دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
دیدگاه های ارزشی اعتقادی گزینش
5
14
FA
سید حسین
ابطحی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
یکی از مهمترین وظایف مدیران منابع انسانی در سازمان های دولتی، صنعتی و بازرگانی نیرویابی، جذب و گزینش نیروی انسانی برای اجرای برنامه ها و نیل به اهداف و ماموریتهای سازمان است. این وظیفه به دو علت مهم در سازمان ها ضروری می گردد. یکی گسترش اهداف سازمان ها و دیگری وجود ضایعات پرسنلی. گسترش اهداف سازمان ها و اثر گستردگی نیاز جوامع بشری و ضایعات پرسنلی به دلایل گوناگونی از قبیل بازنشستگی، از کار افتادگی، انتقال، اخراج، استعفا و فوت پدیدار می گردد.
بدیهی است در سازمان هائی که به درستی سازماندهی و تقسیم کار شده باشد خلع نیروهای انسانی ممکن است زیانهائی را برای سازمان و مدیریت ایجاد نماید. از این جهت اولین و مهمترین وظیفه مدیران پرسنلی، یافتن نیروهای مناسب از جهات دانش، مهارت و رفتار برای جایگزین نمودن ضایعات و نیازهای پرسنلی به منظور نیل به اهداف و ماموریت سازمان است.
نیرویابی، جذب و گزینش اگر از راههای علمی، صحیح و منطقی اجرا شود نیل به اهداف و ماموریت های سازمان را تضمین می کند. در غیر اینصورت مشکلات جبران ناپذیری برای سازمان و مدیریت بوجود می آورد.
در این مقاله سعی شده که جدای از دیدگاه علمی مدیریت منابع انسانی که در کتب مدیریت متداول منابع انسانی به آنها پرداخته شده صرفا به دیدگاه های ارزشی اعتقادی که حلقه مفقودی در شیوه های نیرویابی، جذب و گزینش است، توجه شود و نقش، اهمیت و اثرات عدم رعایت آن برای خوانندگان بیان گردد.
دیدگاه,ارزشی,اعتقادی,گزینش
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4655.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4655_313eb297b228bb3aa6615ae4bfe7232e.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
مدل مدیریت کیفیت فراگیر برای ایران
15
37
FA
شمس السادات
زاهدی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
بهنام
نخعی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
رقابت های فزاینده بین کشورهای مختلف برای به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی، بسیاری از مدیران و متخصصان این کشورها را وادار به تفکر مجدد درباره کیفیت کرده است. در سالهای اخیر تعدادی از کشورهای پیشرفته و برخی از ممالک در حال توسعه، نسبت به تنظیم و تدوین الگوهای ملی برای کیفیت فراگیر اقدام کرده اند و به این ترتیب در جهت احیاء و بهبود مزیت رقابتی خویش گام موثری برداشته اند. از جمله آثار مثبت نهضت های کیفیت، گسترش مباحثات و تبادل افکار و نظرات مختلف درباره کیفیت بوده است که به نوبه خود به تکامل مفاهیم کلیدی، ارزشها و معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر منجر شده است. تحولات کیفیت در این کشورها سبب گسترش مفاهیم نوین مدیریت کیفیت و تسهیل آموزش و افزایش کاربرد عملی آنها در موسسات و سازمان های مختلف گردیده است. علاوه بر این، بر مبنای الگوهای کیفیت، در کشورهای مزبور، جایزه ملی کیفیت نیز تعیین شده و از این طریق بر نقش انگیزشی آن هم اضافه شده است.
نظر به این که تاکنون در کشور ما در مورد این امر مهم اقدامی به عمل نیامده است، نویسندگان این نوشتار بر خود فرض دانستند که گام آغازین در این زمینه را بردارند و طی مقاله ای مبانی مدیریت کیفیت فراگیر را تشریح کرده و نسبت به ارائه الگویی متناسب با ویژگی های خاص کشور ایران اقدام کنند.
