@article { author = {alvani, seyed mehdi and yaghubi, nour mohammad}, title = {Public administration and the necessity of strengthening ethical infrastructures}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {5-20}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {The subject  of this article   is the issue of public  administration  and the necessity of strengthening ethical infrastructures.  Ethics in public service  is defined,  as a set  of principles to guide  conduct  or moral standards    in   public    organizations.   In   recent   decades,   it   has increasingly  become  major concerns  in public   administration   with more concentration in the  1980s  and 1990s. The  specific  rational for putting  ethics on  the  reform  agenda  may vary from  one  country's  context  to another.  /11  this article some  of the reasons that show the concerns [or ethics are outlined. At  the last part  of the article  the authors  try to discuss some  of the key  issues such  as ethics codes.  ethics training,  assessing ethical  infrastructure, and  the effect  of organizational culture and structure on ethics.}, keywords = {}, title_fa = {مدیریت دولتی و ضرورت تقویت زیر ساخت های اخلاقی}, abstract_fa = {ضرورت توجه به اخلاقیات در مدیریت دولتی، پژوهش ها و مطالعات متعددی بدنبال داشته است. بی گمان تقویت اخلاقیات در بخش عمومی می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان های عمومی و افزایش مشروعیت این سازمان ها در انظار عمومی ایفا کند. در این مقاله سعی شده است تا ضمن تبیین مفهوم اخلاق در مدیریت دولتی و ضرورت توجه به آن در خدمات عمومی، چارچوبی برای ارزیابی زیر ساخت های اخلاقی ارائه شود. در خاتمه نیز به چگونگی تقویت زیر ساخت های اخلاقی و نتیجه گیری از مباحث پرداخته شده است. اخلاقیات از جمله موضوعاتی است که اندیشمندان مدیریت دولتی از سالها پیش به اهمیت و نقش آن در ساختار نظام اجتماعی پی برده و با انجام مطالعات و پژوهش های گوناگون در تلاش هستند تا پاسخی برای مسائل اخلاقی بیابند و سازوکارهایی به منظور تقویت اخلاقیات در بخش دولتی ارائه دهند.}, keywords_fa = {زیرساخت اخلاقی,مدیریت دولتی,سازمان دولتی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4728.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4728_4f1c9d38f0b4c111c15ff595a80ce4bb.pdf} } @article { author = {taslimi, mohammad saeed and naderi khorshidi, alirezaa}, title = {Organizational learning capability a new approach for balanced development organizations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {21-50}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {قابلیت یادگیری سازمانی رویکردی نوین برای توسعه متوازن سازمان ها}, abstract_fa = {این مقاله قابلیت یادگیری سازمانی را برای حفظ، بقا و ارزیابی موفقیت سازمانی بررسی کرده و با توجه به ماهیت و چیستی یادگیری سازمانی در شرایط رقابتی ساز و کارهای توسعه قابلیت یادگیری سازمانی را در یک نگاه سیستمی و همه جانبه در جهت ورود به شرایط رقابتی در شرکت ایران خودرو مورد تحلیل قرار داده است. و با استفاده از عناصر اصلی موثر در آن، شرایط موجود و مطلوب را بررسی و الگوی مناسبی را جهت افزایش قابلیت یادگیری سازمانی در شرکت ایران خودرو به عنوان لازمه ورود به موقعیت رقابتی ارائه می نماید.}, keywords_fa = {قابلیت یادگیری سازمانی,وحدت بخشی,یکپارچه سازی,خلق ایده,تعمیم ایده}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4729.