ORIGINAL_ARTICLE
نقش رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش سکوت سازمانی
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات کل بانک سپه (1905 تن) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 320 تن به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. پایایی ابزار جمعآوری دادهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد و روایی آن با استفاده از نظرات اساتید مدیریت و کارشناسان بانک سپه و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه به بررسی شاخصهای برازش مدل بهدستآمده و آزمون معنیداری فرضیههای پژوهش با تکیهبر نتایج تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل پرداخته شد. نتایج آزمون فرضیهها حاکی از آن است که رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت مطیع رابطه منفی و معنادار دارند، اما در رابطه با سکوت خاموش، تنها رابطه منفی آن با خودکارآمدی مورد تأیید قرار گرفت و رابطه امیدواری، تابآوری و خوشبینی با سکوت خاموش معنادار نشد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2400_c3a3990931ae18980ce973fd68469d20.pdf
2016-02-20
1
26
رفتار سازمانی مثبتگرا
سکوت سازمانی
روانشناسی مثبتگرا
سرمایه روانشناختی
بانک سپه
سیدمهدی
الوانی
alvani@qiau.ac.ir
1
استادگروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
رضا
واعظی
theory.management@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
روح الله
هنرمند
rh.honarmand@gmail.com
3
کاشناس ارشد مدیریت دولتی (تحول) دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
الوانی، سید مهدی، (1385)، "مدیریت عمومی"، تهران، انتشارات نشر نی، چاپ بیست و دوم.
1
الوانی، سید مهدی، (1391)، "بهرهوری در پرتو رفتار سازمانی مثبتگرا "، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول 8(1391)، صص 6-1.
2
رضائیان، علی، 1385، "مبانی مدیریت رفتار سازمانی"، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، چاپ هفتم.
3
قلیپور، آرین، 1392، "مدیریت رفتار سازمانی: رفتار فردی "، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ پنجم.
4
کریتنر، رابرت، کینیکی، آنجلو، ترجمه: فرهنگی، علی اکبر و صفرزاده، حسین، 1391، "مدیریت رفتار سازمانی(مفاهیم-نظریهها و کاربردها"، تهران، برآیند پویش، چاپ پنجم.
5
مکناب، دیوید ای، 2008، ترجمه: واعظی، رضا و آزمندیان، محمدصادق، "روشهای تحقیق کمّی و کیفی مدیریت دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی "، تهران، انتشارات صفار، چاپ اول، پاییز 1390، جلد اول.
6
Avey, J. B., Wernsing, T. S., & Luthans, F. (2008). Can positive employees help positive organizational change?: Impact of Psycological Capital and Emotions on Relivant Attitudes and Behaviors The Journal of Applied Behavioral Science, 44:1, 48–70.
7
Avey, J. B, Luthans, F, & Jensen, S.M. (2009). Psycological capital: A positive resource for combating employee stress and turnover. Journal of Human Resource Management. Vol. 48, No. 5, Pp. 677-693.
8
Bakker, A. B., & Schaufeli, W.B. (2008). Positive organizational behavior: Engaged employees in flourishing organizations, 29,147-154.
9
Dimitris, B., And Vokala,M, (2007).Organizational Silence: A New Challenge For Human Resource Management; Athense university of economics and business,pp1-19.
10
Dyne, L. V., Ang, S., & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs. Journal of Managerial Studies, 9, 1359-1392.
11
Hefferon, K., Boniwell, I. (2011). Positive Psycology: theory, research and applications. McGraw-Hill.
12
Hughes, Marcia, Patterson. L. Bonita & Bradford Terrell, James. (2005), Emotional Intelligence in Action:Training and Coaching Activities for Leaders and Managers, an Imprint of Wiley. www.pfeiffer.com
13
Karaca, H. )2013(. An exploratory study on the impact of organizational silence in hierarchial organizations: Turkish national police case. Journal of european scientific, 23(9), 38-50.
14
Lu, Jie & Xie, Xiajuan. (2013). Research on Employee Silence Behavior: A Review Based on Chinese Family Enterprise. Asian Social Science; Vol. 9, No. 17, 47-52.
15
Luthans, F. (2002a). Positive Organizational Behavior: Developing and managing psychological strength. Academy of Management Excutive, 16, 57-72.
16
Luthans, F. (2002b). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23: 695-706.
17
Luthans, F., Avolio, B. J., Walumbwa, F. O., & Li, W. (2005). The psychological capital of Chinese workers: Exploring the relationship with performance. Managementand OrganizationReview, 1(2), 249–271.
18
Luthans, F., & Youssef, C.M. (2007a). Positive Organizational Behavior in the Workplace: The impact of Hope, Optimism, and Resilence. Journal of Management, 33, 774-800.
19
Luthans, F., & Youssef, C.M. (2007b). Emerging Positive Organizational Behavior. Journal of Management, 33, 321-349.
20
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York: Oxford University Press.
21
Luthans, F (2008), organizational Behavior. 11th ed. Boston: Positive Psycological Capital: A Preliminary exploration of the construct. Working paper, Monash University, Department of Management.
22
Luthans, F. (2011). Organizational Behavior: An Evidence-Based Approach. McGraw-Hill, 12 th Edition, 44, 199-244
23
Maslow, A.H. (1954). Motivation and personality. New York: Harper.
24
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227–238.
25
Masten, A. S., & Reed, M. J. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 74–88). Oxford, UK: Oxford University Press.
26
Morrison, E., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: a barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25, 706-725.
27
Page, L.F, Donohue, R. (2004). Positive Psycological Capital: A Preliminary exploration of the construct. Working Paper, Monash University, Department of Management.
28
Pinder, C. & Harlos K. (2001). “Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice, Research in Personnel and Human Resources Management, Volume 20, pages 331-369.
29
Snyder, C. R, L. Irving, and J. R. Anderson, (1991). “Hope and Health: Measuring the Will and the Ways,” in C. R. Snyder and D. R. Forsyth (Eds.), Handbook of Social and Clinical Psychology, Pergamon, New York, p. 287.
30
Stewart, M., Reid, G, & Mangham, C. (1997). Fostering children‟s resilience. Journal of Pediatric Nursing, 12, 21-31.
31
Zehir, Cemal & Erdogan, Ebru. (2011). The Association between Organizational Silence and Ethical Leadership through Employee Performance. Procedia Social and Behavioral Sciences 24 (2011) 1389–1404.
32
http://www.banksepah.ir.
33
ORIGINAL_ARTICLE
رهبری اخلاقی و بررسی تاثیر ابعاد آن بر تعهد سازمانی
تعهد سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای مهم سازمانی میتواند تحت تأثیر سبکهای مختلف رهبران سازمان و نحوه برخورد آنها باشد. هدف این مقاله بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر روی ابعاد مختلف تعهد سازمانی است. از این رو، ابتدا متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی و ابعاد آن را تشریح نمودیم. سپس به جمعآوری داده از جامعه مورد نظر پرداختیم. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، ابعاد متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی را بررسی نمودیم که با توجه به نتایج تحلیلها سه بعد برای هر متغیر تعیین شد. ابعاد رهبری اخلاقی شامل اخلاق و انصاف، شفافسازی نقش و تسهیم قدرت ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و با کمک نرمافزار AMOS فرضیههای مطرح شده را بررسی کردیم. نتایج نشان میدهد که بعد شفافسازی نقش فقط بر روی تعهد عاطفی، بعد انصاف واخلاق بر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری و بعد تسهیم قدرت بر روی هر سه بعد تعهد سازمانی تأثیرگذار است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2401_01b596c55d90a9eb6d0118734c73964c.pdf
2016-03-16
27
45
: تعهد سازمانی
رهبری اخلاقی
سبک رهبری
تحلیل عاملی
محمد
دوستار
m_dostar@yahoo.com
1
استادیار، گروه مدیریت دانشگاه گیلان
AUTHOR
محمودرضا
مستقیمی
mostaghimi@yahoo.com
2
استادیار، گروه مدیریت دانشگاه گیلان
AUTHOR
محمد
اسماعیل زاده
esmailzadehmohammad@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت
LEAD_AUTHOR
زاهدی، شمس السادات، ابراهیم پور، حبیب، خلیلی، حسن. (1392). نقش رهبری تحول گرا بر عملکرد تجاری: مطالعه ای در شرگت گاز استان تهران. مدیریت دولتی. سال پنجم، شماره 13، 125-111.
