2024-03-28T12:45:58Z
https://jmsd.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1427
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
سخن سردبیر
سیدعلی اکبر
افجه
2017
05
22
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11141_80b48491cdb6d8bcf726f3c9da00aea8.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
تحلیل رابطه تاب آوری با ابعاد عجین شدن با شغل
سید مهدی
الحسینی المدرسی
مجید
فیروزکوهی برنجآبادی
تابآوری توانایی افراد برای مقابله با ریسکها و خطرهای موجود در محیط است، درواقع تابآوری نوعی انعطاف پذیری افراد در مقابل مشکلات محیطی است. علاوه بر این، امروزه کارکنان در سازمانها تمایل بیشتری به مشارکت در تصمیمگیریها و فعالیتهای سازمان دارند. عجین شدن با کار نتایج مثبتی به همراه دارد و سبب میشود که کارکنان در سازمان مشارکت بیشتری داشته باشند و در آن درگیر شوند و از عضویت در سازمان لذت ببرند. کارمندی که عجین شدن شغلی بالایی داشته باشد، از کار خود انرژی میگیرد، خود را وقف کار میکند و بهطور کامل جذب کار میشود. پژوهش حاضر به بررسی رابطهی میان تابآوری با ابعاد عجین شدن با شغل (انرژی گرفتن، وقف شدن، جذب شدن) میپردازد. بدین منظور 200 نفر از کارکنان سه دانشگاه دولتی ایران (شهید بهشتی تهران، علامه طباطبایی تهران، دانشگاه یزد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامههای استاندارد شاوفلی و بکر و مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون CD-RISC مورد سنجش قرار گرفتند. این پژوهش بهصورت توصیفی و با روش پیمایش، بهوسیله پرسشنامه انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت که نشان داد میان تابآوری و ابعاد عجین شدن با شغل رابطه معناداری وجود دارد.
تابآوری
عجین شدن با شغل
دانشگاه
سازمان
2017
05
22
1
24
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7476_73f684340d6eece5e02e9c17aaca1bc4.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
قابلیت های رقابتی در شرکتهای دانش بنیان مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک
مانی
آرمان
محبوبه
شفیعی
امروزه به دلیل عدم وجود قطعیت و ثبات در محیط کسب و کار از یک سو و ظهور مستمر نوآوری های یکباره حاصل از فعالیت شرکتهای دانش بنیان از سوی دیگر، مفهوم رقابت در میان شرکتهای فعال در صنعت متفاوت شده است. برمبنای این تغییر پارادایم، شرکتها بایدبه منظور باقی ماندن و موفقیت در بازار، بر ایجاد نقاط قوت و قابلیتهای رقابتی خود تمرکز نمایند. هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی تاثیرگذاری چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک بر قابلیتهای رقابتی شرکتهای دانش بنیان، در شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری بوشهر میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها، پیمایشی است. جامعهآماری اینپژوهشراکلیهشرکتهایفعالدرپارکعلموفناوریشهربوشهر تشکیل میدهد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش و آزمون مدل نیز از نرم افزار SMART PLS استفاده گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، یادگیری استراتژیک و چابکی استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیتهای رقابتی شرکتهای دانشبنیان دارند، همچنین یادگیری استراتژیک بر چابکی استراتژیک این شرکتها تأثیر مثبت و معناداری دارد.
: یادگیری استراتژیک
چابکی استراتژیک
قابلیتهای رقابتی
شرکتهای دانش بنیان
2017
05
22
25
50
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7477_d084d52668e8954d6319e81f6dda5809.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
تاثیر رضایت شغلی بر عملکرد با نقش میانجی وفاداری سازمانی
محمودرضا
اسماعیلی
حیدر
صیدزاده
عملکرد شغلی کارکنان به دلیل نقش برجسته آن در دستیابی به اهداف سازمان مورد توجه مدیران میباشد. رضایت شغلی به طور مستقیم و با نقش میانجی وفاداری سازمانی از جمله متغیرهای موثر بر عملکرد شغلی است. پژوهش فعلی، با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی و عملکرد کارکنان با نقش میانجی وفاداری سازمانی در سازمان جهادکشاورزی استان ایلام اجرا شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث نوع تحقیق، توصیفی– همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کارشناسان سازمان مذکور بوده و تعداد 240 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب با روشهای روایی محتوا و ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که رضایت شغلی به طور مستقیم با ضریب مسیر 53صدم و به طور غیرمستقیم با نقش واسطه ای وفاداری سازمانی با ضریب مسیر 62 صدم بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت دارد. بعلاوه، رضایت شغلی با ضریب مسیر 74 صدم بر وفاداری سازمانی و وفاداری سازمانی نیز با ضریب مسیر 76 صدم بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت دارد.
