@article { author = {alvani, seyedmehdi}, title = {Failure of performance evaluation in results-oriented management}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {3-13}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نارسایی های ارزیابی عملکرد در مدیریت نتیجه گرا}, abstract_fa = {مدیریت گرایی یا مدیریت دولتی جدید با بهره گیری از ساز و کارهای مدیریت بخش خصوصی کوشیده است تا اصلاحاتی را در مدیریت دولتی سازمان های بخش عمومی تحقق بخشد و با استدلالهایی که مصادیق آنها سازمان های بخش خصوصی بوده است توانسته است نظر سیاستگذاران عمومی را در کشور به خود جلب  کند و این نکته مهم را نهفته بدارد که بخش دولتی ماهیتا متفاوت از بخش خصوصی بوده و نمی توان بی مهابا از شیوه های مرسوم آن در سازمان های دولتی بهره برد. در این میان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی نیز در پرتو اندیشه مدیریت گرایی دچار تناقضاتی گردیده است که ناشی از توجه صرف به نتایج و آثار عملکردی سازمان های مذکور بوده است. پیروان مدیریت دولتی جدید بر این باورند که زمانی سازمان های دولتی را می توان موفق قلمداد نمود که نتایج و بازده عملکردی آنها قابل سنجش عینی مثبت باشد، این عامل سیاست ها و خط مشی های دولتی را نیز تحت تاثیر شدید قرار داده است. در این مقاله سعی بر آن است تا ضمن برشمردن مشکلات ارزیابی عملکرد در مدیریت دولتی نتیجه گرا یا مدیریت گرایی، پیشنهاداتی در زمینه رفع این مشکلات ارایه گردد.}, keywords_fa = {نارسایی,مدیریت,نتیجه گرا,ارزیابی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4773.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4773_9af9e1e2478cc3bc090572bf3f6fef85.pdf} } @article { author = {erabi, seyedmohamad and ghasemi, hasan}, title = {non-OILExport Promotion Strategy From Per/Capita Income Prespective}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {15-35}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Export   of  non-oil   products   is  one  of  the  mam   topics   that   has  been investigated by academic, political,  and social circles in recent years and all has concensus  on it's promotion. This topic has been studied from different perspective  mainly from structural and SUPPLY  side, This paper looks at non-oil export from DEMAND  side. With this orientation we have used LINDER, s theory as our theoretical base and further  have  investigated  the effect  of change  in  per/capita  income  on the direction of Iran,s non-oil export. The  result   of  this  study  indicate  that  as  Iranian  per/capita   income  has decreased  ,  lran,s  Non-Oil  export direction  has shifted  from countries  with higher   per /capita   incom   (Europe   continent)   to  countries   with   similar per/capita  income category with Iran. (Asia Continent)}, keywords = {}, title_fa = {استراتژی توسعه ی صادرات غیر نفتی کشور بر اساس درآمد سرانه}, abstract_fa = {صادرات غیر نفتی ایران از مباحث مهم و قابل توجه در سطح کلان کشور بوده و همواره در محافل دانشگاهی و حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و همگی بر لزوم توسعه آن اتفاق نظر دارند. با توجه به اهمیت خاص صادرات غیر نفتی، این مقوله از دیدگاه ها و زوایای متفاوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخش اعظم این مطالعات، صادرات غیر نفتی ایران را از دو دیدگاه ساختاری و یا عرضه مورد مطالعه قرار داده اند. این پژوهش صادرات غیر نفتی ایران را از دیدگاه تقاضا مورد بررسی قرار داده و بر آن است تا بر اساس نظریه لیندر، تغییرات درآمد سرانه در ایران را بر صادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار دهد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی قاره اروپا به سوی قاره آسیا تغییر مسیر داده است. به عبارت دیگر همزمان با کاهش درآمد سرانه در ایران صادرات غیر نفتی از سوی کشورهایی که درآمد سرانه بالاتری از ایران دارند به سوی کشورهایی که درآمد سرانه مشابه با ایران دارند سوق پیدا کرده است.}, keywords_fa = {استراتژی,درآمد سرانه,صادرات,غیر نفتی,ایران}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4774.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4774_7c1c0074c7c2f1f06f2e698e313ce7ec.pdf} } @article { author = {rahmanseresht, hosein and esmaeili, mahmoodreza}, title = {the effect of strategic control variables on the effectiveness of active Iranian firms in Tehran's stock exchenge (from 1327 to 1379).