دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
مدیریت دولتی و ضرورت تقویت زیر ساخت های اخلاقی
5
20
FA
سید مهدی
الوانی
0000-0002-1885-4325
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
sralvani@gmail.com
نور محمد
یعقوبی
0000-0003-0831-3143
هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
yaghoubi@mgmt.usb.ac.ir
ضرورت توجه به اخلاقیات در مدیریت دولتی، پژوهش ها و مطالعات متعددی بدنبال داشته است. بی گمان تقویت اخلاقیات در بخش عمومی می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان های عمومی و افزایش مشروعیت این سازمان ها در انظار عمومی ایفا کند. در این مقاله سعی شده است تا ضمن تبیین مفهوم اخلاق در مدیریت دولتی و ضرورت توجه به آن در خدمات عمومی، چارچوبی برای ارزیابی زیر ساخت های اخلاقی ارائه شود. در خاتمه نیز به چگونگی تقویت زیر ساخت های اخلاقی و نتیجه گیری از مباحث پرداخته شده است.
اخلاقیات از جمله موضوعاتی است که اندیشمندان مدیریت دولتی از سالها پیش به اهمیت و نقش آن در ساختار نظام اجتماعی پی برده و با انجام مطالعات و پژوهش های گوناگون در تلاش هستند تا پاسخی برای مسائل اخلاقی بیابند و سازوکارهایی به منظور تقویت اخلاقیات در بخش دولتی ارائه دهند.
زیرساخت اخلاقی,مدیریت دولتی,سازمان دولتی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4728.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4728_4f1c9d38f0b4c111c15ff595a80ce4bb.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
قابلیت یادگیری سازمانی رویکردی نوین برای توسعه متوازن سازمان ها
21
50
FA
محمد سعید
تسلیمی
هیئت علمی دانشگاه تهران
علیرضا
نادری خورشیدی
هیئت علمی دانشگاه امام حسین
این مقاله قابلیت یادگیری سازمانی را برای حفظ، بقا و ارزیابی موفقیت سازمانی بررسی کرده و با توجه به ماهیت و چیستی یادگیری سازمانی در شرایط رقابتی ساز و کارهای توسعه قابلیت یادگیری سازمانی را در یک نگاه سیستمی و همه جانبه در جهت ورود به شرایط رقابتی در شرکت ایران خودرو مورد تحلیل قرار داده است. و با استفاده از عناصر اصلی موثر در آن، شرایط موجود و مطلوب را بررسی و الگوی مناسبی را جهت افزایش قابلیت یادگیری سازمانی در شرکت ایران خودرو به عنوان لازمه ورود به موقعیت رقابتی ارائه می نماید.
قابلیت یادگیری سازمانی,وحدت بخشی,یکپارچه سازی,خلق ایده,تعمیم ایده
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4729.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4729_89e62684f71d72bda386cf8bcbfa2b98.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
شناسایی خانواده قطعات و قطعات گلوگاهی در سیستم تولید سلولی
51
67
FA
ابوالفضل
کزازی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
kazazi_dr@yahoo.com
سید علی
مرعشی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
آرایش ماتریس ماشین – قطعه در طراحی سیستم های تولید سلولی و سیستم های تولیدی انعطاف پذیر نکته ای بسیار مهم بحساب می آید. نتیجه ی این آرایش ایجاد مزیت های متعدد در سیستم های تولیدی است. از میان روش های گوناگونی که برای استفاده در آرایش سلولی ماشینها وجود دارد روش ضریب تشابهی بکرات مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از CMS باعث آرایش مجدد ماشینها و قطعات مربوط ضروری می شود از این راه خانواده قطعات شکل داده می شوند، چنین تغییراتی تجربی و بسیار مشکل می باشد و ممکن است به تعیین نابجا و نامناسب خانواده قطعات منجر گردد و نتایج دلخواه را بدست نیاورد، این مقاله یک الگوریتم مفید برای شناسایی خانواده قطعات گلوگاهی و آرایش گروهی ماشینها، به جای مورد تاکید قرار دادن مشکلات گروه بندی ماشینها ارائه می دهد.
