@article { author = {erabi, seyedmohamad and dehdashtishahrokh, zohreh}, title = {Small and Medium Sized Companies' Expectations From Iranian Government Agencies To Increase Exports}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {12}, number = {45}, pages = {1-31}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Small   and   medium_   sized  enterprises   greatly   influence   the economices of all countries and act as the main engine of economic growth and technological advancement. Small and medium enterpriesesdo not constitute a home genous group and researchers have concluded that they need different services and also encounter different export barriers or problems by srage of export development. The present research introduces a model for expected services from government organizations and centers for the  export promotion of small and medium - sized enterprises (a study chocolate producing industry). This research utilizes two method which are comparacomparative and survey research. In the comparative  six Asian countries which have a high export growth rate were selected. The services offered by public organization of these countries (japan, China, Malaysia, Thailand, South Korea, and Turkey) to Their small and medium enterprises were compared. Then the  services  offered  by Iranian public  organizations were compared with above mentions countries.}, keywords = {}, title_fa = {خدمات مورد انتظار از نهادهای دولتی ایران جهت توسعه صادرات شرکتهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنایع شکلات سازی ایران)}, abstract_fa = {شرکت های کوچک و متوسط، عمده ترین عامل رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیک در کشورها بوده اند. پژوهش ها نشان داده است که نیاز شرکتها به انواع خدمات و همین طور موانع و مشکلات صادراتی که با آنها مواجه هستند بر اساس مرحله صادرات و نوع صنعت تغییر می کند. در این پژوهش از دو روش مطالعه تطبیقی و پیمایشی استفاده شده است. در پژوهش تطبیقی شش کشور آسیایی (ژاپن، چین، مالزی، تایلند، کره جنوبی، و ترکیه) انتخاب شده اند. در تحقیق پیمایشی کلیه ی شرکتهای کوچک و متوسط تولید کننده شکلات جامعه ی آماری را تشکیل داده اند. سپس 15 مدیر در سازمان های ارائه دهنده خدمات درباره خدمات مورد نیاز شرکتهای مذکور مورد پرسش قرار گرفتند. در نهایت الگویی ارائه شده است که از نکات عمده آن الویت بندی گروه های خدمات مورد نیاز شرکت های تولید کننده و سپس زیر گروه های اصلی و فرعی خدمات مورد نیاز شرکتهای تولید کننده، تاسیس مراکز نظر سنجی و ارائه خدمات تخصصی با ایجاد هسته های آموزش، پژوهش و مشاوره در مرکز ارائه خدمات تخصصی است.}, keywords_fa = {شرکت,توسعه صادرات,ایران,رشد اقتصادی,خدمات بازاریابی,خدمات اطلاعاتی,خدمات مدیریتی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4784.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4784_51bfd93a9d6679d5d1bb1fd505ad51d6.pdf} } @article { author = {zahedi, shamssadat}, title = {Government Responsibilities Towards Women at Beijing +10th}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {12}, number = {45}, pages = {33-51}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Ten years after Beijing Conference which held in September 1995 in China and identified major critical areas of concern requiring action by  governments,  still  there are very important issues  that  have not been dealt properly. It is widely recognized that in order for the world to be able to obtain development,  it is fundamental for all citizens to participate in development  process and this is only possible with the full involvement of women in the development process of the country. This means that women's issues must be given priority in national and international arena. In this article four important issues that deserve prior attention and adequate action will be discussed. The issues are: globalization and women, violence  against women, trafficking of women,  and gender digital divide. 2 I Management Studies In the Survey research the statistical population comprised of all small and medium enterprises producing chocolate.  The convenient sampling method was  used in  order to  select the  sample and the sampling size comprised 40 enterprises.  Then  15  executwes in the organizations offering  services were  chosen  and  surveyed  on the needs of small and medium - sized chocolate producing enterprises for different services. Finally a Model is introduced which its main points consists of ranking of chocolate producers needs services by groups and subgroups, establishing an opinion poll, centers offering professional services with education,  research and consulting cores prepared to offer expected services to chocolate producers.}, keywords = {}, title_fa = {مسئولیت دولتها در قبال زنان (ده سال پس از کنفرانس پکن)}, abstract_fa = {دیری است که دولتها در سراسر جهان، خود را متولی تدوین استراتژی های توسعه و مجری برنامه هایی اعلام می کنند که کشورهای متبوعشان را به سمت توسعه پایدار سوق دهد. اما آرمان های توسعه پایدار، همچنان زیبا ولی دست نیافتنی و رویایی باقی مانده  اند و در عرصه عمل، عینینت نیافته اند. به نظر ما آرمان های توسعه پایدار تنها زمانی امکان تحقق می یابند که کلیه آحاد مملکت، اعم از زن و مرد، از ظرفیتها و توانمندیهای خود بهره گیرند و هدف های توسعه پایدار را تعین بخشند. واقعیت حاکی از آن است که زنان یعنی نیمی از جمعیت جهان، هنوز در موقعیتی قرار نگرفته اند که از نیرو و توان عظیم آنها برای نیل به هدفهای توسعه پایدار، استفاده موثر به عمل آید. مسائل زنان همچنان حل نشده باقی مانده اند و تغییرات و تحولات جهانی نیز راه حلهای مطلوبی برای مسائل گسترده زنان عرضه نکرده اند. }, keywords_fa = {زنان,دولت,مسئولیت,جهانی شدن}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4785.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4785_40b14fcd49648f0a24b7877aa8ab6184.pdf} } @article { author = {shojaei, mohamadreza}, title = {Aspects of the employment problem in the country's university graduates}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {12}, number = {45}, pages = {53-78}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جنبه هایی از مشکل اشتغال دانش آموختگان دانشگاه های کشور}, abstract_fa = {در این مقاله معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی از جنبه ی تطابق با نیازهای بازار کار، مورد بررسی قرار می گیرد و تلاش می شود با توجه به دیدگاه های اندیشمندان و صاحبنظران آموزش عالی، ابعاد و جنبه های مختلف این موضوع بررسی می شود. این طور به نظر می رسد که با توجه به تحولات جهانی و راهبردهای نوینی که دیگر کشورهای جهان برای پرهیز از حاد شدن اشتغال دانش آموختگان در حال شکل گیری است اقدام برای برنامه ریزی های جدید جهت نظام آموزش عالی به منظور پاسخگویی به انتظارات بازار کار، ضروری است. بر اساس مطالعات مورد اشاره در این مقاله، روشن شده است که چگونگی پاسخگویی مهارتهای کسب شده ضمن تحصیلات دانشگاهی به مهارتهای مورد نیاز بازار کار عاملی تعیین کننده در میزان اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است. در واقع بازار کار برای رفع نیازهای مهارتی خود در مشاغل گوناگون، نیاز به وجود شاخص هایی در افراد بکار گرفته شده در مشاغل دارد که انتظار می رود این مهارتها دست کم در مورد دانش آموختگان دانشگاهی طی تحصیلات دانشگاهی در آنان ایجاد شده باشد. بدین خاطر در بخش تقاضا برای اشتغال دانش آموختگان مجموعه ای از مهارتهای نظری کاربردی و بینشی مورد نیاز است که محصولات انسانی سیستم آموزش عالی باید دارای این مهارتها باشند تا امکان بکارگیری و اشتغال آنان فراهم شود. در این پژوهش مهارتهای مورد نیاز بازار کار در مورد دانش آموختگان دانشگاهی در قالب تقاضا، و چگونگی پاسخگویی به این مهارتها از طریق نظام آموزش عالی کشور در قالب عرضه، مورد بررسی قرار می گیرد.}, keywords_fa = {اشتغال,دانش آموختگان,خلاقیت,بیکاری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4786.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4786_5fa5a7831a3fd59629775d9b0a72615e.pdf} } @article { author = {yavarigohar, fatemeh}, title = {Survey on The Factors Affecting the behavior (Attitude) of the National Consumers in Selecting Proper Airlines}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {12}, number = {45}, pages = {79-112}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Consuming behavior of consumer  is  under the  influence  of such factors  as  cultural,  social,  personal  &  psychological  factors.  This article emphasizing on psychological factors, generally tries to survey the factors affecting consumers'  attitude in selecting proper airlines (Emirates & Iranair Airlines to Dubai destination) and narrowly analyzes national consumers' attitude in this regard. The outcome of this thesis after having done lots of researches and with the use of Average method points to the  fact that Iranian passengers'  attitude about  such elements  as  flight  security,  flight management, proper flight hours, numerous flights, services offered during the flight and discounting  is  more  positive  about  Emirates  Airline  than  Iranair Airline. From the view point of expenses, the passengers almost have similar notions about both airlines. Finally Iranian passengers' attitude to Emirates Airline is more satisfactory than Iranair Airline.}, keywords = {}, title_fa = {عوامل موثر بر نگرش مصرف کننده داخلی در انتخاب خطوط هوایی}, abstract_fa = {رفتار مصرفی مصرف کننده تحت تاثیر عواملی نظیر: عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل شخصی و عوامل روانشناختی قرار می گیرد. پژوهش حاضر با تاکید بر عوامل روانشناختی سعی در بررسی عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده داخلی در انتخاب خطوط هوایی (خطوط هوایی امارات و ایران ایر به مقصد دوبی) به طور اعم و سنجش نگرش مصرف کنندگان داخلی نسبت به این دو خط هوایی، بطور خاص را دارد. پس از انجام تحلیل های مربوط با استفاده از روش میانگین این نتیجه حاصل شد که از حیث امنیت پرواز، مدیریت پرواز، ساعات پرواز مناسب، تعدد ساعات پرواز، ارائه ی خدمات در طول پرواز و ارائه ی تخفیف، به طور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر، مثبت تر است. و در مورد ویژگی قیمت نگرش مسافرین ایرانی نسبت به هواپیمایی امارات و ایران ایر یکسان است. و در نهایت به طور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر، مثبت تر است.