TY - JOUR ID - 4656 TI - مدل مدیریت کیفیت فراگیر برای ایران JO - مطالعات مدیریت بهبود و تحول JA - JMSD LA - fa SN - 2251-8037 AU - زاهدی, شمس السادات AU - نخعی, بهنام AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 1995 PY - 1995 VL - 5 IS - 19 SP - 15 EP - 37 KW - مدیریت KW - ایران KW - رقابت KW - کیفیت فراگیر DO - N2 - رقابت های فزاینده بین کشورهای مختلف برای به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی، بسیاری از مدیران و متخصصان این کشورها را وادار به تفکر مجدد درباره کیفیت کرده است. در سالهای اخیر تعدادی از کشورهای پیشرفته و برخی از ممالک در حال توسعه، نسبت به تنظیم و تدوین الگوهای ملی برای کیفیت فراگیر اقدام کرده اند و به این ترتیب در جهت احیاء و بهبود مزیت رقابتی خویش گام موثری برداشته اند. از جمله آثار مثبت نهضت های کیفیت، گسترش مباحثات و تبادل افکار و نظرات مختلف درباره کیفیت بوده است که به نوبه خود به تکامل مفاهیم کلیدی، ارزشها و معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر منجر شده است. تحولات کیفیت در این کشورها سبب گسترش مفاهیم نوین مدیریت کیفیت و تسهیل آموزش و افزایش کاربرد عملی آنها در موسسات و سازمان های مختلف گردیده است. علاوه بر این، بر مبنای الگوهای کیفیت، در کشورهای مزبور، جایزه ملی کیفیت نیز تعیین شده و از این طریق بر نقش انگیزشی آن هم اضافه شده است. نظر به این که تاکنون در کشور ما در مورد این امر مهم اقدامی به عمل نیامده است، نویسندگان این نوشتار بر خود فرض دانستند که گام آغازین در این زمینه را بردارند و طی مقاله ای مبانی مدیریت کیفیت فراگیر را تشریح کرده و نسبت به ارائه الگویی متناسب با ویژگی های خاص کشور ایران اقدام کنند. UR - https://jmsd.atu.ac.ir/article_4656.html L1 - https://jmsd.atu.ac.ir/article_4656_cb152fde7b4a9eb1f88abcded731eb84.pdf ER -