%0 Journal Article %T تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مزیت رقابتی %J مطالعات مدیریت بهبود و تحول %I دانشگاه علامه طباطبایی %Z 2251-8037 %A رودساز, حبیب %A رضائی منش, بهروز %A توکلی, شقایق %D 2012 %\ 11/21/2012 %V 21 %N 68 %P 109-134 %! تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مزیت رقابتی %K رفتار شهروندی سازمانی %K مزیت رقابتی %K عوامل فردی %K عوامل مدیریتی %K عوامل سازمانی %R %X کارکنان صف در سازمان‎های خدماتی منبع مهمی برای ایجاد تمایز و مزیت رقابتی هستند.کیفیت خدمات، رضایت مشتری و برند سازمان‎ها تحت تأثیر اعمال و رفتار کارکنان خط اول می‌باشد. بانک‏ها به عنوان واحدهای تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت کلیه قوانین و ضوابط ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی می‌باشند این امر بیانگر عدم اختیار بانک ها به تعیین نرخ سود سپرده ها و تسهیلات می‌باشد، در چنین شرایطی رقابت در حوزه‌های مالی و پولی(سخت) معنای واقعی خود را از دست داده و بانک‏ها ناگزیر به استفاده از ابزارهای دیگری جهت حفظ و ارتقاء مزیت رقابتی خود می‌باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی این موضوع بوده که آیا عوامل نرم و مرتبط با حوزه رفتار هم چون رفتارهای شهروندی سازمانی باعث ایجاد مزیت رقابتی در سازمان می‌شود. پژوهش حاضرمطالعه ای کاربردی ـ توسعه‌ای است که در میان نمونه‌ای شامل کارکنان و مشتریان 76 شعبه بانک تجارت و 73 شعبه بانک ملت انجام شد. به منظور تعیین سازه‌های شکل دهنده متغیرهای چارچوب مفهومی تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS با هدف اعتبار یابی مدل و بررسی شاخص ها با رویکرد تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بانک‏ها می‌بایست نسبت به ارتقاء وضعیت عوامل سازمانی شامل فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی کارکنان استراتژی ها و برنامه‌های مناسبی تدوین نمایند. هم‎چنین بانک ملت می‌بایست نسبت به ارتقا برخی مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی به ویژه توجه و احترام، اقدامات موثری به عمل آورد.  %U https://jmsd.atu.ac.ir/article_1842_72e66d02f24e245d1f6b5f9e17f757e3.pdf