@article { author = {khashei, vahid and daneshvar, Mohammad reza}, title = {The effect of Transactive Memory System on Team Performance with Rregard to Exploitative Learning Strategy and Strategic Orientations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {25}, number = {81}, pages = {81-100}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {10.22054/jmsd.2016.6758}, abstract = {Based on organizational learning theory, the main objective of this study was to examine the relationship between transactive memory systems, Exploitative learning and team performance with regard to the role of moderator strategic orientations in the knowledge-based companies. This study performed at Niroo Research Institute in Tehran. The philosophy of the research is positivism and the strategy is surveying. Therefore, after reviewing the literature and designing the conceptual model, a questionnaire consisted of 29 questions presented to staff members. Then, the data were gathered and analyzed through correlation matrix, structural equation model and fitness test. The results of the data analysis show that transactive memory systems has a significant impact on Exploitative learning, Exploitative learning has a significant impact on team performance and also strategic orientations moderates relationship between Exploitative learning and team performance and in other words, strategic orientations will strengthen the relationship between exploitative learning and team performance}, keywords = {transactive memory system,Exploitative strategy,Team performance,Strategic orientations، Niroo Research Institute}, title_fa = {تأثیر سیستم حافظه تعاملی بر عملکرد تیمی کارکنان با در نظر گرفتن نقش استراتژی یادگیری بهره‌بردارانه و جهت‌گیری استراتژیک}, abstract_fa = {بر طبق تئوری یادگیری سازمانی، هدف این مطالعه بررسی روابط میان سیستم حافظه تعاملی، استراتژی یادگیری بهره­بردارانه و عملکرد تیمی با در نظر گرفتن نقش تعدیل‎گری جهت‌گیری‌های استراتژیک در شرکت‌های دانش‌بنیان است. این مطالعه در پژوهشگاه نیرو در شهر تهران انجام‌ گردید. فلسفه این پژوهش اثبات‌باوری و استراتژی آن پیمایش است و بدین منظور و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 29 پرسش به کارکنان شرکت موردنظر ارائه شد. سپس، داده‌های گردآوری‌شده از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که سیستم حافظه تعاملی بر استراتژی یادگیری بهره­بردارانه تأثیر مستقیم دارد و استراتژی یادگیری بهره­بردارانه نیز بر عملکرد تیمی کارکنان تأثیر معنادار دارد و هم‌چنین جهت‌گیری‌های استراتژیک رابطه میان استراتژی بهره­بردارانه و عملکرد تیمی کارکنان را تعدیل می‌کند و به‌عبارت‌دیگر رابطه میان این دو متغیر را تقویت می‌کند.}, keywords_fa = {سیستم حافظه تعاملی,استراتژی بهره‌بردارانه,عملکرد تیمی,جهت‌گیری‌های استراتژیک,پژوهشگاه نیرو}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_6758.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_6758_31a5e3cb29822ec6d678b7f7fd410ea2.pdf} }