ORIGINAL_ARTICLE
نارسایی های ارزیابی عملکرد در مدیریت نتیجه گرا
مدیریت گرایی یا مدیریت دولتی جدید با بهره گیری از ساز و کارهای مدیریت بخش خصوصی کوشیده است تا اصلاحاتی را در مدیریت دولتی سازمان های بخش عمومی تحقق بخشد و با استدلالهایی که مصادیق آنها سازمان های بخش خصوصی بوده است توانسته است نظر سیاستگذاران عمومی را در کشور به خود جلب کند و این نکته مهم را نهفته بدارد که بخش دولتی ماهیتا متفاوت از بخش خصوصی بوده و نمی توان بی مهابا از شیوه های مرسوم آن در سازمان های دولتی بهره برد.
در این میان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی نیز در پرتو اندیشه مدیریت گرایی دچار تناقضاتی گردیده است که ناشی از توجه صرف به نتایج و آثار عملکردی سازمان های مذکور بوده است. پیروان مدیریت دولتی جدید بر این باورند که زمانی سازمان های دولتی را می توان موفق قلمداد نمود که نتایج و بازده عملکردی آنها قابل سنجش عینی مثبت باشد، این عامل سیاست ها و خط مشی های دولتی را نیز تحت تاثیر شدید قرار داده است. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن برشمردن مشکلات ارزیابی عملکرد در مدیریت دولتی نتیجه گرا یا مدیریت گرایی، پیشنهاداتی در زمینه رفع این مشکلات ارایه گردد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4773_9af9e1e2478cc3bc090572bf3f6fef85.pdf
2004-08-22
3
13
نارسایی
مدیریت
نتیجه گرا
ارزیابی
سیدمهدی
الوانی
alvani@qiau.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استراتژی توسعه ی صادرات غیر نفتی کشور بر اساس درآمد سرانه
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، صادرات غیر نفتی ایران را از دو دیدگاه ساختاری و یا عرضه مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش صادرات غیر نفتی ایران را از دیدگاه تقاضا مورد بررسی قرار داده و بر آن است تا بر اساس نظریه لیندر، تغییرات درآمد سرانه در ایران را بر صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی قاره اروپا به سوی قاره آسیا تغییر مسیر داده است. به عبارت دیگر همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری از ایران دارند به سوی کشورهایی که درآمد سرانه مشابه با ایران دارند سوق پیدا کرده است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4774_7c1c0074c7c2f1f06f2e698e313ce7ec.pdf
2004-08-22
15
35
استراتژی
درآمد سرانه
صادرات
غیر نفتی
ایران
سیدمحمد
اعرابی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
حسن
قاسمی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر متغیرهای کنترل استراتژیک بر اثربخشی شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس تهران (برای فاصله زمانی، 79-72)
این مقاله به منظور بررسی تاثیر بکارگیری متغیرهای کنترل استراتژیک بر اثر بخشی شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس تهران (برای فاصله زمانی، 79-1372) تدوین شده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که همه شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس، متغیرهای مذکور را بکار برده اند هر چند سطح آن مطلوب نیست. به علاوه اثربخشی شرکتهایی که متغیرهای کنترل استراتژیک را بیشتر بکار برده اند بیشتر است. به عبارت دیگر طبق نتیجه این پژوهش متغیر ملاک اثر بخشی رابطه مستقیمی با متغیرهای پیش بین کنترل استراتژیک دارد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4775_3e56a3e32e4f1066eb19a7d4a5351714.pdf
2004-08-22
37
68
متغیر کنترل
استراتژیک
بازار بورس
تهران
کنترل استراتژیک
حسین
رحمان سرشت
hrahmanseresht2007@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
محمودرضا
اسماعیلی
mesmaeili@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چارچوب های نهادی در نظام نوآوری: رویکردی تطبیقی به نقش دولت و مدیریت دولتی