}, keywords_fa = {خطوط هوایی,مصرف کننده,ایران ایر,درآمد ارزی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4787.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4787_9e02dfcc472782315775924368990c5c.pdf} } @article { author = {faghihi, abolhasan and salarzehi, habibolah}, title = {The Reforms of Urban Management in European Countries}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {12}, number = {45}, pages = {113-138}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The  Political  and  Administrative  Reforms  have  Progressed  at European Union  Level, National  Level, and  Subnational Level  in throughout of Europe. Political Reform Plans  are Based on Political Participation,   Election   of      local   Officials   by   Citizens,   and Referendum. Administrative Reforms   are Based on Efficiency, Effectiveness,   Accountability  and   Good  Governance.   this   Paper Explains Political and Administrative Reform Plans in Municipalities and other Local Organizations in Germany, Holland, and Swiss Countries.}, keywords = {}, title_fa = {اصلاحات مدیریت شهری در کشورهای اروپایی}, abstract_fa = {اصلاحات سیاسی و اداری در کشورهای اروپایی به موازات پیشرفت در سطح ملی و اتحادیه اروپا، در قلمرو سازمانهای محلی و شهرداری ها که نزدیکترین واحد سازمانی به شهروندان هستند پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. اصلاحات سیاسی در قلمرو محلی بر ارتقاء مشارکت سیاسی شهروندان، انتخابی بودن مقامات محلی و مراجعه به آراء عمومی و اصلاحات اداری که مقاله حاضر به تفصیل به آن پرداخته، بر رقابت شهرداریها و سایر سازمان های محلی بر احیاء ارزش های کارایی، اثر بخشی، پاسخگویی و حکمرانی مطلوب متمرکز است. این مقاله به روند اصلاحات اداری در سطح شهرداری ها و سازمان های محلی کشورهای آلمان، هلند و سوئیس می پردازد و نشان می دهد که چگونه در واپسین سالهای قرن بیستم و آغاز هزاره سوم میلادی، گفتمان اصلاحی نوین حکمرانی محلی و شهری مطلوب در دستور کار این کشورها قرار گرفته است.}, keywords_fa = {مدیریت شهری,بهبود کیفیت,تمرکز زدایی,بودجه ریزی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4788.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4788_2cc32e5838965af9d29452795f7df8c1.pdf} } @article { author = {faizi, kamran and moghadasi, alireza}, title = {Implications of Decision Support Systems In Decision Making of Managers}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {12}, number = {45}, pages = {139-161}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Decision Making is important process in any organization, so that organization is named decision network and management is decision making. For effective decision making, organization should be based upon correct and, sufficient Information.  Decision Support Systems (DSS) provide this Information for manager's  Decisions. This article sheds light on the key role of decision making in organization and Information   role   in   this   process,   organizational   decisions   are classified.  The purpose of this article is to present an overview of DSS.  The  article  concludes  by discussing  about  DSS  supports  in decision making process.}, keywords = {}, title_fa = {کاربرد سیستم های پشتیبان تصمیم در تصمیم گیری مدیران}, abstract_fa = {اهمیت تصمیم گیری در اداره سازمان ها بر کسی پوشیده نیست به طوریکه سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم گیری نامیده اند. امروزه تصمیم های مدیریتی صرفا نمی توانند بر نبوغ، شهود و قضاوت شخصی افراد متکی باشند بلکه باید بر پایه بررسی های علمی، آمار و اطلاعات تردید ناپذیر استوار شوند. بنابراین باید سازمان ها را به گونه ای پایه ریزی کرد تا بتوان اطلاعات کافی و صحیح را به موقع به مدیران ارائه نمود. همزمان با گسترش استفاده از نظام های اطلاعات مدیریت در سازمان ها برخی از دانشمندان علم مدیریت و اطلاعات رهیافت دیگری را در پیش گرفتند و نظام های پشتیبان تصمیم گیری را طراحی نمودند. نظام هایی که اطلاعات مناسب را برای حل یک مساله خاص و تصمیم گیری مدیران تولید می کنند. در این مقاله ضمن اشاره به جایگاه مهم تصمیم گیری در سازمان و نقش اطلاعات در این فرایند، مسائل و تصمیم های سازمانی بر اساس دو محور پیچیدگی و ساختار طبقه بندی می شوند. بررسی و مرور جامعه نظام های پشتیبان تصمیم از طریق مقایسه آنها با سایر نظام های پردازش اطلاعات، معرفی خرده نظام ها، الزامات و نیازمندی های طراحی و بلاخره روش های مختلف کسب اطلاعات از این نظام ها در ادامه این مقاله آمده است. در انتها نیز به چگونگی پشتیبانی نظام های پشتیبان تصمیم از فرایند تصمیم گیری در قالب دو تحقیق عمده و رایج صورت گرفته اشاره شده است.}, keywords_fa = {مدیران,تصمیم گیری,سیستم پشتیبان,طبقه بندی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4789.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4789_d79183aa7e8ad3db0932ccc352e72bd8.pdf} }