ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی با تبیین نقش نهادینه سازی کارآفرینی
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی توجه بسیاری ازمحققان را به خود جلب کرده و با عنایت به نقش قابل توجه عوامل سازمانی در این زمینه هدف اینتحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی درشرکت های کارآفرین در صنایع غذایی است . جامعه آماری اول این پژوهش شامل 417 نفر ازمدیران، متخصصان و کارشناسان شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی بهروز، زمزم، پاک، گلستانو محسن می باشد که با فرمول کوکران 052 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخابشدند. جامعه آماری دوم نیز برای اولویت بندی عوامل، تعداد 11 نفر از صاحب نظران و اساتیدمدیریت کارآفرینی دانشگاه ها بوده که نمونه آماری دوم نیز از طریق سرشماری مشخص شده و برابربا تعداد جامعه آماری دوم می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق برای گردآوری داده هاپرسشنامه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری و فرآیند تحلیل سلسله مراتبیفازی استفاده شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که مولفه های عوامل سازمانی بر نهادینه سازیکارآفرینی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی تاثیر مثبت دارند، و نهادینه سازی کارآفرینیدر این شرکت ها نیز بر اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_478_d80110e5a2d7050b367c054819118de3.pdf
2013-07-16
1
24
عوامل سازمانی
نهادینه سازی
اجرایی شدن
کارآفرینی سازمانی
سید مهدی
الوانی
1
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
رضا
کهن هوش نژاد
email :rezak_5@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
سعید
صفری
3
عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد
AUTHOR
سعید
خدامرادی
4
عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش 02
مدل های تعالی، روش مناسبی برای ارزیابی عملکرد سازمان ها می باشند. با بکارگیری این مدل ها، سازمانمی تواند عملکرد خود را با سایر رقبا در سطح ملی و بین المللی مقایسه کند. این مدل ها نشان می دهند کهبرتری سازمان یک برداشت نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج عملی است که مبتنی بر شواهد است و قابلسنجش می باشد.بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مدل EFQM را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن بهتعالی سازمانی تدوین کرده است.پژوهش حاضر به منظور بررسی ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش0202 انجام گرفته است. جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور تشکیلداده اند؛ جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد تعالی سازمانی استفاده گردید و همچنینبرای برآورد پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که با مقدار 289.0 مورد تأیید قرار گرفت.بعد از توزیع و جمع آوری پرسش نامه، اطلاعات به دست آمده از طریق تحلیل های آماری به روش هایتوصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و پس از خلاصه و دسته بندی اطلاعات و بهره گیری ازآزمون تی استیودنت، تمام 9 معیار تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران پیشرفت کمی داشتند.همچنین در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران، میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوتمعنی داری وجود داشت.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_512_9d602d1ffa3d0af8964be7cbc1e995c0.pdf
2013-07-16
25
46
مدل تعالی سازمانی
ارزیابی
شرکت ملی گاز ایران
حسین
ادیب
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
مرتضی
گل آور
morteza_golavar@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استراتژی مدیریت استعداد و رابطه آن با هوش عاطفی کارکنان
امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مؤلفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتیپایدار در سازمان ها به شمار می رود. هوش عاطفی نیز به دلیل تأثیر مستقیمی که بر عملکرد دارد، می تواندمکمل مناسبی جهت حفظ این مزیت باشد. بنابراین، هدف این پژوهش تحلیل رابطه استراتژی مدیریتاستعداد و هوش عاطفی کارکنان در شهرداری شهر اصفهان است. جهت سنجش استراتژی مدیریت استعداد ازمدل سوئیم و سنجش هوش عاطفی کارکنان از مدل پیشنهادی پژوهشگر استفاده شده است. جامعه آماریپژوهش شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر بوده که تعداد 712 نفر از آنان به عنواننمونه انتخاب گردیده اند. جهت آزمون فرضیه های پژوهش از روش تحلیل مدل سازی معادله ساختاری استفادهشده است و نتایج این ارزیابی حاکی از آن است که استراتژی مدیریت استعداد رابطه مثبت و معناداری باهوش عاطفی کارکنان دارد. همچنین بین مؤلفه های پنج گانه آن شامل"جوّ و فرهنگ باز"، "ارتباطات"،مدیریت عملکرد"، "پرورش کارکنان" و "پاداش و قدردانی" و هوش عاطفی کارکنان رابطه مستقیم ومعناداری وجود دارد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_514_06421613be18a3fde59b92a12a17403f.pdf
2013-07-16
47
75
ستراتژی مدیریت استعداد
پرورش کارکنان
جوّ و فرهنگ باز
مدیریت عملکرد
هوش
عاطفی.
علی
شائمی
1
استادیار،گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سید محسن
علامه
2
استادیار، گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
AUTHOR
محبوبه
عسگری
miss_askary@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه پیام نور زاینده رود
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان
توسعه فنآوریهای اطلاعاتی و شبکههای ارتباطی سهم بهکارگیری دانش و اطلاعات را در سطح جهانی بهمیزان زیادی افزایش داده است. در این راستا، یکی از مهمترین منابع شرکت، سرمایه فکری است . امروزهسرمایه فکری در حال تبدیل شدن به یک منبع مهم و حیاتی در ایجاد رشد اقتصادی می باشد. بدین جهتمدیران ملزم به اندازهگیری سرمایه فکری به عنوان یک معیار مهم برای افزایش عملکرد کسب و کار سازمانهاهستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقر درپارک علم و فناوری شهر بوشهر میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات،توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و برای تعیین قابلیت اعتماد )پایایی(از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که حاکیت از اعتبار بالای پرسشنامهها دارد. برای آزمون فرضیاتپژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Amos استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد،سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر توانمندسازها داشته و این خود عملکرد شرکتهای دانشبنیان مستقردر پارک علم و فناوری شهر بوشهر را تحت تأثیر قرار میدهد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_516_1d2003726b39f4d817a8aef73672744b.pdf
2013-07-16
47
75
سرمایه فکری
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه رابطهای و ارزیابی عملکرد
سید عباس
موسوی
1
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
AUTHOR
سید یعقوب
حسینی
hosseini@pgu.ac.i
2
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
AUTHOR
عبدالمجید
مصلح
moslehma@gmail.com
3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
AUTHOR
پروانه
بهرامی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه خلیج فارس بوشهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر
تحقیق حاضر با هدف بررسی الگوهای رفتاری کارکنان شرکت ملی صنایع مس ایران در مقابل تغییراتسازمانی انجام گرفته است. از بین الگوهای رفتاری سه گانه: مقاومت در مقابل تغییر، پذیرش تغییر و بی تفاوتینسبت به تغییر )متغییر های وابسته( و از تغییرات نیز سه نوع تغییر توسعه ای، انتقالی و دگرگون ساز )متغییرهایمستقل( مورد مطالعه قرار گرفته اند. جامعه آماری تحقیق شامل کارمندان و مدیران شرکت ملی مس) 5284نفرکارمند زن و مرد( می باشدکه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه از جامعه محدود 643 نفر مورد مطالعهقرار گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی و همبستگی می باشد.داده های حاصل از اجرای تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع بندی و روایی آن نیز با نظر اساتید وخبرگان و آزمون میانگین واریانس و همچنین پایایی آن نیز از طریق آزمون های ضریب همگرایی و آلفایکرونباخ مورد آزمون و تایید قرار گرفته و با استفاده از آزمون های کالموگروف و اسمیرونوف، تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون، روش کمترین توان دوم جزیی و مدل معادلات ساختاری LISRELمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های نه گانه مبین آن است که کارکنانتغییرات توسعه ای و تغییرات انتقالی را پذیرفته و نسبت به آن بی تفاوت نبوده و در مقابل آنها مقاومتی از خودنشان نمی دهند. اما تغییرات دگرگون ساز را نپذیرفته و نسبت به آنها مقاومت نشان می دهند. در پایان پیشنهاداتیدر خصوص پذیرش تغییرات دگرگون ساز داده شده است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_518_5b48601f4963020b6e68882058684671.pdf
2013-07-16
103
134
تغییر توسعه ای
تغییر انتقالی
تغییردگرگون ساز
مقاومت
بی تفاوتی
دکتر محمد جواد
کاملی
p.h.d.kameli@gmail.com
1
استادیار دانشکده علوم انتظامی
LEAD_AUTHOR
طیبه
بختیاری اصل
2
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
AUTHOR
ابوالفضل
لطفی آرباطان
3
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
AUTHOR
اکبر
پورفرج
4
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری است. گرین لیف این پارادایم جدید را رهبریخدمت گزار معرفی می کند که ویژگیهای آن تامین کننده ضروریات کارآفرینی در سازمان است. هدف اینمقاله بررسی تاثیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار بر ارتقای کارآفرینی سازمانی میباشد. روش تحقیق اینپژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری کارکنان اداره تعاون است که با استفاده از روش نمونه گیریتصادفی 801 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه، استفاده شد.نتایج تحقیق ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری خدمت گزار و کارآفرینی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینیسازمانی و رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری را تایید کرد. همچنین مشخص شد که هر دو متغیر سرمایهفکری و رهبری خدمت گزار قادر به پیشبینی کارآفرینی سازمانی هستند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_519_5403481387bbcf1fc3ac4e2c5332f007.pdf
2013-07-16
135
149
رهبری خدمت گزار
سرمایه فکری
کارآفرینی سازمانی
داود
حسین پور
dhp748@gmail.com
1
استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت علامه طباطبائی
AUTHOR
مریم
اهوپای
m.ahopay@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت دولتی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش اجتناب مصرف کنندگان
فرآیند تولید و توسعه محصولات با فناوری بالا تا این زمان این گونه دستخوش تغییر و تحول نبوده است. رشدسریع تکنولوژی و مخاطره در بازارهای جهانی و تغییرات روزافزون در نیازهای مشتریان، تیمهای توسعهمحصول جدید را با فشارهای روزافزونی موجه کرده است. در نتیجه تولید محصولات با فناوری بالا که مطابقبا نیازهای مشتریان باشد، برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است. در این پژوهش به بررسی تاثیر ویژگی هایمحصولات با فناوری بالا بر رفتار پذیرش/ اجتناب مصرفکنندگان پرداخته میشود. جامعه آماری این تحقیق،دانشجویان دانشکدههای مدیریت دانشگاه های تهران بودند . تعداد 193 پرسشنامه مشتمل بر سوالاتچندگزینه ای تهیه گردید. دادههای جمعآوری شده به منظور بررسی رابطه میان متغیرها و تاثیر آنها بر یکدیگر،با استفاده از آزمونهای آماری میانگین یک جامعه، آزمون دو جملهای و مدل سازی معادلات ساختاری تحلیلشدند. نتایج تحقیق حاکی از این است که ویژگیهای محصولات با فناوری بالا بیشترین تاثیر را بر لذت داشتهاست . نگرش مصرف کنندگان بیشترین تاثیر را بر رفتار پذیرش داشته است. در حالی که تاثیر انگیختگی بررفتار پذیرش/ اجتناب قابل توجه نبود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_520_f897d5381a3e9c414a1b8e52b8fffa86.pdf
2013-07-16
151
171
محصولات با فناوری بالا
ویژگیها
نگرش
عواطف
رفتار پذیرش/ اجتناب
سیدمجید
الهی
1
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(
AUTHOR
صفر
فضلی
2
عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(
AUTHOR
رویا
یعقوبی
roya.yaghoobi@yahoo.com
3
دانشجوی دوره MBA دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره(
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار در سازمان
یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهایرفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمانتحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمانمورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان شناسایی نمود کدام است و وضعیت آنها چگونه می-باشد". روش تحقیق مورد استفاده نیز با توجه به شرایط تحقیق، روش مطالعة موردی که یکی از انواعاستراتژیهای تحقیق کیفی محسوب میشود، بوده است.نتایج این تحقیق نشان داد که ) 1( در دوگانگیهای رفتار ناشی از منافع فردی و منافع گروهی، رفتارهای مربوطبه منافع فردی، رفتار غالب در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 2( در دوگانگیهای رفتار ناشی از کنترل سازمانو آزادیهای فردی، رفتار غالبی که بتوان آن را نسبت به دیگری رجحان داد مشاهده نشد؛ ) 3( دردوگانگی های رفتار ناشی از ضوابط سازمانی و معیارهای انسانی، رفتارهای مربوط به معیارهای انسانی رفتارغالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 4( در دوگانگیهای رفتار ناشی از ترجیحات فردی وهنجارهای گروهی، رفتار غالب مشاهده شده مربوط به هنجارهای گروهی بوده است و ) 5( در دوگانگیهایرفتار مربوط به ثبات و تغییر نیز رفتار غالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه، رفتارهای مربوط به تغییرمی باشد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_521_e598d47810b40e336180e419dc28f02e.pdf
2013-07-16
173
208
رفتار
دوگانگی رفتار
نیاز
فرد
سازمان
محمود
جعفرپور
mahmoudjafarpoor@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی)ره(
LEAD_AUTHOR
محمدباقر
حبی
2
دانشیار دانشگاه امام حسین)ع(
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش میانجی رفتار شهروند سازمانی در تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی
رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای اختیاری و آگاهانه کارکنان، تاثیر به سزایی بر عملکرد شغلیکارکنان دارد و توانمند سازی روانشناختی آنان به سازمان ها امکان انعطاف پذیری بیشتر و پاسخ دهی سریع بهتغییرات را می دهد و از طرفی دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان بهتلاش، سلامتی و آسایش آن ها اشاره دارد. از این رو با توجه به اهمیت این عوامل در سازمان ها، پژوهشحاضر به بررسی رابطه حمایت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجیرفتار شهروندی سازمانی می پردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 761 نفر می باشند؛ که از روش تصادفیطبقه ای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 771 نفر به دست آمد. به منظورگردآوری داده های پژوهش، از پرسشنامه استاندارد چینگ و تسونگ ) 2172 ( استفاده شد. همچنین جهتافزایش روایی پرسشنامه از نقطه نظرات اساتید متخصص این رشته و کارشناسان وزارت مذکور بهره مند گردید.از روش آلفای کرونباخ ) 18.6 ( جهت تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد.در این پژوهش تجزیه و تحلیل داده ها، از طریق ماتریس همبستگی، معادلات رگرسیون، تحلیل مسیر و مدل معادلاتساختاری و با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که حمایت سازمانیادراک شده ) 1877 (. و توانمندسازی) 1872 ( به تنهایی بر عملکرد شغلی تأثیر نمی گذارد. لیکن رفتار شهروندیسازمانی به عنوان متغیر میانجی مؤثر بین حمایت سازمانی ادراک شده).. 18 ( و توانمندسازی روانشناختی) 18.0 ( باعملکرد شغلی است. سازمان ها با بهره گیری از نتایج حاصله، در دنیای نوینی که پیوسته در حال تغییر و تحول استقادر به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد
https://jmsd.atu.ac.ir/article_522_2a6c8db3ae9d8ca3cfd47048dfdc635b.pdf
2013-07-16
209
229
رفتار شهروندی سازمانی
حمایت سازمانی ادراک شده
توانمندسازی روانشناختی
عملکرد شغلی
ایرج
سلطانی
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد علوم و تحقیقات اصفهان
AUTHOR
رسول
صریحی اسفستانی
rasoolsarihi@gmail.com
2
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
LEAD_AUTHOR
حمیده
عباسی
3
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه میان یادگیری سازمانی و آمادگی کارکنان برای تغییر در شرکتهای بیمه
سازمانی و آمادگی برای تغییر با توجه به ویژگیهای سازمان یادگیرنده در صنعت بیمه انجام گرفته است.جامعه آماری این تحقیق شرکتهای بیمه خصوصی در ایران هستند. تعداد 111 نفر از مدیران این شرکتها بهعنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده واتکینز و مارسیک ونیز از پرسشنامه تغییر دانهام و همکاران استفاده گردید. برای آزمون فرضیهها با توجه به دادههای پرسشنامه ازآزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون t استیودنت و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی -از وجود فرهنگ یادگیری سازمانی در شرکتهای بیمه است. بنابراین، ابعاد مختلف یادگیری سازمانی درشرکتهای بیمه در وضعیت بالاتر از متوسط قرار دارند. در کل با توجه به نتایج به دست آمده از آزمونفرضیهها و هم چنین با در نظر گرفتن ضریب رگرسیون استاندارد میتوان استدلال کرد که ارتباط بین یادگیریسازمانی و آمادگی برای تغییر در شرکتهای بیمه خصوصی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، به خصوص درارتباط با بعد تحقیق و گفت وگو برای آمادگی برای تغییر که یکی از ابعاد مهم مدل است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_523_dd8a5f0b82de46d7a61e9b9242e34ef3.pdf
2013-07-16
231
247
یادگیری سازمانی
آمادگی برای تغییر
سازمان یادگیرنده
سیدعلی اکبر
افجه
afjahi@atu.ac.ir
1
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ندا
رضایی ابیانه
neda.abyaneh@gmail.com
2
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری
LEAD_AUTHOR