2024-03-29T19:00:07Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1539
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
سخن سردبیر
سیدعلی اکبر
افجه
2017
11
22
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11143_8b7813a06cac99419c0acfbfe0e94a33.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
بررسی اثر تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان
سید مهدی
الوانی
غلامرضا
معمار زاده
سمیه
شهبا
این پژوهش توصیفی به بررسی نقش تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان میپردازد. ابزار جمع آوری اطلاعات ما در این تحقیق پیمایشی، پرسشنامه بوده، که بین کارکنان بخش ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. برای بررسی روایی سازه و کاهش خطاهای اندازهگیری از نظریه سئوال-پاسخ چند بعدی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که بسیاری از گویههایی که برای سنجش متغیرهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند، قدرت تمییز مناسبی داشتند و سئوالاتی که بار عاملی پایین داشتند برای آزمون فرضیات حذف شدند. با این وجود، طبق تحلیل سئوالات با استفاده از نظریه سئوال- پاسخ، پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده است. نتایج حاکی از آن است که از استراتژی های انطباقی تنظیم احساسات شناختی، استراتژی پذیرش،ارزیابی مجدد مثبت، برنامه ریزی وتمرکز مجدد مثبت باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان می شود و استفاده از استراتژی نگاه به چشم انداز تاثیری بر روی رضایت شغلی ندارد. همچنین، استفاده از استراتژی های غیر انطباقی تنظیم احساسات شناختی (سرزنش خود، سرزنش دیگران و فاجعهسازی) باعث کاهش رضایت شغلی کارکنان می شود.
: استراتژیهای انطباقی
استراتژیهای غیر انطباقی
تنظیم احساسات شناختی
رضایت شغلی و نظریه سئوال-پاسخ
2017
12
21
1
29
https://jmsd.atu.ac.ir/article_8218_3d7a107a18081867ddb8454827f1936f.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
نقش ادراک از ویژگیهای شغل و حمایت سازمانی در رابطه بین شخصیت فوق فعال و آوای کارکنان
مهدی
یزدان شناس
وحید
حبیبی راد
به منظور بررسی جامعتر پیامدهای کاری شخصیت کارکنان توجه به نقش عوامل موقعیتی ضروری است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیرگذاری شخصیت فوق فعال بر آوای کارکنان است که در این رابطه نقش تعدیلگر ویژگیهای شغل و ادراک از حمایت سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. روابط مذکور در این تحقیق با رویکردی توصیفی-پیمایشی در شرکت ارتباطات زیرساخت مورد بررسی قرار گرفتهاند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده و تحلیل روی آنها بر اساس فنون آمار استنباطی و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS صورت گرفته است. یافتههای تحقیق ضمن تایید تاثیرگذاری شخصیت فوق فعال بر آوای کارکنان نشان داد استنباط کارکنان از ویژگیهای شغل و نیز ادراک از حمایت سازمانی نقشی تعدیلکننده در رابطه مذکور ایفا میکنند به طوریکه با افزایش استنباط مثبت کارکنان از ویژگیهای شغل و حمایت سازمانی، تاثیرگذاری شخصیت فوق فعال بر آوای کارکنان نیز افزایش مییابد. ضمن اینکه نقش تعدیلکنندگی استنباط از ویژگیهای شغل بیشتر از نقش تعدیلکنندگی ادراک از حمایت سازمانی بود.
شخصیت فوق فعال
آوای کارکنان
ادراک از حمایت سازمانی
ویژگیهای شغل
2017
12
21
31
55
https://jmsd.atu.ac.ir/article_8219_94771b409817997132b9437ac3164129.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
تأثیر سبک رهبری بر عملکرد منابع انسانی با میانجیگری سکوت سازمانی
رضا
جعفری هرندی
حبیبه
نجفی
با توجه به رقابت جهانی، ارزیابی عملکرد برای بقای سازمان مورد نیاز است و دلیل اصلی برای ارزیابی و اندازه گیری عملکرد سازمانی، افزایش اثربخشی کلی سازمان و فرآیندهای کسب و کار است.هدف این تحقیق بررسی تأثیر سبک رهبری بر عملکرد منابع انسانی در سازمان با میانجیگری سکوت سازمانی می باشد. تحقیق از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کارکنان رسمی شعب بانک سپه ساری به تعداد 430 نفر هستند که حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران به تعداد 203 برآورد شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سه عدد پرسشنامه استاندارد- سنجش رهبری آوولیو (1997)، عملکرد سازمانی اچیو (2003) و سکوت سازمانی ونداین و همکاران(2003) - می باشد که روایی آنها با تحلیل عاملی مورد تأئید قرار گرفت و از پایایی خوبی برخوردارند. داده ها با کمک نرمافزار Spss و Lisrel مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج یافتهها نشان داد که سبک رهبری تحول آفرین و مبادله ای با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معنادار دارند. سکوت سازمانی با عملکرد سازمانی رابطه منفی دارد. رهبری تحول آفرین با واسطه سکوت سازمانی باعث افزایش عملکرد می شود و رهبری مبادله ای با واسطه سکوت سازمانی باعث کاهش عملکرد می شود. رهبری تحول آفرین با سکوت سازمانی رابطه منفی دارد. رهبری مبادله ای با سکوت سازمانی رابطه مثبت دارد.با توجه به تأثیر بیشتر رهبری تحول آفرین از رهبری مبادله ای در افزایش عملکرد و شکست سکوت سازمانی به مدیران بانک ها توصیه می شود این سبک رهبری را به عنوان سبک رایج و غالب در برنامه های خود به کار گیرند و باعث افزایش عملکرد سازمان خود در دنیای رقابتی امروزی گردند.
