دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
راهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه
1
35
FA
سیدمحمد
اعرابی
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
حمیدرضا
پیرمراد
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی
hrpirmorad@yahoo.com
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم انداز<br />جمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید ه<br />است، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به این<br />که در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،<br />رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت توجه خاص<br />بر مراکز علمی و تحقیق و توسعه را برای کشور مشخص می سازد، و توجه خاصی را<br />به محققان و متخصصان فعال در این بخش می طلبد. از سوی دیگر نیز با توجه به هدف نیل به جایگاه اول اقتصادی کشور در منطقه در پایان دوره چشم انداز، باید<br />توجه داشت که حضور سازما نها در بازارهای به شدت رقابتی امروز کاملاً وابسته <br />به عملکرد مراکز تحقیق و توسعه م یباشد، زیرا امروزه بیشترین مزیت رقابتی برای<br />شرکت ها بر پایه فعالیت های تحقیق و توسعه به دست می آید. از سوی دیگر مراکز<br />تحقیق و توسعه به شدت به نیروی انسانی خود وابست هاند و عملکرد این نیروها نیز به<br />جهت نیاز به خلاقیت و نوآوری، در صورت به کارگیری یک راهبرد صحیح در<br />مدیریت و رهبری آنان می تواند کاملاً بهبود یابد و موجب افزایش قابل توجهی در<br />سرعت پیشرفت علمی گردد. در این پژوهش ضمن بررسی فعالیت های انجام شده<br />در دنیا، به ویژگ یهای بومی و شرایط محیط داخل کشور نیز توجه گردیده است تا نتایج حاصل با نیازها و توانمندی های کشورمان بیشترین تطابق را داشته باشد.<br />این پژوهش از حیث نتیجه از نوع کاربردی و توسع های، و از حیث هدف از نوع توصیفی است. از آنجا که این تحقیق تلاش داشته است تا با مطالعه ادبیات موضوع و<br />اطلاعات به دست آمده از مراکز تحقیق و توسعه به تبیین راهبرد های رهبری متخصصان بپردازد، می توان آنرا تحقیق توصیفی دانست، و از آنجا که نتایج به دست<br />آمده از طریق پیمایش مورد آزمون قرار گرفت هاست، می توان استراتژی تحقیق را پیمایشی دانست. ضمناً این پژوهش به طور خاص در پژوهشگاه نیرو وابسته به<br />وزارت نیرو به انجام رسید هاست. جامعه آماری مورد مطالعه خبرگان موجود در بین مدیران ارشد و میانی پژوهشگاه نیرو بود هاند. این مطالعه از نوع تمام شماری بوده و<br />از طریق مصاحبه انجام پذیرفت هاست. روایی و پایایی کلیه پیمایش ها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است. حاصل این مقاله تعیین راهبرد های مناسب و ارائه الگویی یکپارچه جهت<br />راهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه و همچنین ارائه پارامترهای مؤثر در تعیین موقعیت راهبردی در این الگو م یباشد. ضمنا نتایج این تحقیق در پژوهشگاه نیرو وابسته به وزارت نیرو به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیقاتی کشور مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفته است
مراکز تحقیق و توسعه,مدیریت کارکنان,رهبری محققان,(R&D),رهبری,راهبرد های رهبری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4143.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4143_2d472bd3b8e58bf4e5d4c4c3f16c17d1.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
الگوی سنجش و ارتقای درجه پایداری سازمانی با رویکرد مدیریت دانش
37
63
FA
عباس
افرازه
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهرا
afrazeh@aut.ac.ir
ساویز
محمدنبی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
smnabi@aut.ac.ir
سینا
محمدنبی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی
sina.mohammadnabi@gmail.com
پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذی نفعان سازمان در طول زمان است. پایداری به توانایی سازمان در پایش<br />فرصت ها، تغییرات، روندها و ریسک های محیط خارجی مرتبط است و با هدف ایجاد توازن بین منافع مالی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان در بلند<br />مدت، مدیریت می شود. در این مقاله ابتدا آخرین الگوی مدیریت پایداری سازمان که توسط سازمان جهانی استاندارد ارائه شده، معرفی و سپس در قالب الگوریتم حل مسأله، الگویی برای سنجش و ارتقای درجه پایداری سازمان با رویکرد مدیریت دانش پیشنهاد شده است. اساس الگوی ارائه شده بر مدیریت دانش تغییرات محیطی سازمان استوار است. به منظور اعتبارسنجی و تأیید الگوی ارائه شده، درجه پایداری 52 سازمان دولتی دارای ساختار ما در تخصصی و ماهیت تولیدی با استفاده از این الگو مورد ارزیابی قرار گرفته است و نتایج بررسی، همبستگی بالای بین مدیریت دانش تغییرات محیطی و پایداری سازمان را تأیید می نماید.
