دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
12
46
2005
08
23
بررسی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان
1
30
FA
سید محمد
اعرابی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
محسن
ورزشکار
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، آشنایی با اصول، قواعد و فنون خاص مورد نیاز این گونه از پژوهشها است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان است. به همین منظور در پژوهشی که این مقاله بر مبنای آن تدوین شده است، ابتدا سعی شده تا مدلهای موجود در زمینه رضایت و وفاداری مشتریان شناسایی و پس از ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از این مدلها، مناسبترین مدل به عنوان مدل نظری پژوهش انتخاب شود. سپس عوامل معرفی شده در مدل نظری پژوهش بر روی جامعه آماری مورد نظر که مشتریان محصولات شرکت صنعتی بوتان بوده اند، مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و در انتها عوامل شناسایی شده بر اساسی میزان اهمیت رتبه بندی شده است.
مشتریان,وفاداری مشتریان,بازاریابی,سازمان
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4951.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4951_a6b9b66399f9e321bf08ecef240275f4.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
12
46
2005
08
23
بررسی و ارزیابی ساختار سازمانی نظام بانکداری کشور برای دستیابی به الگوی بهینه
31
59
FA
محمد
حمیدی زاده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
این پژوهشی برای شناخت وضعیت کنونی ساختار سازمانی نظام بانکداری کشور از منظر سطح و درجه پیچیدگی، رسمیت و تمرکز در حوزه پنج بانک تجارت، سپه، صادرات، ملت و ملی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را این پنج بانک تشکیل می دهد که از نظر تعداد شعب و تعداد کارکنان حدود ۸۰٪ پوشش صفت تحت مطالعه را دارند.
نوع پژوهشی براساس هدف، توسعه ای، براساس روش توصیفی علی مقایسه ای و اقدام پژوهی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه هایی در زمینه تعیین میزان پیچیدگی و تمرکز و سنجش میزان رسمیت استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تحلیل یافته ها از شاخص های توزیع حد متوسط و پراکندگی بهنجار سازی سازه و آزمون ناپارامتری فریدمن برای تعیین پذیرش یا رد تفاوت موجود در ساختار سازمانی بانکها استفاده شد.
اجرای سالانه عملیات میدانی این طرح پژوهشی و مقایسه یافته های آنها با یکدیگر، بررسی و مطالعه روند تغییر رفتار سازه های چهارگانه ساختار سازمانی بانکها می تواند بهره گیری از نتایج پژوهش را مستمر نماید.
ساختار سازمانی,نظام بانکداری,الگوی بهینه
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4952.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4952_467807aa58b233728297309d59808bd7.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
12
46
2005
08
23
فرهنگ سازمانی یادگیرنده، راهبردی اثر بخش جهت حفظ، بقاء و توسعه سازمان ها در شرایط محیطی ناپایدار
60
86
FA
علیرضا
نادری خورشیدی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه یکی از عوامل مهم ترغیب کننده یادگیری سازمانی که باعث نشر و تعمیم رفتارهای جدید در جهت سازگاری با محیط خارجی و انسجام دهی درونی سازمان در موقعیت رقابتی می شود متغیر فرهنگ سازمانی است. این مقاله ضمن بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی یادگیرنده و تجربیات عملی و نظری سازمان های موفق در این مورد، به دنبال آن است که فرهنگ سازمانی شرکت ایران خودرو را به عنوان یک عامل یکپارچه ساز، بررسی کند و با عنایت به ویژگی های فرهنگ سازمانی یادگیرنده در شرایط ناپایدار و رقابتی، موانع فرهنگ سازمانی شرکت را برای رسیدن به موقعیت رقابتی در دو بعد "چگونه رفتار کردن" و "چگونه اداره کردن " مورد بررسی قرار دهد و در پایان با تعیین شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب، راهبرد های مناسبی را برای گذر از وضع موجود و درک چگونگی ورود به موقعیت رقابتی ارائه می دهد.
فرهنگ سازمانی یادگیرنده,شرایط محیطی ناپایدار,توسعه سازمان,بقاء سازمان
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4953.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4953_111e4a22eab5643997a219593b6887ed.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
12
46
2005
08
23
ارائه یک مدل ریاضی جهت سنجش رضایت فردی در سیستمهای اقتصادی - اجتماعی
87
110
FA
محمدتقی
تقوی فرد
0000-0002-4212-2079
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
dr.taghavifard@gmail.com
حسین
عصاره
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه همگام با تمرکز بر مغز افزار و و تفوق منابع انسانی به عنوان مهمترین عناصر ایجاد کننده مزیت رقابتی سازمانها، مدیریت در تلاش است با شناخت هر چه بیشتر این منبع، زمینه های رشد و بالندگی آن را فراهم آورده و در محیط رقابتی فرصتهای بیشتری را در اختیار گرفته و منافع افزون تری حاصل نماید. مسلماً نخستین گام در توسعه منابع انسانی شناخت نیازهای فعلی نیروی انسانی سازمان و ارزیابی میزان رضایت آنها از وجوه مختلف سازمانی و طی آن تدوین استراتژی بهبود دهنده ابعاد مختلف سازمان با اتکاء بر اولویتها و عوامل مؤثر بر رضایت از دیدگاه نیروی انسانی میباشد.
