@article { author = {Arman, Mani and Khosravi, Mahboubeh}, title = {Validating Competency Based Approach to Human Resource Training}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {22}, number = {71}, pages = {49-73}, year = {2013}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The use of Competency based human resource management systems are increasingly growth. In this paper, the concepts of training, human resource development and competency are reviewed, then focused and examine the design and implementation of competency-based approach in human resource training. To reach this goal, we first examined the role of training and different approaches and describe the concept of competency. then suitable scenarios for use in staff training will be provided. The data analysis also demonstrates competency-based training is most effective at National Iranian Oil Company. In the end, the test model also shows that the coordination and fitness between 3 basic training processes of need assessment, planning, implementation and evaluation can provide the most effective training. This paper is based on the logic of diversity in organizations jobs; offer some suggestion for aligning and coordinating training systems due to achieve effective performance training. This paper also provides recommendations for implementing Competency-based training approach.}, keywords = {human resources development,training,competency-based approach,effectiveness of job training}, title_fa = {اعتبارسنجی الگوی آموزش نیروی انسانی با رویکرد شایستگی}, abstract_fa = {این مقاله ضمن بررسی مفاهیم آموزش، توسعه منابع انسانی و شایستگی به بررسی چگونگی طراحی واجرای آموزش نیروی انسانی براساس رویکرد شایستگی می پردازد. برای رسیدن به این هدف، ابتدابه نقش آموزش و رویکردهای مختلف به آن پرداخته میشود و سپس با تشریح مفهوم شایستگی،سناریوهای مختلف برای به کارگیری مفهوم شایستگی در آموزش کارکنان ارائه می گردد. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده نیز نشان می دهد آموزش شایستگی محور بیشترین اثربخشی را درشرکت ملی نفت ایران دارد. همچنین نتایج آزمون الگوی مفهومی نشان می دهد که هماهنگی میانفرایندهای 3 گانه نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرا و ارزیابی میتواند اثربخشی دوره های آموزشی رابیشتر سازد. مقاله حاضر براساس منطق تنوع مشاغل در سازمان ها، پیشنهادهایی را برای هم راستا سازیخرده سیستم های آموزش به منظور تحقق عملکرد موثر آموزشی ارائه واجرای رویکرد آموزششایستگی محور می دهد.}, keywords_fa = {توسعه منابع انسانی,آموزش,رویکرد شایستگی محور,اثربخشی آموزش های شغلی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_216.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_216_efd71129f8797f8454afe4b0c3692e13.pdf} }