ORIGINAL_ARTICLE
راهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت توجه خاصبر مراکز علمی و تحقیق و توسعه را برای کشور مشخص می سازد، و توجه خاصی رابه محققان و متخصصان فعال در این بخش می طلبد. از سوی دیگر نیز با توجه به هدف نیل به جایگاه اول اقتصادی کشور در منطقه در پایان دوره چشم انداز، بایدتوجه داشت که حضور سازما نها در بازارهای به شدت رقابتی امروز کاملاً وابسته به عملکرد مراکز تحقیق و توسعه م یباشد، زیرا امروزه بیشترین مزیت رقابتی برایشرکت ها بر پایه فعالیت های تحقیق و توسعه به دست می آید. از سوی دیگر مراکزتحقیق و توسعه به شدت به نیروی انسانی خود وابست هاند و عملکرد این نیروها نیز بهجهت نیاز به خلاقیت و نوآوری، در صورت به کارگیری یک راهبرد صحیح درمدیریت و رهبری آنان می تواند کاملاً بهبود یابد و موجب افزایش قابل توجهی درسرعت پیشرفت علمی گردد. در این پژوهش ضمن بررسی فعالیت های انجام شدهدر دنیا، به ویژگ یهای بومی و شرایط محیط داخل کشور نیز توجه گردیده است تا نتایج حاصل با نیازها و توانمندی های کشورمان بیشترین تطابق را داشته باشد.این پژوهش از حیث نتیجه از نوع کاربردی و توسع های، و از حیث هدف از نوع توصیفی است. از آنجا که این تحقیق تلاش داشته است تا با مطالعه ادبیات موضوع واطلاعات به دست آمده از مراکز تحقیق و توسعه به تبیین راهبرد های رهبری متخصصان بپردازد، می توان آنرا تحقیق توصیفی دانست، و از آنجا که نتایج به دستآمده از طریق پیمایش مورد آزمون قرار گرفت هاست، می توان استراتژی تحقیق را پیمایشی دانست. ضمناً این پژوهش به طور خاص در پژوهشگاه نیرو وابسته بهوزارت نیرو به انجام رسید هاست. جامعه آماری مورد مطالعه خبرگان موجود در بین مدیران ارشد و میانی پژوهشگاه نیرو بود هاند. این مطالعه از نوع تمام شماری بوده واز طریق مصاحبه انجام پذیرفت هاست. روایی و پایایی کلیه پیمایش ها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است. حاصل این مقاله تعیین راهبرد های مناسب و ارائه الگویی یکپارچه جهتراهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه و همچنین ارائه پارامترهای مؤثر در تعیین موقعیت راهبردی در این الگو م یباشد. ضمنا نتایج این تحقیق در پژوهشگاه نیرو وابسته به وزارت نیرو به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیقاتی کشور مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفته است
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4143_2d472bd3b8e58bf4e5d4c4c3f16c17d1.pdf
2010-04-21
1
35
مراکز تحقیق و توسعه
مدیریت کارکنان
رهبری محققان
(R&D)
رهبری
راهبرد های رهبری
سیدمحمد
اعرابی
1
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
حمیدرضا
پیرمراد
hrpirmorad@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
1. استیون . پی. رابینز مبانی رفتار سازمانی مترجم سیدمحمد اعرابی دفتر پژوهشهای فرهنگی
1
2. استونر، جیمز ای. اف. و همکاران، مدیریت، مترجم: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد
2
دوم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم، 1382
3
3. دفت، ریچارد ال. ، تئوری و طراحی سازمان، مترجم: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر
4
پژوهشهای فرهنگی، جلد اول، چاپ چهارم، 1389
5
4. فرد آر. دیوید مدیریت راهبردی مترجم: سید محمد اعرابی دفتر پژوهشهای فرهنگی
6
5. دبلیو. ریچارد اسکات سازمانها، سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز مترجم: م.ر.بهرنگی
7
6. استیفن پی. رابینز رفتار سازمانی مترجم: سید محمد اعرابی دفتر پژوهشهای فرهنگی 1389
8
7. ریچارد ال. دفت مبانی تئوری و طراحی سازمان مترجم: سید محمد اعرابی دفتر
9
پژوهشهای فرهنگی 1389
10
8. پیتر بامبرگر، لن مشولم راهبرد منابع انسانی مترجم: سید محمد اعرابی دفتر پژوهشهای
11
فرهنگی 1384
12
9. ریچارد اچ. هال سازمان، ساختار، فرآیند و ره آورد مترجم: سید محمد اعرابی دفتر
13
پژوهشهای فرهنگی 1384
14
10. Thomas E. Clarke -“WHY DO WE STILL NOT APPLY WHAT WE
15
KNOW ABOUT MANAGING R&D PERSONEEL?”Research -
16
Technology Management - March-April 2002
17
11. Thomas E. Clarke -“WHY DO WE STILL NOT APPLY WHAT WE
18
KNOW ABOUT MANAGING R&D PERSONEEL?”Research -
19
Technology Management - March-April 2002
20
12. Bernard L- Rosenbaum - “LEADING TODAY’S PROFESSIONAL”
21
13. Technology Management - March-April 1991
22
14. Charles F. Larson -“CRITICAL SUCCESS FACTORS FOR R&D
23
LEADERS” Research -Technology Management - November -
24
December 1996
25
15. David Campbell - “GOOD LEADERS ARE CREDIBLE LEADERS”
26
16. Research -Technology Management - September- October 1993
27
17. Thomas E. Clarke - “WHAT AN EFFECTIVE R&D TEAM/GROUP
28
LEADER DOES” Stargate Consultants Limited. Course – 2004
29
18. Thomas E. Clarke and Jean Reavley - “PROBLEMS FACED BY R&D
30
MANAGERS IN CANADIAN FEDERAL GOVERNMENT
31
LABORATORIES” R&D Management - January -1988
32
Howard Baumgartel - “LEADERSHIP STYLE AS A VARIABLE IN
33
RESEARCH ADMINISTRATION” Administrative Science Quarterly
34
(Vol. 1) - 1957
35
20. Susanne G. Scott and Reginald A. Bruce - “FOLLOEING THE
36
LEADER IN R&D: THE JOINT EFFECT OF SUBORDINATE
37
PROBLEM – SOLVING STYLE AND LEADER - MEMBER
38
RELATIONS ON INNOVATIVE BEHAVIOR” IEEE Transactions on
39
Engineering Management - February -1998
40
21. Teri J. Elkins and Robert T. Keller - “BEST PRACTICES FOR R&D
41
PROJECT LEADERS: LESSONS FROM THIRTY YEARS OF
42
LEADERSHIP RESEARCH”International Journal of Innovation and
43
Technology Management (Vol.1 No.1) - January -2004
44
22. Michael Maccoby - “SUCCESSFUL LEADERS EMPLOY
45
STRATEGIC INTELLIGENCE” Research -Technology Management -
46
May - June 2001
47
23. Ian C. Mac Millan and Rita Gunther McGrath - “NINE NEW ROLES
48
FOR TECHNOLOGY MANAGERS” Research -Technology
49
Management - May - June 2004
50
