دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
تبیین الگوی اثر بخش تشویق کارکنان بخش عمومی با رویکردی کل نگرانه به پاداش
1
17
FA
هر سازمانی خواهان جذب، حفظ و انگیزش کارکنان خود است. بسیاری بر این باورند که چنین خواسته ای هدف اولیه هر برنامه پاداش و جبران خدماتی است. در این راستا، رویکرد پاداش کل راه حلی جامع ارائه می کند. با اتخاذ این رویکرد، سازمان ها قادر خواهند بود به بهترین ترکیب از پاداش های پولی و غیر پولی دست یابند. در این مقاله تلاش می شود با توجه به رویکرد پاداش کل آرمسترانگ الگوی تشویقی مؤثری برای کارکنان بخش عمومی ارائه شود. بدین منظور، داده ها بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده از میان کارکنان بانک توسعه صادرات جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که میان عناصر پاداش کل، انگیزش و عملکرد همبستگی معنی داری وجود دارد. هم چنین، میان عناصر پاداش کل و انگیزش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. چنین رابطه مثبت و معنی داری میان عناصر پاداش کل و عملکرد نیز یافت شد. میان انگیزش کاری و عملکرد <br />کارکنان رابطه معنی داری به دست نیامد. ضمن اینکه از میان عناصر پاداش کل، پاداش های گروهی رابطه ای و فردی تبادلی از تأثیر بیشتری بر متغیرهای وابسته برخوردار بودند. لازم به ذکر است که روابط مذکور با کمک مدلسازی معادلات ساختاری در قالب یک الگو ارائه شده است.
پاداش کل,مدل آرمسترانگ,عملکرد کارکنان,انگیزش کاری,بانک توسعه صادرات ایران
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1892.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1892_8c771f086472446c218141826963e6c5.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
بررسی جایگاه عامه مردم در سیستم مهار و موازنه قدرت
19
53
FA
عفیفه
حجاریان
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
a.hajarian@gmail.com
علی اصغر
پورعزت
نشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
09126444878@elenoon.ir
آرین
قلی پور
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
agholipor@ut.ac.ir
مسعود
حجاریان
دکتری مدیریت دانشگاه تهران
مهار و موازنه قدرت یکی از بنیادی ترین مباحث مطرح در ادبیات حکمرانی به شمار می آید که جایگاه عامه مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. امری که به نظر می رسد با قدرت یافتن روزافزون دولت ها روز به روز کمرنگ تر می شود. در سیستم های حکمرانی، مهار و موازنه قدرت غالباً به دو روش صورت می گیرد: نخست از طریق تعاملات میان قوای سه گانه و دوم با محوریت جامعه مدنی که واسط میان حکومت و عامه مردم محسوب هرم مهار و « می شود. در این تحقیق که با رویکرد دوم انجام شده است، الگوی بر اساس سه مؤلفه حکومت، جامعه مدنی و عامه مردم طراحی شده » موازنه قدرت است. به منظور تبیین موضوع و شناخت مؤلفه های سه گانه آن با بهره گیری از فن دلفی ابتدا 76 شاخص کلیدی به دست آمد و سپس در معرض قضاوت صاحب نظران و خبرگان علوم سیاسی، جامعه شناسی، حقوق، اقتصاد و مدیریت دولتی قرار گرفت و در نهایت الزامات استقرار سیستم مهار و موازنه قدرت مورد بررسی واقع شد.