پایداری ١,مدیریت پایداری ٢-,مدیریت دانش,٣ سازمان جهانی استاندارد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4144.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4144_6597f8ed3eb64766d6e42aec566fc23b.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
محیط مساعد کسب و کار، پیش نیاز توسعه کارآفرینی در ایران
65
89
FA
محمود
احمدپور داریانی
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
علی
داوری
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
alidavari2010@yahoo.com
قاسم
رمضانپور نرگسی
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
تجارب توسعه کشورها و مطالعات نهادهای بی نالمللی مانند بانک جهانی نشان می دهد که محیط کس بوکار، بر توسعه کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد.محیط نامساعد کس بوکار، شرک تهای کوچک و متوسط و کارآفرینان را در مقایسه با شرکت های بزرگ در معرض مشکلات بیشتر قرار می دهد. بر این اساس، اخیراٌ توجه به محیط کس بوکار به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعه<br />کارآفرینی مطرح شده است. به دلیل اهمیت محیط کسب و کار، هر ساله گزارش های متعدد بین المللی در زمینه رتبه بندی محیط کسب و کار کشورها منتشر می شود. این پژوهش با هدف ارزیابی محیط کسب و کار به عنوان پیش نیاز توسعه کارآفرینی، از دیدگاه کارشناسان داخلی انجام شده است. در این پژوهش بعد از بررسی الگوهای گوناگون محیط کسب و کار، الگوی سهولت کسب و کار بانک جهانی به عنوان الگوی مبنا انتخاب شد. سپس در چارچوب پژوهشی توصیفی پیمایشی دیدگاه 101 کارشناس بررسی شد. نتایج این <br />پژوهش نشان داد محیط کسب و کار کشور از نظر کارشناسان داخلی نامساعد و<br />نامطلوب است. نتایج این پژوهش با رتبه بندی الگوی بانک جهانی و سایر<br />الگوهای محیط کسب و کار هم گرایی دارد
محیط(فضای) کسب و کار,توسعه کارآفرینی,بانک جهانی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4174.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4174_ee3f4c5f78ae53d53ab701d7df66c8f7.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
بررسی تأثیرادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: ادارات کل (بنادر و دریانوردی) و (گمرک) استان گیلان بندر انزلی)
91
120
FA
حسین
گنجی نیا
دکترای مدیریت منابع انسانی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
dr-ganji@yahoo.com
مهرداد
گودرزوند چگینی
دکترای مدیریت رفتار سازمانی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
احمد
غفارزاده
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر ادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی استان گیلان بندرانزلی « گمرک » و « بنادر و دریانوردی » سازمانی در ادارات کل<br />است. مبنای این پژوهش در واقع تأثیر لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری بهعنوان ایجاد کننده عدالت ساختاری در سازمانهای متأثر از این قانون به جز<br />موارد خاص که قانونگذار از آن نام میبرد، در کنار عدالت اجتماعی متأثر از نوع برخورد مدیران بر رفتارهای شهروندی سازمانی است. پژوهش مذکور ازنظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. در این تحقیق از تعداد 359 نفر 186 نفر به عنوان نمونهپژوهش انتخاب شدند و از پرسشنامه به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس وآزمون دانکن استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این تحقیق برخلاف پژوهشهای مشابه در داخل و خارج از کشور که در آن ادراک عدالت توزیعی تا اندازهای توانایی تبیین رفتار شهروندی سازمانی را داشته است، ادراک عدالت توزیعی در سطح اطمینان 95 % تأثیر معناداری بر رفتارهای شهروندی سازمانی ندارد، اما سایر ابعاد ادراک عدالت سازمانی یعنی بینفردی، اطلاعاتی و رویهای بر رفتار شهروندی سازمانی همانند پژوهشهای مشابه تأثیر دارد. علت این امر آن است که رفتار شهروندی سازمانی رفتاری داوطلبانه است و بیشتر تحت تأثیر نحوه برخورد و تعامل سرپرستان و رویهها و خطمشیهای سازمان قرار دارد.