1
عباس زاده، محمد، بوداقی، علی. (1393). تاثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباق پذیری سازمانی (مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه تبریز). مدیریت دولتی. سال ششم، شماره 18، 308-289.
2
نصر اصفهانی، علی، غضنفری، احمد، عامری نسب، سیامک (1392)، رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی کارکنان، دوره 5، شماره 1، 128-107.
3
Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1–18.
4
Anwar, F., Islam, T., Rehman Khan, S. & Ungku Norulkamar, U. (2012). Investigating the Mediating Role of Affective Commitment Between Supervisor's Ethical Leadership and Citizenship Behaviors, World Applied Sciences Journal, 19 (8), 1221-1224.
5
Beck, K. & Wilson, C. (2000). Development of affective organizational commitment: A crosssequential examination of change with tenure. Journal of Vocational Behavior, 56(1), 114–136.
6
Brown, M. E, Treviño, L. K. & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117-134.
7
Cullen, J. B., Parboteeah, K. P. & Victor, B. (2003). The Effects of Ethical Climates on Organizational Commitment: A Two-Study Analysis, Journal of Business Ethics, 24, 127–141.
8
Gucel, C. & Tokmak, I. (2012). The relationship of the ethical leadership among the organizational trust, affective commitment and job satisfaction: case study of a university, International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 4(2).
9
Hair, J. F., Anaderson, R. E., Tatham, R. L. & Black. W. C. (1998). Multivariate data analysis. prentice hall, London.
10
De Hoogh, A., & Den Hartog, D. N. (2008). Ethical and despotic leadership, relationships with leader's social responsibility, top management team effectiveness and subordinates' optimism: A multi-method study. The Leadership Quarterly, 19(3), 297–311.
11
Iverson, R. D. & Buttigieg, D. M. (1999). Affective, normative and continuance commitment: Can the ‘right kind’ of commitment be managed?, Journal of Management Studies, 36(3), 308–333.
12
Kalshoven, K. & Den Hartog, D. N. (2009). Ethical Leader Behavior and Leader Effectiveness: The Role of Prototypicality and Trust. International Journal of Leadership Studies, 5(2), 102-120.
13
Kanungo, R N. (2001). Ethical values of transactional and transformational leaders. Canadian Journal of Administrative Sciences, 18, 257−265.
14
Kim, W. G. & Brymer, R. A. (2011). The effects of ethical leadership on manager job satisfaction, commitment, behavioral outcomes, and firm performance, International Journal of Hospitality Management, 30, 1020– 1026.
15
Meyer, J. P. & Allen, N. J. (2004). TCM employment comitment survey: academic users guide 2004. london, canada: the university of western ontario.
16
Meyer, J. P. & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualisation of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 61-89.
17
Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L. & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior, 61(1), 20-52.
18
Meyer, J. & Allen, N. (1997). Commitment in the workplace. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
19
Nasr Esfahani, A., Ghazanfari, A. & Ameri Nasab, S. (2013). The relationship between ethical leadership and empowerment of employees, journal of research in human resources management, 5(1), 107-128 (in Persian).
20
Neubert, M., Carlson, D. S., Kacmar, K. M., Roberts, J., & Chonko, L. B. (2009). The virtuous influence of ethical leadership behavior: evidence from the field. Journal of Business Ethics, 90(2), 157-170.
21
O’Reilly, C. & Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: the effects of compliance, identification and internalization on pro-social behaviour. Journal of Applied Psychology, 71(3), 492-499.
22
Ponnu, C. H., & Tennakoon, G. (2009). The Association Between Ethical Leadership and Employee Outcomes – the Malaysian Case, Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, 14(12), 108-123.
23
Porter, L. W., Steers, R., Mowday, R. & Boulian, P. (1974). Organizational commitment, job satisfaction and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59, 603-609.
24
Ruiz-Palomino, P., Ruiz-Amaya, C., & Knörr, H. (2011). Employee Organizational Citizenship Behaviour: The Direct and Indirect Impact of Ethical Leadership. Canadian Journal of Administrative Sciences, 28(3), 244-258.
25
Stansbury, J., (2009). Reasoned Moral Agreement: Applying discourse ethics within organizations. Business Ethics Quarterly, 19(1), 33-56.
26
Turner, N., Barling, J. Epitropaki, O., Butcher, V. & Milder, C. (2002). Transformational leadership and moral reasoning. Journal of Applied Psychology, 87, 304-311.
27
Wasti, S. A. (2003). Organizational commitment, turnover intentions and the influence of cultural values. . Journal of Occupational and Organizational Psychology, 76, 303–321.
28
Zhu, W., May, D., & Avolio, B. J. (2004). Impact of ethical leadership behavior on employees’ organizational commitment and trust in leaders: mediating role of psychological empowerment. Journal of Leadership and Organizational Studies, 11 (1), 16–26.
29
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر تضعیف اجتماعی بر تعهد سازمانی و درگیری شغلی
رفتارهای انحرافی و مخرب سازمانی یا سمت تاریک رفتار سازمانی، در دو دهه گذشته مورد توجه گسترده محققین این حوزه قرار گرفته است. رفتارهای تضعیفکننده اجتماعی، بدرفتاریهای بینفردی در ظاهر کماثری هستند که در صورت تداوم میتوانند اثرات مخرب زیادی بر کارکنان داشته باشد. در این پژوهش با هدف نشاندادن اثرات مخرب این پدیده، به بررسی تاثیر تضعیف اجتماعی بر تعهد سازمانی و درگیری شغلی کارکنان پرداخته شده است. بدین منظور، اطلاعات نمونهای 158 تایی از کارکنان مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری به صورت تصادفی و بهوسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد تضعیف اجتماعی اعمال شده از سوی همکاران و سرپرست باعث کاهش معنادار درگیری شغلی و تعهد سازمانی در دو بعد تعهد عاطفی و تعهد هنجاری در کارکنان میشود ولی همانطور که انتظار میرفت تاثیر معناداری در تعهد استمراری کارکنان ندارد. به علاوه فرضیه مطرح شده بر اساس تئوری انصاف، مبنی بر نقش تعدیلگری ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی در رابطه تضعیف اجتماعی و دو نگرش شغلی تعهد سازمانی و درگیری شغلی نیز مورد آزمون و تایید قرار گرفت. لذا لازم است مدیران سازمانها با شناخت این پدیده و اثرات مخرب آن ، اقدامات پیشگیرانه، مشاورهای و آموزشی لازم را برای به حداقل رساندن اثرات منفی آن به کار بندند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2402_ed41d9b0487a159c10c9b37d25aaaff0.pdf
2016-03-16
47
72
: تضعیف اجتماعی
تعهد سازمانی
تعهد عاطفی
تعهد هنجاری
تعهد استمراری
درگیری شغلی
وظیفهشناسی
مرجان
فیاضی
mfayyazi@ut.ac.ir
1
استادیار، عضو هیئت علمی گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه تهران
AUTHOR
وحید
یوسفیان آرانی
vahidya@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سلمانی داود، رادمند محبوبه (1388). بررسی نقش سازمان و مدیریت در بروز رفتارهای انحرافی. نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 3 ، از صفحه 51 تا 68.
1
فیض آبادی فراهانی، زهرا. میرهاشمی، مالک. پیش بینی درگیری شغلی بر اساس ویژگی های شخصیتی در کارکنان بانک های خصوصی و دولتی شهر تهران. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال دوازدهم، شماره 4.
2
مسوه مبارکه، آرتیمس. (1388) بررسی رابطه تعارض کار و زندگی و تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان با در نظر گرفتن نقش تعدیل کنندگی هوش هیجانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
3
Abbey, A., Abramis, D., & Caplan, R. D. (1985). Effects of different sources of social support and conflict on emotional well-being. Basic and Applied Psychology, 6: 111-129.
4
Ahmed M. A. (2012) Effects of interpersonal problems at workplace on job involvement. Global disclosure of economics and business, 1,1.