}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {37-68}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {This paper deals with the impact of the use of strategic control variables on the effectiveness  of active  Iranian firms in Tehran's  stock exchange from 1327 to 1379. The results of this research show that all sample firms used all strategic  control  variables  but the  level  of their  use  is  not  appropriate. Edditionally, sample firms that used strategic control variables  more had more effecitiveness.  In the other words, this stud'y results show a linear correlation  between  the  criterion  variable and predictor strategic control variables}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تاثیر متغیرهای کنترل استراتژیک بر اثربخشی شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس تهران (برای فاصله زمانی، 79-72)}, abstract_fa = {این مقاله به منظور بررسی تاثیر بکارگیری متغیرهای کنترل استراتژیک بر اثر بخشی شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس تهران (برای فاصله زمانی، 79-1372) تدوین شده است. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که همه شرکتهای نمونه فعال در بازار بورس، متغیرهای مذکور را بکار برده اند هر چند سطح آن مطلوب نیست. به علاوه اثربخشی شرکتهایی که متغیرهای کنترل استراتژیک را بیشتر بکار برده اند بیشتر است. به عبارت دیگر طبق نتیجه این پژوهش متغیر ملاک اثر بخشی رابطه مستقیمی با متغیرهای پیش بین کنترل استراتژیک دارد.}, keywords_fa = {متغیر کنترل,استراتژیک,بازار بورس,تهران,کنترل استراتژیک}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4775.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4775_3e56a3e32e4f1066eb19a7d4a5351714.pdf} } @article { author = {danaeifard, hasan and khodadadhoseini, seydhamid}, title = {institutional Frameworks In National Innovations System: Comparative Approach on The role of Government and Public Administration}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {69-94}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The   concept   of  national   innovation   systems   (NIS)   has   been   gaining intellectual  and  practical  coherence  over  a  number  of decades,  enjoying initial strong adoption by OECD and developed countries, and more recently becoming the focus of increased attention as a means to address some of the more profound issues for developing nations. In Iran,  policy  makers  and  public  administrations  need  information  about framework   and   other   elements   of  NIS.  This   paper   attempt   to   offer information about institutional   frameworks in NIS based comparative  study on six countries: Cybrus, Hungary, Estonia, Poland, slovenia, Czech}, keywords = {}, title_fa = {چارچوب های نهادی در نظام نوآوری: رویکردی تطبیقی به نقش دولت و مدیریت دولتی}, abstract_fa = {رویکرد نظام ملی نوآوری نگاهی نو به تعامل میان اجزا درگیر در تولید و اشاعه نوآوریها در هر کشور دارد. کشورهای مختلف برای افزایش نوآوری و اقتصادی تر کردن روابط نظام نوآوری خود به طراحی نظام ملی نوآوری روی آورده اند. ایران نیز در یکی دو سال اخیر به سمت پایه گذاری این نظام به حرکاتی چند دست یازیده است. دست اندرکاران این حرکت نیازمند اطلاعات در مورد نحوه ی فعالیت این نظام در سایر کشورها هستند در این مقاله با مبنا قرار دادن یکی از محورهای نظام ملی نوآوری، یعنی چارچوب های نهادی آن نظام، نگاهی تطبیقی به چارچوب های نهادی شش کشور قبرس، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لهستان و اسکونی می پردازیم که همانند ایران در گامهای اولیه طراحی نظام ملی نوآوری خود هستند. هدف از این مقاله پژوهشی، ارایه نکاتی مفید برای طراحان و سیاستگذاران کشور است.}, keywords_fa = {نظام ملی نوآوری,چارچوب نهادی,دولت,سطح اجرایی,موسسسه های اجرایی,مجموعه های مشاوره ای}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4776.