2024-03-29T17:22:10Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=204
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان
میرعلی
سیدنقوی
مریم
کاهه
تقلیدپذیری و به کارگیری فناوری و ایدههای جوامع دیگر بدون ایجاد و خلق اندیشههای نوین و ارائه مدلهایی متناسب با شرایط بومی کشور تنها وابستگی علمی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در حقیقت خلاقیت تابعی از عوامل فردی و اجتماعی می باشد. این مقاله به طور تجربی رهبری اصیل را با چهار بعد خودآگاهی، پردازش متعادل، شفافیت روابط و جنبههای اخلاقی به عنوان یک الگوی رفتاری مناسب جهت بهبود اشتیاق به کار کارکنان و شکوفایی خلاقیت در سازمان معرفی میکند. روش به کار رفته در تحقیق این مقاله، توصیفی – همبستگی است و داده های آن به کمک نمونه گیری خوشه ای تصادفی از نمونه ای متشکل از 176 نفر (مدیران، کارشناسان و کارگران) جمعآوری شده است. در این تحقیق ازروش های ضریب همبستگی پیرسون و مدل ساختاری و همچنین تحلیل عاملی اکتشافی برای متغیر خلاقیت و اشتیاق به کار و تحلیل عاملی تائیدی برای متغیر رهبری اصیل استفاده شده است که توسط نرم افزارهای SPSS18 وLissrel8.5 مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است متغیر میانجی اشتیاق به کار، اثر نسبتا کاملی در رابطه بین رهبری اصیل و خلاقیت دارد و رهبری اصیل با تاثیر گذاری بر روی اشتیاق به کار کارکنان، می تواند نقش بسزایی در بهبود خلاقیت داشته باشد.
خودآگاهی
پردازش متعادل
شفافیت روابط
جنبههای اخلاقی
رهبری اصیل
اشتیاق به کار
خلاقیت
2014
12
22
1
28
https://jmsd.atu.ac.ir/article_857_6eaf681bd11a766c270e4277a380a3b4.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
بررسی نقش زمینههای اجتماعی - فرهنگی مدیران SMEها بر کارآفرینی شرکتی
عبدالرضا
میری
محمد
داورزنی
اسماعیل
سبزیکاران
کارآفرینی بهعنوان یکی از مهمترین پایههای توسعهی پایدار جوامع میباشد، بهگونهای که در دهههای اخیر به یکی از راهبردهای توسعهی ملی کشورها مبدل شده است. در کشور ما نیز سیاستگذاران به اهمیت این فرآیند پیبرده و درصدد ایجاد بسترهای مناسب شکلگیری برای آن هستند. از جمله بسترهای اصلی این مهم، توجه به زمینههای فرهنگی و اجتماعی خاص آن میباشد. سرمایهگذاری در این زمینهها علاوه بر اثرات مثبت، نتایج بلند مدت و ماندگاری بههمراه دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش زمینههای اجتماعی بر گرایش کارآفرینانه در میان مدیران کسب و کارهای کوچک صورت پذیرفته است. در این پژوهشِ کاربردی که به شیوه توصیفی - پیمایشی اجرا شده است، تلاش شده تا به کمک ابزار محققساخته، اطلاعات مرتبط با این زمینهها، از آراء و نظرات مدیران کسب و کارهای کوچک شهرکهای صنعتی تهران جمعآوری گردد. در نهایت این دادههای به کمک تکنیکهای ضریب رگرسیون و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل علاوه بر تأیید ارتباط «تجربهگرایی» و «جبرگرایی» با «گرایش کارآفرینانه» افراد، میزان آن را در جامعه آماری قوی ارزیابی نموده است. همچنین میزان ارتباط بین «آموزش» و «گرایش کارآفرینانه» افراد ضعیف قلمداد شد که این نتایج ناشی از ضعف در نوع آموزشهای افراد (عدم توجه به آموزش منجر به ریسکپذیری)، میباشد. در نهایت نیز راهکارهای لازم در خصوص بهرهگیری از این زیرساختهای اجتماعی در توسعه و ارتقاء «گرایش کارآفرینانه» افراد ارائه شده است.
گرایش به کارآفرینی
آموزش
تجربیات قبلی
جبرگرایی
2014
12
22
29
57
https://jmsd.atu.ac.ir/article_858_2dce67b0a5bee2a4c0fb2d3c8f5a136f.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتریان خدمات بانکی
سیدعباس
موسوی
سیدیعقوب
حسینی
لیلا
امیری
در سالهای اخیر رفتار شهروندی مشتریان در حوزه بازاریابی کانون توجهات زیادی بوده است. این امکان وجود دارد که مشتریان در مجموعهای از رفتارهای شهروندی درگیر شوند که همانند کارکنان، سازمان را در یک جهت خاص هدایت میکنند. رفتار شهروندی مشتریان متاثر از عوامل مختلفی میباشد. با توجه به نقش و اهمیت مشتری در بقای سازمان، مدیران ضرورتاً نیازمند درک اهمیت این عوامل در بین مشتریان میباشند. پس از مرور و بازبینی پژوهشهای پیشین و ساخت مدل مفهومی، پرسشنامهای تهیه و در اختیار مشتریان بانک شهر شیراز قرار گرفت و در نهایت دادههای گردآوری شده از 503 پرسشنامه با کمک روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش، مدل مفهومی ارائه شده را تایید نمود و نشان داد که محیط فیزیکی سازمان تاثیر مثبت و معنیداری بر رفتار شهروندی مشتریان دارد. به علاوه اعتبار سازمان تاثیر مثبت و معنیداری بر رضایت، وفاداری و تعهد مشتریان دارد. از طرفی رضایت، وفاداری و تعهد مشتریان تاثیر مثبت و معنیداری بر رفتارهای شهروندی از سوی آنها دارد. عدالت درک شده بر تعهد و اعتماد مشتریان و همچنین اعتماد مشتریان بر رفتار شهروندی تاثیر مثبت و معنیداری ندارد.
رفتار شهروندی مشتریان
عدالت درک شده
رضایت
اعتبار سازمان
وفاداری
اعتماد و تعهد
2014
12
22
59
80
https://jmsd.atu.ac.ir/article_859_a2aeec89f3063868cbd9b368f7b44d9c.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار های شهروندی و تعهد سازمانی
علی
صفری
فائزه
رادی
هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار های شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی میباشد.جامعه آماری مورد بررسی مدیران، معاونین و کارکنان بانک سپه شهر اصفهان بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده و به صورت طبقه ای متناسب با حجم توزیع شده است . از روش میدانی برای جمعآوری دادهها استفاده و روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد.ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه استاندارد بوده که به تعداد 259 عدد توزیع و205 عدد آن برگشت شده و مورد تحلیل قرارگرفته است. همچنین نرم افزار مورد استفاده جهت تحلیل دادهها AMOS18 میباشد. فرضیههای این پژوهش با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و نتایج حاصل از آن نشان داد که بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی و تعهد سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی دارای تأثیر مثبت و معنادار میباشد. علاوه براین تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات مثبت و معنادار است. همچنین الگوی تأثیرگذاری بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات و سایر شاخصهای مربوطه دارای برازش مناسب و قابل قبول میباشد.
