دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
29
95
2020
03
20
تحلیل ابعاد کلیدی رفتارسازمانی در پیادهسازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان
9
46
FA
سیدعلی اکبر
افجه
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، دانشکده مدیریت و حسابداری
زینب
حسن زاده
دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، تهران
zeinab.hassanzadeh2@gmail.com
ابوالحسن
فقیهی
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ، دانشکده مدیریت و حسابداری
اکبر
عالم تبریز
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری
a.tabriz@sbu.ac.ir
10.22054/jmsd.2020.35366.2948
<span lang="FA">مدیریت عملکرد</span><span lang="FA">کارکنان یکی از مهمترین پیشرفتهای اخیر در حوزه منابع انسانی سازمانهاست. از مهمترین جنبه ها در پیاده سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان، توجه به ابعاد رفتارسازمانی است. با این حال تاکنون درخصوص تحلیل ابعاد کلیدی رفتاری در پیاده سازی موفق مدیریت عملکرد کارکنان بررسی جامعی</span><span lang="FA">در ادبیات این حوزه انجام نشده است. در این پژوهش ابتدا</span><span lang="FA">با مطالعه ادبیات تحقیق 5 بعد کلیدی رفتار سازمانی در این حوزه شناسایی شد. در بخش کیفی پژوهش، با مصاحبه با 16 نفر از متخصصین سازمان مورد مطالعه، داده ها به روش تحلیل تم بررسی و مدل مفهومی استخراج گردید. در بخش کمی، با توزیع پرسشنامه در بین 200 نفر از مدیران و کارکنان، داده ها به روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار </span><span dir="LTR">AMOS</span> <span lang="FA">بررسی گردید که نتایج حاصل ازشاخص های نکویی برازش، تایید کننده اعتبار مدل استخراج شده بود. در پایان وضع موجود سازمان مورد مطالعه در هریک از ابعاد مدل با استفاده ازنرم افزار </span><span dir="LTR">SPSS</span><span lang="FA"> تحلیل گردید. </span>
مدیریت عملکرد کارکنان,ابعاد کلیدی رفتار سازمانی,تحلیل تم,تحلیل عاملی تاییدی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11127.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11127_17be39cf5fc4b2ff0e8ce86f8c10a1c8.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
29
95
2020
03
20
تاثیر رفتار شبکه ای بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی
49
81
FA
مهدی
یزدان شناس
0000-0003-0303-601X
1. استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
dehghanan@atu.ac.ir
سعید
باباخانی
کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
ashkanimahdi@ut.ac.ir
10.22054/jmsd.2020.25311.2436
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از همینرو و به منظور غنیتر کردن تحقیقات در این رابطه و همچنین جهت توسعه مفهوم رفتار شبکهای و تاثیرات آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شبکهای نمایندگان فروش بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها صورت گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری خوشهای از میان نمایندگان فروش شرکت بیمه پارسیان گردآوری شده و با استفاده از تحلیلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین انواع تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر، هنجاری) است. همچنین رضایت شغلی نمایندگان فروش به عنوان متغیر میانجی، نقش تعیین کنندهای در رابطه میان انواع رفتار شبکهای و انواع تعهد سازمانی آنها دارد.
رفتار شبکه ای,تعهد سازمانی,رضایت شغلی,استراتژیهای رفتاری,شرکت بیمه پارسیان
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11128.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11128_306f0e487ac1a912387e78bf3d2fbbff.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
29
95
2020
03
20
مدل انباشت سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد
79
102
FA
حیدر
صیدزاده
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان،
h.seidzadeh@areeo.ac.ir
محمد
حکاک
0000-0002-3650-3107
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان
hakkak.m@lu.ac.ir
رضا
سپهوند
0000000222176029
استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان
mrezasep@yahoo.com
حجت اله
وحدتی
0000-0003-2859-2901
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان
vahdati.h@lu.ac.ir
10.22054/jmsd.2020.37205.3066
تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل انباشت سرمایه مسیر شغلی مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی، اجرا و برای این منظور، از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. به این صورت که ابتدا سرمایههای مسیر شغلی و مولفههای آنها از طریق بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان شناسایی گردیده و با روش دلفی فازی تایید شدند؛ سپس، مدل انباشت سرمایه مسیر شغلی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، طراحی شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی بوده که با نمونهگیری هدفمند به شیوه قضاوتی، 15 مدیر ارشد به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدهاند. بر اساس یافتههای پژوهش، سرمایه انسانی اثرگذارترین و سرمایههای اطلاعاتی، معنوی و علمی- آکادمیک کم اثرترین سرمایههای مسیر شغلی هستند. همچنین، تحلیل MICMAC نشان میدهد که سرمایههای اطلاعاتی،معنوی و علمی- آکادمیک در خوشه وابسته، سرمایههای اجتماعی، سیاسی، روانشناختی و هوشی در خوشه پیوندی و سرمایههای انسانی و سازمانی در خوشه مستقل قرار میگیرند
سرمایه مسیر شغلی,مدلسازی ساختاری تفسیری,مدیران ارشد,وزارت جهاد کشاورزی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11129.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11129_9f5d9d832a42ad50f842710379f786fe.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
29
95
2020
03
20
بررسی تاثیر ریسک های منابع انسانی بر سرمایه انسانی با نقش میانجی ضربه روحی سازمانی
103
135
FA
سید نجم الدین
موسوی
0000-0002-6969-7729
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم و اقتصاد اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد
mousavi56@yahoo.com
سیده نسیم
موسوی
0000-0001-8124-2180
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک، دانشکده مبتکران، دانشگاه آزاد واحد ملایر
mousavi58@yahoo.com
10.22054/jmsd.2020.41812.3292
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریسک های منابع انسانی بر سرمایه انسانی با نقش میانجی ضربه روحی سازمانی است. این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش350 نفر از کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه لرستان است. برای تعیین حجم نمونه فرمول کوکران به کار گرفته شد و تعداد نمونه 126 نفر برآورد شد. نمونه گیری در این تحقیق به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه است. روایی پرسشنامه ها با به کارگیری روش اعتبار محتوا و پایایی آن ها با محاسبه آلفای کرونباخ تائید شد. در این پژوهش، برای بررسی و آزمون فرضیه ها و مدل مفهومی، رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزارهای Smart Pls2 و SPSS 19 به کار گرفته شد. نتایج بررسی فرضیه ها نشان داد ریسک های منابع انسانی بر سرمابه انسانی تاثیر مثبت و معنی داری دارد. به علاوه مقایسه نتایج نشان داد از میان ابعاد ریسک های منابع انسانی، ریسک برون داد و ریسک های دیدگاه کارکنان از بالاترین اهمیت برخوردار است. هم چنین نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که ضربه روحی سازمانی نقش میانجی در تاثیر ریسک های منابع انسانی بر سرمایه انسانی دارد.
