per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
1
22
207
Research Paper
اعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر
Trust in Supervisor Mediator between Organizational Commitment and Commitment to Change
حمیدرضا عریضی
1
هاجر براتی
sahel3362@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه اصفهان
دکتری روانشناسی صنعتی و سازمانی از دانشگاه اصفهان
افت بٕز ثٝ فٙٛا تٔغیطی اؾبؾی زض تبحیط ثط احطثرکی ؾبظ بٔی٘ قٙبذتٝ قسٜ اؾت وٝ ثٝ فٙٛا ؾغحافت بٕزی اؾت وٝ وبضوٙب ؿ٘جت ثٝ سٔیطا زاضس٘ . ثطای ؾبذت یه اثعاض ٛٔحط ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚتقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ ثٝ ؾ٘ط یٔ ضؾس افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت م٘ف اؾبؾی زاضز. زض پػٚٞف حبضط وٝ ثی 225 ف٘ط اظ وبضوٙب قطوت تٛظی ثطق ق بٕ انفٟب از٘ب قسٜ اؾت؛ اظ پطؾکٙب ٝٔ تقٟس ؾبظ بٔی٘ثب فِٛض ٚ ٚوؿ طّ ) 1996 ( ، تقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ )ثطاتی ٚ فطیضی، 1391 ( ٚ افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت هٔآ ؿِتط ) 1995 ( اؾتفبزٜ قسٜ اؾت. یبفتٝ ٞبی پػٚٞف ک٘ب زاز وٝ ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ تقٟس ثٝ تغییطضاثغٝ غیط ؿٔتمی ٚ ؿٔتمی ٚرٛز زاضز ٚ تح یّ ثٛت اؾتطاة ک٘ب زاز وٝ ای ضاثغٝ اظ عطیک یٔبز٘یافت بٕز ثٝ ؾطپطؾت ایزبز یٔ قٛز. ثقس جٔبز ِٝ ای زٚ مٔیبؼ تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ تقٟس ثٝ تغییط ثٝ یٔبز٘یٛٔ فِٝ قٙبذتی افت بٕز ، ثقس ٞ بٕٙ٘س ؾبظی ثب یٔبز٘ی ٛٔ فِٝ فبعفی افت بٕز ٚ ثقس پیٛؾت یٍ ثب یٔبز٘یٛٔ فِٝ ٞبی قٙبذتی ٚ فبعفی یٔ ثبقس. ت٘یزٝ یٌطی: ثٝ سٔیطا ٚ ؾبظ بٔ ٞب تٛنیٝ یٔ قٛز چٙبچ٘ٝ ثٝزج٘ب ایزبز تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ ثٝ زج٘ب آ تقٟس ثٝ تغییط یٔ ثبقٙس ثبیس زض ؾقی ایزبز افت بٕز زض ظیطزؾتب بٕ٘یٙس.