تولید سلولی,سیستم,قطعات گلوگاهی,قطعات,سیستم تولید
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4730.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4730_9b7bee7b99358fa88332cdcb7c015551.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
بررسی رابطه راهبردهای بازار – محصول و عملکرد صادر کنندگان ایرانی
69
98
FA
حسین
رحمان سرشت
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
hrahmanseresht2007@gmail.com
ناصر
صنوبر
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
sanoubar@tabrizu.ac.ir
پای نهادن به عرصه تجارت و رقابت با دیگر کشورها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی، مستلزم تحولات بنیادین در مدیریت بنگاه های اقتصادی است. بدون شک تعامل بین مدیریت بنگاه های اقتصادی و محیط رقابتی بازارهای جهانی، رشد و بالندگی نهاد مدیریت را در پی خواهد داشت و از این منظر نیز صادرات، موتور محرکه ی بنگاه های اقتصادی برای ورود آنها به عرصه ی رقابت بین المللی و در نتیجه، بهبود و ارتقاء مدیریت در آنها محسوب می شود. <br />دو عامل مهم دولت و استراتژی های بنگاه ها، ارکان اساسی توفیق در بازارهای جهانی است و در این میان، بخش عمده ی پژوهش های اخیر در کشور، متوجه نقش دولت و وظایف آن در قبال بستر سازی برای تحقق هدف های مربوط به تجارت خارجی بوده است و نقش و وظایف بنگاهها، اگر چه مورد عنایت قرار گرفته ولی مستلزم کنکاش و توجه بیشتری است. پژوهش حاضر، این موضوع را به عنوان چالش اساسی خود انتخاب کرده و سعی دارد رابطه ی بین راهبردهای بنگاه ها و صادرات آنها را مورد مطالعه قرار دهد. نتایج تحقق حاکی از وجود نوعی رابطه ی قوی بین نوع راهبرد و عملکرد است و با استفاده از مدل های مدیریت راهبردی می توان توجیه مناسبی برای روند کاهشی صادرات کشور در فاصله سال های 1373 تا 1377 ارائه داد.
بازار – محصول,راهبرد,ایران,تجارت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4731.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4731_c9dfe20090038f0f5dcdacae893288a4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
معرفی توانمند سازی در مدیریت و الگوهای آن
99
121
FA
علی اکبر
فرهنگی
هیئت علمی دانشگاه تهران
مجتبی
اسکندری
هیئت علمی دانشگاه امام حسین
توانمند سازی در ادبیات مدیریت، مفهومی مبهم و ناهمگون داشته و افراد مختلف به تناسب ویژگی های خود از آن استنباطی دارند. در بررسی تاریخچه ی توانمند سازی در مدیریت دیدگاه های مختلفی وجود دارد.
نخستین دیدگاه، دیدگاه عقلایی به توانمند سازی است که بر مبنای واگذاری اختیارات و پاسخگویی بنا شده است (کانتر، 1983).
دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است که بر مبنای تئوری نیازهای سه گانه ی مک کله لند نیاز به قدرت را اساسی ترین نیاز مدیر دانسته و مشارکت در قدرت را به عنوان عامل انگیزشی، زمینه ساز توانمند سازی افراد می داند.
در دیدگاه سوم قدرت به معنای نیرو است. بنابراین، توانمندسازی می تواند به معنای نیرو بخشی باشد. با این نگرش توانمند سازی فرایند تقویت احساس خود اثر بخشی در بین اعضاء سازمان از طریق شناسایی وضعیت هایی که احساس بی قدرتی را در افراد می دمند و حذف آنها به همراه ایجاد مجرای انتقال احساس خود اثر بخشی است (کانگر و کانتگو، 1988) . برای تحقق این مهم مدلهای گوناگونی توسط صاحبنظران مطرح شده است که در دو دسته، مدل های عام و اقتضایی دسته بندی شده اند.
مدیریت,توانمند سازی,قدرت
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4732.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4732_81c1a393a64e23c97fffa748082da7ea.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
در جستجوی مدلی برای ارزیابی عملکرد سازمان های پژوهش و توسعه
123
153
FA
محمدرضا
مهرگان
هیئت علمی دانشگاه تهران
محمدرضا
زالی
دانشجوی دانشگاه تهران
سازمان های پژوهش و توسعه به دلیل ماهیت پیچیده ی خلاق، منحصر به فرد و ساختار نیافته این حوزه، مستلزم مدیریت پویا و زنده گونه است. همچنین به دلیل عدم قطعیت نتایج فعالیت های پژوهش و توسعه نظام های، سنتی ارزیابی عملکرد برای سنجش کارایی و اثر بخشی عملکرد سازمان ها و مراکز پژوهشی نیازمند بکارگیری نظام های نوین ارزیابی مانند مدل امتیازدهی متوازن هستند.
