2024-03-28T21:58:47Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=618
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
رابطه سیبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان
شمس السادات
زاهدی
امین
اسد پور
خاطره
حاجی نوری
امروزه سازما نها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که م یتواند دانش موجود را گردآوری و نظم وپویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است. اما مهم تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد دیگر با مدیریت دانش می باشد. این مقاله تأثیر و رابطه متقابلسیبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصمیم، هدف گذاری و کنترل، بازخور و تمایزات و روابط است، با مدیریت دانش که شامل چهار فرآیند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و به کارگیری دانش می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت تولیدی فراسان بوده و اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرس شنامه جمع آوری شده است. براساس تحلیل های انجام شده، بعد تنوع و محدودیت و فرآیند تبدیل و انتقال دانش به دلیل داشتن شاخص های ضعیف حذف شدند. به علاوه یافته های پژوهش حاکی از تأیید مدل مفهومی با داده های جمع آوری شده و رابطه متقابل و معنادار سیبرنتیک و فرآیند
مدیریت دانش می باشد.
سیبرنتیک
مدیریت دانش
دانش سازمانی
2010
12
22
1
25
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2919_63bbe7f6717ba8f3d9da7a52cc5adff0.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
بررسی رابطه بین فلسفه اخلاق فردی فروشندگان و فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها
تحقیق حاضر که توصیفی و از نوع همبستگی است، با هدف بررسی رابطه موجود بین فلسفه اخلاق فردی و فرایند تصمیم گیری اخلاقی فروشندگان انجام شده است و در پی پاس خگویی به دو سؤال اساسی است: اول، فلسفه اخلاقی فروشندگان جامعه این تحقیق چیست؟ و دوم، فلسفه اخلاقی فروشندگان، فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها را چگونه تحت تاثیر قرار م یدهد؟ جامعه آماری این تحقیق، که نظراتشان به وسیله پرسشنامه جم عآوری شده است، فروشندگانی هستند که در مرکز پژوهش های وزارت بازرگانی دوره آموزش فروش را گذراند هاند. تعداد کل جامعه قابل دستیابی 300 نفر بود. براساس جدول کرجی و مورگان تعداد 169 نمونه انتخاب شد. تعداد 142 پرسشنامه از طریق پست دریافت گردید. 6 عدد به علت نواقصی که داشتند قابل استفاده نبود. تعداد 137 پرسشنامه باقیمانده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل توصیفی داد هها نشان می دهد که عمده پاسخ گویان در صنایع غذایی، خدمات مسافرتی، خدمات مهندسی و فروش اتومبیل به کار فروشندگی اشتغال دارند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بیش تر فروشندگان اصول اخلاقی ایده آل گرایی دارند. با این حال، اگرچه ایده آل گرایی بر قضاوت اخلاقی فروشندگان تأثیر مستقیم دارد، اما تأثیر اقتضاگرایی بر تمایل اخلاقی (که به مرحله عمل نزدیکتر است) بیش از اید هآل گرایی است.
صمیم گیری اخلاقی
ادراک اخلاقی
قضاوت اخلاقی
تمایل اخلاقی
فلسفه اخلاقی
2010
12
22
27
62
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2924_000b2692c11fb0b497aafebf9c59ab90.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
الگویی برای تناسب کارکردهای مدیریت منابع انسانی براساس تلفیق نظریه هزینه مبادله و رویکرد بازارهای داخلی سازمان
