@article { author = {Hosseini, Seyed Yaghoub and Arman, Mani and Mohammadizadeh, Zahra}, title = {Competency and its Relationship with Performance}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {27}, number = {88}, pages = {25-50}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2018.8926}, abstract = {Organizations in order to achieve its objectives are looking for the establishment of systems to ensure the enabling environment for productivity increase. One way to increase productivity is selection of qualified staff.Assessment center and the development are including ways that are used with aims of people selection, promotion and education. The staff performance evaluation is performed to survey their behavior, capabilities, growth and prosperity to achieve the organization’s goals. This study aims at showing that data based on the assessment center results (the competency of staff) to what extent offer a significant relationship with the staff performance scores. So, participants of the assessment center were clustered first according to data of the assessment center and   second based on the evaluation of the 360 degree performance. In this study, self-organizing maps have been used for segmentation of people and the data were analyzed by version 5 of Discovery Profiler software. According to Chi 2 agreement test’s results, obtained parts of the performed clustering with two methods, did not show any relationship. But based on correlation coefficient, there is a significant and positive relationship among selected people of the assessment center to develop and evaluate their performance}, keywords = {Assessment Center,360-Degree Appraisal,Segmentation of Employee,Self-Organizing Maps}, title_fa = {شایستگی و ارتباط آن با عملکرد کارکنان}, abstract_fa = {امروزه سازمان‌ها برای نیل به اهداف خود به دنبال استقرار سیستم‌هایی هستند تا فضای مساعد برای افزایش بهره‌وری را تضمین کنند. یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری انتخاب کارکنان شایسته است. کانون ارزیابی و توسعه ازجمله روش‌هایی است که با هدف انتخاب، ارتقا و آموزش افراد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزیابی عملکرد کارکنان نیز جهت بررسی رفتارها و قابلیت‌های آنان و رشد و شکوفایی آن­ها برای رسیدن به اهداف سازمان می‌باشد. هدف پژوهش حاضر این است که نشان دهد داده‌های مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی (وضعیت شایستگی کارکنان) تا چه حد با نمره‌های عملکرد کارکنان ارتباط معناداری را نشان می‌دهد. به این منظور شرکت‌کنندگان در کانون ارزیابی یک بار بر اساس داده‌های کانون ارزیابی و یک بار بر اساس ارزیابی عملکرد 360 درجه خوشه‌بندی شدند و سپس همبستگی میان آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از نقشه‌های خودسازمانده برای بخش‌بندی افراد استفاده شده و داده‌ها توسط نرم‌افزار Viscovery Profiler نسخه 5 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج آزمون توافقی کای دو ، بخش‌های حاصل از خوشه‌بندی انجام‌شده با دو روش، ارتباطی را با یکدیگر نشان نمی‌دهند اما بر اساس آزمون ضریب همبستگی، رابطه میان افراد انتخاب ‌شده در کانون ارزیابی برای توسعه و ارزیابی عملکرد آن‌ها رابطه معنادار و مثبتی است.}, keywords_fa = {ارزیابی 360 درجه,بخش‌بندی کارکنان,کانون ارزیابی,نقشه‌های خودسازمانده}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_8926.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_8926_eacac3ac546a29918b9e535359eb6872.pdf} }