24. Michael Maccoby - “CREATING MORAL ORGANIZATIONS”
51
Research -Technology Management - January –February 2005
52
25. Michael Maccoby - “ONLY THE BRAINIEST SUCCEED”Research -
53
Technology Management - September–October 2004
54
26. Frank V. AtLee - “WHEN RESEARCH DIRECTORS TAKE OFF
55
THEIR LAB COATS” Research -Technology Management - May - June
56
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی سنجش و ارتقای درجه پایداری سازمانی با رویکرد مدیریت دانش
پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذی نفعان سازمان در طول زمان است. پایداری به توانایی سازمان در پایشفرصت ها، تغییرات، روندها و ریسک های محیط خارجی مرتبط است و با هدف ایجاد توازن بین منافع مالی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان در بلندمدت، مدیریت می شود. در این مقاله ابتدا آخرین الگوی مدیریت پایداری سازمان که توسط سازمان جهانی استاندارد ارائه شده، معرفی و سپس در قالب الگوریتم حل مسأله، الگویی برای سنجش و ارتقای درجه پایداری سازمان با رویکرد مدیریت دانش پیشنهاد شده است. اساس الگوی ارائه شده بر مدیریت دانش تغییرات محیطی سازمان استوار است. به منظور اعتبارسنجی و تأیید الگوی ارائه شده، درجه پایداری 52 سازمان دولتی دارای ساختار ما در تخصصی و ماهیت تولیدی با استفاده از این الگو مورد ارزیابی قرار گرفته است و نتایج بررسی، همبستگی بالای بین مدیریت دانش تغییرات محیطی و پایداری سازمان را تأیید می نماید.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4144_6597f8ed3eb64766d6e42aec566fc23b.pdf
2010-04-21
37
63
پایداری ١
مدیریت پایداری ٢-
مدیریت دانش
٣ سازمان جهانی استاندارد
عباس
افرازه
afrazeh@aut.ac.ir
1
استادیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهرا
AUTHOR
ساویز
محمدنبی
smnabi@aut.ac.ir
2
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
AUTHOR
سینا
محمدنبی
sina.mohammadnabi@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمدنبی، ساویز؛ ( 1388 )؛ ارائه مدلی برای سنجش و ارتقاء درجه پایداری سازمانی با
1
رویکرد مدیریت دانش؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی
2
امیرکبیر.
3
2. افرازه، عباس؛ ( 1386 )؛ مدیریت دانش (مفاهیم، مد لها، اندازه گیری و پیاده سازی)؛
4
انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
5
3. محمد سیروس، کاوه و امیرحسین صبور طینت؛ ( 1388 )؛ مدل مبنا برای مدیریت استراتژیک
6
در سازمان های ایرانی؛ انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ چاپ اول.
7
مدیریت کیفیت. ،ISO 4. محمدنبی، ساویز و مهسا ملک زاده؛ ( 1386 )؛ استاندارد 10014
8
راهنمایی هایی برای تحقق منافع مالی و اقتصادی؛ انتشارات سازمان صنایع هوافضا.
9
Ahmad, S. and Schroeder, R.G. (2002) The importance of recruitment
10
and selection process for sustainability of total quality management.
11
International Journal of Quality & Reliability Management Vol.19,
12
pp.540-550
13
6. Alavi, M. and Leidner, D.E. (2001), ‘‘Review: knowledge management
14
and knowledge management systems: conceptual foundations and research
15
issues’’, MIS Quarterly, Vol. 25 No. 1, pp. 107-36.
16
7. Aras, G. and Crowther, D. (2008) Governance and sustainability: An
17
investigation into the relationship between corporate governance and
18
corporate sustainability. Management Decision Journal Vol.46, pp.433-
19
8. Bateman, N. and David, A. (2002) Process improvement programmes: a
20
model for assessing sustainability. International Journal of Operations &
21
Production Management Vol.22, pp.515-526
22
9. Briffaut, J.P. and Saccone, G. (2002) Business performance sustainability
23
through process modeling. Measuring Business Excellence journal Vol.6,
24
10. Curry, A. And Kadasah, N. (2002) focusing on key elements of TQM –
25
evaluation for sustainability. The TQM Magazine Vol.14, pp.207-216
26
11. Daily, B.F. and Huang, S. (2001) Achieving sustainability through
27
attention to human resource factors in environmental management.
28
International Journal of Operations & Production Management Vol.21,
29
pp.1539-1552
30
Daniel, E.M., Hoxmeier, J., White, A. and Smart, A. (2004) A
31
framework for the sustainability of e-marketplaces. Business Process
32
Management Journal Vol.10,
33
13. Daub, C.H. and Ergenzinger, R. (2005) Enabling sustainable
34
management through a new multi-disciplinary concept of customer
35
satisfaction. European Journal of Marketing Vol.39, pp.998-1012
36
14. Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How
37
Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press,
38
Boston, MA.
39
15. Elias M.A. & Ghaziri, H. (2003). Knowledge management. Upper Saddle
40
16. Esquer-Peralta, J., Velazquez, L. and Munguia, N. (2008) Perceptions of
41
core elements for sustainability management systems (SMS). Management
42
Decision Journal Vol.46, pp.1027-1038
43
17. Gloet, M. (2006) Knowledge management and the links to HRM:
44
Developing leadership and management capabilities to support
45
sustainability. Management Research News Journal Vol.29, pp.402-413
46
18. Griffiths, A. and Petrick, J.A. (2001) corporate architectures for
47
sustainability. International Journal of Operations & Production
48
Management Vol.21, pp.1573-1585
49
19. Gutberlet, J. (2000) Sustainability: a new paradigm for industrial
50
production. International Journal of Sustainability in Higher Education
51
Vol.1, pp.225-236
52
20. Hansen, M.T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999), ‘‘what’s your strategy
53
for managing knowledge?’’, Harvard Business Review, Vol. 77 No. 2,
54
pp. 106-16.