پژوهش,توسعه,سازمان پژوهش,سنجش عملکرد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4733.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4733_df5e30f6ca95c3e27671d4d274bc4a61.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
طراحی مدل برنامه ریزی استراتژی صنعتی استانی
154
185
FA
منصور
خاکسار
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
استان های کشور و به طور کلی کشور ایران دارای برنامه استراتژیک صنعتی نمی باشد. صنایع در استانها بر مبنای تصادف و علاقه صنعتگران آن استان شکل می گیرند. برنامه استراتژیک، برنامه ای پویا است که بر مبنای ماموریت، محیط خارج و محیط داخل تدوین و با توجه به تغییر در عوامل آن تغییر می کند. <br />در این مقاله مدلی برای تعیین استراتژی ارائه شده است که اجزاء ورودی آن با روش دلفای و توسط گروه خبرگان صنعتی تعیین شده است. بر مبنای ورودی های مدل توسط کمیته ی صنعت و معدن استان برنامه ی استراتژیک تدوین می شود که شامل خطوط اصلی و صنایع مربوط میباشد. برای اجرای برنامه استراتژیک امکانات استان و نیز سازمان های استان در جهت اجرای استراتژی همسو می شوند و پشتیبانیهای استانی برای تقویت زیر بنای صنعتی و توسعه ی صنعت استان برای اجرای استراتژی فراهم می شود. مدل و اجزاء آن و برنامه ی استراتژیک و نیز اجزای آن به صورت دائم مورد بازبینی و در صورت لازم تغییر خواهد کرد.
برنامه ریزی استراتژی,مدل,مدل راهبردی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4734.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4734_41c86feae1e0cd223984876154a7f23d.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
راهبردهای اساسی استاندارد گذاری: یکنواختی و افشا در گزارشگری مالی
187
208
FA
جمال
رودکی
هیئت علمی دانشگاه شیراز
مهمترین وظیفه ی هیات های استاندارد گذار، شناسائی شرایط موجود و ابداع معیارهایی برای ایجاد یکنواختی و افشای مناسب در ثبت و گزارشگری وقایع مالی است. هیات های استاندارد گذار با استفاده از چارچوب نظری و تئوری های حسابداری به این مهم می پردازند. دو معیار یکنواختی و افشا در تئوری و چارچوب نظری حسابداری از نظر فرایند استاندارد گذاری جایگاه خاص دارند.
برای افزایش کیفیت انجام مراحل حسابداری و گزارشگری مالی لازم است ابعاد این معیارها(یکنواختی و افشا) از منظر تئوری و چارچوب نظری در حسابداری شفاف شوند تا هیات استاندارد گذار مبنایی برای تدوین استاندارد بدست آورد.
یکنواختی,افشا,استاندارد گذاری,چارچوب نظری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4735.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4735_4169531c5000e8a3f5de25e6d51ca1fa.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
معیارهای انتخاب تجربه در مستند سازی تجارب مدیران
209
230
FA
سعید
جعفری مقدم
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در دنیای معاصر، فراخوانی، تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستند سازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش، مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است. مقاله ی حاضر با این پیش فرض که تدوین شاخص هایی برای گزینش تجارب ارزشمند سازمانها: مقدمه ای اساسی برای مستند سازی این تجارب است، پس از اشاره ای کوتاه به مفهوم تجربه ی سازمانی، ویژگی های حاکم بر فرایند اتخاذ تصمیم یا تصمیم های تشکیل دهنده ی یک تجربه را به عنوان مهمترین معیارهای انتخاب تجارب مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. در این راستا معیارهای یاد شده و مصادیق عینی آن به کمک نوعی مطالعه موردی مستند تبیین می گردد
مدیران,مستندسازی,دانش سازمانی,مدیریت دانش
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4736.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4736_a6e37d8c7ee4a1b219312deccf3572d0.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
سودمندی استفاده از روش مالیات معوق
231
244
FA
سلام
طلوعی
مدرس آموزشکده یزدانپناه سنندج
یکی از شیوه های محاسبه ی مالیات بر درآمد شرکتها از دید متصدیان امور مالیاتی در برخی از کشورها ، استفاده از مبنای نقدی است. بر اساس این روش، سو مشمول مالیات از طریق تفاضل دریافتها و پرداخت های وقایع انجام شده طی سال به دست می آید. این نگرش با دیدگاه حسابداری که سود یا زیان خالص را مبنای محاسبه مالیات قرار می دهد تفاوت است اما بر اساس بیانیه ی استاندارد حسابداری ملی تفاوت بین این دو دیدگاه را میتوان تحت عنوان مالیات معوق به دوره های آتی تخصیص داد. این شیوه دارای مزایای زیادی است از جمله این که شرکتها برای گزارش صورتهای مالی خود با محدودیت قوانین مالیاتی مواجه نمی شوند و در اجرای استانداردهای حسابداری که باعث افشاء سودهای غیر نقدی می گردد رغبت بیشتری از خود نشان می دهند.
در تحقیق صورت گرفته فرض بر این بوده که در صورت اجرای روش مالیات معوق در ایران چه منافعی ممکن است در ارتباط با شفاف شدن صورت های مالی حاصل شود. با طرح فرضیه هایی برخی از این منافع که شامل واقعی شدن سود شرکت ها، نمایش سرمایه گذاریهای جاری به ارزش بازار و استقبال شرکت ها، از تجدید ارزیابی داراییها مورد آزمون قرار گرفته است.