عملکرد سازمانی
رهبری تحولآفرین
رهبری مبادلهای
سکوت سازمانی
2017
12
21
57
85
https://jmsd.atu.ac.ir/article_8220_0ed62744955eadca5d662ed9c3c418ad.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
اثر ویژگیهای شخصیتی، بر رفتارِ دِگَرگُزینی مشتریان، و نقش ناکامی در خدماترسانی، در تعدیل آن
جمشید
امانی
یاساناله
پوراشرف
رضا
آیبد
هدف این پژوهش، بررسی اثر تعدیلکنندگیِ ناکامی در خدمترسانی، بر پیوندی است که میان سهدسته از متغیرهای مستقل ازسویی، و رفتارِ دِگَرگُزینی بهعنوان متغیر تابع ازدیگرسو برقرار میگردد. نوع پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش، مشتریان شرکت بیمه ایران در استان ایلام میباشد. نمونهگیری بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش آساندسترس انجامشده است. ابزار پژوهش، پرسشنامهی استاندارد میباشد که روایی صوری و محتوایی آن، پس از انجام مطالعات اولیه و تهیهی چارچوب نظری پژوهش، با استفاده از دیدگاههای متخصصان و استادان تایید شده، و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 0.852 بهدستآمده است. در واکاوی دادهها؛ از تحلیل عاملی، آنالیز چندمتغیره استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان داده که متغیرهای ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی، و سرانجام داشتنِ مناسباتِ صمیمانهتر با مشتریان؛ هر سه، با رفتارِ دِگَرگُزینی مشتریان، ارتباط معناداری داشته و مدل پژوهش نیز از برازشِ قابلِقبولی برخوردار است؛ بدین معنی که اگرچه ناکامی در خدمترسانی، رابطهی بین هوش هیجانی، ویژگیهای شخصیتی، و داشتن مناسباتِ صمیمانهتر با مشتری را از یکسو، با رفتارِ دِگَرگُزینی ازدیگرسو، تعدیل میکند؛ ولی اثرِ این تعدیل، بسیار ناچیز میباشد.
ناکامی در خدمترسانی
رفتارِ دِگَرگُزینی
داشتن مناسباتِ صمیمانهتر با مشتریان
هوش هیجانی
ویژگیهای شخصیتی
بیمه ایران استان ایلام
2017
12
21
87
107
https://jmsd.atu.ac.ir/article_8221_4ba5591864a79130d7a11b3e69353e88.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
بررسی تاثیر سکوت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی
امیرحسین
امیرخانی
فرشته
قلعهآقابابائی
سازمانها برای بقا و ماندگاری نیازمند کارکنانیاند که فراتر از وظایف خود را بر عهده گیرند و با حفظ سیستم اجتماعی سازمان به طور غیرمستقیم به دستیابی به اهداف سازمان کمک و بتوانند بر چالشهای محیط غلبه کنند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر سکوت سازمانی بر رفتار شهروندی کارکنان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای تحلیلی و به شیوۀ همبستگی انجام شده است. از نظر نوع هدف، کاربردی میباشد و از روش پیمایشی برای گردآوری دادهها استفاده شده است. به منظور دستیابی به هدف مذکور، دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه و روش نمونهگیری ساده تصادفی جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان شرکت بیمه البرز شهر تهران در تابستان 1395 تشکیل میدهند. تحلیل دادهها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری و با نرمافزار SPSS16 و lisrel8.50 صورت گرفته است. یافتههای پژوهش بر لزوم توجه به سکوت سازمانی در بروز رفتار شهروندی تاکید می نماید، و حاکی از تاثیر منفی و معنادار سکوت مطیع و سکوت تدافعی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است.
رفتار شهروندی سازمانی
سکوت سازمانی
شهروند خوب
جو سکوت
2017
12
21
109
124
https://jmsd.atu.ac.ir/article_8222_90315d4c3ceb562455e9a366a474dd59.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
26
85
بررسی پیامدهای غرور سازمانی؛ رویکرد رفتاری
علی
صفری
علی
نصر اصفهانی
رزا
عیدیزاده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر غرور سازمانی و تحلیل برخی پیامدهای رفتاری آن در بین کارکنان شرکت برق منطقهای استان خوزستان انجام شده است. در این پژوهش عوامل رفتار مشارکتی، متعهد بودن در ارائه خدمات به مشتری، وابستگی روانشناختی، غرور متکبرانه، رفتار انحرافی، خودشیفتگی سازمانی به عنوان متغیرهای تأثیر پذیر از غرور سازمانی مورد بررسی قرار گرفتند. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت برق منطقهای خوزستان بودهاند که تعداد آنها 715 نفر بود که از این تعداد ۲۸0 نفر به روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شده است که برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که متغیر غرور سازمانی با مقدار ۸۱/0 بر رفتار مشارکتی ، با مقدار ۹۴/0 بر وابستگی روانشناختی، با مقدار ۵۱/۰ بر متعهد بودن در ارائه خدمات، با مقدار ۳۸/0 بر خودشیفتگی سازمانی و همچنین غرور سازمانی با مقدار ۲۹/۰ بر رفتار انحرافی تأثیر معناداری دارد.
غرور سازمانی
خودشیفتگی سازمانی
رفتار انحرافی
رفتار مشارکتی
وابستگی روانشناختی
2017
12
21
125
145
https://jmsd.atu.ac.ir/article_8223_8632bef9b432e39f28b1c3a5b1a99c91.pdf