5
Allen, D. G.; Shanock, L. R. (2013) Perceived organizational support and embededness as key mechanisms connecting socialization tactics to commitment and turnover among new employees. // Journal of Organizational Behavior. 34, 3(2013), pp. 350-369
6
Aryee, S. (1994). Job involvement: An analysis of its determinants among male and female teachers. Revue Canadienne des Science de L’Administration Retrieved April 4 2007 from: http:// www.findarticles. Com
7
Berry Christopher, Deniz S. Ones, and Paul R. Sackett,(2007), Interpersonal Deviance, Organizational Deviance, and Their Common Correlates: A Review and Meta-Analysis, Journal of Applied Psychology 2007, Vol. 92, No. 2, 410–424
8
Bies, R. J., Tripp, T. M., & Kramer, R. M. (1997). At the breaking point: Cognitive and social dynamics of revenge in organizations. In R. A. Giacalone & J. Greenberg (Eds.), Antisocial behavior in organizations (pp.18-36). Thousand Oaks, CA: Sage.
9
Brown, S. P. (1996).A meta-analysis and review of organizational research on job involvement. Psychological Bulletin, 120, 235-255.
10
Cropanzano, R., & Mitchell, M. S. (2005). Social exchange theory: An interdisciplinary review. Journal of Management, 31, 874–900
11
Crossley, C. 2009. Emotional and behavioral reactions to social undermining: A closer look at perceived offender motives. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108: 14–24.
12
Dalal Reeshad, (2005), A Meta-Analysis of the Relationship Between Organizational Citizenship Behavior and Counterproductive Work Behavior, Journal of Applied Psychology 2005, Vol. 90, No. 6, 1241–1255
13
Das, T. K., & Rahman, N. 2001. Partner misbehavior in strategic alliances: Guidelines for effective deterrence. Journal of General Management,27: 43-70.
14
Duffy Michelle ,Daniel C. Ganster, Jason D. Shaw, Jonathan L. Johnson, Milan Pagon, (2006) The social context of undermining behavior at work, Organizational Behavior and Human Decision Processes 101 (2006) 105–126
15
Duffy, M. K., Ganster, D. C., & Pagon, M. 2002. Social undermining at work. Academy of Management Journal, 45: 331–351.
16
Duffy, M. K. Kristen L. Scott, Jason D. Shaw, Bennet J. Tepper, Karl Aquino,(2012), A Social Context Model Of Envy And Social Undermining, Academy of Management Journal 2012, Vol. 55, No. 3, 643–666
17
Elankumaran, S. (2004).Personality, organizational climate and job involvement: An empirical study. Journal of Human Values, 10 (2), 117-130.
18
Ferguson, M., & Barry, B. (2011). I know what you did: The effects of interpersonal deviance on bystanders. Journal of Occupational Health Psychology, 16(1), 80–94.
19
Fox, S., Spector, P. E. and Miles, D. (2001). ‘Counterproductive work behaviors (CWB) in response to job stressors and organizational justice: some mediator and moderator tests for autonomy and emotions’. Journal of Vocational Behavior, 59, 291–309.
20
Gelman, Andrew. Hill, Jennifer.(2006) Data Analysis Using Regression and Multilevel/Hierarchical Models. Cambridge University Press.
21
Giacalone, R. A., & Greenberg, J. (Eds.). (1996). Antisocial behavior in organizations. Thousand Oaks, CA: Sage Press.
22
Goldberg, L.R. (2002) The structure of phenotypic personality traits. American Psychology, 48, 26-34.
23
Greenberg, J. (2010). Insidious workplace behaviour. New York: Routledge.
24
Griffin, R. W., & O’Leary-Kelly, A. M. (2004). The dark side of organizational behaviour. San Francisco: Jossey-Bass
25
Hafer JC, Martin TN (2006). Job Involvement or Affective Commitment: A ensitivity Analysis Study of Apathetic Employee Mobility. Institute of Behavior and Applied Management.
26
Hershcovis Sandy, (2011), ‘‘Incivility, social undermining, bullying. . .oh my!’’: A call to reconcile constructs within workplace aggression research, Journal of Organizational Behavior 32, 499–519 (2011).
27
Herzberg, F. Mausner, B. Ssynderman, B. (1959).The motivation to work. New-york.
28
Hirsch, B. & Rapkin, B. (1986). Multiple roles, social networks, and women's well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 51: 1237-1247.
29
Hollinger, R. C. (1986). Acts against the workplace: Social bonding and employee deviance. Deviant Behavior,7,53–75.
30
Hollenbeck, J. R., Connolly, T., & Rabinowitz, S. (1982) Job involvement 1977-1981:Beyond the exploratory stage. Working Paper, Michigan State University, Ann Arbor: MI.
31
Janssen, O. (2003). Innovative behavior and job involvement at the price of conflict and less satisfactory relations with co-workers. Journal of Occupational and Organizational Psychology,76: 347–364.
32
Jia, H., Jia, R., & Karau, S. (2013). Cyberloafing and personality: The impact of the big five traits and workplace situational factors. Journal of Leadership & Organizational Studies, 20(3), 358–365.
33
Judeh, M. (2011). Role Ambiguity and Role Conflict as Mediators of The Relationship Between Socialization and Organizational Commitment. International Business Research , 4 (3), 171-181.
34
Judge, T., & LePine, J. (2007). The bright and dark sides of personality. In J. Langan-Fox, C. Cooper, & R. Klimoski (Eds.), Research companion to the dysfunctional workplace (pp. 332–355). Cheltenham, UK: Edward Elgar.
35
Kanungo, R. N. (1982).Measurement of job and work involvement. Journal of Applied Psychology, 67, 341-349.
36
Kidwell, Roland E.; Valentine Sean R. (2009). "Positive Group Context, Work Attitudes, and Organizational Misbehavior: The Case of Withholding Job Effort". Journal of Business Ethics 86:15–28.
37
Linstead Stephen, Maréchal Garance, Griffin W Ricky,(2014) Theorizing and Researching the Dark Side of Organization, Organization Studies 2014 35: 165
38
Lodhal, T. M., & Kejner, M. (1965).The definition and measurement of job involvement. Journal of Applied Psychology, 49, 24-33.
39
Luthans, F (2008) : Organizational behavior. Boston: McGraw Hill.
40
Mayer,J & Herscovitch. L (2005): Commitment in the workplace toward a general model. Human Resource management review. 2(9).
41
Mayer, R .C & Shoorman, D. F (2000): Differentiatiating antecedents of organizational commitment, a test of March & Simon model. Journal of Organizational behavior. 19(1). 47-49
42
Meyer, J. P., & N. J. Allen (1991) A Three-Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 1: 61-89.
43
McNeely, B. L., & Meglino, B. M. (1994). The role of dispositional and situational antecedents in prosocial organizational behavior: An examination of the intended beneficiaries of prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 79,836-844.
44
Mudrack PE. Job Involvement, Obsessive compulsive Personality Traits, and Workaholic Behavioral Tendencies”, Journal of Organizational Change Management 2004; 17: 490‐508
45
Najafi S, Noruzy A, Azar HK, Nazari-Shirkouhi S, Dalvand MR (2011). Investigating the relationship between organizational justice, psychological empowerment, job satisfaction, organizational commitment and organizational citizenship behavior:An empirical model. Afr. J. Bus. Manage. 5(13):5241-5248.
46
Neuman, J. H., & Baron, R. A. (1998). Workplace violence and workplace aggression: Evidence concerning specific forms, potential causes, and preferred targets. Journal of Managements, 24, 391–419.
47
Newoton, T.& Keenan,T.(1991). “Further analyses of the dispositional argument in organizational behavior”. Journal of applied psychology 781- 76-87.
48
Nicklin, J. M., Greenbaum, R., McNall, L. A., Folger, R., & Williams, K. J. (2011). The importance of contextual variables when judging fairness: An examination of counterfactual thoughts and fairness theory. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 114, 127–141.
49
Pagel, M. D., Erdly, W. E., & Becker, J. (1987). Social networks: We get by with (and in spite of) a little help from our friends. Journal of Personality and Social Psychology, 53: 793-804.