Introduction : Trust is considered as an essential variable affecting organizational effectiveness which is known as trust level that employees have in their managers. It appears as if trust in supervisor has an essential role in making an effective means between organizational commitment and commitment to organizational change. Methodology: in the current research that was conducted on 225 employees of Electricity Distribution Company of north Isfahan, organizational commitment questionnaire of Baulfour and Wechsler (1996), commitment to organizational change questionnaire of Barati and Oreyzi (2012), and trust in supervisor questionnaire of MCAllister (1995) was used. Findings: results of the research showed that there existed direct and indirect relationship between organizational commitment (OC) and commitment to change (CTC) and bootstrapanalysis showed that this relationship is established through mediating role of trust in supervisor (TIS). Exchange dimension of OC and CTC was mediated by cognitive dimension of trust, identification dimension was mediated by affective component of trust and affiliation dimension was mediated by cognitive and affective components. Conclusion: it is suggested to managers and organizations to try to create trust in subordinates if they want to create organizational commitment and commitment to change.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_207_01ebe18577fe76fa37239c8face18039.pdf
تقٟس ؾبظ بٔی٘
تقٟس ثٝ تغییط
افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت
تٔغیط یٔبز٘ی
تح یّ ثٛت اؾتطاح
organizational commitment
commitment to change
trust in supervisor
mediating variable
bootstrapanalysis
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
23
48
208
Research Paper
بررسی تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت برهوش عاطفی وبهبود و تحول سازمانی
Study Effect of Big Five Personality Traits on Emotional Intelligence (EI) and Organizational Development (OD)
محمدرضا تقوا
1
هادی عبدالهی
hadiabdollahi34@yahoo.com
2
استادیار دا طًکذ هذیزیت حسابذاری، دا نشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی
ماهیت پیچیده شخصیت، سبب طرح نظریه های مختلف شده که یکی از معروف ترین آنها، نظریه پنجعامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا ) 7891 ( می باشد. با در نظر گرفتن شخصیت و جایگاه آن درهوش عاطفی و تحول سازمانی و با انتخاب نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت مک کرا و کاستا، اینتحقیق در نظر دارد تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیت بر هوش عاطفی و بهبود و تحول سازمانی را موردبررسی قرار دهد. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها، از ابزار پرسشنامهاستفاده گردیده است که تعداد 693 نفر از کارکنان شاغل در بخش های بانکی، بیمارستان ها،شرکت های مهندسی، موسسات آموزشی، شرکت های ساخت و ساز و شرکت های خدماتی شهرتهران به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات ومدل، از آزمون های ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون، مدل سازی معادلاتساختاری ) SEM ( و تحلیل عاملی تأییدی ) CFA ( استفاده و دو بسته نرم افزاری SPSS و LISREL به،» برون گرائی « ،» روان رنجورخوئی « کار گرفته شدند. یافته های تحقیق حاکی از تأثیر معنی دار ابعادبر » هوش عاطفی « و تأثیر معنی دار » هوش عاطفی « بر » وظیفه شناسی « و » همسازی « ،» تجربه پذیری «می باشد. » بهبود و تحول سازمانی
Complex nature of personality caused the various theory that one of the most famous, is McCrae and Costa (1987) five-factor theory. In view of the personality and its role on emotional intelligence and organizational change and also, with the choice of McCrae and Costa five-factor model, this study is considering the impact of five factors characters on emotional intelligence and organizational development. Present study is a descriptive survey and to collect data, a questionnaire has been used that 386 numbers of employees in the banking sector, hospitals, engineering firms, educational institutions, building companies and service companies in Tehran were selected as research sample. In this research, for data analysis, hypothesis and model testing, Cronbach's alpha coefficient test, Pearson correlation, structural equation modeling (SEM) and confirmatory factor analysis (CFA) were used under the both SPSS and LISREL software’s. Research findings indicate a significant effect of "Neuroticism", "Extraversion", "Openness", "Agreeableness" and "Conscientiousness" on "Emotional Intelligence" as well as "Emotional Intelligence" on "Organizational development
https://jmsd.atu.ac.ir/article_208_5d2dfbfb5630d939f60d8efc4c05579b.pdf
شخصیت
پنج عامل بزرگ شخصیت
هوش عاطفی
تحول سازمانی
personality
Five-Factor Model