55
21. Henderson, H. (2006) Twenty-first century strategies for sustainability.
56
Foresight Journal Vol.8, pp.21-38
57
22. Hui, L.T. (2008) Combining faith and CSR: a paradigm of corporate
58
sustainability. International Journal of Social Economics Volume:35,
59
pp.449-465
60
23. Jan Watson, (2003), Applying knowledge management: techniques for
61
building corporate memories Morgan Kaufman publishers, pp. 4, 5, 7.
62
24. Jones, P., Clarke-Hill, C., Comfort, D. and Hillier, D. (2008) Marketing
63
and sustainability. Marketing Intelligence & Planning Journal Vol.26,
64
pp.123-130
65
25. Kogut, B. and Zander, U. (1992), ‘‘Knowledge of the firm, combinative
66
capabilities, and the replication of technology’’, Organization Science,
67
Vol. 3 No. 3, pp. 383-97.
68
26. Macharzina, K. (1999), Unternehmensfu¨hrung: das Internationale
69
Management, wissen, Gabler, Wiesbaden, 3. Au.
70
27. Malhotra, Y. (2004), ‘‘why knowledge management systems fail? Enablers
71
and constraints of knowledge management in human enterprises’’, in
72
Koenig, M.E.D. and Srikantaiah, T.K. (Eds), Knowledge Management
73
Lessons Learned: What Works and What Doesn’t, Information Today,
74
Medford, NJ ,pp. 87-112.
75
28. Marcum, J.W. (2008) Partnering for innovation and sustainability. The
76
Bottom Line: Managing Library Finances Journal Vol.21, pp.82-84
77
29. Martina E. Greiner, Tilo Bohmann and Helmut Krcmar. (2007), A
78
strategy for knowledge management, Emerald, Journal of knowledge
79
management, vol.11, NO.6.
80
30. Muñoz, M.J., Rivera, J.M. and Jose M. Moneva (2008) Evaluating
81
sustainability in organisations with a fuzzy logic approach. Industrial
82
Management & Data Systems Journal Vol.108, pp.829-841
83
31. Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-creating Company –
84
How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford
85
University Press, Oxford.
86
32. O’Dell, C. and Grayson, C.J.J. (1998), If Only We Knew What We
87
Know: The Transfer of Internal Knowledge and Best Practice, The Free
88
Press, New York, NY.
89
33. Robinson, H.S., Anumba, C.J., Carrillo, P.M. and Al-Ghassani, A.M.
90
(2006) STEPS: a knowledge management maturity roadmap for corporate
91
sustainability. Business Process Management Journal Vol.12, pp. 793-
92
34. Robson, A., Prabhu, V.B. and Mitchell, E. (2002) TQM enablers and
93
business sustainability: An empirical study of the service sector in the
94
North East of England. International Journal of Quality & Reliability
95
Management Vol.19, pp.610-632
96
35. Rusinko, C.A. (2005) Using quality management as a bridge in educating
97
for sustainability in a business school. International Journal of
98
Sustainability in Higher Education Vol.6, pp.340-350
99
36. Saraiva, P.P. and Silva Serrasqueiro, Z.M. (2007) Corporate
100
Sustainability in the Portuguese Financial Institutions. Social
101
Responsibility Journal Vol.3, pp. 82-94
102
37. Searcy, C., Karapetrovic, S. and McCartney, D. (2008) Application of a
103
systems approach to sustainable development performance measurement.
104
International Journal of Productivity and Performance Management
105
Vol.57, pp.182-197
106
38. Standing, C. and Jackson, P. (2007) An approach to sustainability for
107
information systems. Journal of Systems and Information Technology
108
Vol.9 , pp.167-176
109
39. Sveiby, K.E. (1998), Wissenskapital - das unentdeckte Vermo¨ gen:
110
immaterielle Unternehmenswerte aufspu ¨ ren, messen und steigern,
111
Verlag Moderne Industrie, Landsberg/Lech.
112
40. TC 176, SC3, ISO 9004:2000, international organization for
113
standardization
114
41. Thaman, K.H. (2002) Shifting sights: The cultural challenge of
115
sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education
116
Vol.3, pp.233-242
117
42. Wiig, Karl; “successful knowledge management”, European management
118
journal, p.4; 1999.
119
43. Wilkinson, A., Hill, M. and Gollan, P. (2001) the sustainability debate.
120
International Journal of Operations & Production Management Vol.21,
121
pp.1492-1502
122
44. Zabel, H.U. (2005) A model of human behaviour for sustainability.
123
International Journal of Social Economics Vol.32, pp.717-734
124
45. Zainul Abidin, N. And Pasquire, C.L. (2005) delivering sustainability
125
through value management: Concept and performance overview.
126
Engineering, Construction and Architectural Management Journal
127
Vol.12, pp.168-180
128
46. Zink, K.J. (2007) from total quality management to corporate
129
sustainability based on a stakeholder management. Journal of
130
Management History Vol.13, pp.394-401
131
47. www.EFQM.org
132
ORIGINAL_ARTICLE
محیط مساعد کسب و کار، پیش نیاز توسعه کارآفرینی در ایران
تجارب توسعه کشورها و مطالعات نهادهای بی نالمللی مانند بانک جهانی نشان می دهد که محیط کس بوکار، بر توسعه کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد.محیط نامساعد کس بوکار، شرک تهای کوچک و متوسط و کارآفرینان را در مقایسه با شرکت های بزرگ در معرض مشکلات بیشتر قرار می دهد. بر این اساس، اخیراٌ توجه به محیط کس بوکار به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعهکارآفرینی مطرح شده است. به دلیل اهمیت محیط کسب و کار، هر ساله گزارش های متعدد بین المللی در زمینه رتبه بندی محیط کسب و کار کشورها منتشر می شود. این پژوهش با هدف ارزیابی محیط کسب و کار به عنوان پیش نیاز توسعه کارآفرینی، از دیدگاه کارشناسان داخلی انجام شده است. در این پژوهش بعد از بررسی الگوهای گوناگون محیط کسب و کار، الگوی سهولت کسب و کار بانک جهانی به عنوان الگوی مبنا انتخاب شد. سپس در چارچوب پژوهشی توصیفی پیمایشی دیدگاه 101 کارشناس بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد محیط کسب و کار کشور از نظر کارشناسان داخلی نامساعد ونامطلوب است. نتایج این پژوهش با رتبه بندی الگوی بانک جهانی و سایرالگوهای محیط کسب و کار هم گرایی دارد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4174_ee3f4c5f78ae53d53ab701d7df66c8f7.pdf
2010-04-21
65
89
محیط(فضای) کسب و کار
توسعه کارآفرینی
بانک جهانی
محمود
احمدپور داریانی
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
علی
داوری
alidavari2010@yahoo.com
2
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
قاسم
رمضانپور نرگسی
3
دانشجوی دوره دکتری مدیریت دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران ( 1388 ) پروژه مطالعه و بررسی فضای کسب و کار و
1
ارائه برنامه عمل جهت بهبود آن در ایران: مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی.
