per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
1
24
4684
Research Paper
پارادایم جدید: از مدیریت توسعه تا مدیریت توسعه پایدار
The New Paradigm: From Development Administration to sustainable Development Administration
شمس السادات زاهدی
1
حسن دانائی فرد
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
به علت تغییر شرایط ملی و بین المللی حوزه مدیریت دولتی نیز در حال تجدید بنا و طراحی مجدد است. جهانی شدن، پیشرفت های تکنولوژی و نگرانیهای زیست بومی بر اهمیت مدیریت توسعه افزوده است. مقاله حاضر پارادایم جدیدی را ارائه می دهد. به زعم نویسنده مدیریت توسعه پایدار از جهت محور تاکید، قلمرو تحت پوشش نحوه برخورد با سیاست، دیدگاه آن نسبت به فرهنگهای بومی، اهداف، شیوه عمل، سیستم تصمیم گیری، استفاده از کمکهای فنی و پاسخگویی در قبال عملکرد یا پارادایم سنتی مدیریت توسعه متفاوت است. مقاله در پایان نتیجه گیری می کند که مدیریت توسعه پایدار می تواند به عنوان حوزه جدیدی در مدیریت دولتی مطرح شود.
رشته مدیریت دولتی با چالش های جدیدی مواجه است: ظهور فلسفه دهکده جهانی گرایش های جزیی نگرانه آن را به چالش وا می دارد 1. تجدید بنای مدیریت دولتی جدایی آن را از سیاست منتفی می سازد. 2. طراحی مجدد دولت، دلایل اساسی فلسفه وجودی آن را زیر سوال می برد. این رشته به علت مواجهه با چالش های ذهنی مداوم و جدید. در جستجوی پارادایمی نوین است. این پارادایم جدید چه خواهد بود؟ محور تاکید و اولویت های آن چه خواهد بود؟
این مقاله تلاش می کند تا یکی از عناصر بی بدیل پارادایم در حال ظهور که حرکت از توسعه به سمت توسعه پایدار است را بررسی کرده و پیرامون منتفی شدن کانون توسعه در مدیریت دولتی و احتمال ظهور توسعه پایدار، به عنوان محوری جدید، استدلالهایی را مطرح کند.
In light of changing national and international conditions, the field of public administration is going through an exercise of refounding and reinventing. Globalization, technological advancements and ecological concerns have diluted the importance of development administration. This study traces the demise of development administration and presents a new paradigm in the form of sustainable development administration (SDA). The author argues that the paradigm of SDA is markedly different from the traditional paradigm of development administration (DA) in its emphasis, scope, treatment of politics, view of indigenous _cultures, goals, operating mode, decision making system, use of foreign aid and performance accountability. The study concludes by declaring that SDA has the potential to emerge as a New field of study in public administration.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4684_b67403a05172b997e364f49b64be6812.pdf
مدیریت توسعه
پارادایم جدید
توسعه پایدار
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
25
48
4685
Research Paper
نقش مهندسی مجدد و فن آوری اطلاعات در بهبود کیفیت عملکرد سازمان
The Role of Reengineering And Information Technology in Improving Performance Quality.
فتاح شریف زاده
f.sharifzadeh@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
برای بهبود عملکرد سازمان، روش ها و فنون مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. نسبت به ماهیت مسئله و فعالیت سازمان، اندازه آن، منابع انسانی و دیگر عوامل اثر گذار کاربرد چنین فنونی متفاوت است. در این مقاله ارتباط بین مهندسی مجدد و فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر عملکرد و فعالیت کیفی سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. روش شناسی مهندسی مجدد و نحوه اجرای آن با توجه به مراحل مختلف فعالیت های سازمان نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
To improve organization performance, a variety of techniques and procedures are applied. With respect to problem nature and organization activities, its size, human and financial resources and so on, the application of such techniques is different. In this article, relationship between reengineering and information Technology and their impact on organization Quality activity and performance will be evaluated. Reengineering methodology and the way it is implemented regarding different organization activities will be analyzed as well.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4685_1538225c8af2197b3852535366385a77.pdf
فن آوری اطلاعات
مهندسی مجدد
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
49
62
4686
Research Paper
کاربرد سیستم های اطلاعات مدیریت در جهانگردی و ایرانگردی
Application of MIS in Tourism
حمید ضرغام
1
محمود البرزی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
امروز کاملا پذیرفته شده است که عامل اصلی زنده ماندن سیستم ها اطلاعات است. سازمان ها به مثابه موجودات زنده از طریق اطلاعات جان می گیرند و رشد می کنند. اطلاعات عامل نظم است و نظم لازمه حیات.
سیستم های اطلاعات مدیریت به عنوان زیر سیستمی از ابر سیستم سازمان، در واقع قلب سازمان محسوب می شوند. به همان صورت که ضربان قلب، خون را به طور منظم در رگهای انسان به جریان انداخته و از طریق آن اکسیژن مورد نیاز اجزا بدن را به آنها می رساند سیستم اطلاعات مدیریت نیز بطور دائم به کسب، ایجاد و انتشار اطلاعات پرداخته و از این طریق نظم مطلوب را در بدن زنده سازمان بوجود می آورد. بدون اطلاعات دست یابی و حفظ چنین نظمی ممکن نیست. و بدون نظم، سازمان رو به ضعف و نهایتاً فنا خواهد گذاشت.
سیستم های اطلاعاتی عمدتا با تکیه بر توانایی های رایانه ای به این مهم می پردازند. در جهان امروز کمتر صنعتی است که با بهره گیری از تحولات دهه های اخیر در زمینه اطلاعات و ارتباطات، خود را به سیستم های اطلاعاتی مجهز نکرده و از طریق آن کارایی سازمان های خود را بهبود نبخشیده باشد. در کشور ما نیز بخشهای مختلف اقتصادی به تدریج خود را به این ابزار مجهز می کنند. حوزه جهانگردی و ایرانگردی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
Whatever the activities of a community or business, they each communicate something about the community or business to consumers. Consumers receive this information through many different sources, or channels. These channels combine to form information systems, which are always functioning, regardless of whether you are managing them or not. If you represent a community or business, it is extremely important to know how to manage information systems to make them work for you. This article identifies the opportunities and needs of a tourism information and reservation system for tourism marketing organization and national tourism industry as a whole.
In general, an information system consists of all the ways that people communicate with others. Systems are composed of information channels. These channels may be formal or informal, personal or impersonal, and public or private. Different people, businesses, and communities use information channels in different ways and combinations.
A tourism information system is a specific type of information system. It consists of all information channels used in a business or community to promote itself as a tourism attraction. These information channels include commercials, ads, brochures, repeat visitors. employees, friends, and relatives.
Information and Communications Technologies are having a big impact on all aspects of tourism. Introducing and using advanced Management
Information Systems to transportation, travel, hospitality and entertainment will bring many benefits and changes to the tourism industry. In particular, the Internet, is playing an increasingly significant role in travel and tourism.
It has also been discussed that there are three characteristics that all
effective tourism information systems have:
1) Each channel the system has its own function. Travelers use different channels to get different kinds of information. An example is deciding where to go on vacation. A person may consult a friend or family member for that decision, but in deciding what to do when he/she gets there, the person may talk with a repeat visitor or employee at the destination site.
2) All the information channels used in the system relate to each other. A
tourism information system is like a novel because it has many different parts tied together by the theme. Even though a system's channels serve different functions in providing information, they are all tied together by the projected message.
3) All channels used in the system are interdependent. A tourism
information system functions like a puzzle. The different pieces of the system, the channels, are used to communicate with tourists. If any of the puzzle pieces are missing, the puzzle's picture is incomplete. If one or more of the channels used is not dispersing information effectively, or if the information dispersed does not relate to the rest of the system, then the system will not effectively communicate its whole message. If one or more of these characteristics are missing from a tourism information system, then its message will be inconsistent and ineffective.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4686_869918fff842169a7ac54d96977cd9e5.pdf
سیستم های اطلاعات
جهانگردی
ایرانگردی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
63
76
4744
Research Paper
تجزیه و تحلیل مشکل نگرشهای متفاوت در شبیه سازی رایانه ای
The Problem of Different Attitudes In Computer Simulation
کامران فیضی
kamfeyzi@yahoo.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
در این مقاله، تعاریفی از مدل و دو گونه از مهمترین انواع آن، یعنی مدل های شکلی و شبیه سازی ارائه می شود. برای روشن نمودن تفاوت نگرش در نتیجه گیری، پدیده ای ظاهرا ساده جهت مدل سازی مطرح می شود. سعی می کنیم این پدیده را با دو نگرش تقریبا یکسان ولی دو مدل متفاوت به وسیله رایانه شبیه سازی کنیم. نتایج متفاوت این دو مدل به روشنی مسئله اهمیت نگرش یکسان در مدل سازی پدیده ها را نشان خواهد داد.
