در بخش دولتی و گونه های متفاوت آن سخن به میان می آورد. این مقاله الگویی را تدوین می کند که به عنوان چارچوبی نظری برای مقایسه تعدادی از نظام های متداول پاسخگویی در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. نویسنده با استفاده از این الگو نظام های پاسخگویی کشورهای انگلیس و امریکا را که نماینده دو نظام سیاسی متفاوتند و نیز پاکستان، بنگلادش و زامبیا را توصیف می کند. نویسنده امید دارد مطالعه نظام های پاسخگویی در جوامع یاد شده ما را با کیفیت این نظام ها و میزان اثر بخشی آنها آشنا سازد. مقاله بر آن است تا با ارائه مدلی تحلیلی، راه را برای پژوهشگران مطالعات تطبیقی ساختارها و رفتارهای اداری تا حدودی هموار سازد.
دیدگاه تطبیقی
بخش دولتی
دیوانسالاری
2001
08
23
53
70
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4689_4ee2c6702448a24643b0e8fb4a323a29.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه ها از شبکه های اطلاع رسانی در ایران
محمدرضا
تقوا
جامعه امروز بطور گسترده ای به اطلاعات متکی است هر نوع برنامه ریزی، تصمیم و در مجموع هر نوع فعالیت حیاتی بدون استفاده از اطلاعات به موقع و سازماندهی اطلاعاتی بر مبنای تکنولوژی های جدید امری بدور از واقعیت های جامعه جهانی است. پیشرفت های بسیار و چشمگیر دهه پایانی قرن بیستم در زمینه استفاده از تکنولوژی ارتباطات و توزیع و هماهنگی اطلاعات خصوصا در امر تحقیقات، وجود سیستم های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را امری حیاتی و ضروری ساخته است. علاوه بر آن پیشرفت های تکنولوژی سخت افزاری و نرم افزاری در سه دهه اخیر که برای انباشت، بازیافت، پردازش و جابجایی اطلاعات به خدمت گرفته شده است به حدی است که نادیده گرفتن آن در عرصه رقابت بین المللی باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت ها می شود. مطالعات انجام شده در این تحقیق نشان دهنده آنست که رایانه و شبکه های اطلاع رسانی در ایران در میان محققین دانشگاهی بسیار ناشناخته و کم مصرف است. در تحقیق انجام شده با توجه به آمار جمع آوری شده و آزمون های آماری بکار گرفته شده به دنبال دلایل عدم استفاده از این امکانات در ایران بودیم. متوجه شدیم که توان تخصصی و عدم اطلاع از مهمترین عوامل ذکر شده هستند و با استفاده از آزمون های آماری ذکر شده می توان ذکر کرد که رابطه معنی داری با عدم استفاده محققین از شبکه ها وجود دارد. در این مقاله پیشنهادات در سه بخش مجزا یعنی پیشنهاداتی برای محققین و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مسئولین محترم دولت، روسای دانشگاه ها و مراکز علمی-ارایه دهندگان سرویسهای شبکه های اطلاع رسانی کشور ارائه شده است.
شبکه اطلاع رسانی
ایران
تکنولوژی
2001
08
23
71
88
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4690_c213503c3ecf375d93e433f82a649ee9.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
تنگناهای رقابتی کشور در پیوستن به سازمان تجارت جهانی و استراتژی های موثر
بهرام
رضازاده
تحقیق حاضر در پی شناسایی برخی از موانع مهم رقابت شرکت های ایرانی فعال در بازارهای خارجی است تا بتواند استراتژی های بازاریابی موثر برای موفقیت آنها در بازارهای خارجی به عنوان پیش نیاز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را بررسی نماید.
روش تحقیق، بررسی دیدگاه های شرکت ها و سیاست گذاران صادرات کشور می باشد. دویست شرکت ایرانی و دویست نفر دست اندرکار، کارشناس و متخصص به عنوان نمونه های آماری جامعه اول انتخاب گردیدند. در بررسی تطبیقی یکصد شرکت خارجی حاضر در نمایشگاه بیست و چهارم بازرگانی بین المللی تهران به عنوان نمونه آماری جامعه دوم انتخاب شدند.
یافته اصلی تحقیق وجود تفاوت بین دیدگاه های شرکت ها و سیاست گذاران در مورد موانع رقابت شرکت های ایرانی می باشد. به این جهت توصیه های تحقیق مقدمتا بر فهم مشترک مسئله و سپس ارائه راه کارهای استراتژیک برای رفع موانع رقابت شرکت های ایرانی در بازارهای خارجی متمرکز شده است. به عبارت دیگر رابطه بنگاه – دولت در زمینه رقابت شرکت های ایرانی چندان مناسب و تقویت کننده قابلیت رقابت شرکت های ایرانی نیست.
تحقیق حاضر، پیش نیاز پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی را فهم مشترک بنگاه و سیاستگذار از موانع رقابت و سپس استراتژی های رفع موانع توسط سیاست گذاران و بنگاهها پیشنهاد کرده است. استراتژی های موثر بازاریابی شرکت ها و استراتژی های دولت به عنوان پیش نیاز مورد بررسی قرار می گیرد.
استراتژی
رقابت
بنگاه-دولت
2001
08
23
89
116
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4691_cbe22473299c132279c2663340b8e1e6.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
تحلیل عوامل موثر بر شکل گیری خط مشی های عمومی در جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگوی بهینه
سید مهدی
الوانی
نظام های سیاسی بر اساس بنیانهای ارزشی، اعتقادات و ایدئولوژی و فرهنگ خاص شکل می گیرند و ساختار حکومتی مناسب و شایسته به منظور تنظیم رفتار و روابط حاکمان، گروه های مختلف جامعه و افراد جامعه را طراحی و به مورد اجرا می گذارند ساختار نظام های سیاسی نیز بر مبنای ایدئولوژی، اعتقادات و ارزش هایی که نظام پایه آن استوار است، شکل میگیرد و به تبع آن نظام خط مشی گذاری نیز تعیین می شوود محور شکل گیری ساختار در نظام های سیاسی غالبا یکی از محورهای زیر است:
اصالت فرد
اصالت جمع
اصالت فرد و جمع
اصالت حق
و بسته به اینکه یک نظام سیاسی کدامیک را مبنا قرار دهد ساختار نظام و خرده نظام های آن شکل می گیرد.
در این تحقیق هدف شناخت این مبنا در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر ساختار نظام حکومت و نظام خط مشی گذاری است.
اصالت حق
اصالت فرد
اصالت جمع
الگوی بهینه
2001
08
23
117
142
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4692_9ceed4eb10261b24a9aa2c4dc0d8d047.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
میزان اثر بخشی نیروهای موجود در تربیت بدنی و ورزش کشور
سعید
صادقی بروجردی
در مقاله ذیل سخن در مورد نیروهایی است که در امور ورزش و تربیت بدنی کشور فعالیت دارند. به دلیل کمبود مطالب در این زمینه، این نوشته می تواند باب بحثی پایه ای در راستای پیشبرد اهداف تربیت بدنی و ورزش کشور باشد. دلیل این امر پراکندگی نیروهای موجود در بسیاری از سازمان های دولتی و حتی غیر دولتی است که باعث شده اطلاعات علمی چندان دقیقی از میزان اثر بخشی آنها در دسترس نباشد. از سوی دیگر می دانیم که برای تعیین اثر بخشی این نیروها، نیاز به شناسایی استعداد و توانایی آنان یعنی کمیت و کیفیت کاری که انجام می دهند می باشیم. برای شناسایی و قضاوت نمودن در مورد این نیروها ابتدا نیاز به شناسایی استعداد و توانایی آنان یعنی کمیت و کیفیت کاری که انجام می دهند می باشیم. برای شناسایی و قضاوت نمودن در مورد این نیروها ابتدا نیاز به شناسایی و تعریف دقیق آنان است. بدیهی است که پس از شناسایی و تعریف دقیق می توان به تجزیه و تحلیل امور مربوط به آنان پرداخت. برای شناسایی اولین گام تقسیم بندی این نیروها، بر اساس توانایی ها به گروههای مشخص و معین است که موجب می شود پایگاه زیر بنایی تفکرات و عملیات آنها شود. زیرا فقط در صورت سازماندهی مناسب نیروهای انسانی است که می توان واگذاری صحیح مسئولیت های کاری را مشخص نمود همچنین از بروز مشکلات در یک مجموعه که سبب افول و پس روی می شود جلوگیری کرد. در اینجا نیز سعی بر شناسایی مجموعه نیروهای موجود در هر پایگاه و روش و راه حل های مناسب برای نزدیک تر کردن این نیروها به یکدیگر می باشد. ضمن اینکه این ارائه طریق به کمک دیگر متخصصین علم تربیت بدنی می تواند جامع و کامل گردد و نقاط ضعف موجود مرتفع گردد.
تربیت بدنی
نیرو
اثر بخشی
2001
08
23
143
153
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4693_9795966157600baeb42705f1884de29b.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
کاربردهای فناوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی و چشم انداز تحقیقات آینده در این حوزه
مهدی
فهیمی
مقاله حاضر به نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در ظهور و رشد پدیده تجارت الکترونیکی می پردازد. مطالب ارایه شده به دو بخش اصلی تقسیم شده اند. بخش اول به کاربردهای کنونی فناوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی پرداخته و به عنوان نمونه به مثال های بازار روز الکترونیکی، مدیریت دانش، داده کاوی، آموزش های فناوری محور و تحول در نظام های تعمیرات و نگهداری بسنده می کند.
بخش دوم به برخی از تحقیقات پیشرفته و کاربردهای آینده آن در زمینه تجارت الکترونیکی می پردازد. از جمله این زمینه های تحقیقاتی عبارتند از: آثار اقتصادی، حقوقی و اجتماعی فناوری اطلاعات، اینترنت نسل دوم، نرم افزارهای خودکار، مدیریت اطلاعات، مدیریت اطلاعات چند زبانه و ترجمه همزمان مکالمات تلفنی.
آثار اجتماعی اینترنت
اقتصاد دیجیتالی
انبار داده ها
اینترنت
نسل دوم
تجارت الکترونیکی
تحقیقات پیشرفته
داده کاوی
نرم افزارهای خودکار
2001
08
23
155
166
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4694_ade36d0ab5d0123164b5bcecf9e7d614.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1380
8
29.30
سازمان و مدیریت: از مدرنیسم تا پسامدرنیسم
میرعلی
سیدنقوی
تعبیر مدرن و پست – مدرن وارد رشته های مختلف علمی نظیر هنر، ادبیات، اقتصاد، علوم اجتماعی و ... شده است به نحوی که تئوری های قبلی را تحت تاثیر قرار داده و آنها را ناکافی می داند. بنابراین طبیعی است که این تعابیر وارد عرصه مدیریت و سازمان شود چرا که رشته مدیریت ترکیبی از رشته های علوم انسانی و بخصوص رشته علوم اجتماعی است. تئوریهای مدرن سازمان مبتنی بر سه تفکر بوروکراسی ایده آل ، تقسیم و ساده نمودن کار، و یافتن بهترین طریق انجام کار است در حالی که تئوریهای پست – مدرن بر کاهش بوروکراسی، عدم تفکیک کار و یکپارچگی تاکید دارد.
تئوریهای مدرن مدیریت و رهبری نیز بر شیوه عقلایی تجزیه و تحلیل، عدم مشارکت زیردستان در تصمیم گیری، رعایت استقلال در تحلیلگری، جستجوی علت یا مدل واحد در بررسی پدیده ها، تفکر تحلیلی و مطالعه پدیده های قابل مشاهده استوارند در حالی که تئوریهای پست – مدرن بر شیوه های شهودی و غیر عقلی، مشارکت زیردستان در تصمیم گیری، تفکر ترکیبی و مطالعه پدیده های نمادین در کنار پدیده های قابل مشاهده تاکید دارند.
مدرنیسم
پسامدرنیسم
سازمان
2001
08
23
167
189
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4695_045fd8815c1f4de2de2701f52b4870d9.pdf