ادراک عدالت سازمانی,ادراک عدالت ساختاری,ادراک عدالت اجتماعی,رفتار شهروندی سازمانی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4177.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4177_2f97518f6e403af939fcda3aa2b168a3.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
ارتقای پژوهشهای تفسیری در سازمان: مروری بر مبانی فلسفی و فرایند اجرای روش پدیدارنگاری
121
147
FA
حسن
دانایی فرد
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
hdanaee@modares.ac.ir
حسین
کاظمی
دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تربیت مدرس
پدیدارنگاری روشی است که در زمره روشهای پژوهش کیفی قرار میگیرد<br />و در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه 1970 در دانشگاه<br />گوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوت<br />یک پدیده در نزد افراد مختلف است. اساس این روش بر این موضوع استوار<br />است که افراد مختلف میتوانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده داشته<br />باشند. پدیدارنگاری در پی احصا و طبقهبندی این تجارب مختلف است و در این<br />راستا، مصاحبههای انفرادی عمیق را به عنوان ابزار کسب داده به کار میگیرد.<br />نتایج یک مطالعه پدیدارنگاری، تعداد محدودی طبقات توصیفی است که هر
یک معرف مفهومی متفاوت از یک پدیده معین در نزد گروه خاصی از افراد<br />هستند. پدیدارنگاران همچنین برای ارایه تصویری کلی و چندبعدی از یک<br />« فضای نتیجه » پدیده، طبقات توصیفی مذکور را در قالب چهارچوبی بزرگتر که<br />نامیده میشود، مرتبط و منظم میسازند. به این ترتیب نتایج مطالعات<br />پدیدارنگاری برای درک عمیق مفهوم یک پدیده از منظر گروه خاصی از افراد<br />بسیار سودمند است
مطالعات کیفی,پارادایم تفسیری,پدیدارنگاری,نظریه گوناگونی,فضای نتیجه
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4180.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4180_8e5b7079f0a890e2f3fae2c0a4fd73a8.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
طراحی و پیاده سازی سیستم سنجش کیفیت توزیع مرسولات عادی در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
149
165
FA
کاوه
شیبانی
∗ استادیار و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
افسانه
واحدیان
کارشناس ارشد آمار و کارشناس پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
امیر
صالحی پور
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات
مخابرات ایران
محمد مهدی
پایدار
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات
مخابرات ایران
یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت سازمانهای خدماتی و تولیدی،<br />ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان میباشد. شرکت پست جمهوری اسلامی<br />ایران نیز به مثابه اینگونه سازمانها با هدف ارائه خدمات پستی به آحاد مردم و<br />افزایش سوددهی، تلاش لازم را در ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار مشتریان <br />در واحدهای پستی دنبال مینماید. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی کیفیت<br />پست، مدت زمان سیر مرسولات آن، از لحظه دریافت از فرستنده تا لحظه<br />تحویل به گیرنده است. در این مقاله سیستمی به منظور تعیین و ارزیابی مدت<br />زمان سیر مرسولات پست عادی بین نقاط مختلف کشور ارایه شده است. در<br />پایان، خلاصهای از نحوه اجرای آزمایشی این طرح درشرکت پست جمهوری<br />اسلامی ایران گزارش شدهاست.
ارزیابی مدت زمان سیر مرسولات,پست عادی,رضایت مشتری
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4181.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4181_d7df2e5c1cae43f41b88b7204693cac6.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
20
61
2010
04
21
ارزیابی عملکردCRM در شرکت ایران خودرو مبتنی بر کارت امتیازی متوازن
167
191
FA
سعیده
کریمی
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
s_k_karimi2000@yahoo.com
جهانیار
بامداد صوفی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
پیمان
میراب آستانه
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
با توجه به ای نکه امروزه قدرت فروشنده به خریدار انتقال یافته است،<br />سازمان ها متوجه این امر شده اند که رقابت با محصولات متمایز و ارزان تر کافی<br />نیست، و مزیت رقابتی صرفاً از طریق محصولات متمایز به دست نم یآید، بلکه<br />از طریق ارتقای روابط با مشتری حاصل می شود. در عین حال، مشتریان<br />هزینه های متغیر پایین متحمل می شوند و به سهولت می توانند وفاداریشان را از<br />یک شرکت به شرکت دیگر تغییر جهت دهند. در حال حاضر وفاداری مشتری<br />به یک شرکت خودروساز و رضایت وی از محصول و خدمات شرکت<br />خودروساز به عنوان دو عامل اساسی، ذهن مدیران را به خود مشغول کرده و
تحقق آنها، جزء برنامه های مدیران موفق در صنعت خودروسازی است. در این<br />که دارای چهار بعد CRM از کارت امتیازی CRM پژوهش به منظور ارزیابی<br />(زیر ساختار، فرایند، مشتری و عملکرد سازمانی) است استفاده شده است. پس از<br />شرکت ایران CRM شناسایی عوامل به منظور تائید مؤثر بودن آنها در ارزیابی<br />خودرو، اقدام به تهیه پرسشنامه جهت انجام مصاحبه های ساختاریافته با<br />کارشناسان و مدیران گردید که نتایج حاکی از تائید این عوامل م یباشد. در گام<br />با در نظر گرفتن این عوامل مورد CRM بعدی، وضعیت شرکت در زمینه اجرای<br />ارزیابی قرار گرفت در نهایت تحلیل شکاف به منظور شناسایی عوامل ایجاد<br />کننده شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی صورت گرفت. شناسایی<br />ایران خودرو و ارائه راه کار به CRM ارزیابی ،CRM عوامل موثر در ارزیابی<br />مهمترین خروجی این پژوهش است. ،CRM منظور بهبود وضعیت فعلی اجرای
مدیریت ارتباط با مشتری,کارت امتیازی,تحلیل شکاف
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4182.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4182_001cb1f32c087fa1b9e77ade5235f7d8.pdf