این مقاله،با بهره گیری از نظریه هزینه مبادله و رویکرد بازارهای داخلی سازماندر مشاغل سازمان می « نوع تخصص » و « سنجش پذیری » به استخراج دو مولفهبازار » ،« تیم اولیه » ،« تیم رابطه ای » پردازد و سپس با تلفیق این مولفه ها چهار ساختاررا تعریف م یکند و سپس سعی در تبیین کارکردهای « بازار تعهدی » و« عمومیمدیریت منابع انسانی در هر یک از ساختارهای فوق دارد. دریک سازمان خدماتیبزرگ با استفاده از روش چک لیست از میان 4463 عنوان شغلی 400 شغل کهبیش ترین قرابت را با ساختارهای چهارگانه یادشده داشتند انتخاب شدند؛ سپسبرای تبیین وظایف مدیریت منابع انسانی در هر یک از این ساختارها نمون های متشکل از 156 نفر از مدیران و متخصصان منابع انسانی انتخاب شدند. پس از جمعبازار » و « تیم های اولیه » آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج نشان می داد که دربرنامه ریزی نیروی انسانی کوتاه مدت و پاداش محدود به دستمزد می باشد، « عمومیبرنامه ریزی نیروی انسانی بلند « بازارهای تعهدی » و « تیم های رابطه ای » اما در مشاغلمدت بوده و پاداش مازاد بر دستمزد پرداخت می شود. همین طور برای کنترلاجتماعی » از کنترل های درونی نظیر « تیم های اولیه » و « تیم های رابطه ای » شاغلیناستفاده می شود. اما به جهت بخش پذیر بودن عملکرد کارکنان « تعهد » و « سازیاز کنترل های بیرونی و رسمی استفاده می شود. « بازار تعهدی » و « بازار عمومی
مدیریت منابع انسانی
پاداش
ارزیابی عملکرد
تیم رابط های
2010
12
22
63
84
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2925_c7e36ddc0afc568d3243caee557f2acb.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
نقش تعدیل کنندگی جذابیت رقبا و هزینه جا به جایی بر رابطه بین قیمت، کیفیت خدمات و رنجش خاطر با قصد رویگردانی مشتریان حقیقی در بخش مسکن بیمه سینا
با توجه به رقابتی شدن صنعت بیمه در سا لهای اخیر و ورود بخش خصوصی به این عرصه، حفظ بیمه گذاران برای شرک تهای بیمه، اهمیت ویژ های یافته است. درتحقیق حاضر قصد بر آن بود تا با معرفی و سنجش عوامل مؤثر و تعدیل کننده بر قصد رویگردانی، زمینه را برای حفظ مشتریان موجودفراهم ساخت. بدین منظور بیمه گذاران شرکت بیمه سینا مستقر در شهر مشهد به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید. برای تعیین حجم نمونه از روش نمون هگیری تصادفی ساده استفاده شد و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده به عمل آمد که در نهایت داده های 202 پرسشنامه مبنای تحلیل قرارگرفت. از نگارش دوم نرم افزار اسمارت پی ال اس برای تجزیه و تحلیل داد هها و ارزیابی مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که متغیرهای جذابیت رقبا و هزینه جا به جایی فاقد نقش تعدیل کنندگی می باشند، اما اثر مستقیم آ نها بر قصد رویگردانی مشتریان تائید شد. هم چنین تأثیر متغیر قیمت غیرمنصفانه بر قصد رویگردانی مورد تأیید واقع نشد، اما تأثیر دو متغیر کیفی ت نامناسب خدمات و رنجش خاطر مشتری بر قصد
رویگردانی تأیید گردید. این بدان معناست که شرکت مورد مطالعه می باید ارائه خدمات با کیفیت بالا و بهبود در رفتار با بیمه گذاران را در دستور کار خود قرار دهد.
قصد رویگردانی
قیمت غیرمنصفانه
کیفیت نامناسب خدمات
رنجش خاطر
هزینه جا به جایی
جذابیت رقبا
2010
12
22
85
114
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2928_6edf1b7e59dc93509b656ae4b4e9acdb.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
ترکیب روشهای AHP و برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک برای انتخاب یک سیستم پیشرفته ساخت و تولید
فن آوری های پیشرفته نوظهور و به کارگیری آن ها در سازمان های تولیدی برایباقی ماندن در صحنه رقابت امری حیاتی به شمار می رود. از این رو انتخاب فن آوریپیشرفته، فرآیندی بسیار مهم برای سازمان های تولیدی به حساب می آید. در واقعتصمیم گیری برای انتخاب فن آوری به واسطه تاثیری که بر روی فعالی تهای آیندهیک سازمان می گذارد تصمیم گیری استراتژیک محسوب می گردد و لذا ازپیچیدگی های فرآیندی خاص خود برخوردار است. پیچیدگی این فرآیند نه تنها بهخاطر عوامل تاثیرگذار مختلف کمی و کیفی آنهاست بلکه متعارض بودن اینعوامل با یکدیگر و ه مچنین وجود دیدگاه های متفاوت ذی نفعان است. به منظور
انتخاب نوع خاصی از فن آوری لازم است ه مچنان که عوامل دخیل در انتخابسبک سنگین می شوند دیدگا ههای ذی نفعان مختلف در مسئله منظور گردد. علاوهبر آن باید با توجه به منابع موجود بهترین انتخاب از سوی مدیریت انجام شود.روش های متعددی برای ارزیابی و انتخاب فن آوری تا کنون گسترش یافته اند که هریک مزایا و معایب مخصوص به خود دارند. به عنوان مثال می توان به زمان بر بودن وصرف نظر کردن از عوامل کیفی در بسیاری از روش ها اشاره کرد. در این مقاله به