در این مقاله بر اساسی مطالعه و بررسی تئوری های مختلف رضایت و انگیزش، در نگرش های مختلف مدیریت عوامل مؤثر بر رضایت فرد از سازمان شناسایی و با اعمال رویکرد سیستمی طبقه بندی می شوند، طی آن با در نظر گرفتن ویژگی های مطلوب جامعیت و انعطاف پذیری و تامین خصوصیت رفتاری سطح رضایت از عوامل مختلف مؤثر بر آن بنا به نظریه دو عاملی هرزبرگ، مدل عمومی تابع خطی رضایت و ابزار پرسشنامه ای جهت سنجش آن تدوین می گردد. در ادامه نیز پایایی و روایی مدل عمومی و ابراز سنجش مورد بررسی قرار گرفته که براساس نتایج حاصله تایید می گردد. سپس با استفاده از تکنیک ها و مفاهیم آماری و ریاضی، زمینه لازم جهت تجزیه و تحلیلی نتایج و برنامه ریزی بهینه منابع مختلف سازمان به منظور بیشینه سازی میزان رضایت پرسنل سازمانی فراهم آمده است.
مدل ریاضی,رضایت فردی,سیستم اقتصادی – اجتماعی,مزیت رقابتی,مغزافزار
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4954.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4954_101e6f5268097a4ebaf4df6d56a3936c.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
12
46
2005
08
23
مدل تصمیم گیری برون سپاری خدمات
111
134
FA
فرزاد
اشرفزاده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
برون سپاری به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری پیدا می کند. مدیران تجاری و صنعتی ضمن آنکه علاقه مندند از استراتژی برون سپاری استفاده کنند اما در عمل با مسایل و مشکلات مفهومی متنوعی در این زمینه روبرو هستند. متأسفانه مطالعات علمی معدودی در زمینه ی برون سپاری خدمات موجود است. در حالیکه پژوهشهای آکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه ی استفاده از برون سپاری در فعالیت های ساخت محصول موجود میباشد. در این مقاله پژوهشی مدل استراتژیک بنام ماتریس تصمیم گیری بیرون سپاری خدمات برای کمک به مدیران در برون سپاری خدمات ارایه می شود که از طریق آن می توان تصمیم گرفت که چه فعالیت های خدماتی باید برون سپاری شود و چه فعالیت های خدماتی باید در خود سازمان انجام پذیرد. این مدل که بر مشخصه های خدمت تاکید دارد بگونه ای طراحی شده است که در ضمن سادگی نگاهی فراگیر به موضوع داشته و به سه روش متفاوت "کیفی"، "وزنی " و "فازی" قابل استفاده میباشد. برای درک بهتر مدل هر سه روش با مثال هایی مورد بررسی قرار گرفته است تا بتواند به عنوان راه گشایی برای مدیران در بیرون سپاری خدمات، مفید واقع شود.
برون سپاری خدمات,مدل تصمیم گیری,ناهمگنی,ساختن
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4955.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4955_987010e396f961ed161eb054f6f16162.pdf
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
12
46
2005
08
23
طراحی مدل ریاضی ارزیابی محیط داخلی و خارجی سسیسستم آموزش علمی-کاربردی (جهت بکارگیری در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک)
135
168
FA
محمدرضا
اکبری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر از منظری تازه و با نگرشی سیستمی به فرآیند آموزش اقدام به طراحی الگویی برای ارزیابی و ارزشگذاری عوامل محیطی و محاطی مؤثر بر نظام آموزش علمی-کاربردی کرده است، به طوری که می توان با استفاده از شاخص های ایجاد شده در فاز شناسایی محیط فرآیند برنامه ریزی استراتژیک عوامل موثر محیطی و درون سازمانی را شناسایی و اندازه گیری کرد و نقاط قوت و ضعف سازمانی را تعیین، منابع و فرصت ها را مشخص کرده و تصویر روشنی از وضعیت نظام آموزشی ارائه کرد. همچنین به کمک تابع تولید و تابع سطح آموزش بدست آمده می توان سطح آموزش علمی-کاربردی یک سازمان آموزشی یا کشور را به عنوان یک فناوری (عامل تبدیل داده به ستاده) تعیین کرد و بسا ایجاد پایه ای قوی و مستند از اطلاعات بدست آمده براساس الگو می توان مسائل استراتژیک یک سازمان را شناسایی و از آن در ارزیابی و اتخاذ استراتژی های کار ساز آموزشی بهره گیری کرد. با نهادی شدن الگو در سیستم می توان از اطلاعات بدست آمده برای محاسبه بهره وری سیستم آموزش استفاده کرد. این مدل برای اولین بار شاخص های جزئی و کلی ارزیابی محیط و سیستم آموزشی را به صورت عددی برای تنظیم گزارش مدیریت و تغذیه سیستم بازخور ایجاد می کند. به علاوه با تدوین دیدگاه سیستمی عوامل موثر بر تولید دانش آموخته و توابع تولید دانش آموخته و تابع سطح آموزش را در قالب ریاضی شبیه سازی می کند. مضافا اینکه قالب اصلی الگوی ریاضی طراحی شده را می توان در سیستم های صنعتی و تولیدی برای شناسائی وضعیت محیط و سیستم به منظور برنامه ریزی بهبود و ارتقاء بهره وری سیستم بکار گرفت.
مدل ریاضی,ارزیابی محیط داخلی و خارجی,سیستم آموزش علمی - کاربردی,نگرش سیستمی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4956.html
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4956_8ecfc1505a60b4981c9c072b4f1e4d31.pdf