مدیریت,ایران,رقابت,کیفیت فراگیر
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4656.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4656_cb152fde7b4a9eb1f88abcded731eb84.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
مدل های کمی در برنامه ریزیهای شهری
41
53
FA
علی
خاکی فیروزآبادی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
مدیریت جامعه باید با انتخاب یک سیستم پویا علاوه بر عوامل و پارامترهای معقول در بخش های کشاورزی، صنایع و خدمات و به منظور جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تلاش برای دستیابی به منابع جدید، تجدید حیات موجود، توزیع بهینه جمعیت و ...، جامعه را به طرف کمال مطلوب هدایت کند. به این منظور مدیریت جامعه به مجموعه ای از علوم مختلف نیاز دارد تا بتواند با کمک آنها مسایلی را که در جامعه با آنها روبروست بررسی نموده و سپس متناسب با وضعیت جامعه بتواند نقطه نظرات خود را پیاده کند.
مدلهای ارائه شده در این مقاله می توانند ابزارهایی مناسب جهت حل مسایل شهری باشند. هر چند که در این مقاله صرفا آشنایی با مدلها مورد توجه بوده است و جزئیات و زیر مجموعه های آنها مورد بحث قرار نگرفته است ولی باید توجه داشت که مسایل و مشکلات شهری آنقدر پیچیده هستند که اینگونه مدلها به تنهایی نمی توانند جوابگوی مشکلات باشند.
برنامه ریزان شهری نه تنها باید برای برنامه ریزی دقیق از این تکنیکها بهره جویند بلکه باید آنها را در کنار دیگر عوامل شهر که شامل بافت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می باشد، قرار داده و آنها را به عوامل موثر در برنامه ریزی در نظر بگیرند.
برنامه ریزی شهری,مدل,مدل های شهری,اقتصاد شهری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4657.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4657_c385ec52b8a868486ffe057dd1b509db.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
یک تجربه عملی در بکارگیری عوامل موثر انسانی در سازمان
55
67
FA
استفاده بهینه از منابع انسانی و امکانات و سرمایه های سرشار این سرزمین پر نعمت جز در سایه بصیرت، تدبیر و تلاش صادقانه و اتکا به عنایات خالق متعال، و همکاری، همفکری و همدلی همگانی میسر نیست. برنامه ها و الگوهای وارداتی بدون در نظر گرفتن تعارض های فرهنگی و ارزش ها درمان مناسبی برای حل مشکلات انسانی، مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی در سازمان های ما نبوده و ضرورتا نیاز به تدوین و بکارگیری برنامه ها و الگوهای بومی – اقتضائی متکی بر تجربیات داخلی و با استفاده از تجربیات مفید دیگران می باشد.
طرح بهکار، به مفهوم بهسازی کار، ایمان و رفتار الگویی است که به گونه ای تجربی شکل گرفته و می تواند راه حل مناسبی برای دست یابی به عملکرد بهتر در جهت استفاده از نیروی انسانی باشد. در این نوشته با توجه به محدودیتها، سعی شده است ابعاد این طرح به اختصار بیان گردد.
تجربه عملی,عوامل انسانی,سازمان,سرمایه
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4658.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4658_b5f62a6c558fc686365906497f58cb8b.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
اقتصاد جهانی تحولات تکنولوژیکی و بالندگی منابع انسانی
69
88
FA
محمدرضا
ربیعی مندجین
دانشجوی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
توسعه اقتصادی یک کشور مبتنی بر دو عامل مهم است یکی توسعه صنعتی و دیگری محیط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که نه تنها به رشد و توسعه صنعتی کمک می کند بلکه مشوق سرمایه گذاری های داخلی و خارجی نیز می باشد. در خلال دهه گذشته تحولات اقتصادی جهانی عمده ای ناشی از تجدید ساختار اقتصادی کشورهای خاصی به وقوع پیوسته است.اتحادیه های بازرگانی منطقه ای فراوانی شکل می گیرند و با تصویب اخیر گات برخی از موانع بازرگانی کاهش داده شده یا برچیده می شوند. این رقابتی عظیم را بوجود آورده و هر کشوری درگیر رقابت است. در فرایند تجدید ساختار، تکنولوژی نقش حساسی را ایفا می کند. نیاز به نوآوری مداوم، مخصوصا در صنایع با تکنولوژی برتر، خط مشی ها و مشوق های هر کشوری نقش عمده ای را در رفع نیاز به تکنولوژی پیچیده ایفا می کنند در صورت صرفه جوئی و بهبود محصولات جدید و پرورش تکنولوژی، همچشمی و میزان تولید به منظور بهره برداری از بازارهای جدید، افزایش می یابد.
