2024-03-28T19:24:50Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=774
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
انتخاب پرتفولیوی مهندسی مجدد فرآیندها
مقصود
امیری
حسین
شیخی
این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی را جهت انتخاب پرتفولیوی مناسبی از فرآیندها برای مهندسی مجدد در شرکت های تولیدی ارائه می کند. برای اندازه گیری و برآورد اثر مهندسی مجدد هر یک از فرآیندها در بهبود عملکرد شرکت، یک روش ارزیابی بر مبنای مجموع های جدید از شاخص های کمی و کیفی ایجاد شده است. به دلیل کلامی بودن برخی متغیرها و وجود داده های غیر قطعی از نظریه مجموعه های فازی استفاده شده است. لذا فرآیند تحلیل سلسه مراتبی، تصمیم گیری گروهی چند معیاره، نظریه فازی و نظریه پرتفولیو به منظور توسعه یک مدل انتخاب پرتفولیوی فرآیند، در کنار هم به کار برده شده است. در نتیجة این مدل، فرآیندهایی برای مهندسی مجدد انتخاب می شوند که حداکثر ارزش را برای سازمان ایجاد کرده و حداقل مقاومت کارکنان را در پی دارند. برای حل مسائل برنام هریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی یک روش جدید با توجه به درجه عضویت اعداد فازی توسعه داده شده است. در پایان، یک مطالعه موردی جهت تشریح روش پیشنهادی ارائه شده است که عملی بودن و کارآیی آن را نشان می دهد.
مهندسی مجدد فرآیند
انتخاب پرتفولیوی فرآیند
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
اندازه گیری عملکرد
نظریه فازی
برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه
2010
09
23
1
35
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3662_52ab7c9d8c1e03e946f9e6ceab0c5974.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی
همان طور که انسان از استعداد و توان یادگیری برخوردار است و می تواند از طریق انجام فعالی تهای مؤثر و کشف و اصلاح اشتباهات خود یاد بگیرد، سازمان ها نیز از چنین توانای یهای برخوردارند. از این رو پیشرفت سریع و وسیع فناوری اطلاعات در عصر حاضر و رقابت های آشکار و پنهان روز افزون در دنیا، اهمیت و ضرورت یادگیری سازمانی و توانمند سازی روانشناختی را دو چندان نموده است. بنابراین در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان معاونت هزینه و خزانه داری کل کشور وزارت امور اقتصادی مؤلفه های یادگیری سازمانی، پرسشنامه استاندارد الگوی نیفه و جهت بررسی توانمندسازی روانشناختی، پرسشنامه استاندارد مدل اسپریتزر و میشرا در نظر گرفته شد. روش های آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون کولموگروف یک نمون های، رگرسیون خطی و آزمون t اسمیرنوف، ضریب همبستگی، آزمون رتبه بندی فریدمن می باشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی (احساس شایستگی، خودسامانی، مؤثر بودن، معنی دار بودن شغل و اعتماد) مؤثر است. که م یتواند مبنایی برای تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در زمینه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان باشد و سازما نها با بهره گیری از نتایج حاصله، م یتوانند در دنیای نوین رقابتی که همواره در حال تغییر است از رقبا پیشی بگیرند و به حیات خود ادامه دهند.