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4729_89e62684f71d72bda386cf8bcbfa2b98.pdf} } @article { author = {kazazi, abolfazl and marashi, seyed ali}, title = {Identifications of part families and bottleneck parts in celluar manufacturing}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {51-67}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Group technology (GT) has emerged as an important scientific philosophy in improving the productivity of manufacturing systems. GT philosophy offers a systems approach to the reorganization of traditional complex job shop and flow shop  manufacturing systems into cellular or flexible manufacturing systems. The main objective of this philosophy is to achieve benefits for manufacturing systems. For implementation of this method the formation of machine-part families is an important task in the design of cellular and flexible manufacturing systems. The formation results in the creation of many benefits for manufacturing systems. Among the many methods utilized in machine cells formation, the similarity coefficient method(SCM) is most widely used. When SCM is used. the}, keywords = {}, title_fa = {شناسایی خانواده قطعات و قطعات گلوگاهی در سیستم تولید سلولی}, abstract_fa = {آرایش ماتریس ماشین – قطعه در طراحی سیستم های تولید سلولی و سیستم های تولیدی انعطاف پذیر نکته ای بسیار مهم بحساب می آید. نتیجه ی این آرایش ایجاد مزیت های متعدد در سیستم های تولیدی است. از میان روش های گوناگونی که برای استفاده در آرایش سلولی ماشینها وجود دارد روش ضریب تشابهی بکرات مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از CMS باعث آرایش مجدد ماشینها و قطعات مربوط ضروری می شود از این راه خانواده قطعات شکل داده می شوند، چنین تغییراتی تجربی و بسیار مشکل می باشد و ممکن است به تعیین نابجا و نامناسب خانواده قطعات منجر گردد و نتایج دلخواه را بدست نیاورد، این مقاله یک الگوریتم مفید برای شناسایی خانواده قطعات گلوگاهی و آرایش گروهی ماشینها، به جای مورد تاکید قرار دادن مشکلات گروه بندی ماشینها ارائه می دهد.}, keywords_fa = {تولید سلولی,سیستم,قطعات گلوگاهی,قطعات,سیستم تولید}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4730.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4730_9b7bee7b99358fa88332cdcb7c015551.pdf} } @article { author = {rahmanseresht, hosein and sanobar, naaser}, title = {Relationship between the product - market strategies and the performances of non-government Iranian non-oil exporters between 1994 to 1997.}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {69-98}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {successful competition in the arena of global markets can be attributed to the functioning of governments and the funs' strategic orientations. Relatively considerable pieces of research hare been develod to the ways and means by which the Iranian governments can facilitate and encourage exports. But the effects the frims strategies, particularly exportstrategies, can have in boosting the exports of the country 's non-oil products hare been under researched. This second subject. therefore. is well worth exploring. rearrangement of machine and part components is required to [orm machine-part families. This process of rearrangement has been. considered as being subjective and difficult and may result in improper assignments to parts families, resulting in a negation of benefits promised. This paper presents an effective algorithm to identify part-families and bottleneck-parts, given machine groupings, rather than addressing the machine grouping problem in general}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه راهبردهای بازار – محصول و عملکرد صادر کنندگان ایرانی}, abstract_fa = {پای نهادن به عرصه تجارت و رقابت با دیگر کشورها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی، مستلزم تحولات بنیادین در مدیریت بنگاه های اقتصادی است. بدون شک تعامل بین مدیریت بنگاه های اقتصادی و محیط رقابتی بازارهای جهانی، رشد و بالندگی نهاد مدیریت را در پی خواهد داشت و از این منظر نیز صادرات، موتور محرکه ی بنگاه های اقتصادی برای ورود آنها به عرصه ی رقابت بین المللی و در نتیجه، بهبود و ارتقاء مدیریت در آنها محسوب می شود. دو عامل مهم دولت و استراتژی های بنگاه ها، ارکان اساسی توفیق در بازارهای جهانی است و در این میان، بخش عمده ی پژوهش های اخیر در کشور، متوجه نقش دولت و وظایف آن در قبال بستر سازی برای تحقق هدف های مربوط به تجارت خارجی بوده است و نقش و وظایف بنگاهها، اگر چه مورد عنایت قرار گرفته ولی مستلزم کنکاش و توجه بیشتری است. پژوهش حاضر، این موضوع را به عنوان چالش اساسی خود انتخاب کرده و سعی دارد رابطه ی بین راهبردهای بنگاه ها و صادرات آنها را مورد مطالعه قرار دهد. نتایج تحقق حاکی از وجود نوعی رابطه ی قوی بین نوع راهبرد و عملکرد است و با استفاده از مدل های مدیریت راهبردی می توان توجیه مناسبی برای روند کاهشی صادرات کشور در فاصله سال های 1373 تا 1377 ارائه داد.