In This Article, the concepts of models and two important type of Modeling are defined. In order to illustrate the problem of different attitudes in computer Simulation, an apparently simple phenomena is introduced. Implementation of two computer simulation models based on different attitudes towards the phenomena leads us to different numeric results.Finally, the cause and significance of the difference has been discussed.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4744_ae2530c212e84a68f7497f7ded3588b7.pdf
شبیه سازی رایانه ای
نگرش
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
77
90
4745
Research Paper
بهینه سازی در سیستم های صف
Optimized line systems
جمشید صالحی صدقیانی
mohamadrezavil@gmail.com
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
صف ها یکی از سیستم های پیچیده اجتماعی رایج در زندگی روزمره می باشند و بطور اجتناب ناپذیری با حوزه فعالیت های سازمانها مرتبط شده اند بطوری که مدیران جهت بهبود بهره وری سیستم های عملیاتی، ناگزیر به مطالعه و شناخت و تصمیم گیری در این مقوله می باشند. در این مقاله به توصیف و تحلیل اجزای الگوی منطقی صف پرداخته ایم و کوشش نمودیم تا ساختار یک سیستم صف در جهان واقعی به لحاظ شرایط تغیر و عدم قطعیت را معرفی نموده و رفتار واقعی اجزای سیستم صف را تجزیه و تحلیل نماییم. در این راستا با استفاده از الگوی نظری سنتی ریاضی، زمینه تحلیل منطقی ساختار صف را فراهم نموده و جهت کمک به تصمیم گیری مدیران در زمینه ایجاد شرایط بهینه تشکیل صف ها و کنترل موثر آنها، تکنیک های شبیه سازی مناسب که عوامل عدم اطمینان و بی ثباتی موثر بر ساختار صف ها را وارد مدل مطالعه می نمایید ارائه نموده ایم.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4745_f194ea809422ea110a25d3c44dce2a53.pdf
بهینه سازی
سیستم های صف
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
91
104
4747
Research Paper
رهبری و مدیریت در دانشگاه ها
Management And Leadership ln Universities
علی اکبر فرهنگی
1
سیدحیدر حسینی
2
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
نظام های آموزشی، و بخصوص نظام آموزش عالی، به مرور پی می برند که در شرایط عدیده امروز، بدون مدیریت و رهبری موثر قادر نخواهند بود که پاسخگوی فزاینده خویش باشند. زیرا با آشکار شدن اهمیت آموزش عالی در جامعه، مردم روز به روز نسبت به مسائل مرتبط با آموزش عالی حساسیت بیشتری پیدا میکنند و شیوه های سنتی مورد تردید واقع می شوند. در این مقاله سعی شده است که بطور خلاصه فضای حاکم بر دانشگاه ها، و شیوه رهبری هدایت آنها ترسیم گردد. لذا پس از اشاره ای کوتاه به ماهیت و نقش آموزش عالی، ابعاد مدیریت و رهبری دانشگاهی مورد اشاره قرار گرفته و ضمن مطرح کردن آثار منفی اعمال قدرت در دانشگاه ها اداره کردن آنها به عنوان سازمانهای بوروکراتیک و اینکه استادان و اهم علم و فضای بوروکراتیک نمی توانند خلاق و نوآور باشند. به مزایا مشارکت و توسعه فرهنگ مشارکتی در دانشگاه ها پرداخته شده است.
t present complex conditions, systems of education and particular system of higher education gradually find that they will not be able to response their increasing leadership responsibilities without using effective management, because by appearing significance of higher education in the society, people are sensitive toward its relative problems day to day. There lore performance method of universities exposed to a question. and old leadership styles are
doubted.