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4776_32f452489f7defb3c4af1f54a4fb3afa.pdf} } @article { author = {moghli, alireza}, title = {transformational Leadership and its measurement tools}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {95-112}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The  role  of managers   and  leaders  in  The  fundamental   changes  in  The organizationsis  inevitable. The modern Theories and views of organizational leadership  opens a new vision in the pathway of directing organizations and their  movement  in  the  ways  of development  and  give  the  managers  and leaders the necessary information for facting the environmental  changes. In    this   article   after    giving   some   description    about   the   model    of transformational  leadership OB, different factors and dimenstions  of transformational  leadership model has been viewed. Then the testing tools of this  method   (MLQ)   which   are  used   in  the  world  have  presented   for announcing   the   investigators  of  this  field.  In  the  end,   in  addition   to concluding, some suggestion for using this model in IRAN were done}, keywords = {}, title_fa = {رهبری تحول آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ):}, abstract_fa = {نقش موثر مدیران و رهبران در تغییر و تحولات بنیادی در سازمان اجتناب ناپذیر است. نظریه های جدید رهبری سازمان هر روز افق های جدیدی را در نحوه ی اداره ی سازمان ها و حرکت آنها در مسیر رشد و توسعه می گشایند و به مدیران و رهبران آگاهی لازم را جهت رویارویی با تغییر و تحولات محیطی میدهند. این مقاله با ارائه تعاریف و مفاهیم الگوی رهبری تحول آفرین به عنوان یک نظریه جدید در مبحث رفتار سازمانی و رهبری به بیان دیدگاه های مختلف و پژوهش های انجام شده در این زمینه پرداخته و ابعاد مختلف و عوامل الگوی رهبری تحول آفرین را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه ابزار سنجش و ارزیابی این شیوه رهبری که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته برای آگاهی پژوهشگران داخل کشور آورده شده است تا مسیر پژوهش در این زمینه اندکی هموار شود. در پایان مقاله نیز ضمن نتیجه گیری پیشنهاد هایی برای کاربردی کردن این الگو در سازمان های اداری کشور ارائه می شود. }, keywords_fa = {ابزار سنجش,تحول آفرین,رهبری,کاریزما}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4777.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4777_5ca93acd383fead648824386da3e618f.pdf} } @article { author = {labaf, hasan and delavi, mohamadreza}, title = {indigenous management: Challenges and Strategies}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {113-137}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {for  many  years  the patterns  of imported  Western  management  have  been applied unquestionably in developing countries without having expected effectiveness.  In spite of their effectiveness  in the motherlands,  the question is  why  these  patterns   have  not  been  successfully   transferred  to  other countries  if they are chaimed to be universally  valid? The objective  of this paper  is therefore,  to investigate the various aspects of this question  and to seek some proper answers.  In pursuit of this objective, those restrictions  and obstacles  which  present  themselves  as  the  most  important environmental challenges  in the way of transferring and adopting these imported patterns of management  are analyzed. To support the argument, the influencing process of  national    culture    on   organizational    culture    and   consequently    on management  style  and practices  is  comparatively  discussed.  In concluding the analysis which is mainly based on the Hofstede's study, the development of  indigenous.  management   theories   and  pattern   is  emphasized   as  an inevitable necessity and some strategies are presented which can provide the main stream for the formulation of indigenous management patterns}, keywords = {}, title_fa = {مدیریت بومی: چالشها و راهکارها}, abstract_fa = {سالهاست که الگوی مدیریت وارداتی غرب بی چون و چرا در کشورهای در حال توسعه به کار بسته می شود بی آن که اثر بخشی مورد انتظار را داشته باشد. سوالی که در این میان مطرح است آن است که چرا علیرغم سودمند بودن این الگوها در کشورهای مادر، جهانشمولی و انتقال پذیری آنها به دیگر کشورها با تردید و ناکامی مواجه شده است. هدف این مقاله بررسی ابعاد مختلف این پرسش و دست یافتن به پاسخ مناسب به آن است. در این راستا محدودیت ها و موانعی که خود را به عنوان مهم ترین چالش های انتقال و اقتباس از الگوهای مدیریت وارداتی مطرح می کنند با رویکردی محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرایند تاثیر گذاری فرهنگ ملی در ابعاد مختلف بر فرهنگ سازمانی به طور اعم و بر اقدامات و سبکهای مدیریت سازمان ها به طور اخص به شیوه ای تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. در جمع بندی تحلیل های ارائه شده که عمدتا با استفاده از تحقیقات هافستد صورت گرفته است بر دستیابی به نظریه ها و الگوهای مدیریت بومی به عنوان ضرورتی غیر قابل اجتناب تاکید گردیده و راهکارهایی ارائه شده است که می تواند بستر لازم برای تکوین الگوهای مدیریت بومی را فراهم آورد.