TY - JOUR ID - 7477 TI - قابلیت های رقابتی در شرکتهای دانش بنیان مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک JO - مطالعات مدیریت بهبود و تحول JA - JMSD LA - fa SN - 2251-8037 AU - آرمان, مانی AU - شفیعی, محبوبه AD - استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر، AD - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 25 IS - 83 SP - 25 EP - 50 KW - : یادگیری استراتژیک KW - چابکی استراتژیک KW - قابلیت‌های رقابتی KW - شرکت‌های دانش بنیان DO - 10.22054/jmsd.2017.7477 N2 - امروزه به دلیل عدم وجود قطعیت و ثبات در محیط کسب و کار از یک سو و ظهور مستمر نوآوری های یکباره حاصل از فعالیت شرکتهای دانش بنیان از سوی دیگر، مفهوم رقابت در میان شرکتهای فعال در صنعت متفاوت شده است. برمبنای این تغییر پارادایم، شرکت­ها بایدبه منظور باقی ماندن و موفقیت در بازار، بر ایجاد نقاط قوت و قابلیت­های رقابتی خود تمرکز نمایند.  هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی تاثیرگذاری چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک بر قابلیت­های رقابتی شرکتهای دانش بنیان، در شرکت­های دانش بنیان پارک علم و فناوری بوشهر می­باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش جمع­آوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعهآماری اینپژوهشراکلیهشرکتهایفعالدرپارکعلموفناوریشهربوشهر تشکیل می­دهد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش و آزمون مدل نیز از نرم افزار SMART PLS استفاده گردیده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که، یادگیری استراتژیک و چابکی استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیت­های رقابتی شرکت­های دانش­بنیان دارند، هم­چنین یادگیری استراتژیک بر چابکی استراتژیک این شرکت­ها تأثیر مثبت و معناداری دارد.  UR - https://jmsd.atu.ac.ir/article_7477.html L1 - https://jmsd.atu.ac.ir/article_7477_d084d52668e8954d6319e81f6dda5809.pdf ER -