صدای عامه,بلوغ عامه,جامعه مدنی,احزاب,رسانه,سازمان های مردم نهاد,سیستم مهار و موازنه
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1921.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1921_56352e1073d2963a183f945adb5160a9.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
آسیب شناسی صادرات محصولات دفاعی ایران مورد مطالعه: یکی از سازمان های مادر تخصصی دفاعی کشور
55
88
FA
غلامرضا
توکلی
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
gh_tavakoli@mut.ac.ir
مهدی
الیاسی
دانشجوی دکتری بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
mshafiee2004@gmail.com
میثم
شفیعی رودپشتی
دانشجوی دکتری بازاریابی بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
m.shafiee2004@gmail.com
علی اصغر
حیدری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
یکی از مهم ترین بخشهای راهبردی در اقتصاد هر کشور، بخش نظامی آن کشور است. از اینرو دولتها بخش قابل توجهی از مخارج و توان خود را صرف موفقیت این بخش در انجام ماموریتهای خود میکنند. یکی از مبادی که بخش نظامی کشورها می تواند در تامین هزینههای خود گام مهم و مؤثری برداشته و هم چنین اقتدار و قدرت خود را به منصه ظهور برساند، صادرات است. بنابراین صادرات امروزه دغدغهای مهم برای بسیاری صنایع نظامی بوده و توجه زیادی را به خود معطوف نموده است. یکی از عوامل موفقیت صادرات، شناسایی خواسته های مشتریان و تامین آنها و همچنین رفع چالشها و مشکلات احتمالی آنان است. لذا در این راستا مقاله پیش رو سعی نموده تا با استفاده از روش شناسی کیفی به ویژه ابزارهای مصاحبه عمیق و پرسشنامه باز و با بهره گیری از روش تحلیل محتوا و نمودار خویشاوندی آسیبهای مترتب بر امر صادرات نظامی ایران را شناسایی و طبقه بندی نموده و ضمن تعیین ضریب اهمیت آسیبها و میزان شدت آن ها با استفاده از روش های کمی، با بهرهگیری از ماتریس تطبیقی نتایج، آسیب ها از حیث اولویت و اضطرار دسته بندی نماید. جامعه آماری مورد نظر برای این پژوهش را در دو مرحله 36 نفر از خبرگان داخل کشور )با نرخ همکاری 36 درصد( و 56 نفر از مشتریان خارجی)با نرخ همکاری 36 درصد( تشکیل می دهند. <br />نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن است که از نگاه کارشناسان داخلی 5 مورد آسیب و از منظر کارشناسان خارجی 4 مورد آسیب در سطح بحرانی بوده و نیاز ویژه ای به بررسی و مرتفع شدن آن ها وجود دارد.
آسیب شناسی,صادرات,بخش نظامی,سازمان مادر تخصصی,روش شناسی کیفی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1922.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1922_0b3937506cdc90efaeb808fc68b0162c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
الگوی یکپارچه راهبردهای تولید بازاریابی و کسب و کار و تأثیر آنها بر عملکرد سازمان
89
116
FA
سید محمد
اعرابی
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
امیر
مصطفوی
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه
mostafavi_am@yahoo.com
ایجاد هماهنگی در نگرش ها و الگوهای مختلف و ارائه منطق مشترک در مسائل مدیریتی یکی از چالش های فراروی مدیریت در دوره کنونی است. این تحقیق الگویی هماهنگ از راهبردهای تولید در ارتباط با راهبردهای کسب و کار و بازاریابی را ارائه می کند که مطابق نتایج حاصل از تحلیل داده ها، این هماهنگی تأثیر معناداری در عملکرد سازمان دارد. راهبرد این پژوهش، پیمایش است که از روش کمی استفاده می کند. تحقیق حاضر براساس نتیجه، توسعه ای؛ بر اساس هدف، تبیینی توصیفی؛ بر اساس نوع داده، کمی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران یا کارشناسان شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار کشور است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جهت ارزیابی عملکرد، شاخص رشد فروش نسبت به صنعت انتخاب گردید لذا داده های مربوط به فروش شرکت و صنایع از صورتهای مالی بین سالهای 38 تا 33 جمع آوری گردید. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی )آزمون مقایسه میانگین نمونههای مستقل، تحلیل واریانس، آزمونهای تعقیبی و همبستگی(استفاده شده است. در نهایت با توجه به نتایج آزمون فرضیه ها، الگوی هماهنگ راهبرد تولید را مورد تائید قرار گرفت و مشخص گردید که شرکتهایی که دارای ترکیب هماهنگی از راهبردهای تولید، کسب وکار و بازاریابی هستند دارای عملکرد بالاتری می باشند.
راهبرد تولید,هماهنگی راهبرد,رقابت پذیری,راهبرد کسب و کار,راهبرد بازاریابی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1929.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1929_7f841c966a0fed597ffd1fa605586db4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
پیش زمینه ها و پیامدهای بدبینی سازمانی مورد مطالعه : کارکنان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
117
139
FA
مهدی
حقیقی کفاش
استادیار هیات علمی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
m.haghighi@atu.ac.ir
نادر
مظلومی
استادیار هیات علمی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
mazlomi@atu.ac.ir
فرزانه
میرزا محمدی
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه علامه طباطبایی
zarzaneh_mirzamohammadi@yahoo.com
این که آیا مدیران منابع انسانی باید نگران بدبینی کارکنان به سازمان باشند یا برای پاسخ به بدبینی تلاش کنند تا حد زیادی بستگی به این دارد که آیا بدبینی اثرات منفی بر کارکنان یا سازمان دارد یا نه. تحقیقات متعددی نشان داده اند که بین بدبینی سازمانی و بسیاری از متغیرها مثل رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بیگانگی از سازمان، رفتار شهروندی سازمانی و بسیاری از متغیرهای دیگر ارتباط وجود دارد. همان طور که تحقیقات مختلف نشان داده اند بدبینی با پیامدهای منفی مختلفی برای کارکنان مرتبط است. کارکنانی که به سازمانشان بدبین هستند احساسات منفی متنوعی شامل اضطراب، نفرت، و حتی احساس شرمندگی هنگام فکر کردن به سازمان را تجربه می کنند. این عواطف و باورهای منفی منجر به فرسودگی عاطفی کارکنان و افسردگی آنان می شود. در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی پیش زمینه ها و پیامدهای بدبینی سازمانی کارکنان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان پرداخته شود. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که انحراف از قرارداد روانشناختی، عدالت سازمانی و حمایت <br />سازمانی درک شده بر بدبینی سازمانی کارکنان تأثیر می گذارند. هم چنین ، بدبینی سازمانی بر تعهد سازمانی، رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتار کاری مخرب کارکنان تأثیرگذار است.
