per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
3
13
4773
Research Paper
نارسایی های ارزیابی عملکرد در مدیریت نتیجه گرا
Failure of performance evaluation in results-oriented management
سیدمهدی الوانی
alvani@qiau.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
مدیریت گرایی یا مدیریت دولتی جدید با بهره گیری از ساز و کارهای مدیریت بخش خصوصی کوشیده است تا اصلاحاتی را در مدیریت دولتی سازمان های بخش عمومی تحقق بخشد و با استدلالهایی که مصادیق آنها سازمان های بخش خصوصی بوده است توانسته است نظر سیاستگذاران عمومی را در کشور به خود جلب کند و این نکته مهم را نهفته بدارد که بخش دولتی ماهیتا متفاوت از بخش خصوصی بوده و نمی توان بی مهابا از شیوه های مرسوم آن در سازمان های دولتی بهره برد.
در این میان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی نیز در پرتو اندیشه مدیریت گرایی دچار تناقضاتی گردیده است که ناشی از توجه صرف به نتایج و آثار عملکردی سازمان های مذکور بوده است. پیروان مدیریت دولتی جدید بر این باورند که زمانی سازمان های دولتی را می توان موفق قلمداد نمود که نتایج و بازده عملکردی آنها قابل سنجش عینی مثبت باشد، این عامل سیاست ها و خط مشی های دولتی را نیز تحت تاثیر شدید قرار داده است. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن برشمردن مشکلات ارزیابی عملکرد در مدیریت دولتی نتیجه گرا یا مدیریت گرایی، پیشنهاداتی در زمینه رفع این مشکلات ارایه گردد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4773_9af9e1e2478cc3bc090572bf3f6fef85.pdf
نارسایی
مدیریت
نتیجه گرا
ارزیابی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
15
35
4774
Research Paper
استراتژی توسعه ی صادرات غیر نفتی کشور بر اساس درآمد سرانه
non-OILExport Promotion Strategy From Per/Capita Income Prespective
سیدمحمد اعرابی
1
حسن قاسمی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، صادرات غیر نفتی ایران را از دو دیدگاه ساختاری و یا عرضه مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش صادرات غیر نفتی ایران را از دیدگاه تقاضا مورد بررسی قرار داده و بر آن است تا بر اساس نظریه لیندر، تغییرات درآمد سرانه در ایران را بر صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی قاره اروپا به سوی قاره آسیا تغییر مسیر داده است. به عبارت دیگر همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری از ایران دارند به سوی کشورهایی که درآمد سرانه مشابه با ایران دارند سوق پیدا کرده است.
Export of non-oil products is one of the mam topics that has been investigated by academic, political, and social circles in recent years and all has concensus on it's promotion. This topic has been studied from different perspective mainly from structural and SUPPLY side, This paper looks at non-oil export from DEMAND side. With this orientation we have used LINDER, s theory as our theoretical base and further have investigated the effect of change in per/capita income on the direction of Iran,s non-oil export. The result of this study indicate that as Iranian per/capita income has decreased , lran,s Non-Oil export direction has shifted from countries with higher per /capita incom (Europe continent) to countries with similar per/capita income category with Iran. (Asia Continent)
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4774_7c1c0074c7c2f1f06f2e698e313ce7ec.pdf
استراتژی
درآمد سرانه
صادرات
غیر نفتی
ایران
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
37
68
4775
Research Paper
بررسی تاثیر متغیرهای کنترل استراتژیک بر اثربخشی شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس تهران (برای فاصله زمانی، 79-72)
the effect of strategic control variables on the effectiveness of active Iranian firms in Tehran's stock exchenge
(from 1327 to 1379).
حسین رحمان سرشت
hrahmanseresht2007@gmail.com
1
محمودرضا اسماعیلی
mesmaeili@yahoo.com
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
این مقاله به منظور بررسی تاثیر بکارگیری متغیرهای کنترل استراتژیک بر اثر بخشی شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس تهران (برای فاصله زمانی، 79-1372) تدوین شده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که همه شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس، متغیرهای مذکور را بکار برده اند هر چند سطح آن مطلوب نیست. به علاوه اثربخشی شرکتهایی که متغیرهای کنترل استراتژیک را بیشتر بکار برده اند بیشتر است. به عبارت دیگر طبق نتیجه این پژوهش متغیر ملاک اثر بخشی رابطه مستقیمی با متغیرهای پیش بین کنترل استراتژیک دارد.
