@article { author = {Danaee Fard, Hassan and Kazemi, Seyed Hosein}, title = {Promoting Interpretive Research in Organization:Overview of Philosophical Foundations and Conduction Process of Phenomenography}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {20}, number = {61}, pages = {121-147}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Phenomenography is a qualitative research method that is situated within interpretative paradigm. It was developed in Gothenburg University, Sweden, in 1970s and its objective is to achieve a deepunderstanding of various perceptions of a phenomenon by differentpeople. Fundamentals of this method are based on the issue thatdifferent individuals can have different perceptions or experiencesfrom a single phenomenon. Phenomenography attains and categorizesthese experiences, benefitting from individual interviews as datagathering instrument. The results of a phenomenography research aresome limited descriptive categories so that each of these categories represents a separate concept of a certain phenomenon perceived by a certain group of individuals. In addition, for presenting general andmultiple concepts of a phenomenon, phenomenographers relate thesedescriptive categories within a larger framework which is called “outcome space”. Hence, the results of phenomenography studies are useful in deep understanding of the concept of a phenomenon, from acertain group’s perspective }, keywords = {}, title_fa = {ارتقای پژوهشهای تفسیری در سازمان: مروری بر مبانی فلسفی و فرایند اجرای روش پدیدارنگاری}, abstract_fa = {پدیدارنگاری روشی است که در زمره روشهای پژوهش کیفی قرار میگیردو در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه 1970 در دانشگاهگوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوتیک پدیده در نزد افراد مختلف است. اساس این روش بر این موضوع استواراست که افراد مختلف میتوانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده داشتهباشند. پدیدارنگاری در پی احصا و طبقهبندی این تجارب مختلف است و در اینراستا، مصاحبههای انفرادی عمیق را به عنوان ابزار کسب داده به کار میگیرد.نتایج یک مطالعه پدیدارنگاری، تعداد محدودی طبقات توصیفی است که هر   یک معرف مفهومی متفاوت از یک پدیده معین در نزد گروه خاصی از افرادهستند. پدیدارنگاران همچنین برای ارایه تصویری کلی و چندبعدی از یک« فضای نتیجه » پدیده، طبقات توصیفی مذکور را در قالب چهارچوبی بزرگتر کهنامیده میشود، مرتبط و منظم میسازند. به این ترتیب نتایج مطالعاتپدیدارنگاری برای درک عمیق مفهوم یک پدیده از منظر گروه خاصی از افرادبسیار سودمند است }, keywords_fa = {مطالعات کیفی,پارادایم تفسیری,پدیدارنگاری,نظریه گوناگونی,فضای نتیجه}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4180.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4180_8e5b7079f0a890e2f3fae2c0a4fd73a8.pdf} }