بدبینی سازمانی,عدالت سازمانی,قرارداد روانشناختی,تعهد سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,رفتار کاری مخرب
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1937.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_1937_c377af7738dd1e3f2760552226b31687.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
اثرات پیمان های راهبردی بر روابط بین یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد مالی شرکت
141
166
FA
بهمن
حاجی پور
استادیار مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز
مرتضی
کرد
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید چمران اهواز
tarisha88@gmail.com
دستیابی به عملکرد مالی برتر یکی از موضوعات مورد علاقه شرکت ها و محققان رشته مدیریت است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکتهاست. و این که "آیا این اثرات به دلیل ارتباط شرکت با هم پیمانان بهبود پیدا میکند؟" الگوی تحقیق روی 501 نمونه از شرکتهایی که دارای پیمان راهبردی بودهاند با استفاده از الگویابی معادله مورد آزمون قرار )PLS( ساختاری و بر اساس روششناسی کمترین مربعات بخشی گرفت. تحلیلها نشان داد که یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکت ها اثر مستقیم دارد. ضمن این که مشخص شد یکی از منابع خارجی قابل اتکا برای یادگیری و نوآوری خارجی شرکت ها پیمان راهبردی است. به طوری که تشکیل پیمان های راهبردی باعث بهبود روابط بین یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد مالی می شود.
یادگیری سازمانی,نوآوری,پیمان های راهبردی,عملکرد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2456.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2456_1568b6fb8fad8527e47b9db0802f72d4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
21
64
2011
08
23
ارزیابی فازی سطح نیاز به چابک شدن در سازمان های تولیدی
167
193
FA
علیرضا
شهرکی
استادیار دانشگاه آزاد زاهدان گروه صنایع
سمیه
قاسمی فرد
کارشناس ارشد مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری
s.ghasemifard@gmail.com
تغییر، یکی از بزرگ ترین خصوصیات سازمان ها در حوزه رقابتی امروز است. سازمان ها تغییر را در ابعاد مختلفی چون تغییر در تقاضای و نظر مشتریان، نوآوری های فناوری و محیط های متغیر تجربه می کنند و جهت انطباق با محیط دائماً متغیر و آشفته کسب وکار در تلاش برای تغییر اولویت ها، دیدگاه های استراتژیک و مدل های سنتی شان می باشند. بنابراین در طی چند دهه گذشته، صحنه تولید به سمت نوع نسبتاً جدیدی از پارادایم تولید با نام چابکی سمت گیری کرده است. چابکی به عنوان پارادایم قرن 12 ، توانایی سازمان برای پاسخ به تغییر<br />است تا فرصت هایی را که بر اساس این تغییر ایجاد می شود مورد بهره برداری قرار دهد. مطالعات بسیاری در ارتباط با این استراتژی برنده و چابک سازی سازمان ها
ونیز ارزیابی سطح چابکی در سازمان ها انجام شده است . اما نکته مهمی که چندان مورد توجه قرار نگرفته این است که آیا چابک سازی یک سازمان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر فعالیت و رقابت در عرصه اقتصاد جهانی است؟ در این مقاله،سعی شده است با شناسایی متغیر های محیطی کارخانه بسپار سازه از گروه کارخانجات پارت لاستیک به عنوان محرک های چابکی و تعیین وزن اهمیت ونرخ عملکرد هر یک از این محرک ها و ترکیب آن ها با به کاربستن اعداد فازی شاخصی برای ارزیابی سطح چابکی مورد نیاز سازمان مورد مطالعه ارائه گردد.
چابکی,منطق فازی,رتبه عملکردی,وزن اهمیت,شاخص چابکی فازی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2458.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2458_c2253029c81f1775c5337fc132b08e1a.pdf