یادگیری سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
احساس شایستگی
احساس خودسامانی
احساس معنی دار بودن شغل
احساس اعتماد
2010
09
23
37
59
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3663_187910c1497df309740446cf1b34a5fc.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
سودمندی درجه تمرکز بازار در پی شبینی بازده سهام گروه های صنعتی بورس اوراق بهادار تهران
بازارهای محصول دربرگیرنده سه عنصر عملکرد، رفتار و ساختار می باشند کهبسته به ماهیت و نحوه ارتباط این عناصر با یکدیگر، شکل و نوع و سازمان بازارمشخص می شود. تمرکز بازار یکی از خصوصیات ساختاری بازار است که نقشمهمی در ماهیت قیمت گذاری و درجه رقابت یا انحصار موجود در یک بازار یاصنعت را ایفا می کند. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله بررسی نقش متغیر درجهتمرکز بازار در پیش بینی بازده سهام و ارایه الگویی برای بیان این رابطه می باشد.داده های پژوهشی الگوی تحقیق متشکل از متغیرهای مستقل شاخص تمرکز صنعتی هرفیندال، اندازه صنعت (ارزش بازار سهام)، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام، اهرم مالی و بتای پرتفوی صنعت و هم چنین بازده سهام سال آتی به عنوان متغیر وابسته م یباشند. قلمرو زمانی تحقیق از سال 1381 تا 1387 می باشد. با توجه به این که شاخص تمرکز بازار متغیری صنعتی م یباشد، لذا همه متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق در سطح صنعت تبیین و محاسبه شده اند. به این منظور بعد از بررسی گروه های صنعتی بورس اوراق بهادار تهران و احراز شرایط، 31 گروه فرعی فعال صنعتی به عنوان پرتفوی در نظر گرفته و آزمون های آماری لازم صورت پذیرفت. نظر به این که متغیرهای معرفی شده در این مطالعه از یک سو در میان 31 صنعت مختلف بورس و از سوی دیگر در دوره زمانی 7 ساله انتخاب می شوند، لذا راه حل پیشنهاد شده در چنین مواردی تلفیق داده های میان گروهی و سری های زمانی با یکدیگر و برآورد الگوی مورد نظر بر اساس مجموعه جدید تشکیل شده است. با این وصف، به منظور بررسی صحت فرضیه های تحقیق، از رهیافت اقتصادسنجی اثرات ثابت پانل دیتا (با وزن دهی به مقاطع صنعت) و به روش حداقل مربعات استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین (GLS) تعمیم یافته متغیرهای مستقل درجه تمرکز صنعتی و اندازه صنعت با بازده سهام آتی رابطه معنی داری وجود دارد. بین متغیرهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، اهرم مالی و بتای صنعت با بازده سهام رابطه معن یداری مشاهده نشد. هم چنین مدل تحقیق قادر است 48 درصد رفتار بازده سهام سال آتی را توضیح دهد.
شاخص تمرکز صنعتی هرفیندال هیرشمن
ساختار بازار محصول
بازده سهام
اندازه صنعت
پانل دیتا
2010
09
23
61
89
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3664_6439287171f470b0518d3b2fae71c12b.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
مفاهیم و ویژگ یهای سازمان های نظماشوب
سازمان های نظماشوب، سیستم هایی هستند که دامنه فعالیت آنها در محدوده بینثبات و ب یثباتی یا نظم و ب ینظمی قرار دارد و مدیریت هوشمندانه این سازما نهاباعث م یشود که سیستم در حالت تعادل پویا نگهداری شود. مدیریت این سازما نهاکه ترکیبی از تعداد زیادی عوامل نامتجانس می باشند که به طور پیوسته با یکدیگردر تعاملند، از طریق یادگیری مولد امکا نپذیر است. سازمان های نظماشوب ازویژگی هایی چون هوشیاری، پیوستگی، عدم قطعیت، غیرقابل پیش بینی بودن،انعطاف پذیری و تحول پیوسته برخوردارند. این مقاله به دنبال شناسایی مفاهیم ومتغیرهای مرتبط با ویژگی های سازمان های نظماشوب است و به این منظور پس ازمرور ادبیات، متغیر های نظماشوبی احصا و در یکی از سازما نها، مورد بررسی قرار
گرفته است. یافته های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از آن است کهسازمان های نظماشوب در ایران در برگیرنده هفت بعد اصلی پذیرش نوآوری،به هم پیوستگی، عدم قطعیت، غیرخطی بودن، غیرمترقبه بودن، ساختار بی قواره وجذب کارکنان توانمند می باشند
بی نظمی
سیستم های نظماشوب
لبه بی نظمی
پیچیدگی
2010
09
23
91
114
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3728_599869b4b030898c4bea61cef17ee493.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
تأثیر کشورگرایی مصرفکننده بر قصد خرید کالاهای وارداتی
هدف این پژوهش بررسی کشورگرایی مصرف کننده و هم چنین بررسی تأثیر کشورگرایی مصرف کننده بر نگرش آنها نسبت به محصولات وارداتی و به دنبال آن قصد خرید آن محصولات می باشد. روش انجام این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی و تصادفی، تعداد 284 نفر به عنوان نمونه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها و انجام تحلی لهای آماری از قبیل رگرسیون خطی ساده و رگرسیون خطی چندگانه مشخص شد که افراد جامعه از کشورگرایی نسبتاً پایینی برخوردارند و ضرورت درک شده محصول، تأثیر کشورگرایی مصرف کننده بر نگرش نسبت به واردات را تعدیل می کند و نگرش نسبت به واردات بر قصد خرید کالاهای وارداتی تأثیر می گذارد.