بازاریابی داخلی
تعهد سازمانی
رفتارشهروندی سازمانی
کیفیت خدمات
بانک سپه
2014
12
22
81
116
https://jmsd.atu.ac.ir/article_860_4e9a6539eb4aa68dfcaad2b221fe4a94.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
نقش روش های سرمایه گذاری سازمان بر ارزش آفرینی منابع انسانی با نقش میانجی سرمایه های انسانی
رضا
سپهوند
یکی از مهم ترین چالشهای پیش روی صاحب نظران حوزه منابع انسانی اثبات نقش این منابع در ارزش آفرینی سازمان است . با ظهور سازمانهای دانشی در اقتصاد دانش بنیان، سهم سرمایه انسانی در ارزش آفرینی سازمان از سرمایه های فیزیکی و ساختاری سبقت گرفته و سرمایه گذاریهای سنگین در نیروی انسانی برای تبدیل کردن آنها به عامل اصلی مزیت رقابتی را توجیه پذیر کرده است. هدف : این پژوهش به دنبال بررسی نقش سرمایه گذاری سازمان بر بر ارزش آفرینی منابع انسانی با نقش میانجی سرمایه های انسانی در شرکتهای دانش بنیان فعال در سطح شهر تهران است . روش: داده های پژوهش از طریق پرسشنامه از 100 مدیر عامل شرکتهای فعال در حوزه های خدمات مالی، خدمات حرفه ای بازاریابی و صادرات ، خدمات مشاوره ای مدیریت و فن آوری اطلاعات جمع آوری گردید . روش نمونه گیری در این تحقیق به صورت هدفمند بوده است . برای آزمون روایی پرسشنامه از نظرات اساتید ومتخصصان وبرای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. بعد از جمع آوری اطلاعات برای سنجش فرضیه های تحقیق ازمدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos18 استفاده گردید . در این پژوهش برای نشان دادن سرمایه گذاری سازمان در منابع انسانی از دو رویکرد جذب استعدادهای بیرونی و پرورش استعدادهای درونی و برای بررسی سرمایه انسانی در سطح سازمان از چهار معیار تعداد سرمایه انسانی ، تناسب سرمایه انسانی با سازمان، مکمل بودن سرمایه انسانی و منحصر به فرد بودن سرمایههای انسانی استفاده شده است . نتایج پژوهش در سطح اطمینان 95% نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری هوشمند سازمان در منابع انسانی خود ، تاثیر مثبت و معنی داری بر ارزش آفرینی سرمایه انسانی دارد. همچنین نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت سرمایه های انسانی به عنوان متغیر میانجی در تاثیر روشهای سرمایه گذاری سازمان بر ارزش آفرینی منابع انسانی در سطح اطمینان 95% بود.
سرمایه گذاری در منابع انسانی
سرمایه انسانی
ارزش آفرینی سازمان
شرکتهای دانش بنیان
2014
12
22
117
140
https://jmsd.atu.ac.ir/article_861_687a5620e5d71a2a27b3317678c85f66.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
تورج
حسن زاده ثمرین
سپیده
سفیدکار
هدف این مطالعه بررسی رابطه بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی کارکنان مناطق شهرداری شهر رشت است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. مدیران و کارشناسان شهرداریهای شهر رشت (257 نفر) به عنوان جامعه آماری انتخاب و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه نیز برابر با 154 نفر تعیین گردید. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده و داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS و آزمون رگرسیون خطی ساده و چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار (ضریب همبستگی 3/60) بین فضیلت سازمانی و رفتار شهروندی کارکنان مناطق شهرداری رشت بود، همچنین در بررسی ابعاد فضیلت سازمانی با رفتار شهروندی نیز مشاهده گردید خوش بینی (1/17)، شفقت (5/20)، صداقت (9/27)، و بخشش (4/14) درصد میتواند رفتار شهروندی سازمانی کارکنان مناطق شهرداری رشت را تبیین کند.
فضیلت سازمانی
رفتار شهروندی
خوش بینی
اعتماد
مناطق شهرداری رشت
2014
12
22
141
155
https://jmsd.atu.ac.ir/article_862_7710660cdbc8cfd0a5ff43d3a2318f67.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1393
23
76
بررسی رابطه مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی
غلامعلی
طبرسا
منصوره
معینی کربکندی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان شاغل در شهرداری منطقه 6 تهران به تعداد 250 نفر است که تعداد نمونه آماری به دست آمده 100 نفر می باشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه مدیریت تصویرپردازی ارائه شده توسط بولینو و ترنلی و پرسشنامه فرسودگی شغلی ارائه شده توسط مسلش است. به منظور تحلیل دادهها نیز از آزمون های فریدمن، آزمون میانگین یک جامعه آماری و آزمونهای میانگین دو جامعه و تحلیل واریانس و آزمون همبستگی پبرسون به وسیله نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که براساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون میان مولفههای خود ارتقائی، نمونه جلوه دادن خود و حامی سازی و فرسودگی شغلی ارتباط دو به دو معکوس و معناداری وجود دارد. اما بین سایر مولفه ها رابطه معناداری پیدا نشد. همچنین بین نمره کلی مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی ارتباط (0.492-) و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر فرضیه اصلی تحقیق تائید می شود.
مدیریت تصویرپردازی
ابعاد مدیریت تصویرپردازی
فرسودگی شغلی
2014
12
22
157
186
https://jmsd.atu.ac.ir/article_863_f71404f4e3ae2eba4a69486d5b8932e4.pdf