TY - JOUR ID - 8218 TI - بررسی اثر تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان JO - مطالعات مدیریت بهبود و تحول JA - JMSD LA - fa SN - 2251-8037 AU - الوانی, سید مهدی AU - معمار زاده, غلامرضا AU - شهبا, سمیه AD - استاد گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین AD - دانشیار گروه مدیریت دولتی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران AD - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه آزاداسلامی ،قزوین Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 26 IS - 85 SP - 1 EP - 29 KW - : استراتژیهای انطباقی KW - استراتژیهای غیر انطباقی KW - تنظیم احساسات شناختی KW - رضایت شغلی و نظریه سئوال-پاسخ DO - 10.22054/jmsd.2017.8218 N2 - این پژوهش توصیفی به بررسی نقش تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان می‌پردازد. ابزار جمع آوری اطلاعات ما در این تحقیق پیمایشی، پرسشنامه بوده، که بین کارکنان بخش ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. برای بررسی روایی سازه و کاهش خطاهای اندازه‌گیری از نظریه سئوال-پاسخ چند بعدی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از گویه‌هایی که برای سنجش متغیرهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند، قدرت تمییز مناسبی داشتند و سئوالاتی که بار عاملی پایین داشتند برای آزمون فرضیات حذف شدند. با این وجود، طبق تحلیل سئوالات با استفاده از نظریه سئوال- پاسخ، پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده است. نتایج حاکی از آن است که از استراتژی های انطباقی تنظیم احساسات شناختی، استراتژی پذیرش،ارزیابی مجدد مثبت، برنامه ریزی وتمرکز مجدد مثبت باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان می شود و استفاده از استراتژی نگاه به چشم انداز تاثیری بر روی رضایت شغلی ندارد. همچنین، استفاده از استراتژی های غیر انطباقی تنظیم احساسات شناختی (سرزنش خود، سرزنش دیگران و فاجعه‌سازی) باعث کاهش رضایت شغلی کارکنان می شود. UR - https://jmsd.atu.ac.ir/article_8218.html L1 - https://jmsd.atu.ac.ir/article_8218_3d7a107a18081867ddb8454827f1936f.pdf ER -