%0 Journal Article %T مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات ترافیک شهری %J مطالعات مدیریت بهبود و تحول %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2251-8037 %A باقری یزدی, هادی %A ابطحی, سید امیر رضا %D 2008 %\ 11/21/2008 %V 19 %N 58 %P 73-90 %! مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات ترافیک شهری %K مدیریت نگهداری و تعمیرات %K تجهیزات ترافیک شهری %K نقشه برداری سیار %K سیستم اطلاعات جغرافیایی %K سیستم مختصات جغرافیایی %R %X سیستم حمل و نقل یکی از بزرگترین، مهم ترین و حساس ترین سیستم های دولتی در تمامی کشورهای جهان می باشد، مدیریت و بهره وری این سیستم بسیار پرهزینه است و به دلیل ارتباط مستقیمی که میان آن و توده عظیم مردمی وجود دارد، از حساسیت فوق العادهای برخوردار می باشد. بنابراین یکی از دغدغه های اساسی تمامی متخصصان امور حمل و نقل استفاده از یکروش بهینه برای کاهش هزینه های سختافزاری و هزینه های نیروی انسانی، با توجه بهحساسیت های ایمنی، کیفیت و ... در این سیستم می باشد. ایجاد یک سیستم اطلاعاتی استاندارد و با سازماندهی مشخص حاوی نوع، محل، مختصات،وضعیت فیزیکی و نیازهای نگهداری و تعمیراتی تجهیزات ترافیکی یکی از گامهای پر اهمیت در مدیریت سیستم حمل و نقل جاده ای جهت ارتقا ضریب ایمنی و بهینه سازی هزینه نگهداری و تعمیرات می باشد. این مقاله یک روش علمی را که ترکیبی از یک مدل نگهداری و تعمیرات با مدل های ریاضی می باشد ارائه می دهد. برای تعیین درجه اهمیت تابلوهای ترافیکی، محل و مختصات و نوع خرابی هر کدام از آنها به عنوان تجهیزات ترافیک شهری راهکارهایی ارائه شده است. سپس یک بانک اطلاعاتی مناسب از لحاظ نوع و روابط میان داده های موجود و همینطور ساختار گزارش های مختلفی که می توان از آن دریافت نمود ارائه شده است. نتایج این تحقیق، متصدیان نگهداری و تعمیرات را در شناسایی زمان و نیازهای نگهداری و تعمیرات تجهیزات ترافیکی مورد نظر یاری می نمایند. %U https://jmsd.atu.ac.ir/article_5020_19dd2e103270e59eb159f17e3382b3d7.pdf