}, keywords_fa = {راهکار,چالش,مدیریت بومی,فرهنگ سازمانی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4778.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4778_3e00d2fdd89ee3b42856c86cf46b1557.pdf} } @article { author = {nazemi, shamsodin}, title = {the Assessment of Supporting strategies in Iranian's small production firms}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {139-152}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Although  many  researchers   in  recent years  in Iran· have  directed  towards study of the role of the government  in  creating appropriate  atmosphere  and incentives  for  industrialization,  no  attention  has  been  paid  to  supportive policies,  and  government  assistance  to  manufacturing  firms  Of different sizes. The main objectives  of this research is,  1) to differentiate nature and amount of support for small manufacturing  firms from medium and large enterprises, 2 ) to determine  the effectiveness  of the government  policies  and assistance   provided in the last tow decades, and 3) to detect the areas in which manufacturing firms seek assistance and support. The result indicated a significant difference between small firm's owners/managers expectations  and the actual assistance  provided. The research  further revealed  that; from  19 possible  assistance  areas that is fully  of  partly   expected   from  the  government,  only  physical   facilities (provision   of  land),   and   bank  loans  to  construct   production   plant   is sufficiently allocated.}, keywords = {}, title_fa = {ارزشیابی راهبردهای حمایت از واحدهای تولیدی کوچک ایران}, abstract_fa = {اگر چه بخش قابل توجهی از پژوهش های کشور در سالهای اخیر به مطالعه ی نقش و وظایف دولت در بستر سازی برای فعالیت های تولیدی اختصاص داشته است مطالعه ی سیاستها و ساز و کارهای حمایت از صنایع کشور بر حسب اندازه یا حجم فعالیت، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با نگاهی به رابطه ی دولت – صنعت که با بروز پدیده هایی چون: جهانی شدن تجارت و شکل گیری ائتلاف های پیچیده بین صنایع چند ملیتی، اهمیت روز افزونی یافته است، راهبردها و سازوکارهای حمایت از صنایع کوچک و ارزشیابی عملکرد سیاست های حمایتی گذشته را به عنوان چالش اصلی خود برگزیده است. این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی سیاست های حمایتی دولت در قبال واحدهای تولیدی کوچک را تعیین و با شناسایی زمینه هایی که از نگاه نهادهای متولی حمایت از صنایع کوچک دور مانده است راهکارهایی برای حمایت از کارآفرینان و صنایع کوچک تولیدی فعال در کشور ارائه کند. نتایج تحقیق حاکی از وجود تفاوت قابل ملاحظه بین انتظارات واحدهای تولیدی کوچک، و حمایت های بعمل آمده از آنها توسط نهادهای دولتی است.}, keywords_fa = {راهبرد حمایت,ایران,واحد تولید,کنترل کیفیت}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4779.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4779_362e58942e821d2f603f8b2fa8d4b675.pdf} } @article { author = {kordnaeij, asadolah}, title = {customer- Orientation: The Successful factor of Excellance Organizations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {153-183}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The future world in the 21th century is filled with competition,  development of new  arising  markets,  uncertain  environment  factors,  wide  use  of high technology,  customer  -orientation, and expansion  use of commerce. Conditions for success in this world are using opportunities and facing challenging   obstacles.  One  of the  most  important  todays  organizational challenges  are  customer-orientation and attention  to customer  satisfaction. This Causes to know the customer-orientation and attention to customer satisfaction  from several dimensions, so that one can stay in this competitive world.   