50
Peterson K Dane, (2002), Deviant Workplace Behavior And The Organization's Ethical Climate, Journal of Business and Psychology, Vol. 17, No. 1, Fall 2002 (2002)
51
Porter, Lyman W.; Steers, Richard M.; Mowday, Richard T.; Boulian, Paul V. Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, Vol 59(5), Oct 1974, 603-609
52
Rabinowitz, S., & Hall, D. T. (1977).Organizational research on job involvement. Psychological Bulletin, 84, 265-288.
53
Robinson Sandra L., Bennett Rebecca J. (1995). A Typology of Deviant Workplace Behaviors: a Multidimensional Scaling Study. Academy of Management Journal. 38/2: 555-572.
54
Robinson, S. L., & O’Leary-Kelly, A. M. (1998). Monkey see, monkey do: The influence of work groups on the antisocial behavior of employees. Academy of Management Journal,41,658–672.
55
Rook, K. S. 1984. The negative side of social interaction: Impact on psychological well-being. Journal of Applied Social Psychology, 46: 1097-1108.
56
Ruehlman, L. S., & Wolchik, S. A. (1988). Personal goals and interpersonal support and hindrance as factors in psychological distress and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 55: 293-301.
57
Sinclair, R.R., Tucker, J.S., Cullen, J.C., & Wright, C. (2005). Performance differences among four organizational commitment profiles. Journal of Applied Psychology 90 (6), 1280-1287.
58
Skarlicki, D. P., & Folger, R. (1997). Retaliation in the workplace: The role of distributive, procedural, and interactional justice. Journal of Applied Psychology, 82, 434-443.
59
Smith,P. & Hay,F.(1998).Employee work attitudes:The subtle influence of gender.Human Relations,51.
60
Suliman, A., & Kathairi, M. A. (2013). Organizational justice, commitment and performance in developing countries: The case of the UAE. Employee Relations, 35(1), 98-115. http://dx.doi.org/10.1108/01425451311 279438
61
Tepper, B. J., Carr, J. C., Breaux, D. M., Geider, S., Hu, C., & Hua, W. (2009). Abusive supervision, intentions to quit, and employees’ work place deviance: A power/dependence analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 109, 156 –167.
62
Vardi Yoav, Weitz Ely, (2004) Misbehavior in Organizations, Theory, Research and Management, Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
63
Vinokur, A. D., & van Ryn, M. 1993. Social support and undermining in close relationships: Their independent effect on mental health in unemployed persons. Journal of Personality and Social Psychology, 65:350-359.
64
Wenxia, Zh & Bo, Li, (2008). Study on the relationship between organizational career management and job involvement. Frontiers of Business Research in China. Vol 2, No 1, 116-136.
65
Wilkinson, A., Dundon, T., & Grugulis, I. (2007). Information but not consultation: exploring employee involvement in SMEs,. International Journal of Human Resource Management, 18 (7), 1279-1297.
66
Winter, R., Sarros , J. (2002).The academic work environment in Australian universities: A motivating place to work? Higher Education Research & Development, 21 (3), 241-243.
67
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین توانمندسازی روانشناختی و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با عوامل موثر بهرهوری منابع انسانی است. اینتحقیقازنوعتحقیقاتتوصیفیبودکهبهشیوههمبستگیانجامشدوازنظرنوعهدف،کاربردیمیباشدوازروشپیمایشیجهتگردآوریدادههااستفادهگردید. «کلیه کارکنان بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد»به عنوان جامعه آماری انتخاب و نمونه مورد پژوهش به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار بررسی عبارت از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی هرسی گلداسمیت بود. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی92/0 و برای عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی93/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد بین ابعاد توانمندسازی روانشناختی و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا پیشنهاد میشود سازمانها روشهای مختلف ایجاد و تقویت توانمندسازی رواشناختی را در راستای بهبود بهرهوری منابع انسانی و نهایتا افزایش بهرهوری سازمانی به کار گیرند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2403_688a17a2d803aeb8ece0cec52cfc2e01.pdf
2016-03-16
73
100
توانمندسازی
توانمندسازی روانشناختی
عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی
عباس
عباس پور
abbaspour@atu.ac.ir
1
دانشیار،گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مرتضی
بدری
morteza.badri77@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
LEAD_AUTHOR
آذر، عادل، زارعی، محمد و طحاری، محمدحسین. (1391). اولویتبندی عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی در صنعت کاشی با رویکرد ترکیبی تصمیمگیری چند شاخصه و تحلیل پوششی داده، چشمانداز مدیریت صنعتی، سال2، شماره5، 25-9
1
آقایار، سیروس. (1385). توانمندسازی. نشریه علمی پژوهشی اطلاع رسانی مدیریت، شماره 109 ، صص 60-62
2
اسدی، اسماعیل، مرادی، شعبان، وثوقی، عبدالله و صادقی، احمد. (1391). تاثیرآموزش مقدماتی رستهای بر توانمندسازی روانشناختی دانشآموختگان رشته مدیریت. فصلنامه علمی ترویجی مطالعات منابع انسانی، سال 1، شماره 4 ،36-20
3
افجه، علیاکبر و خانزاده، لیلا. (1390). بررسی طرح تعدیل نیروی انسانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی تاثیر آن بر بهرهوری نیروی انسانی، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، سال2، شماره1، 52-30
4
الماسی، مجتبی، رستمی، احسان و فتاحی، شهرام. (1394). اثر میانجیگری الگوی صحیح مصرف بر رابطه عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی در میان کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمانشاه، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال5، شماره1، 23-1
5
امیدی، علیرضا، زارع، قاسم و صفری، سمیه. (1389). نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی در ارتباط بین رهبری تحولگرا و تعهدسازمانی در سازمان تربیت بدنی، علوم حرکتی و ورزشی، سال8، شماره15، 93-82
6
انصاریرنانی، قاسم و سبزیعلیآبادی، سارا. (1388). اولویتبندی عوامل سازمانی موثر در ارتقای بهرهوری نیروی انسانی در صنایع کوچک. بررسیهایبازرگانی، دوره7، شماره ۳9، 64-49
7
بارانی، صمد، علوی، غلامحسین، کرمی، محسن و سلیمی، حسین. (1392). تأثیر خودکارسازی اداری بر بهرهوری کارکنان؛ مطالعه موردی،فصلنامهعلمی-ترویجیمطالعاتمنابعانسانی، سال 2، شماره 7، 18-1
8
بیگینیا، عبدالرسول، سرداری، احمد و نجارینژاد، حسن. (1389). تأثیر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل تقویتکننده بهرهوری نیروی انسانی، چشمانداز مدیریت دولتی، سال1، شماره3، 102-79
9
پدرام، محسن(1390)، ارتقاء بهره وری منابع انسانی، شماره180، صص23-19
10
حاتمی، حسین. (1391). تاثیر تفویض اختیار بر بهرهوری منابع انسانی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال3، شماره4، 65-51
11
حاجیپور، عبدالحمید و صفاری، مسعود. (1393). بررسی رابطه بین هوش تجاری و توانمندسازی روانشناختی فصلنامهعلمیپژوهشیمطالعاتمدیریت )بهبودوتحول( ، سال 22، شماره73، 199-175
12
حسن زاده، مریم. (1389). بررسی رابطه سبک زندگی با رضایت شغلی در پرستاران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
13
حقیقتجو، زهرا و ناظم، فتاح. (1387). خلاقیت مدیران، سلامت سازمانی و بهرهوری کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره4، شماره1، 151-143
14
سلطانی، ایرج، صریحی، رسول و عباسی، حمیده. (1392). نقش میانجی رفتارشهروندی سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی برعملکرد شغلی. علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبودوتحول)، سال23، شماره 70، 220-209
15
سلیمی، معصومه. (1392). نقش مدیریت توسعه انسانی در بهرهوری نیروی انسانی، ماهنامهاجتماعی،اقتصادی،علمیوفرهنگیکاروجامعه، شماره 155، 55-47
16
صالحنیا، منیژه. (1391). بررسی اثر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر بهرهوری آنان، فصلنامه روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال3، شماره12، صص76-65
17
عبداللهی، بیژن و نوهابراهیم، عبدالکریم (1385). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی ،چاپ اول تهران: نشر ویرایش
18
قوچانی، فرخ، حیدری، حامد و یزدانی، محمد (1391). بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی کارکنان و میزان فشار روانی منفی. فصلنامه روان شناسی صنعتی سازمان؛ سال 3؛ شماره 12، 86-77.