}, keywords_fa = {بازار – محصول,راهبرد,ایران,تجارت}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4731.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4731_c9dfe20090038f0f5dcdacae893288a4.pdf} } @article { author = {farhangi, aliakbar and eskandari, mojtaba}, title = {The introduction of empowerment in management and its patterns}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {99-121}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معرفی توانمند سازی در مدیریت و الگوهای آن}, abstract_fa = {توانمند سازی در ادبیات مدیریت، مفهومی مبهم و ناهمگون داشته و افراد مختلف به تناسب ویژگی های خود از آن استنباطی دارند. در بررسی تاریخچه ی توانمند سازی در مدیریت دیدگاه های مختلفی وجود دارد. نخستین دیدگاه، دیدگاه عقلایی به توانمند سازی است که بر مبنای واگذاری اختیارات و پاسخگویی بنا شده است (کانتر، 1983). دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است که بر مبنای تئوری نیازهای سه گانه ی مک کله لند نیاز به قدرت را اساسی ترین نیاز مدیر دانسته و مشارکت در قدرت را به عنوان عامل انگیزشی، زمینه ساز توانمند سازی افراد می داند. در دیدگاه سوم قدرت به معنای نیرو است. بنابراین، توانمندسازی می تواند به معنای نیرو بخشی باشد. با این نگرش توانمند سازی فرایند تقویت احساس خود اثر بخشی در بین اعضاء سازمان از طریق شناسایی وضعیت هایی که احساس بی قدرتی را در افراد می دمند و حذف آنها به همراه ایجاد مجرای انتقال احساس خود اثر بخشی است (کانگر و کانتگو، 1988) . برای تحقق این مهم مدلهای گوناگونی توسط صاحبنظران مطرح شده است که در دو دسته، مدل های عام و اقتضایی دسته بندی شده اند.}, keywords_fa = {مدیریت,توانمند سازی,قدرت}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4732.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4732_81c1a393a64e23c97fffa748082da7ea.pdf} } @article { author = {mehregaan, mohammadreza and zaali, mohammadreza}, title = {In search of a model for evaluating the performance of research and development organizations}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {123-153}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {در جستجوی مدلی برای ارزیابی عملکرد سازمان های پژوهش و توسعه}, abstract_fa = {سازمان های پژوهش و توسعه به دلیل ماهیت پیچیده ی خلاق، منحصر به فرد و ساختار نیافته این حوزه، مستلزم مدیریت پویا و زنده گونه است. همچنین به دلیل عدم قطعیت نتایج فعالیت های پژوهش و توسعه نظام های، سنتی ارزیابی عملکرد برای سنجش کارایی و اثر بخشی عملکرد سازمان ها و مراکز پژوهشی نیازمند بکارگیری نظام های نوین ارزیابی مانند مدل امتیازدهی متوازن هستند.}, keywords_fa = {پژوهش,توسعه,سازمان پژوهش,سنجش عملکرد}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4733.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4733_df5e30f6ca95c3e27671d4d274bc4a61.pdf} } @article { author = {khaksaar, mansour}, title = {A Model for state indusial strategic development(S.I.S.D).}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {154-185}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {There are many models for strategic planning but no model for (S.J.S.D) classic model has three inputs mission, internal and external factors. This article is developing a model for (S.J.S.D). An expert group with specialty in industrial development in their state are selected. Mission, internal and external [actors are defined by "Delphi Technique" each factor will be measured monthly by special team and  they report it to the strategy expert group. Based on the new information the new strategy will be defined for state.   