%0 Journal Article %T نگرشی بر جهانگردی و مفاهیم آن از دیدگاه بازاریابی %J مطالعات مدیریت بهبود و تحول %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2251-8037 %A تاج زاده نمین, ابوالفضل %D 1998 %\ 02/20/1998 %V 7 %N 27.28 %P 105-128 %! نگرشی بر جهانگردی و مفاهیم آن از دیدگاه بازاریابی %K جهانگردی %K بازاریابی %R %X نوشتار حاضر با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع جهانگردی که بعضا اذهان بسیاری از محققین را بخود مشغول نموده است. تلاشی است از دیدگاه بازاریابی تا از یک سو با ترسیم ابعاد و نگرشهای گوناگون موجود در آن ضمن تاکید بر نگرش سیستمی و جایگاه آن ماهیت چند جانبه ای جهانگردی را مورد توجه قرار داده و ضرورت بررسی محیط بازاریابی و شناخت ابعاد خرد و کلان آن را در سطوح مختلف داخلی و خارجی مورد اشاره قرار دهد و از سوی دیگر ضمن تمرکز بر مدیریت بازاریابی جهانگردی، ابعاد آمیزه ی بازاریابی در آن را با استعانت از روابط نمادین موجود مورد کند و کاو و تاکید قرار دهد و در این رهگذر با تکیه بر اهمیت کیفیت در خدمات، شکافهای ناشی از آن را برشمارد. آگاهی از موارد فوق از یکسو به سیاستگذاران، مدیران و مسئولین سازمان های دست اندر کار و بالاخص افراد ذیربط در زمینه های بازاریابی در امور جهانگردی کمک می کند تا با توجه به توان بالقوه ی موجود در کشورمان ضمن شناخت جوانب آن با دید وسیعتر و مطلوبتری اقدام به انجام این مهم و بهبود وضعیت موجود نمایند و از سوی دیگر برای سایر علاقه مندان و محققین بدعتی است تا بر مبنای یافته های موجود حلقه های گمشده در بازاریابی جهانگردی را بهتر بازشناخته و بازیابند و در مجموع بصورتی منسجم تر ، مطلوبتر و سریعتر امکان خیزش کشورمان در زمینه جهانگردی و متمنع گردیدن از تبعات مثبت آن بالاخص در رابطه با کاهش یا رفع وابستگی و حصول به خود کفایی فراهم آید. %U https://jmsd.atu.ac.ir/article_4748_29253139b4c9291a93052953ede36996.pdf