رویکرد نظام ملی نوآوری نگاهی نو به تعامل میان اجزا درگیر در تولید و اشاعه نوآوریها در هر کشور دارد. کشورهای مختلف برای افزایش نوآوری و اقتصادی تر کردن روابط نظام نوآوری خود به طراحی نظام ملی نوآوری روی آورده اند. ایران نیز در یکی دو سال اخیر به سمت پایه گذاری این نظام به حرکاتی چند دست یازیده است. دست اندرکاران این حرکت نیازمند اطلاعات در مورد نحوه ی فعالیت این نظام در سایر کشورها هستند در این مقاله با مبنا قرار دادن یکی از محورهای نظام ملی نوآوری، یعنی چارچوب های نهادی آن نظام، نگاهی تطبیقی به چارچوب های نهادی شش کشور قبرس، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لهستان و اسکونی می پردازیم که همانند ایران در گامهای اولیه طراحی نظام ملی نوآوری خود هستند. هدف از این مقاله پژوهشی، ارایه نکاتی مفید برای طراحان و سیاستگذاران کشور است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4776_32f452489f7defb3c4af1f54a4fb3afa.pdf
2004-08-22
69
94
نظام ملی نوآوری
چارچوب نهادی
دولت
سطح اجرایی
موسسسه های اجرایی
مجموعه های مشاوره ای
حسن
دانایی فرد
hdanayee@impsc.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
سیدحمید
خدادادحسینی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رهبری تحول آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ):
نقش موثر مدیران و رهبران در تغییر و تحولات بنیادی در سازمان اجتناب ناپذیر است. نظریه های جدید رهبری سازمان هر روز افق های جدیدی را در نحوه ی اداره ی سازمان ها و حرکت آنها در مسیر رشد و توسعه می گشایند و به مدیران و رهبران آگاهی لازم را جهت رویارویی با تغییر و تحولات محیطی میدهند. این مقاله با ارائه تعاریف و مفاهیم الگوی رهبری تحول آفرین به عنوان یک نظریه جدید در مبحث رفتار سازمانی و رهبری به بیان دیدگاه های مختلف و پژوهش های انجام شده در این زمینه پرداخته و ابعاد مختلف و عوامل الگوی رهبری تحول آفرین را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه ابزار سنجش و ارزیابی این شیوه رهبری که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته برای آگاهی پژوهشگران داخل کشور آورده شده است تا مسیر پژوهش در این زمینه اندکی هموار شود. در پایان مقاله نیز ضمن نتیجه گیری پیشنهاد هایی برای کاربردی کردن این الگو در سازمان های اداری کشور ارائه می شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4777_5ca93acd383fead648824386da3e618f.pdf
2004-08-22
95
112
ابزار سنجش
تحول آفرین
رهبری
کاریزما
علیرضا
موغلی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت بومی: چالشها و راهکارها
سالهاست که الگوی مدیریت وارداتی غرب بی چون و چرا در کشورهای در حال توسعه به کار بسته می شود بی آن که اثر بخشی مورد انتظار را داشته باشد. سوالی که در این میان مطرح است آن است که چرا علیرغم سودمند بودن این الگوها در کشورهای مادر، جهانشمولی و انتقال پذیری آنها به دیگر کشورها با تردید و ناکامی مواجه شده است. هدف این مقاله بررسی ابعاد مختلف این پرسش و دست یافتن به پاسخ مناسب به آن است. در این راستا محدودیت ها و موانعی که خود را به عنوان مهم ترین چالش های انتقال و اقتباس از الگوهای مدیریت وارداتی مطرح می کنند با رویکردی محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرایند تاثیر گذاری فرهنگ ملی در ابعاد مختلف بر فرهنگ سازمانی به طور اعم و بر اقدامات و سبکهای مدیریت سازمان ها به طور اخص به شیوه ای تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. در جمع بندی تحلیل های ارائه شده که عمدتا با استفاده از تحقیقات هافستد صورت گرفته است بر دستیابی به نظریه ها و الگوهای مدیریت بومی به عنوان ضرورتی غیر قابل اجتناب تاکید گردیده و راهکارهایی ارائه شده است که می تواند بستر لازم برای تکوین الگوهای مدیریت بومی را فراهم آورد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4778_3e00d2fdd89ee3b42856c86cf46b1557.pdf
2004-08-22
113
137
راهکار
چالش
مدیریت بومی
فرهنگ سازمانی
حسن
لباف
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
محمدرضا
دلوی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی راهبردهای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک ایران
اگر چه بخش قابل توجهی از پژوهش های کشور در سالهای اخیر به مطالعه ی نقش و وظایف دولت در بستر سازی برای فعالیت های تولیدی اختصاص داشته است مطالعه ی سیاستها و ساز و کارهای حمایت از صنایع کشور بر حسب اندازه یا حجم فعالیت، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با نگاهی به رابطه ی دولت – صنعت که با بروز پدیده هایی چون: جهانی شدن تجارت و شکل گیری ائتلاف های پیچیده بین صنایع چند ملیتی، اهمیت روز افزونی یافته است، راهبردها و سازوکارهای حمایت از صنایع کوچک و ارزشیابی عملکرد سیاست های حمایتی گذشته را به عنوان چالش اصلی خود برگزیده است. این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی سیاست های حمایتی دولت در قبال واحدهای تولیدی کوچک را تعیین و با شناسایی زمینه هایی که از نگاه نهادهای متولی حمایت از صنایع کوچک دور مانده است راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان و صنایع کوچک تولیدی فعال در کشور ارائه کند. نتایج تحقیق حاکی از وجود تفاوت قابل ملاحظه بین انتظارات واحدهای تولیدی کوچک، و حمایت های بعمل آمده از آنها توسط نهادهای دولتی است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4779_362e58942e821d2f603f8b2fa8d4b675.pdf
2004-08-22
139
152
راهبرد حمایت
ایران
واحد تولید
کنترل کیفیت
شمس الدین
ناظمی
nazemi_shm@um.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مشتری مداری: رمز موفقیت سازمان های متعالی
از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی گردد تا بتوان در دنیای رقابت باقی ماند. از اینرو در این مقاله ابتدا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی و سپس مدلهای سنجش رضایت مشتری ارائه می گردد. قسمت پایانی مقاله نیز به نتیجه گیری و بحث در خصوص مشتری مداری بعنوان رمز موفقیت سازمان های متعالی اختصاص دارد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4780_2fb827a1b42077c4d9635e9b00f9ff49.pdf
2004-08-22
153
183
سازمان
مشتری مداری
رضایت مشتری
کیفیت
بهبود مستمر
اسدالله
کردنائیج
naiej@modares.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تجارت الکترونیکی و کشورهای در حال توسعه (پیشنهادهایی برای بهبود آن)
در این مقاله تعاریف متفاوتی از تجارت الکترونیکی مطرح می گردد و لزوم داشتن تعریفی واحد که حداقل در نهادهای متولی تجارت الکترونیکی یکسان باشد مورد توجه قرار می گیرد. دلیل واگرائی در تعاریف تجارت الکترونیکی نیز از دیدگاه های متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد. برای پردختن به موضوع تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه، داشتن آگاهی در مورد حجم، روند، بازیگران عمده و جایگاه فعلی کشورهای در حال توسعه در این زمینه به منظور تصمیم گیری بهتر و صحیح ضروری است. از این رو آمارهای متنوع و مفیدی در این باره ارایه شده است. مهمترین مرحله در بکارگیری تجارت الکترونیکی شناسایی موانع بکارگیری تجارت الکترونیکی و آگاهی از اثرات آن در نظام تجاری و اقتصادی کشور است. به همین دلیل این مباحث مورد توجه قرار گرفته اند. در پایان با توجه به نقش حیاتی و انکارناپذیر دولت، استراتژیها و راهکارهایی برای تسهیل بکارگیری تجارت الکترونیکی ارایه می شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4781_94cb1974776dc268aa270ea34c337de0.pdf