emotional intelligence
Organizational Development
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
49
73
209
Research Paper
فراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییر
Organizational Forgetting and Resistance to Change
عادل صلواتی
1
مصطفی باغبانیان
2
رزان زندی
nazer.zand@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج
کارشناس ارشد مدیریت اجرائی
This study was conducted aimed to identify the relationship between organizational forgetting and resistance to change. This study statistical population consisted of the administration's cooperation. The statistical sample has been selected consisted of 200 employees of this department that sampling method stratified random proportional to population size.Method of this research is descriptive study , in kinds of the correlation ,with purpose from the applied research. Accordingly ,for measure the basic concepts of research ,Resistance to Change questionnaire of Wayne et al (2001) and Organizational Forgetting questionnaire with reliance on the "Holen and Philips" model (2004) were used. Reliability of questionnaires with Cranach' alpha ,respectively for the two variables ,was calculated to be 0.84 and 0.83 ,and accepted. Test validity too ,with two methods of content validity and construct validity using ,results of exploratory and confirmatory factor analysis and the KMO index was confirmed.Final results of research ,showed significant relationship between organizational Forgetting and its dimensions (Intentional Forgetting, Accidentally Forgetting) with Resistance to Change is studied.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_209_8ceefb69f244b1837ce940547bcd32e2.pdf
organizational Forgetting
Resistance to Change
Change
Knowledge Management
Knowledge
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
75
97
210
Research Paper
ایجاد استراتژی مناسب و ارتقای شفافیت سازمانی از طریق رهبری نوآور
Ccultivating Strategic fit and Organizational Transparency PromotionThrough Innovation Leadership Style
میرعلی سیدنقوی
1
فاطمه فراهانی
f.farahani11@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش تشکیلات و روش ها دانشگاه علامه طباطبائی
رهبران نوآور با خلق ایدهها و چشماندازهای جدید مسیر تازهای از رشد و شکوفایی را فرارویسازمانها قرار میدهند و نوید بخش بهبود عملکرد سازمانها و کسب مزیت رقابتی خواهند بود.هدف در این مقاله بررسی سبک رهبری نوآور به عنوان عاملی موثر در تغییر و یا ایجاد استراتژیمناسب در سازمان است و نتایج حاصل از آن را بر روی میزان عملکرد سازمان و تحقق اهدافسازمانی بررسی میکند. چشمانداز، ماموریت، اهداف و عملکرد از جمله بعدهای شفافیت سازمانیمیباشد. این تحقیق از نظر هدف ،کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی پیمایشیاست. با توجه به جامعه آماری پژوهش که شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت هواپیماسازی ایران)هسا( می باشند، نمونه مورد محاسبه طبق فرمول نمونهگیری کوکران 891 نفراست که به صورتتصادفی از جامعه آماری انتخاب شدهاند. پس از جمعآوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه، برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رهبرینوآور تاثیر مثبت و معناداری با ایجاد استراتژی مناسب بر شفافیت سازمانی دارد. در پایان نیزپیشنهاداتی با هدف افزایش مطلوبیت اهداف و اثربخشی عملکرد سازمان ارائه شده است.
Innovative leaders with creating new ideas and perspectives put new path of growth and prosperity in contrast of organization and promise to improve organizational performance and achieve competitive advantage. The purpose of this paper, an innovative leadership style as a factor in changing or creating proper strategy in organizations and The results of the studies on the organizational performance and achieve organizational goals. Vision, mission, objectives and performance of the dimensions of institutional transparency. In terms of aim, this is an applied research, and in terms of data collection method, it is a descriptive – survey type study. Since statistical population consists of all Employees and directors of the Iranian aircraft company (HESA), the computed sample by Kokran sampling technique is 198 selected randomly as statistical population of the research. Questionnaire was the survey instrument and for testing hypothesis, structural equation modeling was used. the result showed that Innovative leader with a positive and significant impact on the transparency of the organization's strategy. Finally, recommendations are provided to improve the utility purposes and the Effectiveness of organizational performance.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_210_081d7e3a728a56da5e0355bcb88905a2.pdf
رهبری نوآور
استراتژی مناسب
شفافیت سازمانی