In this paper it has been tried to explain a dominant space al universities and define and appropriate leadership style tor them. So after doing a short explanation about nature and role of higher education, its decision making methods, dimensions of university management and general points about its effective lead ship a red is cussed. By bringing up negative effect of exercising power. it has been recommended that managers must not perceive the university as a bureaucratic organization, because professors and conversant with science u111 not be creative in such sphere. Also a advantages of participation and development of participative culture has been discussed.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4747_053750e97794f089828c655e26e1c0c5.pdf
رهبری
مدیریت
دانشگاه
آموزش عالی
مشارکت
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
105
128
4748
Research Paper
نگرشی بر جهانگردی و مفاهیم آن از دیدگاه بازاریابی
Approach it from the perspective of tourism and marketing concepts
ابوالفضل تاج زاده نمین
1
استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
نوشتار حاضر با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع جهانگردی که بعضا اذهان بسیاری از محققین را بخود مشغول نموده است. تلاشی است از دیدگاه بازاریابی تا از یک سو با ترسیم ابعاد و نگرشهای گوناگون موجود در آن ضمن تاکید بر نگرش سیستمی و جایگاه آن ماهیت چند جانبه ای جهانگردی را مورد توجه قرار داده و ضرورت بررسی محیط بازاریابی و شناخت ابعاد خرد و کلان آن را در سطوح مختلف داخلی و خارجی مورد اشاره قرار دهد و از سوی دیگر ضمن تمرکز بر مدیریت بازاریابی جهانگردی، ابعاد آمیزه ی بازاریابی در آن را با استعانت از روابط نمادین موجود مورد کند و کاو و تاکید قرار دهد و در این رهگذر با تکیه بر اهمیت کیفیت در خدمات، شکافهای ناشی از آن را برشمارد.
آگاهی از موارد فوق از یکسو به سیاستگذاران، مدیران و مسئولین سازمان های دست اندر کار و بالاخص افراد ذیربط در زمینه های بازاریابی در امور جهانگردی کمک می کند تا با توجه به توان بالقوه ی موجود در کشورمان ضمن شناخت جوانب آن با دید وسیعتر و مطلوبتری اقدام به انجام این مهم و بهبود وضعیت موجود نمایند و از سوی دیگر برای سایر علاقه مندان و محققین بدعتی است تا بر مبنای یافته های موجود حلقه های گمشده در بازاریابی جهانگردی را بهتر بازشناخته و بازیابند و در مجموع بصورتی منسجم تر ، مطلوبتر و سریعتر امکان خیزش کشورمان در زمینه جهانگردی و متمنع گردیدن از تبعات مثبت آن بالاخص در رابطه با کاهش یا رفع وابستگی و حصول به خود کفایی فراهم آید.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4748_29253139b4c9291a93052953ede36996.pdf
جهانگردی
بازاریابی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
129
146
4750
Research Paper
تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی: مطالعه ای تطبیقی
DEA and AHP: a comparative study
عادل آذر
azar@modares.ac.ir
1
هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
در متون مدیریت، از دو دسته فن تصمیم گیری تحت عنوان، فنون نرم و سخت یاد شده است. یکی از محورهای جدید در تحقیقات علم مدیریت، بررسی توان هر یک از فنون در مقایسه با همدیگر است. طرفداران فنون سخت تصمیم گیری معتقدند که این دسته از فنون از توان بیشتری نسبت به فنون نرم برخوردارند ولی طرفداران فنون نرم این ادعا را رد می کنند.
در این مقاله از بین فنون سخت تصمیم گیری، فن تحلیل پوششی داده ها و از بین فنون نرم تصمیم گیری، فن فرایند تحلیل سلسله مراتبی انتخاب شده است و توان آنها در یک مطالعه میدانی با همدیگر مقایسه شده است.
فنون DEA و AHP هر یک از فنون جدید و مهم تصمیم گیری می باشند که دارای کاربردهای فراوانی در علم مدیریت می باشند. در این تحقیق توان این دو فن در سنجش کارائی سازمانی با همدیگر مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اگر چه هر دو فن به نتیجه مشابه می انجامد ولی توان AHP از DEA بیشتر است.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4750_ae2d7c1b30734e8ff37fe9c49a6b537d.pdf
تحلیل پوششی داده ها
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
فنون نرم
فنون سخت
توان
واحد تصمیم گیری
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
147
166
4751
Research Paper
تغییرات اقتصاد جهانی، فناوری، سازمان کار، آموزش و کارآموزی در صنایع
Changes in the global economy, technology, organization of work, education and training industry
یدالله مهرعلی زاده
1
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