This paper deals with the impact of the use of strategic control variables on the effectiveness of active Iranian firms in Tehran's stock exchange from 1327 to 1379. The results of this research show that all sample firms used all strategic control variables but the level of their use is not appropriate. Edditionally, sample firms that used strategic control variables more had more effecitiveness. In the other words, this stud'y results show a linear correlation between the criterion variable and predictor strategic control variables
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4775_3e56a3e32e4f1066eb19a7d4a5351714.pdf
متغیر کنترل
استراتژیک
بازار بورس
تهران
کنترل استراتژیک
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
69
94
4776
Research Paper
چارچوب های نهادی در نظام نوآوری: رویکردی تطبیقی به نقش دولت و مدیریت دولتی
institutional Frameworks In National Innovations System: Comparative Approach on The role of Government and Public Administration
حسن دانایی فرد
hdanayee@impsc.com
1
سیدحمید خدادادحسینی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
رویکرد نظام ملی نوآوری نگاهی نو به تعامل میان اجزا درگیر در تولید و اشاعه نوآوریها در هر کشور دارد. کشورهای مختلف برای افزایش نوآوری و اقتصادی تر کردن روابط نظام نوآوری خود به طراحی نظام ملی نوآوری روی آورده اند. ایران نیز در یکی دو سال اخیر به سمت پایه گذاری این نظام به حرکاتی چند دست یازیده است. دست اندرکاران این حرکت نیازمند اطلاعات در مورد نحوه ی فعالیت این نظام در سایر کشورها هستند در این مقاله با مبنا قرار دادن یکی از محورهای نظام ملی نوآوری، یعنی چارچوب های نهادی آن نظام، نگاهی تطبیقی به چارچوب های نهادی شش کشور قبرس، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لهستان و اسکونی می پردازیم که همانند ایران در گامهای اولیه طراحی نظام ملی نوآوری خود هستند. هدف از این مقاله پژوهشی، ارایه نکاتی مفید برای طراحان و سیاستگذاران کشور است.
The concept of national innovation systems (NIS) has been gaining intellectual and practical coherence over a number of decades, enjoying initial strong adoption by OECD and developed countries, and more recently becoming the focus of increased attention as a means to address some of the more profound issues for developing nations. In Iran, policy makers and public administrations need information about framework and other elements of NIS. This paper attempt to offer information about institutional frameworks in NIS based comparative study on six countries: Cybrus, Hungary, Estonia, Poland, slovenia, Czech
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4776_32f452489f7defb3c4af1f54a4fb3afa.pdf
نظام ملی نوآوری
چارچوب نهادی
دولت
سطح اجرایی
موسسسه های اجرایی
مجموعه های مشاوره ای
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
95
112
4777
Research Paper
رهبری تحول آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ):
transformational Leadership and its measurement tools
علیرضا موغلی
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
نقش موثر مدیران و رهبران در تغییر و تحولات بنیادی در سازمان اجتناب ناپذیر است. نظریه های جدید رهبری سازمان هر روز افق های جدیدی را در نحوه ی اداره ی سازمان ها و حرکت آنها در مسیر رشد و توسعه می گشایند و به مدیران و رهبران آگاهی لازم را جهت رویارویی با تغییر و تحولات محیطی میدهند. این مقاله با ارائه تعاریف و مفاهیم الگوی رهبری تحول آفرین به عنوان یک نظریه جدید در مبحث رفتار سازمانی و رهبری به بیان دیدگاه های مختلف و پژوهش های انجام شده در این زمینه پرداخته و ابعاد مختلف و عوامل الگوی رهبری تحول آفرین را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه ابزار سنجش و ارزیابی این شیوه رهبری که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته برای آگاهی پژوهشگران داخل کشور آورده شده است تا مسیر پژوهش در این زمینه اندکی هموار شود. در پایان مقاله نیز ضمن نتیجه گیری پیشنهاد هایی برای کاربردی کردن این الگو در سازمان های اداری کشور ارائه می شود.