ترکیب دو روش AHP و برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک پرداخته می شود که
می تواند ضمن در نظر گرفتن دیدگاه های ذی نفعان، ارزیابی فن آوری را با توجه بهعوامل متعارض با یکدیگر انجام دهد.روش مزبور برای یک انتخاب یک سیستم پیشرفته ساخت و تولید به کار گرفتهمی شود تا ضمن نمایش کاربردی بودن روش مزبور، نشان داده شود که روشترکیبی می تواند اطلاعات کلیدی بیشتری نسبت به سایر روشهای موجود در ارزیابیفن آوری برای مدیریت فراهم آورد
ارزیابی فن آوری
عوامل کیفی و کمی
محدویت منابع
برنامه ریزی آرمانی صفر یا یک
سیستم پیشرفته ساخت و تولید
2010
12
22
115
151
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2929_96867fc7dc103ee4cd8a21291ddefbcd.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
مقایسه دیوانسالاری دانشکده های مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس الگوی مینتزبرگ
تحقیق حاضر با هدف تعیین و مقایسه نوع دیوانسالاری حاکم بر دانشکدههایمدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز) بر اساس الگویمینتزبرگ انجام شده است. این تحقیق بر اساس هدف و ماهیت تحقیق از نوعتوصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق نیز اعضای هیأت علمی دانشکدههایمدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است. دادههای مورد نیاز بااستفاده از روشهای بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه محقق ساخته، جمعآوریشده و با استفاده از نمودارهای عنکبوتی و روش آمار توصیفی تحلیل گردیدند.
نتایج تحقیق نشان میدهد که ساختار دانشکدههای مورد مطالعه تلفیقی از ساختارماشینی و حرفهای با اندکی تمایل به سوی ساختار ماشینی است. هم چنین میزانعوامل ساختاری و موقعیتی در این دانشکدهها یکسان بوده و حاکی از عدم تفاوتقابل ملاحظهای بین آنان میباشد. نتایج بررسی عوامل ساختاری و موقعیتیدانشکدههای مورد مطالعه نیز نشانگر عدم تناسب قاعدههای طراحی با ساختارحرفهای دانشگاهی میباشد.
ساختار سازمانی
دیوان سالاری
الگوی مینتزبرگ
2010
12
22
153
182
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2930_0d4efcf69a6521b345924221f97d7c1b.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1389
20
63
چارچوب سنجش میزان آمادگی پیاده سازی سیستم BPM درشرکت برق منطقه ای تهران
امروزه به کارگیری رویکردهای نوین همانند "مدیریت فرآیند کسب و کار BPM به
به دلیل ایفای نقش در افزایش بهره وری سازمان ها، توجه ویژهای را در ،(BPM)بیشتر صنایع به خود اختصاص داده است. بر این اساس به منظور جلوگیری ازو مهمتر از آن حفظ سازمان در برابر BPM اتلاف منابع ارزشمند در پیادهسازیمخاطرات احتمالی پیاده سازی این سیستم، لازم است قبل از هر اقدامی، ازآمادگی سازمان برای پیاده سازی موفق آن اطمینان یافت. هدف اصلی پژوهشحاضر، ارائه چارچوبی جهت ارزیابی میزان آمادگی سازمان ها برای پیاده سازی
PM موفقشناسایی، یکپارچهسازی و توسعه یافته و بر پایه این عوامل BPM کلیدی موفقیتBPM چارچوبی برای ارزیابی میزان آمادگی سازمان ها برای پیاده سازی موفقارائه گردیده است، تحقیقی توسعه ای و کاربردی محسوب میشود. تحقیق بهصورت موردی در شرکت برق منطق های تهران انجام شده وجامعه آماری آن،مدیران سطوح مختلف و کارشناسان شرکت است. برای آزمون فرضی هها از فنونآماری تی استیودنت، آزمون تحلیل واریانس، آزمون کای دو تک بعدی و آزمونفریدمن استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان دادکه آمادگی این شرکت ازنظرچهار عامل، در حد متوسط است.
مدیریت فرآیندهای کسب وکار
عوامل کلیدی موفقیت
آمادگی سازمانی
پیاده سازی
فرآیند
مدیریت فرایند
2010
12
22
183
201
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2931_1557754f7396ea1f4ebf6c237b74cd20.pdf