TY - JOUR ID - 4732 TI - معرفی توانمند سازی در مدیریت و الگوهای آن JO - مطالعات مدیریت بهبود و تحول JA - JMSD LA - fa SN - 2251-8037 AU - فرهنگی, علی اکبر AU - اسکندری, مجتبی AD - هیئت علمی دانشگاه تهران AD - هیئت علمی دانشگاه امام حسین Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 10 IS - 39.40 SP - 99 EP - 121 KW - مدیریت KW - توانمند سازی KW - قدرت DO - N2 - توانمند سازی در ادبیات مدیریت، مفهومی مبهم و ناهمگون داشته و افراد مختلف به تناسب ویژگی های خود از آن استنباطی دارند. در بررسی تاریخچه ی توانمند سازی در مدیریت دیدگاه های مختلفی وجود دارد. نخستین دیدگاه، دیدگاه عقلایی به توانمند سازی است که بر مبنای واگذاری اختیارات و پاسخگویی بنا شده است (کانتر، 1983). دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است که بر مبنای تئوری نیازهای سه گانه ی مک کله لند نیاز به قدرت را اساسی ترین نیاز مدیر دانسته و مشارکت در قدرت را به عنوان عامل انگیزشی، زمینه ساز توانمند سازی افراد می داند. در دیدگاه سوم قدرت به معنای نیرو است. بنابراین، توانمندسازی می تواند به معنای نیرو بخشی باشد. با این نگرش توانمند سازی فرایند تقویت احساس خود اثر بخشی در بین اعضاء سازمان از طریق شناسایی وضعیت هایی که احساس بی قدرتی را در افراد می دمند و حذف آنها به همراه ایجاد مجرای انتقال احساس خود اثر بخشی است (کانگر و کانتگو، 1988) . برای تحقق این مهم مدلهای گوناگونی توسط صاحبنظران مطرح شده است که در دو دسته، مدل های عام و اقتضایی دسته بندی شده اند. UR - https://jmsd.atu.ac.ir/article_4732.html L1 - https://jmsd.atu.ac.ir/article_4732_81c1a393a64e23c97fffa748082da7ea.pdf ER -