19
لطیفیان، احمد و دعایی، حبیب الله. (1392). ترسیم مدل مفهومی بهرهوری کارکنان با استفاده از رهیافت مدلسازی ساختاری تفسیری، پژوهشهایمدیریتعمومی، سال6 ، شماره 20،33-5
20
مبلغی و آقاباباییپور. (1393). عوامل موثر در افزایش یا کاهش بهرهوری نیروی انسانی، ماهنامه روش ، سال23، شماره140، 31-26
21
محسنی، علیرضا، زنجانی، حبیبالله و طالقانی، متین. (1391). بیگانگی از کار و تاثیرآن بر بهرهوری نیروی کار، ماهنامه مهندسی مدیریت، سال5، شماره 47، 87-82
22
مطیع دوست، ابوذر، نظمفر، حسین و بشردوست، مهسا (1393). بررسی عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی با تاکید بر نقش سرمایه فکری و عوامل محیطی-مکانی، دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)،سال6 ، شماره4، صص66-47
23
مهرابیان، فردین، نصیریپور، اشکان، فرمانبر، ربیعالله و کشاورز، سکینه (1390). تعیین عوامل ارتقای بهرهوری نیروی انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، سال3، شماره2، 63-58
24
موغلی، علیرضا، حسنپور، اکبر و حسن پور، محمد (1388). بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی کارکنان در مناطق نوزدهگانهی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. نشریهمدیریتدولتی، دوره1، شماره2، 132-119
25
میرسپاسی، ناصر (1385). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. چاپ اول، ویرایش جدید: تهران انتشارات میر
26
ناظم، فتاح و پارسی، فرشته. (1389). رابطه بین فضای سازمانی و بهرهوری مدیران در کمیته امداد امام خمینی(ره) و ارایه الگوی مناسب مدیریتی، فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی، سال4، شماره3، 147-127
27
نصرتپناه، سیاوش، حسنی، کاوه و یزدی، امید (1392). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و بهرهوری نیروی انسانی ، دوفصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال4، شماره1، صص206-189
28
نصیری پور امیراشکان، رئیسی پوران، هدایتی سید پوریا(1388). رابطه ی فرهنگ سازمانی با بهره وری کارکنان: بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، فصلنامه مدیریت سلامت.; دوره 12، شماره 35 :17-24
29
نصیریپور، اشکان، پاشا، حمیدرضا و محمدزاده خلیل. (1392). رابطهی توانمندسازی روانشناختی با میزان بهرهوری منابع انسانی معاونت اداری- مالی بیمارستان هاشمینژاد تهران1392-1391، فصلنامه بیمارستان، سال13، شماره1، 96-92
30
نکوییمقدم، محمود و ملاییفرد، علی (1388). توانمندسازی نیروی انسانی. فصلنامه عصر مدیریت. سال4، شماره10 و 11 ، 87-84
31
هداوند، سعید و صادقیان، شهره. (1386)، سازههای اثربخش در توانافزایی کارکنان، مجله تدبیر، شماره180، ص61-54
32
والهی زاده، سعید. (1389). بررسیسطحتوانمندیکارکنانورابطهآنبابهرهورینیرویانسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
33
Alam, G. M. (2009). Can governance and regulatory control ensure private higher education as business or public goods in Bangladesh?. African Journal of Business Management, 3(12), 890-906.
34
Althin, Richard and Behrenz, Lars, (2005), "Efficiency And Productivity of Employment Offices Employment: Evidence From Sweden, International Journal of Manpower", 26, (2), 196-206.
35
Amichai-Hamburger, Y., K.Y.A. McKenna and S. Tal, (2008), “Eempowerment: Empowerment by the internet”. Comput Human Behavior, 24: 1776-1789.
36
Breeding, R. R. (2008). Empowerment as a Function of Contextual Self-Understanding The Effect of Work Interest Profiling on Career Decision Self-Efficacy and Work Locus of Control. Rehabilitation Counseling Bulletin, 51(2), 96-106.
37
Bonias, D., Bartram, T., Leggat, S. G., & Stanton, P. (2010). Does psychological empowerment mediate the relationship between high performance work systems and patient care quality in hospitals?. Asia Pacific Journal of Human Resources, 48(3), 319-337.
38
Chang, L. C., & Liu, C. H. (2008). Employee empowerment, innovative behavior and job productivity of public health nurses: A cross-sectional questionnaire survey. International journal of nursing studies, 45(10), 1442-1448.
39
Cho, T., & Faerman, S. R. (2010). An integrative model of empowerment and individuals’ in- role and extra-role performance in the Korean public sector: Moderating effects of organizational individualism and collectivism. International Public Management Journal, 13(2), 130-154.
40
Chua RY, Iyengar SS. )2006 (Empowerment Through Choice? A Critical Analysis of the Effects of Choice in organizations. Res Org Behav;27:41-79.
41
Collins - Michael, Dwain, 2009, Understanding the relationships between leader manager – Exchange (LMX) psychological empowerment – Job satisfaction and turnover internet in a limited services restaurant environment ,journal of leadership& development management pp131-176
42
Cummings, T., & Worley, C. (2014). Organization development and change. Cengage learning
43
Deci, L.Edward and Marylence Gagne. (2005)."Self-determination theory and work motivation", Journal of Organization Behavior, N 26.pp.331-362;
44
Dimitriades . Zoe. S (2005). “Employee empowerment in the Greek context”, International journal of manpower", Vol.26, No.1, PP 80-92.
45
Ergenli. Aziz, Saglam. Guler and Metin.Seli. (2007). Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers”, Journal of Business Research, V.60, PP 41- 49.
46
Ferguson, H. (2008). Liquid social work: Welfare interventions as mobile practices. British Journal of Social Work, 38(3), 561-579
47
Gazzoli, G., Hancer, M., & Park, Y. (2010). The role and effect of job satisfaction and empowerment on customers’ perception of service quality: a study in the restaurant industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 34(1), 56-77.
48
Greasley, Kay., Bryman, Alan., Naismith, Nicola & Soetanto, Robby(2008). Understanding empowerment from an employee perspective: What does It mean and do they want it? Team Performance Management. Vol. 14, No. 1/2, pp. 39-55.
49
Harrison ,Tina., Waite, Kathryn & Hunter ,Gary L (2006). The internet, information and empowerment, European Journal of Marketing Vol. 40 No. 9/10, pp 972-993.
50
Jose, G., & Mampilly, S. R. (2014). Psychological Empowerment as a Predictor of Employee Engagement: An Empirical Attestation. Global Business Review,15(1), 93-104.
51
Jwo, B. & Yin-Hyan, shim(2010). "Psychological Empowerment and Organizational Commitment: Demoderating Effect of Organizational Learning Culture", Human Resource Development International, Vol.13, No.4, P.425-441.
52
Kazlauskaite Ruta, Buciuniene Ilona, Turauskas Linas (2011), “Organizational and psychological empowerment in the HRM-performancelinkage” , employee relations, vol.34 Iss: 2pp. 138-158.
53
Nesan, L& Holt ,G. (2002) Assessment of organizational involvement in implementing empowerment. Integrated Manufacturing SystemsJournal; 13, 201-11
54
Kuo, T. H., Ho, L. A., Lin, C., & Lai, K. K. (2010). Employee empowerment in a technology advanced work environment. Industrial Management & Data Systems, 110(1), 24-42.
55
Ongori Henry, (2009), anaging behind the sense: A view point of employee empowerment, University of Botswana journal of business management African Journal of Business Management Vol.3 (1), pp. 009-015.
56
Rao, Y. P. (2006). Professional Practice Motivation model for Improving HR productivity in a manufacturing unit – a success story. International Journal of Productivity and PerformanceManagement, 55. 5, 430-436
57
Reham, A.; Eltantawy, Larry Giunipero & Gavin, L. Fox. (2009). A Strategic Skill Based Model of Supplier Integration and Its Effect on Supply Management Performance. Industrial Marketing Management, 38.
58
Reham, A.; Eltantawy, Larry Giunipero & Gavin, L. Fox. (2009). A Strategic Skill Based Model of Supplier Integration and Its Effect on Supply Management Performance. Industrial Marketing Management, 38.
59
Robbins. T. L & Crino. M. D & Fredendall. L. D, (2002). “An integrative model of the empowerment process”, Human resource management review, No12, PP 419-420.
60
Sapelli G. (2010). Does work have a meaning? Basis for a positive work culture. Med Lav;101 (2): 7-10
61
Seonghee, C.& Harton. (2006). Measuring the impact of human resource management practices on hospitality firm’s Performance.International Hospitality Management, Elsevier Ltd.
62
Shapira-Lishchinsky, O., & Tsemach, S. (2014). Psychological Empowerment as a Mediator Between Teachers’ Perceptions of Authentic Leadership and Their Withdrawal and Citizenship Behaviors. Educational Administration Quarterly, 0013161X13513898.
63
Smith , w (2010), “Empowerment and Behavioral Education”, Journal of world of management, vol . 11(100).
64
Spence & Heather K. (2002). The impact of workplace empowerment, organizational trust on staff nurses work satisfaction and organizational commitment. Advances in Health Management,56-85
65
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal,38(5), 1442-1465.
66
Stavrou-Costea E. (2005) The Challenges of Human Resource Management Towards Organizational Effectiveness: A Comparative Study in Southern EU. J Eur Ind Train;29(2):112-134.
67
Wang & Lee (2009).Psychological Empowerment and Job Satisfaction: AnAnalysis of Interactive Effects", Group &Organization Management, NO.34 (3), P.273.
68
Wright P; Perrell &Gloet M. (2008) .Cultural values, workplace behavior and productivity in China: A conceptual framework for practicing managers. Management Decision. 46 ( 5). 797-812
69
Yang, Seung-Bum and Choi, Sang. (2009). “Employee Empowerment and Team Performance”. Team PerformanceManagement, 1(5)289 – 301.
70
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل همبستگی سبک رهبری تحولی- تعاملی مدیران با رضایت شغلی کارکنان
هدف از پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی– تعاملی مدیران با رضایت شغلی کارکنان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی میباشد و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان اداره کل مخابرات استان همدان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقه ای-نسبی تعداد220 نفر(114مرد و 106زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه های چند عاملی سبک رهبری باس و آولیو و رضایت شغلی ویسوکی و کروم استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده از طریق آلفای کرونباخ برای رضایت شغلی88/0، سبک تحولی86/0و سبک تعاملی91/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی؛ همچون آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که: میزان بکارگیری سبک رهبری تحولی بالاتر از حد متوسط، سبک رهبری تعاملی ومیزان رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط است. همچنین نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین هر یک از مولفه های سبک رهبری تحولی با رضایت شغلی می باشد ولی بین سبک رهبری تعاملی با رضایت شغلی ارتباط منفی بوده و معنادار نیست. همچنین1/5 درصد از تغییرات رضایت شغلی کارکنان توسط مؤلفه نفوذ آرمانی سبک تحولی مدیران تبیین میگردد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2404_66a0cce3a78e1f51929c694b267431dc.pdf
2016-03-16
101
118
سبک رهبری تحولی–تعاملی مدیران
رضایت شغلی
کارکنان اداره کل مخابرات
استان همدان
فخرالسادات
نصیری ولیک بنی
fsnasiri2002@yahoo.com
1
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
سید علی
عمادی پاشاکلایی
2
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
AUTHOR
-اعتباریان، اکبر و امید پناه، علی.(1387). رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی، فصلنامه اندیشه و رفتار. دوره دوم، شماره 8.
1
-امین بیدختی، علی اکبر. (1389). رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی کارکنان ادارات دولتی شهرستان سمنان، فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار. سال چهارم، شماره 3، پاییز 1389، صص46-31.
2
-خلیلی شورینی، سیاوش.(1383). تئوری های رهبری سازمانی و کاربرد آن در نظام مدیریت ایران. تهران: انتشارات قائم.
3
-زردشتیان، ش، تندنویس، ف، هادوی، ف و خبیری، م.(1388). ارتباط سبک رهبری تحول گرا و عمل گرای مربیان با انگیرش اجتناب از شکست بازیکنان لیک برتر بسکتبال ایران. نشریه علوم ورزشی و حرکتی، سال هفتم، جلد اول، شماره 13.
4
-زین آبادی، حسن رضا.(1389). رهبران تحول بخش در مدرسه: مدیران زن یا مرد؟ مجله زن در توسعه و سیاست. دوره هشتم، شماره2،صص67-49.
5
-سلیمی، قربانعلی، شاهمندی، الهام.(1386). بررسی رابطه سبک رهبری تحولی- تعاملی با میزان کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دبیرستآنهای شهر اصفهان. فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام آموزشی. دوره1،شماره1،ص 34 ،21.
6
-عباس زاده، میرمحمد.(1372). لزوم توجه به مدیریت آموزشی در نظام آموزشی ایران، مدیریت در آموزش و پرورش. سال دوم شماره2،(6)، صص52-48.
7
-عباس، عرب، محمدرضا آهنچیان، حسین کارشکی. (1391). نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیشبینی کارآفرینی اجتماعی کارکنان: مطالعه تطبیقی دانشگاههای دولتی با دانشگاههای غیردولتی مشهد، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. دوره سوم، شماره2،صص101-63.
8
-قمری، محمد.(1390). مقایسه رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامهرهبریومدیریتآموزشی دانشگاه گرمسار. سال پنجم، شماره 3، ص 101-119.
9
-کیانفر، زینب. (1392). بررسی رابطه سبک رهبری تحولی-تعاملی مدیران با میزان درگیری شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه بوعلی.
10
-مقیمی، محمد و رمضان، محمد.(1390). مدیریت رفتار سازمانی(سطح فردی و گروهی). تهران: راه دان.
11
-موسی خانی، مرتضی، محمدنیا،علی. (1385). ارائه تبیین شاخص های انتخاب مدل رهبری نوین و نحوه یکپارچگی سازی آن در میان سازمآنها. فصلنامه مدیریت. شماره14.
12
-ناظم، فتاح.(1391). بررسی رابطه سبک رهبری علل گرا و تحول گرا با مدیریت سرمایه فکری در سازمان آموزش پرورش. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. سال ششم، شماره2، ص160-145.
13
-ناظم، فتاح، حدادپور، سمانه. (1392). ارائه الگوی ساختاری عدالت سازمانی براساس سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا در دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال چهارم، شماره 1، صص 66-51.
14
-نورشاهی، ن. (1388). بررسی پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران. مجلهمطالعاتتربیتیوروانشناسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، 10، (3)، صص176-163.
15
-نویدیان، علی؛ صابر، سامان؛ رضوانی امین، مهدی؛ تکتم کیانیان. (1393). همبستگی کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مدیریتارتقایسلامت، دوره3 شماره2، بهار93، صص15-7.
16
-هوی، وین.ک و سیسل ج، میسکل.(1387). مدیریت آموزشی تئوری، تحقیق و عمل، محمد. عباس زاده (مترجم). ویرایش 2، ارومیه: دانشگاه ارومیه.
17
-Baloch, Q. B. (2009). Effects of Job Satisfaction on Employees Motivation & Turn over Intentions, Journal of Managerial Sciences Vol II, N 1.
18
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers.
19
-charles, R. & katherin J.& barker, J. (2007). The effect of Transactional and Transformational leadership styles on the organizational commitment and job satisfaction of customer contact personnel” journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, Volume 11, No. 1.
20
-Hondson, Randy. (2009). Management citizenship behavior and its consequence. Work and occupations, 29 (1). PP: 64-96.
21
-Kupers, W. and Weibler, J. (2006).How Emotional is Transformational Really? Some Suggestion for a Necessary Extension, Journal of Leadership & Organization Development, Vol.27, no.5, pp.68-38.
22
-Moghareb M, Madarshahian F, Aliabadi N, Rezaei N, Mohammadi A.(2005). Nursing Job Satisfaction in educational hospitals of Birjand University of Medical Sciences, Journal of Birjand University of Medical Sciences. 12(3-4):92-99.
23
-Nguni.S.& Sleegeves.p.& Denessen,E. (2006). Trans formational and transactional leadership effects on teachers job satisfaction, organizational commitment and organizaional citizenship bihavior in primary schools, the tanzanian case,school effective -ness school improvement , 11(2),pp:145 - 177.
24
-Palmer, B., Walls, M. and Stough, C. (2002). Emotional Intelligence and Effective Leadership.Leadership & Organization Development Journal,Vol.22, no.1, p5-10.
25
-Robbins, S. (2002). Organizational Behavior, New York, Prentice Hall.
26
-Shahbazi L, Salimi T. (2002).Nursing Job Satisfaction in hospitals of Yazd Province. Journal of Yazed University of Medical Sciences.10 (2):70-73.
27
-Sodagar S. (2004). Nursing Job Satisfaction in educational hospitals of Hormozgan University of Medical Sciences, Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 8(14): 233-237.
28
-Spector, peters. (2007). Job satisfaction, Sage Publications, Thousand oaks London New Dehli.
29
-Yukl,g .(2002).Leadership in organization, 5th ed. prentice-Hall,Inc,upper soddr river,ng.
30
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش ابعاد شخصیت بر رفتار شبکه سازی
امروزه شبکههای ارتباطی نقش اساسی در نوآوریها و موفقیت مدیران دارند.به طوری که هرچقدر افراد سازمانها مهارتهای اجتماعی و ارتباطی بیشتری داشته باشند، موفقیتهای بیشتری بهدست میآورند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سه بعد برونگرایی، سازگاری و تجربه پذیری که از ابعاد مهم شخصیت هستند بر رفتار شبکهسازی میباشد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردیده و روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و سازه و همچنین آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش نمایندگان شرکت بیمه کارآفرین در شهرمشهد میباشد که بنا بر اطلاعات موجود تعداد آنها 120 نفر میباشد. طرح نمونه گیری احتمالی بوده و از نوع نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برون گرایی، سازگاری، تجربه پذیری بر رفتارشبکه سازی تأثیر میگذارند. بعد برونگرایی تأثیر بیشتری در ایجاد ارتباطات شبکهسازی دارد. بعد سازگاری در حفظ و استفاده از ارتباطات شبکهسازی تأثیرگذار است. همچنین بعد تجربه پذیری نیز در ایجاد و حفظ ارتباطات شبکهسازی مؤثر است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2406_cdddeb941cccb8bea6556985373936e4.pdf
2016-03-16
119
144
برونگرایی
سازگاری
تجربه پذیری
رفتارهای شبکهسازی
بیمه کارآفرین
علیرضا
حدادیان
hadadian@um.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی
AUTHOR
ملیحه
قربانی
mghorbani1368@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی
LEAD_AUTHOR
خاکپور،عباس و یمنی، محمد و پرداختچی،محمدحسن (1387). "رابطه بین ویژگی های الگوی پنج عاملی شخصیت با دو بعد عملکرد شغلی زمینه ای و وظیفه ای مدیران مدارس راهنمایی"،فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال دوم ، شماره 2و 3،صفحات 579-564.
1
سید جوادین ، سیدرضا (1383) . مدیریترفتارسازمانی، تهران: نشر دانش.
2
قاسمی، وحید(1389)، مدل سازی معادله ساختاری درپژوهش های اجتماعی با کاربرد Amoos Graphics، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
3
قدرت پور، بهروز(1384) ."کارکرد مدیریت روابط مشتری در حفظ و افزایش مشتریان شرکت بیمه"، فصلنامه صنعت بیمه.
4
محمدی الیاسی، قنبرو رکنی، ندا و طیبی،سیدکمیل (1390) . "نقش شبکه های اجتماعی در تشخیص فرصت های کارآفرینی"، فصلنامه توسعه کارآفرینی،سال سوم ، شماره 11،صفحات 26-7.
5
محمدی کنگرانی،حنانه و شامخی، تقی و حسین زاده ،مهناز (1390). "بررسی و تحلیل شبکه روابط رسمی و غیر رسمی میان سازمانی با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه ای"، پژوهشنامه مدیریت دولتی، دوره سوم ، شماره 6،صفحات 164-149.
6
نقابی،سعیدو زعفریان، رضا ویوسفی، محسن ورضوانی، مهران(1391). "تبیین نقش رابطه ی رفتار شبکه سازی دررفتار کارآفرینانه"،فصلنامه توسعه کارآفرینی،سال چهارم، شماره 15،صفحات 43-25.
7
Asendorpf , J.B. and Wilpers, S. (1998), “Personality effects on social relationships”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 74 No. 6, pp. 1531-44.
8
Ashton, M.C. and Lee, K. (2001), “A theoretical basis for the major dimensions of personality”, European Journal of Personality, Vol. 15, pp. 327-53.
9
Ashton, M.C., Lee, K. and Paunonen, S.V. (2002), “What is the central feature of extraversion? Social attention versus reward sensitivity”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 83 No. 1, pp. 245-52.
10
Batjargal, B. (2010). Network dynamics and new ventures in China: Alongitudinal study. Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal, 22(2), 139 - 153.
11
Barrick, M.B. and Mount, M.K. (2005), “Yes, personality matters: moving on to more importantmatters”, Human Performance, Vol. 18 No. 4, pp. 359-72.
12
Baron, R. A., & Markman, G. D. (2003). Beyond social capital: the role of entrepreneurs' social competence in their financial success. Journal ofBusiness Venturing, 18(1), 41-60.
13
Borkenau, P. and Ostendorf, F. (2008), NEO-Fu¨ nf-Faktoren Inventar nach Costa und McCrae. Manual (NEO Five Factor Inventory of Costa and McCrae. Manual), Hogrefe, Go¨ttingen.
14
Bozionelos N.(2003),Intra-Organizational network resources:relation to career success and personality. international journal of organizational analysis,Vol 11,No.1,pp.41-66.
15
Briscoe, J.P., Hall, D.T. and Frautschy DeMuth, R.L. (2006), “Protean and boundaryless careers: an mpirical exploration”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 69 No. 1, pp. 30-47.
16
Buss, D.M. (1991), “Conflict in married couples: personality predictors of anger and upset”, Journal of Personality, Vol. 59 No. 3, pp. 663-703.
17
Cascio, W. F., & Aguinis, H. (2005). Applied Psychology in human resource management. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
18
Chou, Y. Polansky, A.M and Mason, RL.(1998). Transforming nonnormal Data to Normality in Statistical Process Control.
19
- Cuperman, R. and Ickes, W. (2009), “Big Five predictors of behavior andperceptions in initial dyadic interaction: personality similarity helpsextraverts and introverts, but hurts ‘disagreeables’”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 97 No. 4, pp. 667-84.
20
Ferris, G.R., Treadway, D.C., Kolodinsky, R.W., Hochwarter, W.A., Kacmar, C.J., Douglas, C. and Frink, D.D. (2005), “Development and validation of the political skill inventory”, Journal of Management, Vol. 31 No. 1, pp. 126-52.
21
Filppo,Edwin B. &Othe(1988) ,Management:Concepts and Practices,4th ed,Boston : Allyn and Bacon,Inc.
22
Forret, M. L., & Dougherty, T. W. (2004). Networking behaviors and career outcomes: differences for men and women? Journal of Organizational Behavior , 25(3), 419-437.
23
Forret, M.L. and Dougherty, T.W. (2001), “Correlates of networkingbehavior for managerial andprofessional employees”, Group and Organization Management, Vol. 26 No. 3, pp. 283-311.
24
Gunz, H. and Peiperl, M. (2007), Handbook of Career Studies, Sage, LosAngeles, CA.
25
Kadushin, C. 2002. The motivational foundation of social networks. Social Networks, 24: 77–91.
26
McCrae, R.R. and Costa, P.T.J. (1997), “Personality trait structure as ahuman universal”, American Psychologist, Vol. 52 No. 5, pp. 509-16.
27
Nelson, D. L., & Quick, J. C. (2006). Organizational behavior; foundations, realities & challenges. United States of America: Thomson-South- Western.
28
Olver, J.M. and Mooradin, T.A. (2003), “Personality traits and personal values: a conceptual and empirical investrigation”, personality and individual differences, Vol. 9, pp. 188-203 .
29
Pervin, L.A., Cervone, D. and John, O.P. (2005), Personality: Theory andResearch, 9th ed., Wiley, Hoboken, NJ.
30
Power, S.J. (2010), “Career management tactical innovations and successfulinterorganizationaltransitions”, Career Development International, Vol. 15 No. 7, pp. 664-86.
31
Rank O.N (2008). Formal structures and informal networks: Structural analysis in organizations, Scand J. Mgmt; 24: 145-161.
32
Roberts, S.G.B., Wilson, R., Fedurek, P. and Dunbar, R.I.M. (2008), “Individual differences and personal social network size and structure”, Personality and Individual Differences, Vol. 44 No. 4, pp. 925-64.
33
Singh, R., Hills, G., Hybels, R., & Lumpkin, G. (1999). Opportunity recognition through social network characteristics of entrepreneurs. Frontiers of entrepreneurship research, 228–241.
34
Sullivan, S. and Baruch, Y. (2009), “Advances in career theory and research: a critical review and agenda for future exploration”, Journal of Management, Vol. 35 No. 6, pp. 1542-71.
35
Thompson, J. (2005). Proactive Personality and Job Performance: A Social Capital Perspective. Journal of Applied Psychology, 90(5), 10-11.
36
Van Hoye, G., Van Hoft, E.A.J. and Lievens, F. (2009), “Networking as a job search behavior: a social network perspective”, Journal of Occupational and Organizational Psychology, Vol. 82 No. 3, pp. 661- 82.
37
Wanberg, C.R., Kanfer, R. and Banas, G.T. (2000), “Predictors andoutcomes of networking intensity among unemployed job seekers”, Journal of Applied Psychology, Vol. 85 No. 4, pp. 491-503.
38
Wolff, H.-G. and Moser, K. (2006), “Entwicklung und Validierung einer Networkingskala” (“Development and validation of a networking scale)”, Diagnostica, Vol. 52 No. 4, pp. 161-80.
39
Wolff, H. G., & Muck, P. M. (2009). Personality and networking: An analysis based on the interpersonal circumplex, Journal of Occupational and Organizational Psychology .8(3), 106-116.
40
Wolff H-G & Kim Sowon (2011) , “ The relationshipbetweennetworking behaviors and the Big Five personality dimensions ” , Journal of Career Development International Vol. 17 No. 1, 2012 pp. 43-66.
41
Wolff, H.-G., Rahm, C. and Forret, M.L. (2011), “Adaptation of a German multidimensional networking scale into English”, European Journal of Psychological Assessment, Vol. 27 No. 4, pp. 244-50.
42
Yang, M. 1994. Gifts, favors and banquets: The art of social relationships inChina. Ithaca, NY:Cornell University Press.
43
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی مولفه های موثر بر انگیزه خدمت به جامعه
شناخت تفاوت های اساسی بین کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه انگیزشی و رفتاری، گام مهمی در مسیر درک مفهومی است که در ورای مفهوم انگیزه خدمت به جامعه وجود دارد. در این پژوهش هدف اصلی بررسی تفاوت بین کارکنان بخش خصوصی و دولتی از نظر انگیزه خدمت به جامعه و همچنین تاثیر پیش نیازها بر انگیزه خدمت به جامعه می باشد. در همین راستا بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر ساری به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شده اند و حجم نمونه 225 برآورد شد. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه استاندارد 55 سوالی استفاده شده است.داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این پژوهش نشان داد که از نظر انگیزه خدمت به جامعه بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی و دولتی تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج نشان داد که در بییمارستانهای دولتی پیش نیازهای تعیین شده بر انگیزه خدمت کارکنان تاثیر معنی داری دارند ولی در بیمارستانهای خصوصی پیش نیازها بر انگیزه خدمت کارکنان تاثیر ندارند. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در بخش دولتی انگیزه خدمت کارکنان بر عملکرد فردی تاثیر مثبت و معناداری دارد ولی در بخش خصوصی انگیزه خدمت کارکنان بر عملکرد فردی آنان تاثیر مثبت و معناداری ندارد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_2407_591727050648ca7c73df9712e4c98dd2.pdf
2016-03-16
145
172
انگیزه خدمت به جامعه
پیش نیازها
عملکرد فردی
بخش خصوصی و دولتی
حامد
دهقانان
dehghanan@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
سعید
صحت
sehat@gmail.com
2
استادیار،گروه مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
سید ابراهیم
ساداتیان
e.sadatian@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
الوانی، سید مهدی. (1378). نظریه انتخاب عمومی، فصلنامه مطالعات مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، شماره 23 و 24: صص19- 5.
1
Bateman, T.S., &Strasser, S. (1984). A longitudinal analysis of the antecedents of organizational commitment. Academy of Management Journal, 27(1), 95-112.
2
Benkhoff, B. (1997). Ignoring commitment is costly: New approaches establish the missing link between commitment and performance. Human Relations, 50(6), 701-726.
3
Buchanan, B. (1975). Red tape and the service ethic. Administration and Society, 6(3): 423-444.
4
Crewson, P.E. (1997). Public-service motivation: building empirical evidence of incidence and effect. Journal of Public Administration Research and Theory. 7(3): 415.
5
Emanuel camilleri and Beatrice I.J.M. Van Der Heihden؛ (2013) ؛ Organizational Commitment, Public Service Motivation, and performance within the Public Sector ؛ Source: Public performance & management Review, Vol. 31,No. 2(Des, 2013), PP. 241-274.
6
Finegan, J.E., (2000). The impact of person and organizational values on organizational commitment. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 73(2), 149 -164.
7
Houston, D.J. (2000). Public service motivation: a multivariate test. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(5):713-727.
8
Johnston, M., &Moncrief, W.C. (1996). Examining the role of organisational variables in the salesperson job satisfaction model. Journal of Personal Selling and Sales Management, 16(3), 33-42.
9
Lawton, A., &Rayner, J. (2009). Public Service Motivation in a fragmented public sector: A case study approach. International public service motivation conference, Indiana University, June 7-9: 1-33.
10
Lyons, S., Duxbury, L., & Higgins, C. (2006). A comparison of the values and commitment of private sector employees. Public Administration Review, 66: 605-618.
11
Naff, K. C. & Crum, J. (1999), Working For America: Does public service motivation make difference? , Review of Publice Administration, 19(4): 5-16.
12
Nyhan, R.C. (2000). Changing the paradigm: Trust and its role in public sector organizations. American Review of Public Administration, 30(1), 87-109.
13
Parrlberg, L. E., Perry, J. L., &Hondeghem, A. (2007). From theory to practice: strategies for applying public service Motivation. Paper presented at the 9th National public Management Research Conference, Tucson, AZ.
14
Perry, J. L. (1996). Measuring Public service Motivation: An Assessment of Construct Reliability and Validity. Journal of Public Administration Research and theory, 6(1): 5-23.
15
Rainey, H.G. (1982). Reward preference among public and private managers: in search of the service ethic. American Review of Public Administration, 16(2): 288-302.
16
Renn, R.W., & Vandenberg, R.J. (1995). The critical psychological states: An underrepresented component in job characteristics model research. Journal of Management, 21(2), 279-304.
17
Shamir, B. (1991). Meaning, self and motivation in organizations. Organization studies, 12(2): 405-424.
18
Taylor, J. (2007). The impact of public service motivation on work outcomes in Australia: A comparative multi- dimensional analysis. Public Administration, 85(4): 931-959.
19
Taylor, J. (2007). The impact of public service motivation on work outcomes in Australia: A comparative multi- dimensional analysis. Public Administration, 85(4): 555.
20
Van Dyne, L., Graham, J.W., &Dienesch, R.M. (1994). Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 37(4), 765-803.
21
Van Yperen, N.W., van den Berg, A.E., &Willering, M.C. (1999). Towards a better under standing of the link between participation in decision-making and organizational citizenship behavior: A multilevel analysis. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 72(3), 377-392.
22
Zafirovsky, M.Z.(1999). Public choice theory for political sociology. International Journal of Publics, Culture and Society, 12(3): 466.
23
Zeffane, R. (1994). Patterns of organizational commitment and perceived management style: A comparison of public and private sector employees. Human Relations, 47(8), 977-1003.
24