تحقیق بین 35 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران صورت گرفته و از طریق پرسشنامه دیدگاه جامعه حسابداران و تهیه کنندگان صورتهای مالی با طرح سوالاتی مورد ارزیابی واقع شد. در نهایت نتایج یافته های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت و نتیجه حاصل آن بود که بیشتر پاسخ دهندگان معتقد بودند مسایل مالیاتی در کشور مانع نمایش سودهای غیر نقدی می شود که این امر به سهم خود بر سود شرکتها تاثیر گذاشته و آن را از حالت واقعی بودن خارج می سازد.
مالیات معوق,سودمندی,درآمد,حسابداری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4737.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4737_2000fb0002f53dfbe1582b4c692a94e8.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
معیارهای انتخاب تجربه در مستندسازی تجارب مدیران
245
272
FA
سعید
جعفری مقدم
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
در دنیای معاصر، فراخوانی، تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستندسازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش ، مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است. مقاله حاضر با این پیش فرض که تدوین شاخص هایی برای گزینش تجارب است، پس از اشاره ای کوتاه به مفهوم تجربه سازمانی ویژگی های حاکم بر فرایند اتخاذ تصمیم یا تصمیم های تشکیل دهنده یک تجربه را به عنوان مهمترین معیارهای انتخاب تجارب مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد. در این راستا معیارهای یاذشده و مصادیق عینی آن به کمک نوعی مطالعه موردی هستند تبیین می گردد.
مسنتد سازی - تجارب - شاحص ها - تجربه سازمانی - تصمیممدیریت دانش
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4738.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4738_6236ac3944c73e5a70d773e19c86a5f4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
10
39.40
2004
02
20
ازتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمت رسانی آن ها به مشتری
273
292
FA
سید محراب
اعرابی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
احمد
اکرمی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
ارزش آفرینی سازمانها به رضایت مشتری یا یادگیرندگان خدمت وابسته است. رضایت مشتری نیز به کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان بستگی دارد. لذا قابلیت خدمات رسانی کارکنان در زنجیره سود -خدمت نقش کلیدی دارد و این متغیر به نوبت خود به کیفیت خدمات دریافتی از سازمان بستگی دارد. در این تحقیق دسته ای از عوامل درونی یک سازمان که بر رضایت مشتری موثر می باشد مورد شناسایی قرار گرفته است . این عوامل را عوامل هشت گانه کیفیت خدمات داخلی نامیده اند. با سنجش کیفیت این عوامل، مدیران قادرند تعیین نمایند برای رسیدن به رضایت مشتری چه فعالیت هایی در داخل سازمان باید بهبود یابد. این دانش مدیران را قادر می سازد به جای برخورد انفعالی در مقابل رضایت مشتری به صورتی فعال عمل نمایند. البته حوزه هایی از کیفیت خدمات داخلی پیچیده است چرا که ممکن است در سازمان های مختلف و در زمان های متفاوت، وضعیت متغیری داشته باشد. به طور خلاصه کمیت و کیفیت خدمات داخلی با قابلیت خدمت رسانی کارکنان به مشتریان دارای رابطه ای از نوع همبستگی است. ضمن آن که کیفیت خدمات داخلی در مقایسه با حقوق و دستمزد با رضایت کارکنان دارای همبستگی قویتری است. همجنین با توجه به همبستگی مثبت بین قابلیت خدمات رسانی کارکنان و رضایت مشتریان، که به نوبه خود به رشد و سودآوری سازمان سازمان منجر می شود اهمیت کیفیت خدمات داخلی مشخص می شود. بنابر این آگاهی از نظر کارکنان خط نخست که با مشتریان سر و کار دارند برای شناخت وضعیت موجود حائز اهمیت است. این مقاله خلاصه ای از یک تحقیق صورت گرفته در شعب یکی از شرکت های سهامی بیمه در شهر تهران است. در این تحقیق وضعیت کیفیت خدمات داخلی، از نظر کارکنان، و رابطه آن با قابلیت خدمت دهی کارکنان بررسی شد و وجود یک همبستگی مثبت و معنی دار بین عوامل هشت گانه کیفیت خدمات داخلی و متغیر قابلیت خدمت رسانی کارکنان به اثبات رسید. در ادامه مطلب به این تحقیق میدانی و یافته های بدست آمده از آن خواهیم پرداخت.
کیفیت یک محصول یا خدمت,درجه تطبیق آن با استاندارد تعریف شده برای آن محصول یا خدمت است. به تعریف دیگر,کیفیت به معنای ارضای نیاز مصرف کننده است
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4739.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4739_14dbbe022ce5bb9da8eb4050c144cacb.pdf