The role of managers and leaders in The fundamental changes in The organizationsis inevitable. The modern Theories and views of organizational leadership opens a new vision in the pathway of directing organizations and their movement in the ways of development and give the managers and leaders the necessary information for facting the environmental changes. In this article after giving some description about the model of transformational leadership OB, different factors and dimenstions of transformational leadership model has been viewed. Then the testing tools of this method (MLQ) which are used in the world have presented for announcing the investigators of this field. In the end, in addition to concluding, some suggestion for using this model in IRAN were done
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4777_5ca93acd383fead648824386da3e618f.pdf
ابزار سنجش
تحول آفرین
رهبری
کاریزما
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
113
137
4778
Research Paper
مدیریت بومی: چالشها و راهکارها
indigenous management: Challenges and Strategies
حسن لباف
1
محمدرضا دلوی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
سالهاست که الگوی مدیریت وارداتی غرب بی چون و چرا در کشورهای در حال توسعه به کار بسته می شود بی آن که اثر بخشی مورد انتظار را داشته باشد. سوالی که در این میان مطرح است آن است که چرا علیرغم سودمند بودن این الگوها در کشورهای مادر، جهانشمولی و انتقال پذیری آنها به دیگر کشورها با تردید و ناکامی مواجه شده است. هدف این مقاله بررسی ابعاد مختلف این پرسش و دست یافتن به پاسخ مناسب به آن است. در این راستا محدودیت ها و موانعی که خود را به عنوان مهم ترین چالش های انتقال و اقتباس از الگوهای مدیریت وارداتی مطرح می کنند با رویکردی محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرایند تاثیر گذاری فرهنگ ملی در ابعاد مختلف بر فرهنگ سازمانی به طور اعم و بر اقدامات و سبکهای مدیریت سازمان ها به طور اخص به شیوه ای تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. در جمع بندی تحلیل های ارائه شده که عمدتا با استفاده از تحقیقات هافستد صورت گرفته است بر دستیابی به نظریه ها و الگوهای مدیریت بومی به عنوان ضرورتی غیر قابل اجتناب تاکید گردیده و راهکارهایی ارائه شده است که می تواند بستر لازم برای تکوین الگوهای مدیریت بومی را فراهم آورد.
for many years the patterns of imported Western management have been applied unquestionably in developing countries without having expected effectiveness. In spite of their effectiveness in the motherlands, the question is why these patterns have not been successfully transferred to other countries if they are chaimed to be universally valid? The objective of this paper is therefore, to investigate the various aspects of this question and to seek some proper answers. In pursuit of this objective, those restrictions and obstacles which present themselves as the most important environmental challenges in the way of transferring and adopting these imported patterns of management are analyzed. To support the argument, the influencing process of national culture on organizational culture and consequently on management style and practices is comparatively discussed. In concluding the analysis which is mainly based on the Hofstede's study, the development of indigenous. management theories and pattern is emphasized as an inevitable necessity and some strategies are presented which can provide the main stream for the formulation of indigenous management patterns
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4778_3e00d2fdd89ee3b42856c86cf46b1557.pdf
راهکار
چالش
مدیریت بومی
فرهنگ سازمانی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
139
152
4779
Research Paper
ارزشیابی راهبردهای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک ایران
the Assessment of Supporting strategies in Iranian's small production firms
شمس الدین ناظمی
nazemi_shm@um.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
اگر چه بخش قابل توجهی از پژوهش های کشور در سالهای اخیر به مطالعه ی نقش و وظایف دولت در بستر سازی برای فعالیت های تولیدی اختصاص داشته است مطالعه ی سیاستها و ساز و کارهای حمایت از صنایع کشور بر حسب اندازه یا حجم فعالیت، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با نگاهی به رابطه ی دولت – صنعت که با بروز پدیده هایی چون: جهانی شدن تجارت و شکل گیری ائتلاف های پیچیده بین صنایع چند ملیتی، اهمیت روز افزونی یافته است، راهبردها و سازوکارهای حمایت از صنایع کوچک و ارزشیابی عملکرد سیاست های حمایتی گذشته را به عنوان چالش اصلی خود برگزیده است. این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی سیاست های حمایتی دولت در قبال واحدهای تولیدی کوچک را تعیین و با شناسایی زمینه هایی که از نگاه نهادهای متولی حمایت از صنایع کوچک دور مانده است راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان و صنایع کوچک تولیدی فعال در کشور ارائه کند. نتایج تحقیق حاکی از وجود تفاوت قابل ملاحظه بین انتظارات واحدهای تولیدی کوچک، و حمایت های بعمل آمده از آنها توسط نهادهای دولتی است.
Although many researchers in recent years in Iran· have directed towards study of the role of the government in creating appropriate atmosphere and incentives for industrialization, no attention has been paid to supportive policies, and government assistance to manufacturing firms Of different sizes.
The main objectives of this research is, 1) to differentiate nature and amount of support for small manufacturing firms from medium and large enterprises,
2 ) to determine the effectiveness of the government policies and assistance
provided in the last tow decades, and 3) to detect the areas in which manufacturing firms seek assistance and support.
