@article { author = {Alvani, Seyed Mehdi and Memarzadeh, Gholamreza and Shahba, Somayeh}, title = {The Effect of Cognitive Emotion Regulation on Job Satisfaction}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {26}, number = {85}, pages = {1-29}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2017.8218}, abstract = {The Present study has examined the effects of cognitive emotion regulation on job satisfaction of employees. In this survey, the questionnaires were distributed among sample of staff employees of the Islamic Republic of Iran Customs Administration. In order to assess construct validity and reducing measurement error, multidimensional item- response theory was applied. The result revealed that most items showed good discriminative power. Some items were removed according to low factor score. Nevertheless, according to exploratory factor analysis and identifying item parameters based on item-response theory, questionnaires had reported appropriate validity and reliability. In addition, some adjusted cognitive emotion regulation strategies include acceptance, positive reappraisal, planning and positive refocus caused   increasing job satisfaction of employees but there is no relationship between put into perspective and job satisfaction. Moreover, unadjusted cognitive emotion regulation strategies (self-blame, other-blame and catastrophizing) reduce employees' job satisfaction.}, keywords = {Adjusted Strategies,cognitive emotion regulation,Job Satisfaction,Multidimensional Item-Response Theory,Unadjusted Strategies}, title_fa = {بررسی اثر تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان}, abstract_fa = {این پژوهش توصیفی به بررسی نقش تنظیم احساسات شناختی بر رضایت شغلی کارکنان می‌پردازد. ابزار جمع آوری اطلاعات ما در این تحقیق پیمایشی، پرسشنامه بوده، که بین کارکنان بخش ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. برای بررسی روایی سازه و کاهش خطاهای اندازه‌گیری از نظریه سئوال-پاسخ چند بعدی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که بسیاری از گویه‌هایی که برای سنجش متغیرهای تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند، قدرت تمییز مناسبی داشتند و سئوالاتی که بار عاملی پایین داشتند برای آزمون فرضیات حذف شدند. با این وجود، طبق تحلیل سئوالات با استفاده از نظریه سئوال- پاسخ، پرسشنامه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده است. نتایج حاکی از آن است که از استراتژی های انطباقی تنظیم احساسات شناختی، استراتژی پذیرش،ارزیابی مجدد مثبت، برنامه ریزی وتمرکز مجدد مثبت باعث افزایش رضایت شغلی کارکنان می شود و استفاده از استراتژی نگاه به چشم انداز تاثیری بر روی رضایت شغلی ندارد. همچنین، استفاده از استراتژی های غیر انطباقی تنظیم احساسات شناختی (سرزنش خود، سرزنش دیگران و فاجعه‌سازی) باعث کاهش رضایت شغلی کارکنان می شود.}, keywords_fa = {: استراتژیهای انطباقی,استراتژیهای غیر انطباقی,تنظیم احساسات شناختی,رضایت شغلی و نظریه سئوال-پاسخ}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_8218.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_8218_3d7a107a18081867ddb8454827f1936f.pdf} }