در این مقاله ماهیت تولید سنتی در مقابل روشهای تولید و سازماندهی کار که اصطلاحا در دو مقوله الگوی شبه متغیر معرفی شده اند بررسی می شود. الگوهای سازماندهی شبه متغیر و متغیر به لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دو ساختار متفاوت عرضه می دارند که به نظر می رسد می توانند تبیینی مناسب و پاسخی تعیین کننده در مواجهه با بحران های تولید سنتی در رابطه با تغییرات سازمانی، کارآموزی و بهره برداری از مهارت و توانائی های علمی و تجربی افراد و کارکنان ارائه دهند. نهایتا تلاش بر آنست تا بر اساس این تحلیل الگوی نسبی برای تحلیل وضعیت سازمان ها و صنعت به منظور تعیین جایگاه سازمان بر حسب نوع فناوری، تغییرات سازمانی، توسعه منابع انسانی با تاکید بر آموزش و بهره برداری از دانش و مهارتهای کارکنان ارائه گردد.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4751_b8f67a267efef4561066845d4b5b90ef.pdf
تولید سنتی
فناوری
صنایع
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
167
183
4754
Research Paper
پیش نیازهای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی
Prerequisites for strategic planning of human resources
ایرج سلطانی
iso@mobarakeh-steel.ir
1
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
امروزه رسمیت و عینیت سازمانها با منابع انسانی آنها شناخته می شود و اهمیت دادن به منابع انسانی اساس و محور کار مدیران ارشد سازمان هاست این که چگونه به منابع انسانی اهمیت داده شود نیازمند برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است یعنی بدون برنامه نمی توان از نیروی انسانی در راستای تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت سازمان بهره برد. بنابراین سازوکاری که می توان بوسیله آن به منابع انسانی اهمیت داد و از آن بعنوان یک سرمایه بی پایان و پایدار در جهت پویایی سازمان بهره گرفت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی است. سازمان های مختلف از مرحله روزمرگی و برنامه روزی در بعد منابع انسانی خواسته یا ناخواسته بایستی به سمت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی حرکت نمایند و رسیدن به این مهم به یکباره میسر نیست و بایستی زمینه ها و پیش نیازهای آن مهیا شده و این بدان علت است که توجه به پیش نیازهای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی مهمتر از خود برنامه ریزی است بنابراین با توجه به اهمیت پیش نیازها در طراحی برنامه های استراتژیک منابع انسانی در این مقاله سعی بر آن است که حداقل سه پیش نیاز ضروری برای برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی به شرح زیر تبیین شود.
الف: پیش نیاز های ساختاری ب: پیش نیازهای فرهنگی ج: پیش نیازهای انسانی
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4754_b1e8e4125f4189e228587d5f2cf05416.pdf
برنامه ریزی استراتژیک
منابع انسانی
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
185
198
4755
Research Paper
آیا می توان در تئوری های سازمان و مدیریت یک تئوری عام و جهان شمول داشت؟
Is it possible theories of organization and management have a universal theory?
عباس صمدی
1
دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
بیش از یک قرن از زمانی که تیلور نظریه مدیریت علمی را ارائه داد می گذرد. در این مدت تحقیقات بسیاری در زمینه سازمان و مدیریت انجام گرفته است. در نتیجه این تحقیقات نظریه ها، اصول و مکاتب متنوع و مختلفی پدید آمده است. گوناگونی و پراکندگی نظریه ها و رویکردها باعث شده است تا عده ای درصدد باشند تا با ترکیب نظریه ها به نظریه ای عام و جهان شمول دست یابند.
در این مقاله به بررسی نظرات کسانی که بدنبال تئوری عام و جهان شمول هستند می پردازیم و پیشنهادهای آنان را بررسی خواهیم کرد. سپس بیان خواهیم داشت که دستیابی به نظریه ای جامع ناشی از رویکرد مکتب اثبات گرایی به علم است و با رویکرد فرامدرنیزم سازگاری ندارد. در کل این مقاله در جهت پاسخگویی به این پرسش که آیا می توان در تئوری های سازمان و مدیریت یک تئوری عامل و جهان شمول داشت؟
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4755_423ae47e0bcf833fb37053044614debc.pdf
سازمان
مدیریت
جهان شمول
تئوری
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
1998-02-20
7
27.28
199
206
4760
Research Paper
موتورهای جستجو در اینترنت
Internet search engines
حسن جوانشیر
h_javanshir@azad.ac.ir
1
دانشگاه علامه طباطبائی
شاید تاکنون در مورد اینترنت و موتورهای جستجوگر مطالب زیادی شنیده و خوانده باشید. ما در اینجا سعی در معرفی مجدد تعدادی از آنها بصورتی بسیار فشرده و مختصر داریم تا در زمان کمتر بتوانید به اطلاعات مورد نیاز خود برسید.
همچنین سعی می کنیم به معرفی تعدادی از سایتهای اطلاعاتی با کاربری بالا بپردازیم.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_4760_f9599cd72e90cf2369c3f3dbd3c80de0.pdf
اینترنت
موتور جستجو