The result indicated a significant difference between small firm's owners/managers expectations and the actual assistance provided.
The research further revealed that; from 19 possible assistance areas that is fully of partly expected from the government, only physical facilities (provision of land), and bank loans to construct production plant is sufficiently allocated.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4779_362e58942e821d2f603f8b2fa8d4b675.pdf
راهبرد حمایت
ایران
واحد تولید
کنترل کیفیت
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
153
183
4780
Research Paper
مشتری مداری: رمز موفقیت سازمان های متعالی
customer- Orientation: The Successful factor of Excellance Organizations
اسدالله کردنائیج
naiej@modares.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی گردد تا بتوان در دنیای رقابت باقی ماند. از اینرو در این مقاله ابتدا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی و سپس مدلهای سنجش رضایت مشتری ارائه می گردد. قسمت پایانی مقاله نیز به نتیجه گیری و بحث در خصوص مشتری مداری بعنوان رمز موفقیت سازمان های متعالی اختصاص دارد.
The future world in the 21th century is filled with competition, development of new arising markets, uncertain environment factors, wide use of high technology, customer -orientation, and expansion use of commerce. Conditions for success in this world are using opportunities and facing challenging obstacles. One of the most important todays organizational challenges are customer-orientation and attention to customer satisfaction. This Causes to know the customer-orientation and attention to customer satisfaction from several dimensions, so that one can stay in this competitive world. In this article customer-orientation and attention to customer satisfaction study from several dimensions, and then customer-satisfaction measuring models presented. The final part of the article devotes to conclusion and debate related to customer-orientation as the successful factor of excellence organizations.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4780_2fb827a1b42077c4d9635e9b00f9ff49.pdf
سازمان
مشتری مداری
رضایت مشتری
کیفیت
بهبود مستمر
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
185
216
4781
Research Paper
تجارت الکترونیکی و کشورهای در حال توسعه (پیشنهادهایی برای بهبود آن)
electronic Commerce and Developing Countries Propositions for Improvement
شهریار عزیزی
s-azizi@sbu.ac.ir
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
در این مقاله تعاریف متفاوتی از تجارت الکترونیکی مطرح می گردد و لزوم داشتن تعریفی واحد که حداقل در نهادهای متولی تجارت الکترونیکی یکسان باشد مورد توجه قرار می گیرد. دلیل واگرائی در تعاریف تجارت الکترونیکی نیز از دیدگاه های متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد. برای پردختن به موضوع تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه، داشتن آگاهی در مورد حجم، روند، بازیگران عمده و جایگاه فعلی کشورهای در حال توسعه در این زمینه به منظور تصمیم گیری بهتر و صحیح ضروری است. از این رو آمارهای متنوع و مفیدی در این باره ارایه شده است. مهمترین مرحله در بکارگیری تجارت الکترونیکی شناسایی موانع بکارگیری تجارت الکترونیکی و آگاهی از اثرات آن در نظام تجاری و اقتصادی کشور است. به همین دلیل این مباحث مورد توجه قرار گرفته اند. در پایان با توجه به نقش حیاتی و انکارناپذیر دولت، استراتژیها و راهکارهایی برای تسهیل بکارگیری تجارت الکترونیکی ارایه می شود.
This paper offers different definition about EC. The need to have a common EC definition that at least be uniform in institutions those are responsible for EC consider. The reason for divergence of EC definition will study from different views. To investigate EC in developing countries it is essential to have awareness about volume, trend, major players and current state of developing countries in this context for better decision-making. Hence, provide useful statistics about EC. The most important stage on electronic commerce adoption is identifying inhibitors and is informing of EC effects on country business and economic system. So, we consider these topics. Eventually in the light of attention to government critical role, provide strategies and solutions to adopt electronic commerce.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4781_94cb1974776dc268aa270ea34c337de0.pdf
تجارت الکترونیکی
اقتصاد
اینترنت
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
217
242
4782
Research Paper
بررسی پردازش اطلاعات، کنترل و یادگیری در شرکت های چند ملیتی و فرا ملیتی
the Study of Information Process, Control and Learning in Multinational and Transactional Organization
منیجه بحرینی زاده
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان های چند ملیتی و فرا ملیتی، از پیچیده ترین سازمان ها هستند که مدیریت و کنترل آنها به سازوکارهای خاصی نیاز دارد. در این سازمان ها برای برقراری ارتباط میان واحدهایی که در سراسر دنیا پراکنده هستند با توجه به ساختارهای بین المللی آنها و محیط های جهانی، شیوه های مختلف پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد کنترل در این شرکتها با توجه به چندگانگی فرهنگی امری بسیار پیچیده به نظر می رسد. آنها برای ماندگاری خود در صحنه های رقابت جهانی به نوآوری و خلاقیت نیاز دارند بنابراین باید سازمان هایی یادگیرنده باشند. به واسطه یادگیرندگی، علوم و دانش بین واحدها جریان می یابد و به هم افزایی و ایجاد علوم جدید کمک می کند. در دهه های اخیر پژوهش و بررسی حول ماهیت این شرکتها، جایگاه ویژه ای را در میان پژوهش های اخیر سازمانی به دست آورده است و هر یک از صاحبنظران به فراخور علائق و تجارب خود و استفاده از تئوریهای مختلف اقتصادی و اجتماعی خصوصا در حوزه سازمان و مدیریت، به توضیح جنبه های مختلف ساختاری و کارکردی این شرکتها مبادرت کرده اند. در این مقاله با استفاده از تئوری نهادی، نظریه سازمان های اقتصادی، تئوری کارگزاری، دیدگاه مبتنی بر منابع، تئوری وابستگی به منابع و مدل رهبری روم – یتون، که توسط صاحبنظران این مقاله ارائه گردیده است فرایندهایی نظیر ارتباطات، پردازش اطلاعات، کنترل و یادگیری در این شرکتها، مورد بحث قرار گرفته است.
The international and transnational organizations are the most complex organizations that need especial mechanism of control and management. In these organizations regarding the international structure and global environment, communication between units that are speard around the world, require different informational processing methods. Control in these organization are very complex because of cultural diversity in global environment. Thay need to create competitive innovation for theire survival in the global competitive environment and thay must be learning organizations. Through learning, the units and subsiders exchange science and knowledge and result in synergy and the speared of new science. In resent decades the study of these organizations has obtained a special position in organization study and every scholar regard to his interest and experience uses different social and economical theories to explain functional and structural dimensions of this organizations. In this article communication, control, learning and information .process in these organizations are discussed. To analyzing, the following theories are uses: The institutional theory. The economic organization theory
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4782_8c742c27df06501229cd20536e48fd0a.pdf
شرکت فرا ملیتی
شرکت چند ملیتی
کنترل
پردازش اطلاعات
ارتباطات
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2004-08-22
11
43.44
243
266
4783
Research Paper
بازنگری در مباحث رفتار سازمانی در عصر الکترونیک
Review the topics of organizational behavior in the electronic age
اصغر صرافی زاده
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
بررسی اجمالی کتابهای رفتار سازمانی نشان می دهد که موضوع اینترنت و تجارت الکترونیک در آنها کمتر یا به هیچ وجه اشاره نشده است. چرا؟ شاید پدیده های جدیدی هستند. در واقع این مورد مثال بسیار مناسبی است برای تفهیم آنچه این روزها در کتابها و کلاسها به دانشجویان آموزش می دهیم؛ یعنی اینکه تغییر با سرعت شتابنده ای در جریان است. دو سال قبل چنانچه در یک دوره ی رفتار سازمانی از اینترنت بحث می شد هدف ارائه ی نمونه ای از تغییرات تکنولوژیک در محل کار بود. اینترنت را بیشتر متناسب طرح در دوره های نظام اطلاعات مدیریت می دانستیم. حتی برخی از دانشجویان، گرایش تحصیلی خود را با این عنوان می گذرانند. تجارت الکترونیک دنیای تجارت و بازاریابی را دگرگون کرده است.
در این بحث نویسنده تاثیر جهان الکترونیک را بر رفتار سازمانی نشان می دهد. آنچه وی انجام داده مروری پژوهشی بر زمینه های کاربرد تجارت الکترونیک، اینترنت و تاثیرات آن بر سازمان و کارکنان است. نویسنده امیدوار است زمانی که کار بر روی نسخه ی جدیدی از کتاب رفتار سازمانی را آغاز می نماید پژوهش های کافی وجود داشته باشد تا بتواند از آنها بهره گیرد. نکته دیگر، پیام وی به آنها توصیه می کند تا اثرات رایانه و اینترنت را بر موضوعات سازمان از رهبری گرفته تا طراحی کارهای گروهی مورد بررسی قرار دهند.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4783_786e37af574d467ceb471c770a58decb.pdf
سازمان الکترونیکی
عصر الکترونیک
رفتار سازمانی
بازنگری