In classic model the external factors are not controllable but in this model all three actors can he developed. This research is, thus, meant or finding out the relationship between the firms export strategies and their performances. It is believed that should some research establish positive relationship between the two, whatever the government  encouragement policies, they, in themselves, encourage the firms to get involved in exports. Having used quite a few statistical tests to examine several relevant hypotheses on a sample of 400 exporters, who had been in this business by persisting on a particular strategy for five years and achieving 10,000 worth of exports, a strong positive relationship could be established between the firms exports strategies and their performances. This research also indicated that it is tenable to use strategic management models to account fur the falling exports of this country between  1973 (1994) and  1377  (1997).}, keywords = {}, title_fa = {طراحی مدل برنامه ریزی استراتژی صنعتی استانی}, abstract_fa = {استان های کشور و به طور کلی کشور ایران دارای برنامه استراتژیک صنعتی نمی باشد. صنایع در استانها بر مبنای تصادف و علاقه صنعتگران آن استان شکل می گیرند. برنامه استراتژیک، برنامه ای پویا است که بر مبنای ماموریت، محیط خارج و محیط داخل تدوین و با توجه به تغییر در عوامل آن تغییر می کند. در این مقاله مدلی برای تعیین استراتژی ارائه شده است که اجزاء ورودی آن با روش دلفای و توسط گروه خبرگان صنعتی تعیین شده است. بر مبنای ورودی های مدل توسط کمیته ی صنعت و معدن استان برنامه ی استراتژیک تدوین می شود که شامل خطوط اصلی و صنایع مربوط میباشد. برای اجرای برنامه استراتژیک امکانات استان و نیز سازمان های استان در جهت اجرای استراتژی همسو می شوند و پشتیبانیهای استانی برای تقویت زیر بنای صنعتی و توسعه ی صنعت استان برای اجرای استراتژی فراهم می شود. مدل و اجزاء آن و برنامه ی استراتژیک و نیز اجزای آن به صورت دائم مورد بازبینی و در صورت لازم تغییر خواهد کرد.}, keywords_fa = {برنامه ریزی استراتژی,مدل,مدل راهبردی}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4734.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4734_41c86feae1e0cd223984876154a7f23d.pdf} } @article { author = {roudaki, jamal}, title = {Standard basic strategies: consistency and disclosure in financial reporting}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {187-208}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {راهبردهای اساسی استاندارد گذاری: یکنواختی و افشا در گزارشگری مالی}, abstract_fa = {مهمترین وظیفه ی هیات های استاندارد گذار، شناسائی شرایط موجود و ابداع معیارهایی برای ایجاد یکنواختی و افشای مناسب در ثبت و گزارشگری وقایع مالی است. هیات های استاندارد گذار با استفاده از چارچوب نظری و تئوری های حسابداری به این مهم می پردازند. دو معیار یکنواختی و افشا در تئوری و چارچوب نظری حسابداری از نظر فرایند استاندارد گذاری جایگاه خاص دارند. برای افزایش کیفیت انجام مراحل حسابداری و گزارشگری مالی لازم است ابعاد این معیارها(یکنواختی و افشا) از منظر تئوری و چارچوب نظری در حسابداری شفاف شوند تا هیات استاندارد گذار مبنایی برای تدوین استاندارد بدست آورد.}, keywords_fa = {یکنواختی,افشا,استاندارد گذاری,چارچوب نظری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4735.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4735_4169531c5000e8a3f5de25e6d51ca1fa.pdf} } @article { author = {jafari moghadam, saeed}, title = {Selection criteria Experience in documenting the experiences of managers}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {209-230}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معیارهای انتخاب تجربه در مستند سازی تجارب مدیران}, abstract_fa = {در دنیای معاصر، فراخوانی، تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستند سازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش، مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است. مقاله ی حاضر با این پیش فرض که تدوین شاخص هایی برای گزینش تجارب ارزشمند سازمانها: مقدمه ای اساسی برای مستند سازی این تجارب است، پس از اشاره ای کوتاه به مفهوم تجربه ی سازمانی، ویژگی های حاکم بر فرایند اتخاذ تصمیم یا تصمیم های تشکیل دهنده ی یک تجربه را به عنوان مهمترین معیارهای انتخاب تجارب مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. در این راستا معیارهای یاد شده و مصادیق عینی آن به کمک نوعی مطالعه موردی مستند تبیین می گردد}, keywords_fa = {مدیران,مستندسازی,دانش سازمانی,مدیریت دانش}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4736.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4736_a6e37d8c7ee4a1b219312deccf3572d0.pdf} } @article { author = {toloui, salam}, title = {Usefulness of the deferred tax method}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {231-244}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سودمندی استفاده از روش مالیات معوق}, abstract_fa = {یکی از شیوه های محاسبه ی مالیات بر درآمد شرکتها از دید متصدیان امور مالیاتی در برخی از کشورها ، استفاده از مبنای نقدی است. بر اساس این روش، سو مشمول مالیات از طریق تفاضل دریافتها و پرداخت های وقایع انجام شده طی سال به دست می آید. این نگرش با دیدگاه حسابداری که سود یا زیان خالص را مبنای محاسبه مالیات قرار می دهد تفاوت است اما بر اساس بیانیه ی استاندارد حسابداری ملی تفاوت بین این دو دیدگاه را میتوان تحت عنوان مالیات معوق به دوره های آتی تخصیص داد. این شیوه دارای مزایای زیادی است از جمله این که شرکتها برای گزارش صورتهای مالی خود با محدودیت قوانین مالیاتی مواجه نمی شوند و در اجرای استانداردهای حسابداری که باعث افشاء سودهای غیر نقدی می گردد رغبت بیشتری از خود نشان می دهند. در تحقیق صورت گرفته فرض بر این بوده که در صورت اجرای روش مالیات معوق در ایران چه منافعی ممکن است در ارتباط با شفاف شدن صورت های مالی حاصل شود. با طرح فرضیه هایی برخی از این منافع که شامل واقعی شدن سود شرکت ها، نمایش سرمایه گذاریهای جاری به ارزش بازار و استقبال شرکت ها، از تجدید ارزیابی داراییها مورد آزمون قرار گرفته است. تحقیق بین 35 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران صورت گرفته و از طریق پرسشنامه دیدگاه جامعه حسابداران و تهیه کنندگان صورتهای مالی با طرح سوالاتی مورد ارزیابی واقع شد. در نهایت نتایج یافته های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت و نتیجه حاصل آن بود که بیشتر پاسخ دهندگان معتقد بودند مسایل مالیاتی در کشور مانع نمایش سودهای غیر نقدی می شود که این امر به سهم خود بر سود شرکتها تاثیر گذاشته و آن را از حالت واقعی بودن خارج می سازد.}, keywords_fa = {مالیات معوق,سودمندی,درآمد,حسابداری}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4737.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4737_2000fb0002f53dfbe1582b4c692a94e8.pdf} } @article { author = {jafari moghadam, saeed}, title = {Selection criteria Experience in documenting the experiences of managers}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {245-272}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {معیارهای انتخاب تجربه در مستندسازی تجارب مدیران}, abstract_fa = {در دنیای معاصر، فراخوانی، تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستندسازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش ، مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است. مقاله حاضر با این پیش فرض که تدوین شاخص هایی برای گزینش تجارب است، پس از اشاره ای کوتاه به مفهوم تجربه سازمانی ویژگی های حاکم بر فرایند اتخاذ تصمیم یا تصمیم های تشکیل دهنده یک تجربه را به عنوان مهمترین معیارهای انتخاب تجارب مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد. در این راستا معیارهای یاذشده و مصادیق عینی آن به کمک نوعی مطالعه موردی هستند تبیین می گردد.