2
2. میدری، احمد و قودجانی، اصلان ( 1387 ) سنجش و بهبود محیط کسب و کار، سازمان
3
انشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران.
4
3. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور. ( 1383 ). برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و
5
فرهنگی کشور، تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
6
4. نصیری اقدم، علی( 1388 ) چارچوب طرح بهبود محیط کسب و کارو چگونگی اصلاحات،
7
بولتن تخصصی اقتصاد ایران، مرکز پژوه شهای مجلس
8
5. Business Environment Snapshots: Methodology Note (2009),
9
International International Finance Corporation Washington, DC,
10
6. Donor Committee for Enterprise Development or ODCED, (2008)
11
Supporting Business Environment Reforms: Practical Guidance for
12
Development Agencies, pp.12-14,www. Business-Environment. org
13
7. Dyck, A (2000) Privatization and Corporate Governance: Principles,
14
Evidence and Future Challenges, Harvard Business School, Boston.,
15
8. Gwartney, James D. etal, (2009), Economic Freedom of the World,
16
2009 Annual Report, Economic Freedom Network,
17
http://www.freetheworld.com
18
9. Klapper, L. (2006): Entrepreneurship: How Much Does the Business
19
Environment Matter? ,Washington, D.C.: The World Bank Group
20
Financial and Private Sector Development Vice Presidency
21
(Viewpoint Note Number 313), pp.1-2
22
10. Porter, Michael E.(2009) Competitiveness and the State of
23
Entrepreneurship in Saudi Arabia, pp.12-14,
24
http://www.isc.hbs.edu
25
11. Roland C. & Porter(2000) Microeconomic Competitiveness: Finding
26
from Executive Survey, World Economic Forum,
27
12. Terry, Miller & Holmes Kim R. (2010) 2010 Index 2010 Index of
28
Economic Freedom, The Heritage Foundation,pp.4&16
29
13. United Nations Industrial Development Organization or Unido (2008)
30
Creating an enabling environment for private sector development in
31
sub-Saharan Africa, Vienna,p.5 www.unido.org
32
14. World Bank (2009) Doing Business 2009, p.110,
33
www.worldbank.org,
34
15. World Bank (2010) Doing Business 2010, www.worldbank.org, p.128
35
16. World Economic Forum (2009) The Global Competitiveness Report
36
2009–2010, Switzerland, PP.3-7
37
17. World Economic Forum (2010) The Global Competitiveness Report
38
2010–2011, Switzerland, PP.186-187
39
18. Worthington, Ian and Britton, Chris(2006) The Business
40
Environment, Prentice Hall, Fifth edition,pp.500-508
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیرادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: ادارات کل (بنادر و دریانوردی) و (گمرک) استان گیلان بندر انزلی)
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر ادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی استان گیلان بندرانزلی « گمرک » و « بنادر و دریانوردی » سازمانی در ادارات کلاست. مبنای این پژوهش در واقع تأثیر لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری بهعنوان ایجاد کننده عدالت ساختاری در سازمانهای متأثر از این قانون به جزموارد خاص که قانونگذار از آن نام میبرد، در کنار عدالت اجتماعی متأثر از نوع برخورد مدیران بر رفتارهای شهروندی سازمانی است. پژوهش مذکور ازنظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. در این تحقیق از تعداد 359 نفر 186 نفر به عنوان نمونهپژوهش انتخاب شدند و از پرسشنامه به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس وآزمون دانکن استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این تحقیق برخلاف پژوهشهای مشابه در داخل و خارج از کشور که در آن ادراک عدالت توزیعی تا اندازهای توانایی تبیین رفتار شهروندی سازمانی را داشته است، ادراک عدالت توزیعی در سطح اطمینان 95 % تأثیر معناداری بر رفتارهای شهروندی سازمانی ندارد، اما سایر ابعاد ادراک عدالت سازمانی یعنی بینفردی، اطلاعاتی و رویهای بر رفتار شهروندی سازمانی همانند پژوهشهای مشابه تأثیر دارد. علت این امر آن است که رفتار شهروندی سازمانی رفتاری داوطلبانه است و بیشتر تحت تأثیر نحوه برخورد و تعامل سرپرستان و رویهها و خطمشیهای سازمان قرار دارد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4177_2f97518f6e403af939fcda3aa2b168a3.pdf
2010-04-21
91
120
ادراک عدالت سازمانی
ادراک عدالت ساختاری
ادراک عدالت اجتماعی
رفتار شهروندی سازمانی
حسین
گنجی نیا
dr-ganji@yahoo.com
1
دکترای مدیریت منابع انسانی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
AUTHOR
مهرداد
گودرزوند چگینی
2
دکترای مدیریت رفتار سازمانی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
AUTHOR
احمد
غفارزاده
3
کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
AUTHOR
ایران نژاد پاریزی، مهدی، پرویز ساسانگهر ( 1383 )، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل
1
چاپ هشتم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، انتشارات موسسه عالی بانکداری ایران
2
2. رابینز، استیفن. پی ( 1387 )، رفتار سازمانی مفاهیم، نظریه ها وکاربردها، ترجمه علی
3
پارساییان و سیدمحمد اعرابی، جلد اول: فرد، چاپ دوازدهم، تهران انتشارات دفتر
4
پژوهش های فرهنگی
5
3. مورهد،گریفین ( 1387 )، رفتارسازمانی، ترجمه سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده،
6
چاپ سیزدهم، تهران انتشارات مروارید
7
4. ابیلی، خدایار،کریمشاطری، علیرضا یوزباشی، حاتم فرجیده سرخی ( 1388 )، رفتار
8
ویژگیها، ابعاد، متغیرهای پیش شرط وپیامدها، اولین (OCB) شهروندی سازمانی
9
کنفرانس ملی مدیریت رفتارشهروندی سازمانی
10
5. اسمعیلیگیوی، محمدرضا ( 1387 )، کارکردهای درون سازمانی و برون سازمانی عدالت،
11
230-201، فصلنامه سیاسی اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم، شماره 8
12
6. امیرخانی، طیبه، علی اصغر پورعزت ( 1387 )، تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در