قوم مداری
کشورگرایی مصرف کننده
کشور مبدأ
ضرورت درک شده محصول
قصد خرید
2010
09
23
115
142
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3740_ea2c0718b508e539c35682cdc9eeb241.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
انعطاف پذیری سازمانی و عملکرد: مطالعه موردی شرکت های تولیدی ناحیه صنعتی اراک
تحولات سریع و پویایی بازارهای رقابتی دستیابی به انعطاف پذیری را برای سازمان ها بیش از گذشته ضروری کرده است. انعطاف پذیری پدیده ای خودجوش وغیر ارادی نیست، بلکه سازمان ها باید عوامل اثرگذار بر انعطا فپذیری را شناسایی و آنها را ایجاد کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انعطاف پذیری و تبیین آنها و تأثیر انعطا فپذیری بر عملکرد سازمانی انجام شده است. در این تحقیق الگو ها و چارچوب های موجود برای انعطا فپذیری سازمانی بررسی می شوند. سپس قابلیت های سازمانی و مدیریتی مورد نیاز برای انعطاف پذیری سازمانی شناسایی و انواع مختلف انعطاف پذیری در سازمان ها طبقه بندی می گردند. در نتیجه الگویی برای انعطا فپذیری سازمانی ارائه می شود که در آن رابطه بین انعطا فپذیری سازمانی و عملکرد سازمانی تبیین می گردد. براساس این الگو می توان انعطاف پذیری را انداز هگیری کرد و بهبود بخشید. بر اساس نتایج مقاله اثر پنج قابلیت سازمانی
شامل ویژگی های تیم مدیریت، الگوی تصمی مگیری، فرهنگ سازمانی، شناخت شرایط محیط و هویت سازمانی مورد تأیید قرار گرفت و اثر انعطا فپذیری سازمانی شامل دو بعد انعطاف پذیری عملیاتی و انعطاف پذیری راهبردی بر عملکرد سازمانی نیز آشکار گردید.
انعطاف پذیری سازمانی
انعطا ف پذیری عملیاتی
انعطاف پذیری راهبردی
قابلیت
عملکرد
2010
09
23
143
162
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3741_ca16f8c58bb1676e20e229023a444bc2.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
62
تأثیر بلوغ سازمانی بر سرآمدی سازمان در شرکت فولاد مبارکه
ایرج
سلطانی
ریحانه
بهرامی نژاد جونقانی
برای این که سازمان در مسیر سرآمدی قرار گیرد و بتواند آن را ارتقا دهد، نیاز است که روی بلوغ درسطح فردی، فرآیندی و سازمانی کار نماید. بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه بلوغ سازمانی و ابعاد فردی، فرآیندی و سازمانی آن می توان به 8 مؤلفه زیر به صورت خلاصه به عنوان نشان هها و دستاوردهای آن اشاره نمود: 1 توسعه پایدار سازمان 2 افزایش بهره وری 3 سرآمدی و تعالی سازمان 4 تعالی کارکنان 5 تعالی مشتری مداری 6 مزیت رقابتی 7 چابکی سازمان 8 افزایش قابلیت سازگاری سازمان. پژوهش حاضر با هدف انداز هگیری میزان تأثیر بلوغ سازمانی بر هر یک از دستاوردهای هشت گانه بالا در شرکت فولاد مبارکه در سال 1389 انجام گرفته است. در این پژوهش از جامعه آماری مدیران و کارشناسان شرکت فولاد مبارکه به تعداد 95 نفر، نمونه ی 76 نفری بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی انتخاب شده است. پرسشنامه ی میزان تأثیر بلوغ سازمانی بر دستاوردهای بلوغ طراحی گردید و پس از جمع آوری اطلاعات با آزمون های T و Tukey به به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد و نتایج حاصل بیانگر این است که میزان تأثیر بلوغ فردی بر سرآمدی سازمان 86/74% میزان تأثیر بلوغ فرآیندی ٪49/36 و میزان تأثیر بلوغ سازمانی 44/49% می باشد. بررسی پایایی و ثبات درونی آزمون نشان داد که پایایی پرسشنامه 0/921 می باشد
لوغ سازمانی
مزیت رقابتی
چابکی سازمان
توسعه سازمان
تعالی سازمان
2010
09
23
163
193
https://jmsd.atu.ac.ir/article_3742_31a4e8587a3cf419078b035f7cd5f74b.pdf