جهانی شدن,اقتصاد جهانی,تحولات تکنولوژیکی,منابع انسانی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4659.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4659_3f900f39461a81f80497eef2b4f13747.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
بررسی عملکرد موسسات تحقیقاتی علوم انسانی در سه سال گذشته
89
98
FA
داوود
محب علی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
مقاله حاضر خلاصه تحقیقی است که به سفارش معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده است. هدف تحقیق، بررسی عملکرد موسسات تحقیقاتی علوم انسانی در سالهای 71 و 72 و 73 می باشد. علت انتخاب موضوع گله مندی اغلب دست اندرکاران و صاحب نظران کشور از روند پژوهش در جامعه بویژه در زمینه پژوهش های علوم انسانی بوده است که علیرغم وجود 32 موسسه تحقیقاتی علوم انسانی که قدمت برخی به نیم قرن می رسد مشکلات بسیاری در این زمینه مشاهده می شود که همه ناشی از عدم اطلاعات و عدم شناخت عوامل اثر گذار بر عامل نیروی انسانی می باشد.
که با عنایت به لزوم توجه بیشتر به مقوله پژوهش در کشور و شناخت موانع موجود تحقیق مورد اشاره در سال 1372 به معاونت پژوهشی دانشگاه پیشنهاد شد و پس از تصویب، اجرای آن از آبانماه 1372 آغاز و در فروردین ماه 1374 به پایان رسید. بر مبنای این تحقیق اهم مشکلات موجود در مسیر پژوهش عبارت از عدم باور عمومی نسبت به کارآیی پژوهش از یک سو و عدم توجه مسئولین مملکتی در تخصیص بودجه لازم به این امر مهم از سوی دیگر، می باشد. به عبارت دیگر هنوز پژوهش بعنوان یک نیاز در جامعه ما مطرح نشده است لذا سازمان های پژوهشی موجود نیز دچار پیری زودرس شده اند و به نهادهایی ایستا و غیر پویا تبدیل گشته اند.
هنوز پژوهش به عنوان یک نیاز در جامعه ما مطرح نشده است لذا سازمان های پژوهشی موجود نیز دچار پیری زودرس شده اند و به نهادهایی ایستا و غیر پویا تبدیل گشته اند.
بررسی عملکرد,علوم انسانی,موسسات تحقیقاتی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4660.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4660_1957b17abc1841aa05fa6f33ea0f9a08.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
5
19
1995
11
22
نقش آمیخته بازاریابی جهانگردی جهت جذب جهانگردان بیشتر
109
132
FA
عبدالرحیم
ابراهیمی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
پس از اینکه اهداف بازاریابی هر یک از بازارهای هدف مشخص گردید آمیخته بازاریابی را می توان طراحی نمود. شیوه های سنتی آمیخته بازاریابی متشکل از چهار بخش است که عبارتند از کالا، قیمت ارتقاء و مکان یا توزیع، این چهار عامل اغلب 4p نامیده می شوند. مولفین و محققین بازاریابی جهانگردی اجزا اضافی دیگری را برای این صنعت عرضه کرده اند. به علت منحصر به فرد بودن بازاریابی جهانگردی پیشنهاد شده است که بسته بندی، برنامه ریزی، مردم و مشارکت نیز به عنوان چهار جزء اضافی آمیخته بازاریابی مورد توجه قرار گیرند. برابر این نظریه در آمیخته بازاریابی جهانگردی مسئله بسیار مهم آن است که این اجزاء بدقت انتخاب و مورد توجه قرار گیرند تا با نیازهای خاص و سایر خصوصیات مردم در بازار هدف منطبق باشند.
ذیلا هر یک از بخش های آمیخته بازاریابی جهانگردی به اختصار شرح داده می شوند.
خدمات جهانگردی,کالای جهانگردی,بازاریابی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4661.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4661_a4dc56e4035506d41a8ddf696fd87ae5.pdf