"ریسک های منابع انسانی","سرمایه انسانی","ضربه روحی سازمانی","شرکت صنعت نفت"
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11130.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11130_3eabca4dd41a5dd6fda224be36a49332.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
29
95
2020
03
20
بررسی تاثیر عوامل اجتماعی- فرهنگی بر سلامت سازمانی با نقش میانجی ارزشمحوری
137
160
FA
حسین
عظیمی
0000-0002-8282-4569
دانشیار گروه مدیریت و حسابداری دانشکده علوم انسانیِ دانشگاه زنجان
h.azimi@znu.ac.ir
مصطفی
جعفری
استادیار گروه مدیریت و حسابداری دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان
strategy2000ir@yahoo.com
لیلا
فلاحی
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه زنجان
falahi_leila@znu.ac.ir
10.22054/jmsd.2020.43485.3358
این پژوهش برای بهدست آوردن درک درستی از ارتباط بین عوامل اجتماعی-فرهنگی و سلامت سازمانی با نقش متغیر میانجی ارزشمحوری صورت گرفت. زیرا که شناخت روابط بین این متغیرها، در دنیای متلاطم امروز، برای بقای سازمانها امری لازم و ضروری تلقی میشود. پژوهش کاربردی حاضر از لحاظ روش، توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان سازمانهای منتخب شهرهای مراغه و زنجان بودند. برای توزیع پرسشنامههای پژوهش تعداد 443 نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقهای تصادفی از بین جامعه آماری انتخاب شدند. پرسشنامهها دارای پایایی و روایی مناسب بوده و جهت آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS20 و PLS استفاده شد. آزمون فرضیهها نشان داد اگر متغیر ارزشمحوری در تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگیبر سلامت سازمانی وارد مدل شود، میزان تأثیر عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سلامت سازمانی از طریق نقش متغیر میانجی ارزشمحوری با مقدار 66/0 مشخص میشود در حالیکه این مقدار از مقدار مربوط به تأثیر مستقیم عوامل اجتماعی-فرهنگی بر سلامت سازمانی که 19/0 میباشد، بیشتر است. همچنین میانگین متغیرهای وابسته اجتماعی-فرهنگی، سلامت سازمانی و ارزشمحوری درسازمانهای مورد بررسی با استفاده آزمون آنووا به ترتیب برابر با 39/4، 64/3 و 47/3 میباشد.
سلامت سازمانی,عوامل اجتماعی-فرهنگی,ارزشهای محوری سازمان,ویژگیهای دموگرافیک
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11131.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11131_399ab4deff18e230eafc1a8ba0bf39c3.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
29
95
2020
03
20
تأثیر دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روانشناختی
161
185
FA
مهدی
دهقانی سلطانی
0000-0002-8022-894X
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
ma.dehghani22@yahoo.com
مهدی
جنیدی جعفری
0000-0001-9184-7618
دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
m.joneidi@atu.ac.ir
10.22054/jmsd.2020.41761.3288
اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 828 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد دلبستگی شغلی تأثیر مثبت معناداری بر سرمایه روانشناختی دارد. سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین دلبستگی شغلی و بهزیستی و کنترل بر کار ایفاء مینماید. از طرفی نتایج بیانگر آن است که بانکها برای ارائه خدمات مشتریمدار باید برنامه جذب و بکارگیری کارکنان با سرمایه روانشناختی بالا را در دستور کار قرار دهند، چرا که این افراد از منظر روانشناختی دارای شور و حرارت و جذب در کار خود بوده و موجب ارتقاء بهزیستی و کنترل بیشتر بر کار خود خواهند بود.
دلبستگی شغلی,سرمایه روانشناختی,کنترل بر کار,بهزیستی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11132.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_11132_252cd79da59921187037025569d1b0ea.pdf