2004-08-22
185
216
تجارت الکترونیکی
اقتصاد
اینترنت
شهریار
عزیزی
s-azizi@sbu.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پردازش اطلاعات، کنترل و یادگیری در شرکت های چند ملیتی و فرا ملیتی
سازمان های چند ملیتی و فرا ملیتی، از پیچیده ترین سازمان ها هستند که مدیریت و کنترل آنها به سازوکارهای خاصی نیاز دارد. در این سازمان ها برای برقراری ارتباط میان واحدهایی که در سراسر دنیا پراکنده هستند با توجه به ساختارهای بین المللی آنها و محیط های جهانی، شیوه های مختلف پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد کنترل در این شرکتها با توجه به چندگانگی فرهنگی امری بسیار پیچیده به نظر می رسد. آنها برای ماندگاری خود در صحنه های رقابت جهانی به نوآوری و خلاقیت نیاز دارند بنابراین باید سازمان هایی یادگیرنده باشند. به واسطه یادگیرندگی، علوم و دانش بین واحدها جریان می یابد و به هم افزایی و ایجاد علوم جدید کمک می کند. در دهه های اخیر پژوهش و بررسی حول ماهیت این شرکتها، جایگاه ویژه ای را در میان پژوهش های اخیر سازمانی به دست آورده است و هر یک از صاحبنظران به فراخور علائق و تجارب خود و استفاده از تئوریهای مختلف اقتصادی و اجتماعی خصوصا در حوزه سازمان و مدیریت، به توضیح جنبه های مختلف ساختاری و کارکردی این شرکتها مبادرت کرده اند. در این مقاله با استفاده از تئوری نهادی، نظریه سازمان های اقتصادی، تئوری کارگزاری، دیدگاه مبتنی بر منابع، تئوری وابستگی به منابع و مدل رهبری روم – یتون، که توسط صاحبنظران این مقاله ارائه گردیده است فرایندهایی نظیر ارتباطات، پردازش اطلاعات، کنترل و یادگیری در این شرکتها، مورد بحث قرار گرفته است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4782_8c742c27df06501229cd20536e48fd0a.pdf
2004-08-22
217
242
شرکت فرا ملیتی
شرکت چند ملیتی
کنترل
پردازش اطلاعات
ارتباطات
منیجه
بحرینی زاده
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازنگری در مباحث رفتار سازمانی در عصر الکترونیک
بررسی اجمالی کتابهای رفتار سازمانی نشان می دهد که موضوع اینترنت و تجارت الکترونیک در آنها کمتر یا به هیچ وجه اشاره نشده است. چرا؟ شاید پدیده های جدیدی هستند. در واقع این مورد مثال بسیار مناسبی است برای تفهیم آنچه این روزها در کتابها و کلاسها به دانشجویان آموزش می دهیم؛ یعنی اینکه تغییر با سرعت شتابنده ای در جریان است. دو سال قبل چنانچه در یک دوره ی رفتار سازمانی از اینترنت بحث می شد هدف ارائه ی نمونه ای از تغییرات تکنولوژیک در محل کار بود. اینترنت را بیشتر متناسب طرح در دوره های نظام اطلاعات مدیریت می دانستیم. حتی برخی از دانشجویان، گرایش تحصیلی خود را با این عنوان می گذرانند. تجارت الکترونیک دنیای تجارت و بازاریابی را دگرگون کرده است.
در این بحث نویسنده تاثیر جهان الکترونیک را بر رفتار سازمانی نشان می دهد. آنچه وی انجام داده مروری پژوهشی بر زمینه های کاربرد تجارت الکترونیک، اینترنت و تاثیرات آن بر سازمان و کارکنان است. نویسنده امیدوار است زمانی که کار بر روی نسخه ی جدیدی از کتاب رفتار سازمانی را آغاز می نماید پژوهش های کافی وجود داشته باشد تا بتواند از آنها بهره گیرد. نکته دیگر، پیام وی به آنها توصیه می کند تا اثرات رایانه و اینترنت را بر موضوعات سازمان از رهبری گرفته تا طراحی کارهای گروهی مورد بررسی قرار دهند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4783_786e37af574d467ceb471c770a58decb.pdf
2004-08-22
243
266
سازمان الکترونیکی
عصر الکترونیک
رفتار سازمانی
بازنگری
اصغر
صرافی زاده
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR