ORIGINAL_ARTICLE
دولت الکترونیک در آسیا
چندی پس از آغاز فرایند استقرار دولت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته، ضرورت آن در کشورهای در حال توسعه یافته نیز احساس شد و این کشورها یکی پس از دیگری توسعه و کاربری فناوری اطلاعات در بخش دولتی را با هدف ارتقای کارآمدی در ارائه خدمات عمومی به شهروندان از طریق استقرار دولت الکترونیک در دستور کار خود قرار دادند. مالزی، هند، بنگلادش و بحرین از جمله کشورهای در حال توسعه آسیایی هستند که قابلیت ها و پویایی های فناوری اطلاعات را درک نموده و در صددند با توسعه و کاربری آن در بخش های مختلف جامعه به ویژه در بخش اداره امور عمومی ضمن بازآفرینی و نوسازی دولت، روند خدمات رسانی به شهروندان را تسهیل نموده و از این رهگذر گامی اساسی در راستای رفاه اجتماعی و توسعه کشور بردارند. نویسندگان در این مقاله اقدامات کشورهای مذکور را با رویکردی مدیریتی مورد بررسی قرار داده و در خاتمه نیز با نگاهی اجمالی، عوامل پیش برنده و عوامل بازدارنده استقرار دولت الکترونیک را در کشورهای مذکور معرفی کرده اند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4989_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2006-11-22
1
22
دولت الکترونیک
آسیا
ارتقای کارآمدی
فناوری اطلاعات
شمس السادات
زاهدی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
نور محمد
یقوبی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند
این مقاله یک پژوهش پیمایشی است که به بررسی نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند می پردازد. این مقاله در پی پاسخگویی به دو سوال زیر می باشد. ۱. نگرش مشتریان فروشگاه های شهروند، نسبت به خرید اینترنتی چگونه است؟ ۲. اولویت بندی عوامل موثر بر نگرش مشتریان فروشگاه های شهروند، نسبت به خرید اینترنتی چگونه است؟ این پژوهشی که در میان مشتریان فروشگاه های شهروند در سطح شهر تهران که از خرید اینترنتی استفاده کرده اند، انجام شد. پرسشنامه این پژوهشی در میان نمونه مورد نظر با حجم ۱۰۰ نفر از طریق نمونه گیری سهل و آسان میان مشتریان در ۴ شعبه فروشگاه شهروند، توزیع شد، و در پایان مشخص شد که براساس ۹ عامل موجود در مدل نظری، نگرش مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهروند نسبت به خرید اینترنتی منفی است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4990_3d16870917fb89f2dab0ad49b5122d16.pdf
2006-11-22
23
43
مشتریان
خرید اینترنتی
فروشگاه های زنجیره ای شهروند
تجارت الکترونیک
زهره
دهدشتی شاهرخ
zdehdashti33@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ماندنی
تونکه نژاد
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نظام سلامت الکترونیک در ایران (موانع و چالش ها)
در این مقاله با استفاده از روش پژوهش توصیفی - پیمایشی، کاوش در منابع کتابخانه ای و کسب نظر صاحبنظران و متخصصان حوزه انفورماتیک پزشکی؛ موانع و چالش های پیش روی شکل گیری نظام سلامت الکترونیک در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. سعی شده است تا با کالبد شکافی و شناخت آناتومی سلامت الکترونیک، اصول و مبانی آن برای پژوهشگران و ذینفعان گسترده حوزه سلامت، شفاف و ملموس تر گردد و باعث ایجاد هم افزایی و هم فکری بیشتر، جهت تسریع و تسهیل در امر توسعه نظام سلامت الکترونیک در ایران شود. جهت حصول این امر، براساس نتایج مصاحبه با متخصصان و خبرگان مربوطه و همچنین مطالعه مقاله ها و اسناد موجود، پنج فرضیه طراحی شد. با توجه به نتایج حاصل از توزیع پرسشنامه در یک نمونه ۲۵ نفره از جامعه خبرگان سلامت الکترونیک و تحلیل آماری آنها؛ عوامل فرهنگی – اجتماعی، مالی-اقتصادی، فنی –تکنولوژیکی، مدیریتی-فرایندی و حقوقی –قانونی به عنوان موانع بالقوه شکل گیری سلامت الکترونیک در ایران مورد شناسایی و پس از آزمون، مورد تایید قرار گرفتند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4991_4d189782991ff7746117ea74715662c0.pdf
2006-11-22
44
57
نظام سلامت الکترونیک
ایران
موانع و چالش ها
فناوری اطلاعات و ارتباطات
کامران
فیضی
kamfeyzi@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
رحمان
پوردهزاد
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنامه های ترویج کارآفرینی در میان جوانان در کشورهای منتخب اروپایی
تاثیر کارآفرینی در رشد اقتصادی و افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی شناخته شده است. در شرایط فعلی جامعه ایران که نسبت قابل توجهی از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه بیکار هستند، رویکرد توسعه کارآفرینی در کشور ضروری می باشد. در این مقاله سعی شده که کارآفرینی بصورت خلاصه شرح داده شود، سپس شاخص های کارآفرینی که مرتبط با توسعه اقتصادی هستند، در ۶ کشور اروپایی مطالعه و پیشنهاداتی برای بکارگیری آن در ایران ارائه می شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4992_5cbadcc4bedaa65cf5c89aefd30a7a46.pdf
2006-11-22
58
78
ترویج کارآفرینی
جوانان
کشور های منتخب اروپایی
رشد اقتصادی
افزایش اشتغال
رفاه اجتماعی
ناهید
شیخان
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل چند لایه برای سنجش آمادگی الکترونیکی
استقرار موفقیت آمیز تجارت الکترونیکی به وجود مجموعه ای از عوامل و شرایط نیاز دارد. حتی اگر بهترین وب سایت شرکت که توانائی مبادله ای داشته باشد نیز طراحی شود، در صورتی که مشتریان به شبکه دسترسی نداشته باشند، نوعی سیستم حقوقی مناسب برای حل اختلافات در مبادلات الکترونیکی تدوین نشده باشد، سیستم حمل و نقل پیشرفته و کارآمد موجود نباشد و یا اینکه زیرساختار مالی و بانکداری الکترونیکی وجود نداشته باشد، کاملاً آشکار است که تجارت الکترونیکی به هیچ وجه مثمرثمر نخواهد بود. از این رو آمادگی الکترونیکی را باید در سطوح و لایه های مختلفی بررسی و ارزیابی کرد. آمادگی الکترونیکی باید در کلیه ی سطوح در سطح حداقل وجود داشته باشد تا استقرار تجارت الکترونیکی با موفقیت همراه شود. در این مقاله با توجه به پژوهشهای انجام شده مدل چند لایه برای سنجش آمادگی الکترونیکی در سطوح سازمانی، بین سازمانی و ملی طراحی و شاخص های عملیاتی برای سنجش آنها مطرح می شود.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4993_b27ba8eefcf302fef58c9a6a562e4806.pdf
2006-11-22
79
97
آمادگی الکترونیکی
مدل چند لایه
طراحی
دنیای الکترونیکی
دنیای فیزیکی
شهریار
عزیزی
s-azizi@sbu.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حسن
قربانی
2
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR