@article { author = {Zahedi, Shamsosadat and Asadpoor, Amin and Hajinouri, Khatereh}, title = {Relationship Between Cybernetic and Knowledge Management in Organizations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {20}, number = {63}, pages = {1-25}, year = {2010}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Nowadays, organizations have concluded that no other resource than knowledge can situate them most desirably in this competitive world. Therefore, more than any other factor, the spotlight has turnedupon employees as the owners of knowledge. Also ‘knowledge management’ as a tool which can accumulate the existing knowledge, organize it, make it dynamic, and disseminate it in the wholeorganization, has taken on a new significance. But, what matters is the way other dimensions interact, in terms of influence, with the knowledge management. This article studied the effect as well as the relationship between cybernetics – which includes six main dimensions of ‘variety and constraint,’ ‘entropy and  nformation,’ ‘thelaw of requisite variety and the decision rule,’ ‘goal-directedness and control’, ‘feedback and distinctions and relations’ – and knowledge management process – which is comprised of four main dimensions of  ‘knowledge creation,’ ‘conversion and transfer,’ ‘preservation,’ and ‘application’. Our statistical population included the staff of Farassan Company, and questionnaires were deployed for gathering the data . According to the analysis, dimensions of ‘variety and constraint’ as well as ‘knowledge transfer and conversion’ were excluded on account of having poor indicators. In addition, research results confirmed the conceptual model with the data collected and the fact that a significant relationship between knowledge management process and cybernetics existed.}, keywords = {}, title_fa = {رابطه سیبرنتیک و مدیریت دانش در سازمان}, abstract_fa = {امروزه سازما نها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که م یتواند دانش موجود را گردآوری و نظم وپویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است. اما مهم تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد دیگر با مدیریت دانش می باشد. این مقاله تأثیر و رابطه متقابلسیبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصمیم، هدف گذاری و کنترل، بازخور و تمایزات و روابط است، با مدیریت دانش که شامل چهار فرآیند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و به کارگیری دانش می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت تولیدی فراسان بوده و اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرس شنامه جمع آوری شده است. براساس تحلیل های انجام شده، بعد تنوع و محدودیت و فرآیند تبدیل و انتقال دانش به دلیل داشتن شاخص های ضعیف حذف شدند. به علاوه یافته های پژوهش حاکی از تأیید مدل مفهومی با داده های جمع آوری شده و رابطه متقابل و معنادار سیبرنتیک و فرآیند مدیریت دانش می باشد.}, keywords_fa = {سیبرنتیک,مدیریت دانش,دانش سازمانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_2919.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_2919_63bbe7f6717ba8f3d9da7a52cc5adff0.pdf} }