13
، پرتو عدالت سازمانی درسازمانهای دولتی، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1
14
7. پورعزت، علیاصغر، آرین قلیپور ( 1387 )، بررسی موانع ساختاری تحقق عدالت در
15
248 -231 ، سازمان، فصلنامه سیاسی اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم ، شماره 8
16
8. حسین زاده علی، ناصری محسن ( 1386 ) عدالت سازمانی، نشریه تدبیر، سال هجدهم،
17
23-18 ، شماره 190
18
9. دانایی فرد، حسن، عباس ابراهیمی بلوطبازه ( 1388 ) رفتار شهروندی درسازمانهای دولتی:
19
تأملی بر مبانی و رویکردهای تئوریک اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی
20
سازمانی
21
« عدالت سازمانی نقطه آغاز درگفتمان پیشرفت و عدالت » 10 . ذاکراصفهانی( 1387 )، سرمقاله
22
12-7، فصلنامه سیاسی اجتماعی برداشت دوم، سال پنجم ، شماره 8
23
11 . رحمانی، زینالعابدین، امیرعباس یزدانی، مصطفی قلیزاده ( 1388 ) بررسی موضوعی پول
24
چایی در سازمانها، معضل یا راهکار؟ اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی
25
سازمانی
26
12 . سرمقاله نشریه مطالعات دفاعی استراتژیک ( 1385 )، با عنوان "عدالت سازمانی والاترین
27
10- ارزش تفکرراهبردی"، 5
28
شائمی، علی، سمیه محمودی ( 1388 )، بررسی ارتباط رفتارشهروندی سازمانی با عملکرد
29
سازمان ها اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتارشهروندی سازمانی
30
- 14 . طاهری عطار، غزاله ( 1387 )، عدالت سازمانی، نشریه آموزش هماهنگ، شمارههای 202
31
10-8 ، 204 -203
32
15 . قلی پور، آرین، علیاصغر پورعزت ( 1387 )، پیامدهای احساس بیعدالتی سازمانی،
33
102- فصلنامه برداشت دوم سال پنجم ، شماره هشتم، 71
34
16 . کناریزاده، عبدالعلی ( 1385 )، مفهوم عدالت از نگاه برخی فیلسوفان اسلامی و غرب،
35
110-104 ، نشریه دانشپژوهان، شماره 8
36
17 . متقی، پیمان، زهرا علیپور درویشی، مصطفی ادیب ( 1388 )، اصطحکاک اجتماعی و
37
رفتار شهروندی درسازمان: تبیین نقش مدیریت منابع انسانی و ادراک عدالت، اولین
38
کنفرانس ملی مدیریت رفتارشهروندی سازمانی
39
18 . مختاریان پور، مجید ( 1387 )، بررسی موانع ادراکی تحقق عدالت در سازمان: تحلیل
40
200- منطقی فصلنامه سیاسی اجتماعی برداشت دوم سال پنجم، شماره هشتم، 163
41
19 . مقیمی، سیدمحمد( 1384 )، رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، مجله فرهنگ
42
48-19 ، مدیریت، سال سوم، شماره 11
43
20 . نعامی، عبدالزهرا، حسین شکرکن ( 1385 ) بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی
44
با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز مجله علوم تربیتی
45
92-79 ، و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، شماره 1
46
21 . قلیپور، آرین، علی پیراننژاد ( 1386 ) بررسی اثرهای عدالت در ایجاد و ارتقای خود
47
374-357 ، باوری در نهادهای آموزشی، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره
48
22. Bolino Mark & Turnley William (2003), "Going the extra mile:
49
cultivating and managing employee citizenship behavior",
50
Academyof Management Executive, Vol. 17, N.3, pp.60 - 71
51
23. Colquitt Jason A (2001)," On the Dimensionality of Organizational
52
Justice: A Construct Validation of a Measur", Journal of Applied
53
Psychology 2001, Vol. 86, No.3, pp.386 - 400
54
24. Colquitt, J.A., Conlon, D.E., Wesson, M.J., Porter, C.O.L.H. and Ng, K.Y.
55
(2001),"Justice at the millennium",a meta-analytic review of 25 years of
56
organizational justice research”,Journal of Applied Psychology, Vol. 86 No. 3,
57
25. Cropanzano, R. and Greenberg, J. (1997)," Progress in organizational
58
justice. tunneling through the maze",In I.T.Robertson AndC.L Cooper
59
(Eds.) International Review Of Industrial And Organizational Psychology,No
60
12, pp 317-372
61
26. Fernandes, Cedwyn and Awamleh, Raed (2006) ,"Impact of
62
organizational justice in an expatriate work environment",
63
Management Research News, Vol. 29 No. 11, pp. 701-712
64
27. F. Kristic Ian & Emelo Randy (2007)," mentoring and Organizational
65
Justice", Published byTriple Creek Associates, pp.1-18
66
(www.3creek.com )
67
28. Giap Bihn Nga & Hackermeier Iris & Jiao Xueli & Wagdarikar
68
Pramod (2005),"Organizational Citizenship Behavior and perception
69
of Organizational Justice in student jobs " psychology of excellence
70
M.A Ludwig- Maximilians - University Munich pp.1-14
71
29. Koopmann Richard (2001),"The Relationship between Perceived
72
Organizational Justice and Organizational Citizenshipbehaviors: A
73
review of the literature"Applied Psychology, M. S(Advised by
74
Dr.Richard Tafalla), pp.1-9
75
30. Lievens Filip & Frederik Anseel (2004),"Confirmatory factor analysis
76
and invariance of an organizational citizenship behaviour measure
77
across samples in a Dutch-speaking context ", Ghent University,
78
Belgium , Journal of Occupational and Organizational Psychology,
79
77, pp. 299–306
80
31. Masterson,S.S.(2001),"A trickle-down model of organizational
81
justice: Relating employees and customers' perceptions of and
82
reactions to fairness" , Journal of Applied Psychology, 86, 594-604
83
32. Moideenkutty Unnikammu ,(2006) Supervisory downward influence
84
and supervisor-directed organization Citizenship behaviors , Journal
85
of Organizational Culture, Communications and Conflict, Volume 10,
86
No. 1, Sultan Qaboos University
87
33. Nabatchi Tina & Blomren Bingham Lisa & Henning Good David
88
(2001), "Organizational Justice and Workplace mediation : a six
89
factor model",school of public and Environmental Affairs , Indiana
90
Conflict Resolution Institute , Indiana University , Bloomington ,
91
Indiana , USA International Journal of ConflictManagement Vol. 18