In   this   article   customer-orientation   and   attention   to   customer satisfaction  study from  several  dimensions,  and then  customer-satisfaction measuring   models   presented.  The  final  part  of the   article   devotes   to conclusion   and  debate  related  to  customer-orientation  as  the  successful factor of excellence  organizations.}, keywords = {}, title_fa = {مشتری مداری: رمز موفقیت سازمان های متعالی}, abstract_fa = {از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی گردد تا بتوان در دنیای رقابت باقی ماند. از اینرو در این مقاله ابتدا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی و سپس مدلهای سنجش رضایت مشتری ارائه می گردد. قسمت پایانی مقاله نیز به نتیجه گیری و بحث در خصوص مشتری مداری بعنوان رمز موفقیت سازمان های متعالی اختصاص دارد.}, keywords_fa = {سازمان,مشتری مداری,رضایت مشتری,کیفیت,بهبود مستمر}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4780.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4780_2fb827a1b42077c4d9635e9b00f9ff49.pdf} } @article { author = {azizi, shahriar}, title = {electronic Commerce and Developing Countries Propositions for Improvement}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {185-216}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {This paper offers different definition about EC. The need to have a common EC definition that at least be uniform in   institutions those are responsible for EC consider. The reason for divergence of EC definition will study from different views. To investigate EC in developing countries  it is essential  to have awareness about volume, trend, major players and current state of developing countries  in this context for better decision-making. Hence, provide useful statistics about EC. The most important stage on electronic commerce adoption is identifying inhibitors and is informing of EC effects on country business and economic system. So, we consider these topics. Eventually in the light of attention to government critical role, provide strategies and solutions to adopt electronic commerce.}, keywords = {}, title_fa = {تجارت الکترونیکی و کشورهای در حال توسعه (پیشنهادهایی برای بهبود آن)}, abstract_fa = {در این مقاله تعاریف متفاوتی از تجارت الکترونیکی مطرح می گردد و لزوم داشتن تعریفی واحد که حداقل در نهادهای متولی تجارت الکترونیکی یکسان باشد مورد توجه قرار می گیرد. دلیل واگرائی در تعاریف تجارت الکترونیکی نیز از دیدگاه های متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد. برای پردختن به موضوع تجارت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه، داشتن آگاهی در مورد حجم، روند، بازیگران عمده و جایگاه فعلی کشورهای در حال توسعه در این زمینه به منظور تصمیم گیری بهتر و صحیح ضروری است. از این رو آمارهای متنوع و مفیدی در این باره ارایه شده است. مهمترین مرحله در بکارگیری تجارت الکترونیکی شناسایی موانع بکارگیری تجارت الکترونیکی و آگاهی از اثرات آن در نظام تجاری و اقتصادی کشور است. به همین دلیل این مباحث مورد توجه قرار گرفته اند. در پایان با توجه به نقش حیاتی و انکارناپذیر دولت، استراتژیها و راهکارهایی برای تسهیل بکارگیری تجارت الکترونیکی ارایه می شود. }, keywords_fa = {تجارت الکترونیکی,اقتصاد,اینترنت}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4781.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4781_94cb1974776dc268aa270ea34c337de0.pdf} } @article { author = {bahrainizadeh, manijeh}, title = {the Study of Information Process, Control and Learning in Multinational and Transactional Organization}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {217-242}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The international and transnational  organizations are the most complex organizations  that need especial  mechanism  of control and management.  In these  organizations  regarding  the international structure  and  global environment,  communication   between   units  that  are  speard  around   the world, require  different informational processing  methods. Control  in these organization   are  very   complex   because   of cultural  diversity   in  global environment.  Thay need to create competitive  innovation for theire  survival in   the   global   competitive    environment    and   thay   must   be   learning organizations.  Through  learning,  the units  and subsiders  exchange  science and knowledge and result in synergy and the speared of new science. In  resent  decades  the  study  of these  organizations  has  obtained  a special position  in organization  study and every  scholar  regard to his  interest and experience    uses   different   social   and   economical   theories   to   explain functional  and  structural  dimensions  of this  organizations.  In  this  article communication,  control,  learning and information .process in these organizations  are discussed. To analyzing, the following theories are uses: The institutional theory. The economic organization theory}, keywords = {}, title_fa = {بررسی پردازش اطلاعات، کنترل و یادگیری در شرکت های چند ملیتی و فرا ملیتی}, abstract_fa = {سازمان های چند ملیتی و فرا ملیتی، از پیچیده ترین سازمان ها هستند که مدیریت و کنترل آنها به سازوکارهای خاصی نیاز دارد. در این سازمان ها برای برقراری ارتباط میان واحدهایی که در سراسر دنیا پراکنده هستند با توجه به ساختارهای بین المللی آنها و محیط های جهانی، شیوه های مختلف پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد کنترل در این شرکتها با توجه به چندگانگی فرهنگی امری بسیار پیچیده به نظر می رسد. آنها برای ماندگاری خود در صحنه های رقابت جهانی به نوآوری و خلاقیت نیاز دارند بنابراین باید سازمان هایی یادگیرنده باشند. به واسطه یادگیرندگی، علوم و دانش بین واحدها جریان می یابد و به هم افزایی و ایجاد علوم جدید کمک می کند. در دهه های اخیر پژوهش و بررسی حول ماهیت این شرکتها، جایگاه ویژه ای را در میان پژوهش های اخیر سازمانی به دست آورده است و هر یک از صاحبنظران به فراخور علائق و تجارب خود و استفاده از تئوریهای مختلف اقتصادی و اجتماعی خصوصا در حوزه سازمان و مدیریت، به توضیح جنبه های مختلف ساختاری و کارکردی این شرکتها مبادرت کرده اند. در این مقاله با استفاده از تئوری نهادی، نظریه سازمان های اقتصادی، تئوری کارگزاری، دیدگاه مبتنی بر منابع، تئوری وابستگی به منابع و مدل رهبری روم – یتون، که توسط صاحبنظران این مقاله ارائه گردیده است فرایندهایی نظیر ارتباطات، پردازش اطلاعات، کنترل و یادگیری در این شرکتها، مورد بحث قرار  گرفته است.}, keywords_fa = {شرکت فرا ملیتی,شرکت چند ملیتی,کنترل,پردازش اطلاعات,ارتباطات}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4782.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4782_8c742c27df06501229cd20536e48fd0a.pdf} } @article { author = {sarafizadeh, asghar}, title = {Review the topics of organizational behavior in the electronic age}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {11}, number = {43.44}, pages = {243-266}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازنگری در مباحث رفتار سازمانی در عصر الکترونیک}, abstract_fa = {بررسی اجمالی کتابهای رفتار سازمانی نشان می دهد که موضوع اینترنت و تجارت الکترونیک در آنها کمتر یا به هیچ وجه اشاره نشده است. چرا؟ شاید پدیده های جدیدی هستند. در واقع این مورد مثال بسیار مناسبی است برای تفهیم آنچه این روزها در کتابها و کلاسها به دانشجویان آموزش می دهیم؛ یعنی اینکه تغییر با سرعت شتابنده ای در جریان است. دو سال قبل چنانچه در یک دوره ی رفتار سازمانی از اینترنت بحث می شد هدف ارائه ی نمونه ای از تغییرات تکنولوژیک در محل کار بود. اینترنت را بیشتر متناسب طرح در دوره های نظام اطلاعات مدیریت می دانستیم. حتی برخی از دانشجویان، گرایش تحصیلی خود را با این عنوان می گذرانند. تجارت الکترونیک دنیای تجارت و بازاریابی را دگرگون کرده است. در این بحث نویسنده تاثیر جهان الکترونیک را بر رفتار سازمانی نشان می دهد. آنچه وی انجام داده مروری پژوهشی بر زمینه های کاربرد تجارت الکترونیک، اینترنت و تاثیرات آن بر سازمان و کارکنان است. نویسنده امیدوار است زمانی که کار بر روی نسخه ی جدیدی از کتاب رفتار سازمانی را آغاز می نماید پژوهش های کافی وجود داشته باشد تا بتواند از آنها بهره گیرد. نکته دیگر، پیام وی به آنها توصیه می کند تا اثرات رایانه و اینترنت را بر موضوعات سازمان از رهبری گرفته تا طراحی کارهای گروهی مورد بررسی قرار دهند.}, keywords_fa = {سازمان الکترونیکی,عصر الکترونیک,رفتار سازمانی,بازنگری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4783.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4783_786e37af574d467ceb471c770a58decb.pdf} }