}, keywords_fa = {مسنتد سازی - تجارب - شاحص ها - تجربه سازمانی - تصمیممدیریت دانش}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4738.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4738_6236ac3944c73e5a70d773e19c86a5f4.pdf} } @article { author = {arabi, seyed mehrab and akrami, ahmad}, title = {The Customer's Satisfaction, the potentiality of the Empoyees' servics and the quality of the servieces}, journal = {Management Studies in Development and Evolution}, volume = {10}, number = {39.40}, pages = {273-292}, year = {2004}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-8037}, eissn = {2476-5988}, doi = {}, abstract = {Adding value (Profit) depends on the satisfaction of the customers. Satisfaction of the customers depends on the quality received by the employees. This research tries to identify the internal factors which might affect the satisfaction of the customers. These factors are called " The eight internal quality factors". Measuring these qualities is necessary to determine the activities needed for improving the internal services of the organizatam. In short the quantity and quality of the services of the Organization  depends on the satisfactory of the employees. Research shows there is direct relationship between the quality of the internal services, and ability to deliver services to the customers (by the employees). Therefore. in order to identify the current situation. It iS necessary to know the views of the employees.}, keywords = {}, title_fa = {ازتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمت رسانی آن ها به مشتری}, abstract_fa = {ارزش آفرینی سازمانها به رضایت مشتری یا یادگیرندگان خدمت وابسته است. رضایت مشتری نیز به کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان بستگی دارد. لذا قابلیت خدمات رسانی کارکنان در زنجیره سود -خدمت نقش کلیدی دارد و این متغیر به نوبت خود به کیفیت خدمات دریافتی از سازمان بستگی دارد. در این تحقیق دسته ای از عوامل درونی یک سازمان که بر رضایت مشتری موثر می باشد مورد شناسایی قرار گرفته است . این عوامل را عوامل هشت گانه کیفیت خدمات داخلی نامیده اند. با سنجش کیفیت این عوامل، مدیران قادرند تعیین نمایند برای رسیدن به رضایت مشتری چه فعالیت هایی در داخل سازمان باید بهبود یابد. این دانش مدیران را قادر می سازد به جای برخورد انفعالی در مقابل رضایت مشتری به صورتی فعال عمل نمایند. البته  حوزه هایی از  کیفیت خدمات داخلی پیچیده است چرا که ممکن است در سازمان های مختلف و در زمان های متفاوت، وضعیت متغیری داشته باشد. به طور خلاصه  کمیت و کیفیت خدمات داخلی با قابلیت خدمت رسانی کارکنان به مشتریان دارای رابطه ای از نوع همبستگی است. ضمن آن که کیفیت خدمات داخلی در مقایسه با حقوق و دستمزد با رضایت کارکنان دارای همبستگی قویتری است. همجنین با توجه به همبستگی مثبت بین قابلیت خدمات رسانی کارکنان و رضایت مشتریان، که به نوبه خود به رشد و سودآوری سازمان سازمان منجر می شود اهمیت کیفیت خدمات داخلی مشخص می شود. بنابر این آگاهی از نظر کارکنان خط نخست که با مشتریان سر و کار دارند برای شناخت وضعیت موجود حائز اهمیت است. این مقاله خلاصه ای از یک تحقیق صورت گرفته در شعب یکی از شرکت های سهامی بیمه در شهر تهران است. در این تحقیق وضعیت کیفیت خدمات داخلی، از نظر کارکنان، و رابطه آن با قابلیت خدمت دهی کارکنان بررسی شد و وجود یک همبستگی مثبت و معنی دار بین عوامل هشت گانه کیفیت خدمات داخلی و متغیر قابلیت خدمت رسانی کارکنان به اثبات رسید. در ادامه مطلب به این تحقیق میدانی و یافته های بدست آمده از آن خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {کیفیت یک محصول یا خدمت,درجه تطبیق آن با استاندارد تعریف شده برای آن محصول یا خدمت است. به تعریف دیگر,کیفیت به معنای ارضای نیاز مصرف کننده است}, url = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4739.html}, eprint = {https://jmsd.atu.ac.ir/article_4739_14dbbe022ce5bb9da8eb4050c144cacb.pdf} }