92
No. 2, pp. 148 -174
93
34. Noormala Amir Ishak & Syed Shah Alam (2009) "The Effects of
94
Leader-Member Exchange on OrganizationalJustice and
95
Organizational Citizenship Behavior : Empirical Study ",European
96
Journal of Social Sciences Volume 8, Number2 , pp.324-334
97
35. Shaiful Annuar Khalid & Hassan Ali & Mohammad Ismail &
98
Norshimah Abdul Rahman & Kamsol Mohamed Kassim & Rozihana
99
Shekh Zain (2009), "Organizational Citizenship Behavior Factor
100
Structure among Employees in Hotel Industry", International Journal
101
of Psychological StudiesVol. 1, No.1, pp.16 – 25
102
ORIGINAL_ARTICLE
ارتقای پژوهشهای تفسیری در سازمان: مروری بر مبانی فلسفی و فرایند اجرای روش پدیدارنگاری
پدیدارنگاری روشی است که در زمره روشهای پژوهش کیفی قرار میگیردو در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه 1970 در دانشگاهگوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوتیک پدیده در نزد افراد مختلف است. اساس این روش بر این موضوع استواراست که افراد مختلف میتوانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده داشتهباشند. پدیدارنگاری در پی احصا و طبقهبندی این تجارب مختلف است و در اینراستا، مصاحبههای انفرادی عمیق را به عنوان ابزار کسب داده به کار میگیرد.نتایج یک مطالعه پدیدارنگاری، تعداد محدودی طبقات توصیفی است که هر
یک معرف مفهومی متفاوت از یک پدیده معین در نزد گروه خاصی از افرادهستند. پدیدارنگاران همچنین برای ارایه تصویری کلی و چندبعدی از یک« فضای نتیجه » پدیده، طبقات توصیفی مذکور را در قالب چهارچوبی بزرگتر کهنامیده میشود، مرتبط و منظم میسازند. به این ترتیب نتایج مطالعاتپدیدارنگاری برای درک عمیق مفهوم یک پدیده از منظر گروه خاصی از افرادبسیار سودمند است
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4180_8e5b7079f0a890e2f3fae2c0a4fd73a8.pdf
2010-04-21
121
147
مطالعات کیفی
پارادایم تفسیری
پدیدارنگاری
نظریه گوناگونی
فضای نتیجه
حسن
دانایی فرد
hdanaee@modares.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
حسین
کاظمی
2
دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ستارزاده، نیلوفر؛ زمانزاده، وحید و زنوزی، آزاده ( 1386 ). بررسی تجارب جنسی زنان در
1
طی دوره پس از زایمان: یک مطالعه پدیدارشناسی. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی
2
.66- تبریز، دوره 29 ، شماره 3، صفحات 59
3
2. شعبانی ورکی، بختیار. ( 1385 ). منطق پژوهش در علوم تربیتی و اجتماعی؛ جهتگیری
4
نوی . ن مشهد: به نشر.
5
3. فانیان، نسرین و مهرابی، طیبه ( 1387 ). تجارب تیم روان پزشکی از کار تیمی در بخشهای
6
.136- روان پزشکی. تحقیقات علوم رفتاری، دوره 6، شماره 2، صفحات 129
7
4. فلیک، یو. ( 1382 ). درآمدی بر پژوه شهای کیفی در علوم انسان . ی ترجمه عبدالرسول
8
جمشیدیان، سید علی سیادت و رضا علی نوروزی. قم: سماء قلم.
9
5. فلیک، اوه ( 1388 )، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
10
6. Akerlind, G. (2005). Variation and commonality in
11
phenomenographic research methods. Higher Education Research &
12
Development, Vol. 24, No. 4.
13
7. Angles, J. M. (2007). The impact of shared leadership on the
14
effectiveness of self-managed work teams: A phenomenological study
15
(Doctoral dissertation). Available from Dissertation and Theses
16
database. (UMI No. 3277198).
17
8. Boon, S., Johnston, B., & Webber, S. (2007). A phenomenographic
18
study of English faculty’s conceptions of information literacy.
19
Journal of Documentation, Vol. 63, No. 2, pp. 204-228.
20
9. Bruce, C. (2003). Phenomenography in the centre for Information
21
Technology Innovation (CITI). Paper presented at the EARLI, SIG10
22
Conference, Canberra, December 2002.
23
10. Bruce, C., Pham, B. & Stoodley, I. (2002). The Collective
24
Consciousness of Information Technology Research: The Significance
25
and Value of Research Projects.
26
11. Henderson, C. (2002). Faculty Conceptions about the Teaching and
27
Learning of Problem Solving in Introductory Calculus-Based Physics.
28
Unpublished Doctoral Dissertation, University of Minnestoa, Twin
29
12. Johnson, P. & Duberley, J. (2000). Understanding Management
30
Research: An introduction to epistimology. Thousand Oaks: SAGE
31
Publication Ltd.
32
13. Kaapu, T., Saarenpää, T., Tiainen, T. & Paakki M-K. (2006), The
33
Truth is Out There - Phenomenography in Information Systems
34
Research. Proceedings of the 29th Information Systems Research
35
Seminar in Scandinavia, Helsingör, Denmark, 12-15.8.2006, 17 p.
36
Available at http://www.itu.dk/iris29/ IRIS29/14‐6.pdf
37
14. Marton, F. and Yan Pong, W. (2005). On the unit of description in
38
phenomenography. Higher Education Research & Development, Vol.
39
24, No. 4.
40
Marton, F. (1994). Phenomenography. In Husén & Postlethwait
41
(Eds.): The international encyclopedia of education. Oxford:
42
16. Marton, F. (1988). Phenomenography: a research approach to
43
investigating different understandings of reality. In Sherman &
44
Webb (Eds.): Qualitative research in education: focus and methods.
45
London: Falmer Press.
46
17. Marton, F. (1981). Phenomenography: describing conceptions of the
47
world around us. Instructional Science, Vol. 10, pp.177-200.
48
18. McAuley, J., Duberley, J. & Johnson, P. (2007). Organization
49
Theory: Challenges and Perspectives. Harlow: Pearson Education.
50
19. McKelvey, William. 2003. Postmodernism vs. Truth in Management
51
Theory. In E. Locke (ed.) Post Modernism and Management: Pros,
52
Cons and the Alternative. Research in the Sociology of Organizations.
