@article { author = {Arman, Mani and Shafiei, Mahboobe}, title = {Competitive Capabilities in the Knowledge-Based Companies, a Model to Explain the Role of Strategic Agility and Strategic Learning}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {25}, number = {83}, pages = {25-50}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2017.7477}, abstract = {As in most industries, there is no certainty about the assessment of the business environment; companies must be able to compete through sustainable methods. So in order to survive and succeed in the marketplace, companies must focus on building their competitive strengths and capabilities. The main objective of this study is to investigate the impact of strategic agility and strategic learning on competitive capabilities, and explore the impact of strategic learning on strategic agility in knowledge-based firms of Science and Technology Park of Bushehr. This study is an applied research and data gathering methodology is a survey. Statistical population of this study is all of the knowledge-based companies of science and technology park of Bushehr. Data were collected from questionnaire and to assess reliability, Cronbach's alpha is used which demonstrate the validity of the questionnaires. In order to test the hypothesis and model SMART PLS software is used. The results of this study show that, strategic learning and strategic agility have positive and significant effect on the competitive capabilities of knowledge-based companies, as well as strategic learning strategic has a significant and positive impact on strategic agility of these firms.}, keywords = {- Strategic Learning,Strategic Agility,Competitive capabilities,Knowledge-Based Firms}, title_fa = {قابلیت های رقابتی در شرکتهای دانش بنیان مدلی برای تبیین نقش چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک}, abstract_fa = {امروزه به دلیل عدم وجود قطعیت و ثبات در محیط کسب و کار از یک سو و ظهور مستمر نوآوری های یکباره حاصل از فعالیت شرکتهای دانش بنیان از سوی دیگر، مفهوم رقابت در میان شرکتهای فعال در صنعت متفاوت شده است. برمبنای این تغییر پارادایم، شرکت­ها بایدبه منظور باقی ماندن و موفقیت در بازار، بر ایجاد نقاط قوت و قابلیت­های رقابتی خود تمرکز نمایند.  هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی تاثیرگذاری چابکی استراتژیک و یادگیری استراتژیک بر قابلیت­های رقابتی شرکتهای دانش بنیان، در شرکت­های دانش بنیان پارک علم و فناوری بوشهر می­باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش جمع­آوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعهآماری اینپژوهشراکلیهشرکتهایفعالدرپارکعلموفناوریشهربوشهر تشکیل می­دهد. به منظور بررسی فرضیات پژوهش و آزمون مدل نیز از نرم افزار SMART PLS استفاده گردیده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد که، یادگیری استراتژیک و چابکی استراتژیک تأثیر مثبت و معناداری بر قابلیت­های رقابتی شرکت­های دانش­بنیان دارند، هم­چنین یادگیری استراتژیک بر چابکی استراتژیک این شرکت­ها تأثیر مثبت و معناداری دارد. }, keywords_fa = {: یادگیری استراتژیک,چابکی استراتژیک,قابلیت‌های رقابتی,شرکت‌های دانش بنیان}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_7477.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_7477_d084d52668e8954d6319e81f6dda5809.pdf} }