شرکت هواپیماسازی ایران )هسا(
innovation leadership
strategic fit
organizational Transparency
Iranian aircraft company (HESA)
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
99
118
211
Research Paper
تحلیل توانمندسازی روانشناختی کارکنان و رابطه آن با مدیریت دانش
Analysis of Employees Psychological Empowerment and Its Relationship With Knowledge Managemen
سنجر سلاچقه
1
رستم پور رشیدی
2
محمود موسایی
mmousaee@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحیقات کرمان بخش مدیریت
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان بخش مدیریت
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمان
امروزه دانش به منزله منبعی ارزشمند و استراتژیک و نیز یک دارایی مطرح است و سازمان ها برایموفقیت نیاز دارند مدیریت دانش را به بهترین نحو، پیاده سازی نمایند. یکی از عواملی که می تواندسازمان ها را در اجرای موفق مدیریت دانش یاری نماید وجود نیروهای توانمند در سازمان است.هدف پژوهش حاضر بررسی تحلیلی توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با مدیریت دانش بودهاست. تحقیق حاضر ترکیبی از مطالعه توصیفی و همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنانرسمی شرکت پتروشیمی جم بوده )تعداد 818 نفر( که از میان آنها تعداد 362 نفر به صورت روشنمونه گیری تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامهمعتبر توانمندسازی روانشناختی و مدیریت دانش استفاده شد، پایایی پرسشنامه ها از راه ضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد و داده های جمع آوری شده نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان می دهد که بین توانمندسازی روانشناختی و مؤلفه هایآن با مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود دارد و نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه، حاکیاز آن است که به غیر از احساس مؤثر بودن، احساس خودمختاری بیشترین تأثیر و احساس معنی داربودن شغل کمترین تأثیر را برمدیریت دانش دارند.
Today, knowledge is considered a valuable and strategic resource as well as an asset and organizations need to do knowledge management in its best in order to succeed. One factor that can help organizations in successful implementation of knowledge management is the use of powerful forces in the organization. The purpose of this study is analysis of psychological empowerment and its relationship with knowledge management in Jam Petrochemical Company selected as a sample.This study is a combination of correlation and description studies. The population includes employees of Jam Petrochemical Company (818 people), from which 263 people were selected by simple random sampling. To collect data, two questionnaires of psychological empowerment and knowledge management were used. Reliability was calculate through Cronbach's alpha coefficient and the data were analyzed by SPSS software.Test results of correlation test show a significant relationship between psychological empowerment and its components with knowledge management. The results of multiple regression test imply that apart from the impact (excluded from the regression model), autonomy had the most significant effect and meaning had the least effect on knowledge management.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_211_d4738b8bb238db35ee255118197ccf5e.pdf
توانمندسازی روانشناختی
مدیریت دانش
مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی
psychological empowerment
Knowledge Management
components of psychological empowerment
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
119
141
212
Research Paper
بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع
The effect of Organizational culture on Total Quality Management
چنگیز والمحمدی
1
شروین روشن ضمیر
st_sh_roshanzamir@azad.ac.ir
2
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
کارشناس ارشد مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری، دانشکده صنایع دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت جامع با استفاده ازمدل سازی معادلة ساختاری است. در این پژوهش از مدل ”کامرون و کوئین“ به منظور تشخیصفرهنگ سازمانی و از مدل ”جایزة ملّی کیفیت مالکوم بالدریج برای سنجش میزان استقرار مدیریتکیفیت جامع استفاده شد. پرسشنامه ای با 06 سؤال به صورت طیف لیکرت هفت گزینه ای، جهتجمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. مدیران عامل، مدیران کیفیت، مدیران عملیات، مدیرانتحقیق و توسعه و مدیران فروشِ شرکت های داروسازی استان تهران، جامعة آماری این پژوهش راتشکیل دادند. تعداد 962 پرسشنامة قابل قبول به دست آمد که پس از تجزیه و تحلیل داده ها و آزمونفرضیه، نتایج نشان داد که در شرکت های داروسازی استان تهران، فرهنگ سازمانی تأثیری مثبت برمیزان استقرار مدیریت کیفیت جامع دارد. همچنین مشخص شد که در این سازمان هابُعد ”رهبری“ نسبت به سایر ابعاد مدیریت کیفیت جامع، توسعة بیشتری یافته است و این سازمان هابه ”ثبات و کنترل“ گرایش بیشتری دارند تا ”انعطاف پذیری“.