53
Amsterdam, NL: Elsevier Science, 21: 113-168.
54
20. Myers, M. D. (1997). Qualitative Research in Information Systems.
55
Retrieved November 12, 2009 from
56
http://www.qual.auckland.ac.nz/.
57
21. Neuman, W. l. (1999). Social research methods: Qualitative and
58
Quantitative approaches (4th ed). Boston, MA: Allyn and Bacon.
59
22. Orgill, M. (2008). Phenomenography. Retrieved May 14, 2008 from
60
http://www.minds.may.ie/~dez/phenom.html.
61
23. Orlikowski, W. J. & Baroudi, J. J. (1991). Studying Information
62
Technology in Organizations: Research Approaches and
63
Assumptions. The Institute of Management Sciences
64
24. Osteraker, M. (2002). Phenomenography as a research method in
65
management research. Available at
66
www.ecsocman.edu.ru/images/pubs/2002/.../phenomenography.pdf.
67
25. Rose, E., Heron, J. L. & Sofat, I. (2005). Student Understandings of
68
Information Systems Design, Learning and Teaching: A
69
phenomenography approach. Journal of Information Systems
70
Education, Vol. 16, No. 2.
71
26. Richardson, j. T. E. (1999). The concepts and methods of
72
phenomenographic research. Review of Educational Research, Vol.
73
69, No. 1, pp. 53-82.
74
27. Salganik, M. J. & Heckathorn, D. D. (2004). Sampling and
75
estimation in hidden populations using respondent-driven sampling.
76
Sociological Methodology, Vo. 34, No. 1, pp.193-239.
77
28. Uljens, M. (1993). The essence and existence of phenomenography.
78
Nordisk Pedagogik, Vol. 13, No. 3.
79
29. Webb, G. (1997). Deconstructing deep and surface: Towards a
80
critique pf phenomenography. Higher Education, Vol. 33, pp. 195-
81
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و پیاده سازی سیستم سنجش کیفیت توزیع مرسولات عادی در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت سازمانهای خدماتی و تولیدی،ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان میباشد. شرکت پست جمهوری اسلامیایران نیز به مثابه اینگونه سازمانها با هدف ارائه خدمات پستی به آحاد مردم وافزایش سوددهی، تلاش لازم را در ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار مشتریان در واحدهای پستی دنبال مینماید. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی کیفیتپست، مدت زمان سیر مرسولات آن، از لحظه دریافت از فرستنده تا لحظهتحویل به گیرنده است. در این مقاله سیستمی به منظور تعیین و ارزیابی مدتزمان سیر مرسولات پست عادی بین نقاط مختلف کشور ارایه شده است. درپایان، خلاصهای از نحوه اجرای آزمایشی این طرح درشرکت پست جمهوریاسلامی ایران گزارش شدهاست.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4181_d7df2e5c1cae43f41b88b7204693cac6.pdf
2010-04-21
149
165
ارزیابی مدت زمان سیر مرسولات
پست عادی
رضایت مشتری
کاوه
شیبانی
1
∗ استادیار و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
AUTHOR
افسانه
واحدیان
2
کارشناس ارشد آمار و کارشناس پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
AUTHOR
امیر
صالحی پور
3
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
AUTHOR
محمد مهدی
پایدار
4
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی و اقتصادی مرکز تحقیقات مخابرات ایران
AUTHOR
پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، پژوهشکده پست، ( 1383 )، "سنجش مدت
1
زمان سیر مرسولات عادی بین مناطق پستی تهران".
2
2. پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، پژوهشکده پست، ( 1383 )، "سنجش مدت
3
زمان سیر مرسولات عادی بین مراکز استانهای کشور".
4
3. پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، پژوهشکده پست، ( 1383 )، سنجش مدت
5
زمان سیر مرسولات عادی بین تهران و شهرهای کشور.
6
4. مرکز تحقیقات پست، ( 1380 )، "استاندارهای رهسپاری کنترل کیفیت شبکه پستی
7
جهانی".
8
5. اداره کل مهندسی عملیات پست، ( 1383 )، "آزمون سنجش سرعت سیر مرسولات
9
عادی".
10
6. علی عمیدی، ( 1378 )، "نظریه نمونهگیری و کاربردهای آن"، جلد اول، مرکز نشر
11
دانشگاهی، تهران.
12
7. اداره کل مهندسی عملیات پستی، ( 1378 )،" طرح نمونه برداری پاکات جهت بررسی
13
."(MIP کیفیت سرویس (پروژه
14
8. مرکز تحقیقات مخابرات ایران، ( 1388 )، " طراحی و پیادهسازی سیستم سنجش زمان سیر
15
مرسولات پستی".
16
Nathanail, E., (2008), Measuring the quality of service for
17
passengers on the hellenic railways, Transportation Research Part
18
A: Policy and Practice, 42(1), 48-66.
19
10. Karatepe, O.M., Yavas, U.,Babakus, E., (2005), Measuring service
20
quality of banks: Scale development and validation, Journal of
21
Retailing and Consumer Services, 12(5), 373-383.
22
11. Martínez Caro, L., Martínez García, J.A., (2007), Measuring
23
perceived service quality in urgent transport service, Journal of
24
Retailing and Consumer Services, 14 (1), 60-72.
25
12. Universal Postal Union International Bereau, (2007), Operational
26
guide for contiouse testing of transmission times for priority /
27
airmail letter-post items.
28
13. www.post.ir
29
14. Cochran, W. G., (1997), Sampling Techniques, John Wiley and
30
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکردCRM در شرکت ایران خودرو مبتنی بر کارت امتیازی متوازن
با توجه به ای نکه امروزه قدرت فروشنده به خریدار انتقال یافته است،سازمان ها متوجه این امر شده اند که رقابت با محصولات متمایز و ارزان تر کافینیست، و مزیت رقابتی صرفاً از طریق محصولات متمایز به دست نم یآید، بلکهاز طریق ارتقای روابط با مشتری حاصل می شود. در عین حال، مشتریانهزینه های متغیر پایین متحمل می شوند و به سهولت می توانند وفاداریشان را ازیک شرکت به شرکت دیگر تغییر جهت دهند. در حال حاضر وفاداری مشتریبه یک شرکت خودروساز و رضایت وی از محصول و خدمات شرکتخودروساز به عنوان دو عامل اساسی، ذهن مدیران را به خود مشغول کرده و
تحقق آنها، جزء برنامه های مدیران موفق در صنعت خودروسازی است. در اینکه دارای چهار بعد CRM از کارت امتیازی CRM پژوهش به منظور ارزیابی(زیر ساختار، فرایند، مشتری و عملکرد سازمانی) است استفاده شده است. پس ازشرکت ایران CRM شناسایی عوامل به منظور تائید مؤثر بودن آنها در ارزیابیخودرو، اقدام به تهیه پرسشنامه جهت انجام مصاحبه های ساختاریافته باکارشناسان و مدیران گردید که نتایج حاکی از تائید این عوامل م یباشد. در گامبا در نظر گرفتن این عوامل مورد CRM بعدی، وضعیت شرکت در زمینه اجرایارزیابی قرار گرفت در نهایت تحلیل شکاف به منظور شناسایی عوامل ایجادکننده شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی صورت گرفت. شناساییایران خودرو و ارائه راه کار به CRM ارزیابی ،CRM عوامل موثر در ارزیابیمهمترین خروجی این پژوهش است. ،CRM منظور بهبود وضعیت فعلی اجرای
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4182_001cb1f32c087fa1b9e77ade5235f7d8.pdf
2010-04-21
167
191
مدیریت ارتباط با مشتری
کارت امتیازی
تحلیل شکاف
سعیده
کریمی
s_k_karimi2000@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
جهانیار
بامداد صوفی
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
پیمان
میراب آستانه
3
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
Adam Lindgreen, Roger Palmer, Joelle Vanhamme, Joost Wouters
1
(2006), A relationship-management assessment tool: Questioning,
2
identifying, and prioritizing critical aspects of customer relationships,
3
Industrial Marketing Management 35, pp: 58, 60-63
4
2. Adrian Payne & Pennie Frow, (2005), A Strategic Framework for
5
Customer Relationship Management, Journal of marketing, vol. 69,
6
3. Alejandra Costa Aizcorbe, Universidad Anáhuac, México, (2007)
7
Customer Relationship Management (CRM) As An Innovative
8
Element Of Direct Marketing And Its Impact On Market
9
Performance, International Business & Economics Research Journal –
10
Volume 6, Number 5,pp.8
11
4. Atul Parvatiyar1 & Jagdish N. Sheth2, (2001), “Customer
12
Relationship Management: Emerging Practice, Process, and Discipline”,
13
Journal of Economic and Social Research 3(2), 1-34
14
5. Bhuvan Sharma, Deepali Singh and Rajiv, (2001), Effective
15
Customer Relation Management Through Customer Knowledge
16
Management, Book of customer relationship management: Emerging
17
Concept, Tools and Application , chapter 4
18
6. Chihli Hung, Chih-Fong Tsai, (2008), Market segmentation based on
19
hierarchical self-organizing map for markets of multimedia on
20
demand, Expert Systems with Applications, 34,pp.780
21
7. Eunju Ko, Sook Hyun Kim, Myungsoo Kim, Ji Young Woo, (2008),
22
Organizational characteristics and the CRM adoption process,
23
Journal of Business Research, 61,pp.66
24
8. Evangelia Blery, (2006), Customer relationship management: A case
25
study of a Greek bank, Journal of Financial Services Marketing, Vol.
26
11,2 ,pp.117
27
9. Hyung-su Kim, Young - Gul Kim (2008) “A CRM performance
28
measurement framework:its development process & application”
29
Industrial Marketing Management
30
10. Jonghyeok Kim, Euiho Suh, Hyunseok Hwang, (2003) , A Model
31
For Evaluating The Effectiveness Of CRM Using The Balanced
32
Scorecard, Journal Of Interactive Marketing, vol 17 / No 2, pp.7
33
11. Luis E. Mendoza, Alejandro Marius, Maria Pérez, Anna C. Griman,
34
(2007), Critical success factors for a customer relationship
35
management strategy, Information and Software Technology, 49,
36
pp,913-914,921
37
12. LYNETTE RYALS, SIMON KNOX, (2001), Cross-Functional
38
Issues in the Implementation of Relationship Marketing Through
39
Customer Relationship Management, European Management Journal,
40
Vol. 19, No. 5, pp.538
41
13. Malte Dous, Harald Salomann, Lutz Kolbe, Walter Brenner, (2005),
42
Knowledge Management Capabilities in CRM: Making Knowledge
43
For, From and About Customers Work, Proceedings of the Eleventh
44
Americas Conference on Information Systems, Omaha, NE, USA
45
August 11th-14th,pp.196
46
14. Marianna Sigala, 2005, Integrating customer relationship
47
management in hotel operations: managerial and operational
48
implications, International Journal of Hospitality Management, 24, pp.
49
15. Mosad Zineldin, (2006), The royalty of loyalty: CRM, quality and
50
retention, Journal of Consumer Marketing, 23/7, pp.434,435
51
16. Pauline A. Wilcoxa, Calin Guraub, (2003) , Business modeling with
52
UML: the implementation of CRM systems for online retailing,
53
Journal of Retailing and Consumer Services, 10,pp.182
54
17. Paulo A.Rheingantz, (2003), Cosenza hierarchical analysis model for
55
the performance assessment of office building, Facilities, volume 21,
56
Number13/14, pp.340 27
57
18. Ricardo Chalmeta, (2006), Methodology for customer relationship
58
management, The Journal of Systems and Software, 79, pp .1019
59
19. Sevki Ozgenera, Rifat Irazb, (2006), Customer relationship
60
management in small – medium enterprises: The case of Turkish
61
tourism industry, Tourism Management, 27,pp.1358
62
20. Stan Maklan, Simon Knox and Lynette Ryals, (2005), Using Real
63
Options to Help Build the Business Case for CRM Investment, Long
64
Range Planning, 38,pp.394
65
21. Thompson S.H. Teo, Paul Devadoss, Shan L. Pan, (2006), Towards a
66
holistic perspective of customer relationship management (CRM)
67
implementation: A case study of the Housing and Development
68
Board, Singapore Decision Support Systems, 42, pp.1614
69
22. Tim Coltman. (2007), Why build a customer relationship
70
management capability?, Journal of Strategic Information Systems,
71
23. Yichen Lin, Hwan-Yann Su, Shihen Chien, (2006), A knowledgeenabled
72
procedure for customer relationship management, Industrial
73
Marketing Management, 35,pp.448
74
24. Yonggui Wang, Hing Po Lo, Renyong Chi and Yongheng Yang,
75
(2004), An integrated framework for customer value and customerrelationship
76
management performance: a customer-based perspective
77
from China, Journal of Managing Service Quality, Volume 14 Number
78
2/3,pp.173
79