رضایت شغلی
عملکرد شغلی
وفاداری سازمانی
مدلسازی معادلات ساختاری
2017
05
22
51
68
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7478_183077ba0812240e737c38138464882e.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان
سید محمد
میرمحمدی
داود
حسین پور
حمیدرضا
قاسمی بنابری
یک واقعیت قطعی سازمانی آن است که امروزه سازمان ها بر خلاف گذشته در یک محیط پیچیده و پویا فعالیت می کنند. در چنین محیطی تغییرات سریع و شدیدی رخ می دهد و رقابت در این محیط پیچیده یک عنصر حیاتی است. یکی از مؤلفه های مهم برای ورود سازمان ها به عرصه های ملی و بین المللی و رقابت در این عرصه ها نیروی انسانی توانمند می باشد. این تحقیق بر اساس نظریه شناخت اجتماعی[1]، که سه دسته عوامل کلیدی فردی، گروهی و سازمانی را در موفقیت ادراک افراد از احساس توانمندی بیان کرده، شکل گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی این عوامل در توانمندسازی کارکنان در حوزه ستادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از روش تحقیق توصیفی-همبستگی انجام شده است. بنابراین با تدوین پرسشنامه و انجام تجزیه و تحلیل های مختلف از جمله تکنیک حداقل مربعات جزئی[2]، توسط نرم افزارهای SPSS و Smart PLS مشخص شد که بین عوامل سهگانه ذکر شده و توانمندسازی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. [1] Social cognitive theory [2] Partial Least Squares
توانمند سازی
عوامل فردی
عوامل گروهی
عوامل سازمانی
تعاون
2017
05
22
93
114
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7480_70c509b54d02233caebf6141bdd4939f.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
رابطه ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی
هادی
تیموری
علی
شائمی
مریم
زارعی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی در شعب بانک صادرات شهر اصفهان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی_پیمایشی میباشد و درآن برای گردآوری دادههای مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارشناسان و مدیران سطوح مختلف شعب بانک صادرات شهر اصفهان میباشد و در آن از روش نمونه گیری خوشها ی- طبقه ای متناسب با حجم، که در آن منظور از خوشه ها، درجات پنجگانه بانک صادرات در شهر اصفهان و منظور از طبقات، کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانک صادرات شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه مورد مطالعه براساس جدول مورگان برابر با 216 نفر تعیین شد که از این تعداد 214 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که بین هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی در شعب بانک صادرات شهر اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی نیز در شعب بانک صادرات اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
هوش سازمانی
کارآفرینی سازمانی
بینش استراتژیک
تغییرگرایی
مدیریت دانش
2017
05
22
115
134
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7481_68e078c84c4bf3443597fedfa0064af0.pdf
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2251-8037
1396
25
83
ارزشهای زیست محیطی وسبک زندگی عوامل تعیین کننده رفتار (بوم شناختی) مصرف کننده
عباسعلی
رستگار
سید محمد حسین
هاشمیان
سید صفر
علوی
هدف: هدف این مقاله تبیین آن دسته از ارزشها[1]و سبکهای زندگی[2] است که رفتارهای دوستانه با محیط زیست را به بهترین وجه تشریح میکنند. طرح و روش: این مقاله ارتباط بین متغیرهای ارزشها و سبک زندگی را با متغیرهای زیست محیطی، نگرشی[3] و دانشی[4] جهت تشریح ساختار بومشناختی شهروندان شهرهای قم و کرج مورد سنجش قرار داده است. 540 پرسشنامه در شهرهای قم وکرج توزیع گردید که از آن 393 پرسشنامه سالم دریافت و دادههای اولیه از طریق آن جمعآوری گردید. پرسشنامه مورد استفاده در این تحقیق، از نوع استاندارد بوده و روش تحقیق هم از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد. تحلیل صورت گرفته بر روی دادهها نیز از نوع ساختاری بوده است. یافتههای تحقیق: یافتههای تحقیق نشان داد که الگوهای زیستی، مدگرایی و روحیه هیجان طلبی بهترین تعیین_ کنندههای بخش بازار سبز میباشند. در این تحقیق متغیرهای جمعیت شناختیِ سن، جنسیت، تحصیلات و میزان درآمد خانوادگی نیز مورد بررسی قرار گرفتند که نشان دهنده تاثیر درآمد خانوادگی و سطح تحصیلات بر رفتار بوم شناختی بود. ارزش تحقیق: مدل VALS مورد استفاده در این پژوهش احتمالا برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفته شده، علاوه بر آن متغیرهای مربوط به سبک زندگی زیستی و جمعیت شناختی نیز به این مدل اضافه شده اند. این تحقیق به بازاریابان و محققان برای شناخت هرچه بیشتر جامعه آماریِ مورد تحقیق جهت شناسایی بازار کالاهای بوم شناختی و شناسایی ویژگیهای مصرف کنندگان علاقمند به این کالاها کمک می کند. [1] . Values [2] . Lifestyles [3] . Attitude [4] . Knowledge
بوم شناسی
رفتار مصرف کننده
سبک های زندگی
تجزیه تحلیل ساختاری
2017
05
22
69
92
https://jmsd.atu.ac.ir/article_7482_4c85d528ab2260a79d6b5bab3243ec87.pdf