The aim of this research is to investigate the effect of organizational culture on total quality management (TQM) in the pharmaceutical companies of Tehran-Iran using the structural equation modeling (SEM) technique. Organizational culture was measured using the instrument developed by Cameron and Quinn. The six TQM categories were measured by the 2011-2012 criteria for performance excellence of the Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA). All of the 60 items of the questionnaire were represented in seven-point Likert scales. A total of 209 acceptable responses were obtained from senior managers of quality, operations, R&D and sales departments and executives levels. The results revealed the positive effect of culture on TQM. The results also specified the leadership category as the most developed aspect of TQM in the Tehran’s pharmaceutical companies. These organizations emphasize on stability and control more than flexibility.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_212_f518cbcd8c07fcb1ef0efac6499b73e0.pdf
فرهنگ سازمانی
مدیریت کیفیت جامع
جایزة ملّی کیفیت مالکوم بالدریج
صنعت داروسازی استان تهران
مدل سازی معادلة ساختاری
Organizational Culture
Total Quality Management (TQM)
Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA)
Pharmaceutical Industry of Tehran
Structural Equation Modeling (SEM)
per
دانشگاه علامه طباطبایی
مطالعات مدیریت بهبود و تحول
2251-8037
2476-5988
2014-02-20
22
72
143
163
213
Research Paper
عدالت سازمانی و تاثیر آن بر آوا و عملکرد کارکنان
Organizational Justice and its Effects on Employees Voice and Performance
محمد دوستار
1
محمد اسماعیل زاده
esmailzadehmohammad@yahoo.com
2
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان
هدف این مقاله بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر آوای کارکنان و عملکرد شغلی است. از این روابتدا آو و عدالت سازمانی و ابعاد هر یک از آنها را تشریح نمودیم. همچنین با مرور ادبیات موضوعفرضیات مناسب تدوین و در مرحله بعد به جمع آوری داده از جامعه آماری پرداخته شد. داده ها بهکمک ابزار پرسشنامه از بین تعداد 752 نفر از کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلانگردآوری شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد عدالت و آوای سازمانی شناساییگردید. عدالت سازمانی شامل سه بعد عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای بود . هم چنین در نتیجهتحلیل ها سه بعد آوای مطیع، آوای تدافعی و آوای نوع دوستانه برای آوای سازمانی تعیین شد. سپسبا استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و فن تحلیل مسیر فرضیه ها آزمون شد نتایج نشان میدهد که هر سهبعد عدالت بر آوای نوع دوستانه تاثیرگذار است اما تأثیر آن بر آوای مطیع و آوای تدافعی معنادارنیست. هم چنین نتایج نشان میدهد که هر سه نوع عدالت سازمانی بر عملکرد شغلی تاثیرگذار است.
The purpose of this paper is to examine the effects of organizational justice on employee voice and also their effects on employee performance. Thus, we first described organizational voice and justice and their dimensions. Also, by reviewing the literature we have provided the appropriate assumptions. Next, we collected data from target community to investigate hypothesis. Data collection tool was a questionnaire and the sample size was 257 employees and faculty members from Guilan university. Then, using exploratory factor analysis we identified the dimensions of organizational justice and voice. Organizational justice was compromised of three dimensions that includes distributive, procedural and interactional justice. Also, it was determined three dimensions for organizational voice that includes acquiescent, defensive and prosocial voice. Then, using confirmatory factor analysis and path analysis technique we examined hypothesis. The results show that the three dimensions of organizational justice has a significant influence on prosocial voice but they have no significant influence on acquiescent and defensive voice. Also, the results show that three types of organizational justice effect on employee performance.
https://jmsd.atu.ac.ir/article_213_4f59aff0c0806e09cdc96142ad490cc2.pdf
عدالت سازمانی
آوای سازمانی
عملکرد شغلی
Organizational justice
organizational voice
Job performance